Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Gts:n bensapumppuongelmat?

Aloittaja Nutikka, 19.07.13 - klo:21:01

« edellinen - seuraava »

Nutikka

Onkohan tämä kuinka iso ongelma Suomessa? Muualla kun on aika paljon näitä ongelmia ollut. Pumppu kun lämpimässä jättää toimimatta, niin pyörähän jää siihen.
Pumpun vaihto vaatii käsittääkseni tankin ja myöskin takaiskarin irroittamisen etc...
Missä Vespoissa tätä bensapumppuongelmaa esiintyy, tietääkö kukaan?
Mitenkähän maahantuoja suhtautuu takuu ja varsinkin takuuajan jälkeen tulleisiin korjausvaatimuksin.

Wanhapappa

Tässä melko hyvä ja runsas keskustelu Vespan hoidosta, vioista ja bensapumpustakin.

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=433.0

khaosaming

#2
Lainaus käyttäjältä: Nutikka - 19.07.13 - klo:21:01
Missä Vespoissa tätä bensapumppuongelmaa esiintyy?
-------------------
http://www.vespamilwaukie.com/2011/08/fuel-pumps/

Lainaa2009-2010 BV 250-300 Tourer models
2008-2010 GTS250/250 super &GTV models
2010 GTS300/ 300super models
2011 LX/LXV 150ie models
2011 S 150ie models
2009-2010 MP3250 models.

Youtube-video, jossa kaveri vaihtaa bensapumpun GTS:ään:

http://youtu.be/4Xlh8ywzTLA

Kuvasarja, jossa pumppu vaihdetaan:

http://www.gtsownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=16&t=6139
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

stilande

Kannattaa kysyä SGN Serviceltä kuuluuko GTS:äsi "valmistajan kamppanjan" piiriin...

Minun GTS300:n (vm. 2008) oireili kerran tässä muutama viikko sitten ja SGN Service vaihtoi bensapumpun ihan ilmaiseksi.

t.Sami

Partanen

On mukava kuulla, että Suomessakin on jonkinlainen kamppanja. Ulkomaisilta palstoilta olen niistä kuullut aiemmin. Taisi olla vuosimalli 2008, missä ongelmia ilmeni ensimmäisen kerran. Kaveri oli ensimmäisten joukossa, ja kukaan ei meinannut keksiä syytä kuumana temppuiluun. Saattoi siis temppuilla ajolenkeillä, ja lähti sitten käyntiin kun oli aikansa jäähtynyt. Esim. tunnin, mikä on odottavalle pitkä aika. Sitten toimi täydellisesti merkkikorjaamon pihalla.

Kun paikallistimme syyn, eli bensapumpun pyörimättömyyteen, niin selvisi että tehtaan varastosaldot näyttää nollaa. Ja ajokausi oli parhaimmillaan. Homma kuitenkin hoitui, ja pumppu vaihtui, kun asiakas painokkaasti piti asiaa vireillä.

Jossain vaiheessa paremman pumpun tunnusmerkkinä oli kolme sinistä maalitäplää bensapumpun päällä. Minullakin ne täplät oli edellisessä Gts:ssä, mutta ei tässä nykyisessä. Eli varmaksi ei voi päällepäin sanoa, että missä Vespassa on toimiva, tai toimimaton pumppu.

Mutta vian voi paikallistaa helposti: Bensapumppu ei surahda sitä tavallista sekunnin pumppausta virtoja kytkettäessä, jos jumittaa.

*******

Sain huonon karman ulkomaisella palstalla, kun pohdin ja tivasin, että mikä sieltä pumpusta hajoaa. Eikä siihen selvyyttä saatu silti. Sanoivat, että siipipyörä laajenee lämmöstä. Minen helpolla usko, että muovinen pumpun ratas kovin lämmöstä laajenisi. Ennemmin vaikka pumpun akseli venyy lämmön vaikutuksesta, mutta voisiko sekään niin paljon laajeta.

Olisi erittäin mielenkiintoista nähdä rikkinäinen purettu pumppu joskus.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Juissi

Voipa noi nykyiset bensatkin sulattaa esim. jonkun stefan tai o-renkaan mössöksi joka jumittaa pumpun.
Mulla oli reilu vuosi takaperin Bilteman bensansuodati (uusi silloin) ja mopo jätti tielle.
Syy oli putsari, joka oli sisältä pelkkää limaa eikä bensa mennyt läpi.
Putsarin läpinäkyvä tiivistekumi oli sulanut e-bensasta.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Partanen

Gts Vespan pumppuongelmissa meno jatkuu, kunhan pumppu jäähtyy. Jäähtymistä voi nopeuttaa vaikka tankaamalla viileää tuoretta bensaa. Eli tietääkseni pumppu ei heti ensimmäisellä kerralla jumitu täysin. Jos sanon, että se kaverin -8 malli temppuili n. 5 kertaa, ja toi silti kotiin, niin en toivottavasti valehtele paljon. Kannattaahan se tietysti vaihtaa, tai vaihdattaa mahdollisimman pian, jos temppuilee.

Työnä aika työläs homma se pumpun vaihtaminen. Täältä voi katella kuvia samalla kun miettii, että vaihtaako, vai vaihdattaako: http://www.gtsownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=16&t=6139
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Asiasta mitään tietämättömänä lausahtelen seuraavaa.
Pumpuissa itsessään ei lienne mitään vikaa.
Sensijaan kalvojen väliset tiivisteet eivät ollenkaan kestä, käytössä olevia polttoaineita.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.07.13 - klo:21:33
Minen helpolla usko, että muovinen pumpun ratas kovin lämmöstä laajenisi.
------------------
Modern Vespassa on tuosta juttu. Kuvien perusteella on helppo uskoa, että pienikin laajeneminen jumittaa rattaan.

http://modernvespa.com/forum/topic102302
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 22.07.13 - klo:21:57
Asiasta mitään tietämättömänä lausahtelen seuraavaa.
Pumpuissa itsessään ei lienne mitään vikaa.
Sensijaan kalvojen väliset tiivisteet eivät ollenkaan kestä, käytössä olevia polttoaineita.

Kannattanee tankata AINA 98E bensaa. Siinä vain se 5% metanolia seassa. Oman Gts:äni ohjekirja suosittelee tankattavaksi 95E bensaa. Lienee ohjekirja painettu ennen, kuin keksivät lisätä metanolin määrän kymppiprosenttiseksi. Tuolla autopuolella ovat valmistajat yksilöineet hyvinkin tarkkaanpolttoaineen laadun, koska erilaisia vaurioita on siitä 10% seoksesta ollut. Toki ostaessani oman Gts:äni, myyjä suositteli tankattavaksi 98E bensaa.

Partanen

Piaggio on kyllä antanut luvan käyttää E10 bensaa Gts Vespassa, ainakin tämän listan mukaan: http://www.servicemotoguzzi.com/public/com_tech_X/comuGuzzi/Common/en/004-2011.pdf Karkeasti sanottuna yli 50 kuutioiset polttoaineen suihkutuksella varustetut konsernin skootterit kestävät etanolia. Muutama poikkeus tietenkin pitää olla joukossa. Enkä tiedä onko tuoreempaa listaa mahdollisesti olemassa, ja ovatko sittemmin kieltäneet E10:n käytön esim. Gts Vespassa.

98E5:ttä olen silti kaikille (kolmelle) Vespoilleni varmuuden vuoksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Tähän väliin pakko pistää.

Nooóh takavuosina möivätten microaaltouunin kestäviä alumiinivuokia.
Unohtivatten vaan mainita, vuoka kyllä kestää,tosin microaaltouuni saattaa särkyä ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#12
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 24.07.13 - klo:19:25
Piaggio on kyllä antanut luvan käyttää E10 bensaa Gts Vespassa, ainakin tämän listan mukaan: http://www.servicemotoguzzi.com/public/com_tech_X/comuGuzzi/Common/en/004-2011.pdf Karkeasti sanottuna yli 50 kuutioiset polttoaineen suihkutuksella varustetut konsernin skootterit kestävät etanolia. Muutama poikkeus tietenkin pitää olla joukossa. Enkä tiedä onko tuoreempaa listaa mahdollisesti olemassa, ja ovatko sittemmin kieltäneet E10:n käytön esim. Gts Vespassa.

98E5:ttä olen silti kaikille (kolmelle) Vespoilleni varmuuden vuoksi.

Mitä syntiä sinä, tai kolme polvea ennen sinua, on tehnyt jotta sinua rangaistaan, kolmella vespalla  8)
Olen kyllä itsekin ajanut lukemattoman määrän kilometrejä vespoilla.
Esim nykysin kait lähes ikuisesti voimassaolevan MP ajokortin suoritin olosuhteiden pakosta, vespalla.
Hyviä fiiliksiä kyllä koin niidenkin kanssa :D, leppoisa oli tunnelma ;)
Sittemmin olen vaihtanut kiinnostukseni kohteita.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Sehän se ongelma nykyisin, kun monien tuotteiden testaus on ulkoistettu kuluttajalle. Halpaahan se niin on, mutta sille kuluttajalle kiusallista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#14
Totta, ja minun mielestäni,tuotekehittelyn ulkoistaminen voitaisiin antaa Jope Ruonansuun tehtäväksi. ;D

!!PÄÄLYKÄINEN!!

!!!!PÄÄLYKÄINEN!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=TZV191TTIYE
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)