Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

pekpel

Joo
Täsmä vastaus vaatisi saada tietää täsmälleen mikä fude on kyseessä vuosimallia myöten.
Arvaamalla sanoisin että jos sulla on kumimatto siinä jalkatilassa niin sen alla on luukku jossa on ruuveja ja siellä se luuraa, akku, kaverina kuopassa voi olla cdi-boksi.
Jos ei ole mattoa ja siinä jalkatilassa näkyy sellainen luukuntapainen, noin 15x18 senttiä, joka on ruuvilla/ruuveilla kiinni, niin vahvasti arvelisin sen alla olevan akun piilottelemassa.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

garion

Eli jalkatilassa on akku, itsekin sitä hieman epäilin. Sanokaas voiko tyhjä akku tai lähes tyhjä aiheuttaa sen, että skode ei lähde enää polkaisemallakaan käyntiin?

tagatubos

Totaalisen tyhjä akku voi aiheuttaa sen, ettei lähde edes polkemalla käyntiin..
Varsinkin jos lämpötila on alhainen.
Testasin eilen totaalisen kuolleella akulla, saako skoden (seissyt monta kuukautta ) napista käyntiin 220A start-boosterilla.. lähti kuin palmun alta, järkky jengoilla.
Ja lähti vielä käyntiin lämmettyään vielä kiksilläkin.. kylmänä ei.
En suosittele testaamaan!!! Kuhan huvikseen tyyppäsin...

Eli akulla on merkitystä.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

garion

Eli huomenna lainaamaan naapurilta akkulaturia, kiitoksia vastauksista.

viisnelonen

Sattuipa tommonenkin saitti eteen. On harvinaisen laaja ja perusteellinen mutta siksi kiinnostava kokeneemmallekin akkujen käyttäjälle. Tästä akkusaitista riittää lukemista useemmaksi illaksi:      http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq.htm

Itselle jäi mieleen mm:  25% varaustilassa olevan akun jäätymisvaara jo -15 celsiuksessa.
Eli sitä akkua kannataa talvella latailla useita tunteja vaikka se sähköstartilla vielä lähtiskin mikäli ulkosäilytys ja kovia pakkasia.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 01.02.11 - klo:11:53
Itselle jäi mieleen mm:  25% varaustilassa olevan akun jäätymisvaara jo -15 celsiuksessa.
Eli sitä akkua kannataa talvella latailla useita tunteja vaikka se sähköstartilla vielä lähtiskin mikäli ulkosäilytys ja kovia pakkasia.
No juuri tätähän minä jossakin vaiheessa täällä noin suurin piirtein muistelin.
Hyvä linkki!
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pena

skootterissani on cma akku, ollut marraskuun puoliltavälin tuulessa, tuiskussa ja pakkasessa tänään kävin irroittamassa akun kun oli ensimmäistä kertaa plus asteita.mittasin akun tulos 12,9 eli ei ollut menettänyt yhtään varauksestaan vaikka ajattelin että akku olisi tyhjä 2,5kk ajamattomuuden takia.miten tämä on mahdollista?

Coastside

Tyhjässä akussa kuormitusjännite alenee enemmän vaikka lepojännite on sen täyttä varausta osoittava.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Mulla on pari sököä skoden akkua. Vaikka yleismittari näyttää 12.9V niin ei jaksa edes pyörittää konetta. Kun laitat akun lataukseen niin jännite nousee jo alta minuutin 14.1 volttiin. Näennäisesti näyttää että virtaa olisi mutta eipä sitä vain ole.

Coastside

Akun toiminnan mieltää helpommin kun vertaa sitä vesi-astiaan jossa on alhaalla hana, mutta sillä erolla että astian leveys "varaustila" muuttuu, korkeuden "jännitteen" ollessa "12 V ". Pinnankorkeus muuttuu enemmän kapeassa astiassa kuin leveässä ja suihku "jännite" on heikompi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Kotioloissa risa akku on helppo todeta, ilman mittaria seuraavasti.
Lataa akku ensin täyteen.
Laita akkuun johdoilla kiinni normi skopan ajovalolamppu 35W.
Jos on halogeenilamppu, niin se kuumenee pirusti, laita se palamattoman alustan päälle ettei ala katossa palovaroitin huutamaan kun pöytä alkaa savuamaan.
Jos lamppu palaa kirkkasti vähintään tunnin verran niin akulla voi olla vielä käyttöä skopassa.
Risalla akulla ei valo pysy kirkkaanan kuin puolisen tuntia jos niinkään kauan.

Esim. 4Ah 12 V:n hyvä akku pitää valon kirkkaana reilusti pari tuntia, joskus jopa neljä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

35 W : 12 V = 2,9 A
4 Ah : 2,9 A = 1,4 h

Kuormitusvirta vaikutta mitä oikeasti saa, joten tunti on hyvä tulos.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

nurppa71

Just silleen ;)

Coastside

Ledi siinä näkyy olevan muttei kerrota onko se automaattinen. joku kellokytkin olisi hyvä lisä ettei unohdu liiaksi aikaa. lidliin tulee keväällä automaattisia halvemmalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

En usko että on automaattinen. Luulen, että siinä on vain kytkin 6 ja 12 voltille (vrt. Biltemaperuslaturi).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.