Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

tommi

Mulla on kyllä tässä mopossa Saksasta tilattu kansi jossa on reilusti suuremmat imu/pakokanavat ja palotila jokseenkin olematon. Yhdellä kannentiivisteellä ei voi ajella kun tuppaa nakuttamaan, kolmella tiivisteellä käy jo moitteettomasti.

Kait siinä sitten on vain niin kovat litistykset että startissa ei riitä poweri. Kädellä ei jaksa konetta pyörittää. Nyt se tosin lähtee laakista käyntiin ilman kaasuakin joten eipä tuo periaatteessa haittaa vaikkei jaksakaan pyörittää kaasulla.

Saa nähdä sitten miten alakerta kestää, tosta toisesta moposta hajosi kiertokangen alapään laakeri jo 72cc pytyllä. Eipä näitä periaatteessa kannattaisi viritellä kun eivät vakionakaan tahdo kestää  :-\

Coastside

Lidlillä on moottoripyörärompetta, tosin loppumassa. Ostin akkulaturin: Tronic 99411 joka on automaattilaturi 12 ah saakka.
Mallista H-3056 se poikkeaa painoltaan joka johtoineen on 120 g kun toinen  on 500 g. Toiminnot ovat samat. Ilmeisesti hakkuripohjainen ja toinen muuntajalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Plom

Sama akkulaturi tulee myös itselleni kun kaveri tulee länsirannikolta käymään. Hinta ainakin oli edullinen.

Mammo

Kysyisin että minne jätteeseen voi laittaa tyhjän muovisen akkuhappo täyttöpullon?
Voiko sen laittaa ihan tavalliseen kaatopaikkajätteeseen?

FrozenCorpse

Kuuluu ongelmajätteisiin tai kuivanut pullo suoraan kaatopaikalle.
Ei saa hävittää tavallisten roskien kanssa!
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Shaladur

Vika löytyi fudesta tukkeutuneesta suuttimesta:P
Voiko mopon geeliakun ladata autonakulla? tai mopo pistää käyntiin autonakulla?
Baotian 'Fude' BT49QT-9  vmalli -04

Coastside

#201
Geeliakku vaatii laturin jossa latausjännite on täällä akkuketjussa http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?PHPSESSID=8f86c1b33b654211a3bc462a032b531e&topic=396.0 mainittu, koska ne tuhoutuu tavallisella laturilla ja auton 4 - 8 A laturilla saa tavallistakin 4 Ah akkua ladata vain minuuttien ajan. Jos auto ei käy niin siitä voi ottaa virtaa sen aikaa kun starttaa.

Kaapeleiksi käy vähintään 4 mm2 johdot ja pienet hauenleuat ja niitä kannattaa kuljettaa reissullla jos virtapuute yllättää.

Jos on Lidli seudulla niin ne myy kerran pari vuodessa hyviä pikkuakun latureita 7 e hintaan. Taitaa olla geelikelpoinenkin automaattilaturi. Niitä ei yleensä saa, eikä ainakaan tuohon hintaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ilborg

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 24.06.10 - klo:22:29
Geeliakku vaatii laturin jossa latausjännite on täällä akkuketjussa mainittu, koska ne tuhoutuu tavallisella laturilla ja auton laturilla saa tavallistakin ladata vain minuuttien ajan. Jos auto ei käy niin siitä voi ottaa virtaa sen aikaa kun starttaa.

Jos on Lidli seudulla niin ne myy kerran pari vuodessa hyviä pikkuakun latureita 7 e hintaan. Taitaa olla geelikelpoinenkin automaattilaturi. Niitä ei yleensä saa, eikä ainakaan tuohon hintaan.

Mutta jos hätä on, niin kyllä autonakulla(pitää olla sama jännite) voi ihan hyvin avittaa startissa. Periaatteessa tuolla pystyisi lataamaankin geeliakkua, mutta täytyy muistaa että siitä puuttuu kaikki turvamekanismit, eli kyllä se jaksaa tarpeen mukaan vaikka räjäyttää tuollaisen geeliakun, joka tosin lähinnä on skenaario jos menee tunkemaan napaisuuden väärinpäin.

Latureista kannattaa tosiaan valkata vain kyseiseen tarkoitukseen tehty laturi. Markkinoilla on monia auton akun latureita joissa ei ole minkäänlaista älyä tai kunnollista suojausta, eli ne lähinnä polttaa tuollaisen pienen akun. Tyhmät laturit on tehty lataamaan vain tietyn kokoisia akkuja, ei mitään muuta. Paremmat laturit omaavat piirin joka estää latausjännitten nousemisen yli maksimirajan, mutta suurille virroille tuollainen piiri maksaa hieman(hakkuritoimintainen). Fiksummalla laturilla pystyykin jo noita pieniä akkuja lataamaan suhteellisen turvallisesti. Geeliakussa on myös hieman eri jännite, ja muistaakseni pidemmän päälle on parempi ottaa sekin huomioon ladatessa.

Coastside

Auton akun kapasiteetilla polttaa skoden startin minuuteissa ellei anna sen jäähtyä välillä. Muutenkin yhtäjaksoinen starttaus on turhaa jos se ei edes lupaa. 3 -5 s jaksot on sopivia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

DSlicer

Elikkäs hain tollasen 8,90â,¬ mp-laturin biltemasta ja pitäis akkua latailla. Mitenpäin noita kytketään nyt? Miinus vai plus ensin? Ei lue mitään maadoituksista tuossa akussa. Noh, veikkailin itse ja molemmin päin tuli kipinöitä. Heti irti ja ei nyt oikein tiedä uskaltaako tuota latailla ylipäätänsä. ;D

Ostin samalla uuden akun, tommonen 12V 7Ah. Mietin vaan, että voiko noita kylelleen laittaa kun ei seisomaan mahdu mitenkään? Sitten vois latailla tuon uuden akun ja pistää saman tien kiinni.

Coastside

Laturista kytketään punainen liitin plusnapaan musta miinukseen. Vain geeliakku on asentovapaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

DSlicer

#206
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.07.10 - klo:16:27
Laturista kytketään punainen liitin plusnapaan musta miinukseen. Vain geeliakku on asentovapaa.

Juu, värit on selvillä, mutta ohjeissa luki jotain että ensin ei-maadoitettuun kiinni ja sitten vasta toinen kipinöiden välttämiseksi. Molemmin päin tuli kyllä nyt kipinöitä. Kuolen vielä tätä värkätessä.

Kuulostaa vähän siltä, ettei sitten tuo kumman muotoinen 7Ah akku mahdu meikäläisen skopaan.  :-[

Edit: Kokeilin taas hulluuttani uudestaan, ja tuohan paskahan nyt näyttää jopa lataavan. Tai sitten ne kipinät hajotti akun lopullisesti.  ::)

Edit 2: Noniin, akku lataili sen 4,5h ja sitten jo kokeilin ja ekalla käyntiin. Kyllä nyt on hyvä mieli nukkumaan mennessä.  ;)

ilborg

Kipinät välttää helposti siten että lykkäät nuo hauenleuat siihen akkuun kiinni ja vasta sitten kytket laturiin virrat. Akku tuottaa sitä räjähtävää vetyä vasta silloin kun sinne ollaan syöttämässä virtaa, joten tyhjän ja lataamattoman akun lähistöllä olevat kipinät ei pitäisi olla vaarallisia(ei kuitenkaan kannata ihan hyvikseen kipinöitä lennätellä). Tuottikohan geeliakku vetyä latautuessaan?

Coastside

Voi käydä niinkin kuin kerran vierestä näin että auton käynnistykseen avuksi oli tuotu toinen akku latauksesta ja kytketty oikein kipinättömästi kaapeleilla. Hauen leuka kiertyi ja kipinöi siinä maassa olevassa akussa ja räjäytti akun, sen yläkolmanneksen taivaan tuuliin haukikon laukausta muistuttavalla pamauksella. Jos se olisi tapahtunut kytkettäessä, naama käden mitan päässä niin ...
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: ilborg - 10.07.10 - klo:12:05
Kipinät välttää helposti siten että lykkäät nuo hauenleuat siihen akkuun kiinni ja vasta sitten kytket laturiin virrat.
Näin taitaa lukea jopa useimpien laturien ohjeissa.  ::)

Kun kytketään pyörään niin:
+ ensin ja sitten vasta -
ja kun irroitetaan niin:
- ensin ja sitten vasta + (jotta plussaa irroittaessasi et vahingossa lyö avainta runkoon ja jos miinusjohto on kiinni niin kipinää lentää).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.