Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

Kinkster

Mun autolaturi on nyt sattuneista syistä 300km päässä joten taidan hakea Biltemasta uuden huoltovapaan akun jossa on paljon Ah:ta ja mahtuu vielä koteloon.

joni_k

eikait akku käynnistykseen vaikuta polkemalla mitenkään..? itellä oli retrossa akku täysin kuollu ja polkasemalla käyntiin. lähti käyntiin myös kokonaan ilman akkua. mietin vaan ettei tuu akusta turha ostos.

helkama sc-r

#452
Taitaa olla normaalissa akkulaturissa liian suuri virta mopon akuille.
Geeliakut kestävät aika hyvin syväpurkausta, mutta kannattaisi ladata akku heti jos se on tyhjä.
Tossa 500mA laturi, joka on aika sopiva moponakuille, 11 euroa.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-612-V-400500-mA-37707/

"sopii lyijyakuille, joissa akkuneste ei ole sidottu"

Kyllä sillä geeliakkujenkin lataus onnistuu, lataa vaikka 12,5 volttia akkuun ja skootteri lataa loput.
Jos skootteri on seissyt talven, kohokammion tyhjennysletkun kautta kammio tyhjäksi ja imee sen bensahanan alipaineletkusta uudestaan täyteen.
4-tahtisissa kaasun pumppaus ennen käynnistystä voi auttaa.

viisnelonen

#453
Kinkster: Ota bensahanan alipaineletku irti kaasuttimesta/imukurkusta ja imaise siitä muutaman kerran niin saat bensan virtaamaan kaasuttimeen. Akku saattaa hyvinkin elpyä mutta hyväksi akulle jos voisit ladata sen kunnolla täyteen irtolaturilla.
Näillä nolla keleillä akku lataantuu hitaammin kuin kesällä joten semmonen vuorokauden lataus on poikaa esim puolen ampeerin laturilla.
Tuo irtolaturilla lataus on mannaa akulle varsinkin jos ajat vain muutaman km siirtymiä.

Ed: Tässä keväällä tulee(?) Lidliin pieni puolen ampeerin 6/12V MP-akkulaturi,suosittelen. Lataa täyteen kylmänkin akun.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 27.03.15 - klo:09:01
eikait akku käynnistykseen vaikuta polkemalla mitenkään..? itellä oli retrossa akku täysin kuollu ja polkasemalla käyntiin. lähti käyntiin myös kokonaan ilman akkua. mietin vaan ettei tuu akusta turha ostos.
Tasajännite cdi:llä se voi vaikuttaa. Kuten nimikin sanoo tasavirta cdi tarvitsee tasajännitteen toimiakseen ja täysin kuollut tai oikosulussa oleva akku saattaa tehdä polkaistessa sen että kipinää ei saada synnytettyä. Siinä mielessä vaihtojännitteinen cdi on kyllä parempi. Ongelmasta kyllä selviää tasajännite cdi:lläkin vaikka ei akkulaturia olisikaan. Muutetaan vain kuormaa ja irrotetaan toinen akun kenkä siksi aikaa kun konetta poljetaan.

Kinkster

Nopitääpi käydä vielä polkemassa kymcoa sitten. Eli toinen (onko väliä kumpi) akun kenkä irti ja valot jne pois päältä ja polkemaan.
Pitääpi myös tehdä tuo alipaineletkun imeminen. Sitä letkua varten on ihan pihditkin skodessa mukana koko aika. On näet joutunut joskus ennenkin sitä tekemään.

-Zone-

Lähinnä heitin joni_k:lle sen kommentin. En edes katsonut mistä värkistä tässä keskustelusta nyt on kyse. Itseasiassa myös mä en muista kuin yhden tapauksen jossa täysin poissulkevan todistetusti akku oli syypää kipinään. Sekään ei ollut edes alkuperäinen vaan kyseessä oli ignitechin ohjelmoitava cdi. Tasajännite cdi siis kuitenkin. Akku osoittautui olevan niin kuollut että kipinää ei saatu ennenkuin akun navan otti irti jolloin virtaa cdi:lle saatiin laturilta regulaattorin läpi. Yleisempi taitaa kyllä olla vaihtojännite cdi.

joni_k

olen valaistunut kiitoksia..  :D ;) mites toi jännitteensäädin tykkää jos ei oo akkua kiinni kuormana?

-Zone-

Jotkut on vakaasti sitä mieltä että regulaattori kyrvähtää. Itse en sillä ole koskaan saanut regua hajalle. RD:lläkin vetelin monta vuotta ja varmaan noin 30 000km ilman akkua ja on niitä tullut mopoon ja autoihinkin vaihdeltua lennosta.

Musta se akku on virtaa ottaessaan muutoinkin vain kuorma laturille siinä missä mikä tahansa muukin sähköverme. Kuten vaikka polttimo. Polttimo vain muuntaa sen ottamansa virran valoksi ja lämmöksi, akku taas varastoi. Ja sähkövermeet siis ottaa virtaa.. laturi ei väkisin tunge sitä minnekään kuten joskus kuulee joidenkin perustelevan sitä että akku pitää sen tähden olla. Ei se ydinvoimalakaan sitä virtaa tunge sen paremmin pesukoneeseen kuin jääkaappiinkaan vaan ne koneet ottavat sen mitä toimiakseen tarviivat.

Jotkut on sitkeesti eri mieltä ja heillä on siihen täysi oikeus, loppupeleissä mä en kehoita ketään veteleen ilman akkua ihan vaan sillä että jos jostain syystä regu itseen ottaakin ja hajoaa, itsellä ei vaan ole ollut koskaan mitään ongelmia ja jos nykyinen akku tilttaa moposta tai tuosta yamahasta niin surutta vedän taas ilman akkua jos toista ei silloin käsillä juuri ole.

Valot olen pitänyt päällä sillä polttimo omalla tavallaan tekee hiukan samaa mitä se akku eli tasaa niitä jännitehuippuja. Polttimohan tuolloin kirkastuu edellyttäen nyt tietty ettei se jännite nouse niin paljoa että lamppu kyrvähtää.

Kinkster

Naapurilta sain 12V 2A laturin jota koitin akulle. Näytti latausvaloa 30s ja sitten oli mukamas täynnä.
No, akku paikoilleen, imuletkulle imua ja polkua perään ja käyntiin lähti. :D

Coastside

#460
Tuossa akutta ajossa voi käydä niin että ajaa onnellisesti valot päällä mutta kun sammuttaa ne tekee kela itseinduktiolla jännitepiikin joka rikkoo säätimen?
Oskiloskooppi olisi hyvä väline asian selvittelyyn. Sopiva konkkakin poimisi ehkä piikin pois?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Tota konkkaa on mun tietojeni mukaan käytetty ainakin joskus moottorikelkoissa. En siis puhu kärjellisen sytkän konkasta, vaan juurikin akun korvaavasta konkasta ja lienee asennettu juurikin tuosta syystä. Noilla regulaattoreilla on tietysti sitten eroja, joku voi ottaa helpommin itseensä mitä toinen malli. Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia akutta ajamisessa millään värkillä ja siksi pistinkin että en ketään kehoita akutta ajeleen vaikka niin itse olenkin menetellyt.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 27.03.15 - klo:09:15
Taitaa olla normaalissa akkulaturissa liian suuri virta mopon akuille.
Geeliakut kestävät aika hyvin syväpurkausta, mutta kannattaisi ladata akku heti jos se on tyhjä.
Tossa 500mA laturi, joka on aika sopiva moponakuille, 11 euroa.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-612-V-400500-mA-37707/

"sopii lyijyakuille, joissa akkuneste ei ole sidottu"

Kyllä sillä geeliakkujenkin lataus onnistuu, lataa vaikka 12,5 volttia akkuun ja skootteri lataa loput.
Jos skootteri on seissyt talven, kohokammion tyhjennysletkun kautta kammio tyhjäksi ja imee sen bensahanan alipaineletkusta uudestaan täyteen.
4-tahtisissa kaasun pumppaus ennen käynnistystä voi auttaa.

Akun latautumisen virtamäärää ei suinkaan määrää esim latauslaitten fyysinen koko tai maksimi virrantuottokyky.
Max latausvirta määräytyy laturin ja akun jänniteerosta+virrantuottokyvystä.
Max latausvirta määräytyy myös, akun omasta sisäisestä vastuksesta.
Aikas nätisti latautuu mopon 4Ah akku pikalaturin (max 150A), jänniteasetuksella 14,2V.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Kaatolovi - 07.03.15 - klo:18:22
Oma älylaturisto muodostuu Defan 4A ja 8A latureista ja CTek 3.6A laturista



Oikeinkin hyviä kokemuksia on noista defan tuotteista, asenna, ja unohda koko ongelma 8)
Harmi että hinta pilaa hyvän tuotteen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 28.03.15 - klo:12:32

Aikas nätisti latautuu mopon 4Ah akku pikalaturin (max 150A), jänniteasetuksella 14,2V.

Laturi varmaan tunnistaa akun kapasiteetin ja säätää virran sopivaksi.