Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

Jkarha

Mulla myös Lidlin älylaturi katkaisi latauksen välittömästi. Mittasin että akun jännite kuormittamattomana jotain 12.8v, kai se tulkitsee sen täydeksi.
Vespa LX50 4T4V 2013

oskuk

12,76 V omakin levossa. 0,2A näyttää ällilaturi pukkaavan sisään.

Jkarha

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 26.12.14 - klo:13:58
12,76 V omakin levossa. 0,2A näyttää ällilaturi pukkaavan sisään.

Mitäs muutit että alkoi ladata?

Vespa LX50 4T4V 2013

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Jkarha - 26.12.14 - klo:15:03
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 26.12.14 - klo:13:58
12,76 V omakin levossa. 0,2A näyttää ällilaturi pukkaavan sisään.

Mitäs muutit että alkoi ladata?

Ei kun mä käytin tässä mun rc-lelujen laturia. Tämmöistä:
http://www.akkula.fi/Imax-B6
Vajaan tunnin jaksoin katsella tuota. Huomenna kurkkaan lepojännitteen, onko sama -jos on niin eipä sinne mitään käytännössä mennyt, mutta saipa jotain liikettä aikaan, ainakin itseeni ;-)

viisnelonen

Kertoisitko oskuk vähän lisää.. akun lämpö oli kait - puolella ?  entä latausjännite? Esim tuossa partasen tapauksessa se olis pitäny olla väh 15v että olis alkanu virta kulkeen kun oli -14c akku. Ei siis ihme että se hyppäs päältä pois, varsinkaan kun niissä on se kylmäasento vain autoja varten(Lidlin laturi)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#425
Latausjännitteen pitäisi  muuttua akun lämpötilan mukaan noin 30mV/C.
Jos +20C lämpötilassa latausjännite on 14,2V niin -15C pakkasessa sen pitäisi olla 15,25V.
Joissain autojen säätimissä on lämpötilakompensointi.
Oikeesti älykäs latauslaite mittaa myös akun lämpötilaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Kummasti ne ajopelit latailee akkujaan kovemmissakin pakkasissa kuin -14c. Eikä se ctek:kään lataile 15 voltin jännitteillä, edes hiutaleasennolla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

oskuk

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 26.12.14 - klo:20:01
Kertoisitko oskuk vähän lisää: akun lämpö oli kait - puolella?  entä latausjännite?

Tommonen +22c oli akun lämpötila, latauksen nominaalijännite 12v, ja asetettu latausvirta 0,4A.
Kuten sanottu, semmoista 0,2A tunki, ja akun jännite latauksessa oli tuollaista 14,6V luokkaa.

viisnelonen

Tuo oskuk:n käyttämä laturityyppi on mulle outo mutta kuten itsekin päättelit niin ilmeisen täysi se akku oli päätellen noista antamistasi lukemista.

Ketä tuo latausjännite vs akun lämpötila kiinnostaa ja muut akku/lataus hommelit niin tässä pari linkkiä: http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/slaominaisuudet.pdf    (sivu 4, "tarkemmin latauksesta") Tämä kylläkin agm-akuista mutta on täysin soveltuvaa tietoa.

Sekä täältä: http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Exide_fi_Teknisk_info.PDF (sivu 169, ajoneuvon  sähköjärjestelmä/latausjärjestemä )
Kyllähän sillä 14,4 tai 14,7 voltilla jotain sais -15c pakkasessakin jotain aikaan mutta kun se pirulainen lakkaa just siinä lataamasta kun virta alkaa kulkee..  siis älylaturi. No, onhan niissä huimia merkki- ja mallikohtaisia eroja.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Ei se kokonaan lakkaa lataamasta, vaan kokeilee säännöllisesti uudelleen. Ja jossain vaiheessa siirtyy ylläpitotilaan.

Se Polar Ctek eroaa muista saman merkin laitteista sillä, että sen johdot ovat notkeammat pakkasessa. Taikka siihen tulokseen tulin, kun asiaa itselleni viimeksi selvittelin. Ei sekään mitään järkyttäviä jännitteitä anna.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Merkittävästi kuitenkin, isompia. Kun normi ctec antaa max 14,7V, löytyy tosta polarista:
"Latausjännite  SMALL, NORMAL: 14.4V, COLD/AGM: 15.0V, RECOND: 15.8V "
Tuo n.15,8V on jännite jonka akku tarvii latautuakseen -30´C pakkasella.
Tuolla aiheeseen liittyvä kaunis satu, jossa akku todennäköiseti ollut jäässä :o
lataukseen pistettäessä, jota ei voi ainakaan suositella.
http://www.ammattiautot.fi/uutiset/virta-tyhjaan-ja-kylmaan-akkuun-ctekilla/
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Aika pitkälti samat lukemat kuin Ctek 5.0:ssa siis.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

megaman

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.12.14 - klo:11:08
Siksi justiin Mattia ei nimitetä älylaturiksi, eikä sitä pidä "unohtaa" lataamaan, kuten voi älylaturin unohtaa.

Karavaanaripuolelta löytyy kyllä perinteinen Matti-automaattilaturi. Jonkunlainen älylaturien esi-isä... Ollut monta vuotta omassa vaunussa yhtäsoittoa päällä. Vettä pitää muistaa lisätä kerran vuodessa vapaa-ajan akkuun. Akku on kestänyt Matin perässä kohta 10 vuotta.
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

konenikkari

Nonni, nyt löytyi paras mahdollinen vaihtoehto  ;D matti automaatti ja älykäs käyttäjä.
Aivan 100% varmaa on että mikään ällyytyslaturi ei korvaa perinteistä laturia ja sen viisasta käyttäjää.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)