Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

joni_k


viisnelonen

Joo, noita numeroitahan on helppo ilmoon näpytellä.. esim tyyliin 58 Ah tommoseen ihan samannäköiseen rasiaan. Ja että 200 A käynnistysvirtaa.. nuo jumpstart piuhat ja sen liitin taitaisivat sulaa jo muutaman sekunnin kuormasta 100ampeerin virralla.

http://www.ebay.com/itm/58800mAh-Dual-USB-Car-Jump-Starter-Emergency-Charger-Booster-Power-Bank-Battery/391277543152?_trksid=p2047675.c100009.m1982&_trkparms=aid%3D777000%26algo%3DABA.MBE%26ao%3D1%26asc%3D33876%26meid%3Dbd57f1d93cd64de9a6f6b679de14c0fd%26pid%3D100009%26rk%3D1%26rkt%3D1%26mehot%3Dpp%26sd%3D301578730491

MUTTA saattaa tuo auttaa moposkodun käynnistyksessä kun oma akku on heikko mutta että 200A ..   ::)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Väitetyillä ampeereilla hitsaisi myös. Kumma kun ei ole puikkopitimiäkin? ;D
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#498
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 11.01.16 - klo:00:18
Mullakin on liiterin jännitenäytöllinen laturi , sen talviasento antaa muistaakseni 14,7 V ja se ei riitä pakkaslukemille puhumattakaan -20 lukemista. Varsinkaan kun "äly" lopettaa lataamisen kun tuo 14,7 saavutetaan.

Olen ladannut pari kertaa akkua 2sti peräkkäin. ensin ctekillä tai lidlin laturilla ja sitten vielä perään tuolla exidellä ja aina on virtaa mennyt muutamasta tunnista jopa yön ylikin jatkuen.
Tosin tuo exide lataa viime vaiheessa isompaakin akkua vain 1 A virralla eli mitään isoja Ah määriä sinne ei mene mutta pakkaskylmässä akussa tämä asia korostuu sillä akut ei juurikaan tuota suurempia virtoja kykene ottamaan vastaan kun varaustaso kasvaa. Tämä on tietysti suuresti riipuvaista akun ominaisuuksista (uutena) sekä iästä ja kunnosta.
Mulla on pihtivirtamittari millä olen noita virtoja seurannut kun olen noita latureita tutkaillut.

Tuo auton latausjärjestelmän yksinkertaisuus johtuu lyhyesti siitä että 99% autoista, maailmassa, pärjää nykyisellä systeemillä ja että akun varaaminen korkeammalla jännitteellä kuin mitä auton muu sähköjärjestelmä kestää vaatisi paljon kalliimman  sähköjärjestelmän.
Meitä pakkasessa, osan vuotta , ajelevia on häviävän vähän.
Kunhan auton valmistajat oppisivat edes laittamaan auton ajovalojen virrat kulkemaan releiden kautta ettei jännitehäviöt söis tehoja matkalla. Tuokaan asia ei ole kaikissa autoissa kunnossa vaikka ei ole kustannuskysymys, kait?
Liiterin laturi latasi akun nopeasti niin että sen täyttä osoittava ledi syttyi. Mittasin jännitteen ja se on 14 V. Se käy hetkeksi 15 voltissa ja palaa 14 volttiin. Virta on 60 mA. Akku 4 Ah.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Kirjoitin tuossa auton akkujen (50-120 Ah) lataamisesta pakkasessa. siis akutkin jääkylmiä.
Juuri kuvailemallasi tavalla ne  oikeesti kylmät akut käyttäytyy, mutta jos pääsisit mittaamaan siitä happojen ominaispainon niin totuus paljastuisi. Eli laturi lakkaa lataamasta vaikka akku ei ole läheskään täynnä.
Jos tuon laturin(Lidlin) sais pakotettua lataamaan tuolla 14,7 V jännitteellä olis tilanne jo parempi, joo niinpä.. jos ja jos   :D
Se pieni liiterin MP-laturi(ledillä) lataa mun kokemuksen mukaan pakkasessakin olevan akun eli nostaa jännitteen yli 15v
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Tilasin step up jännitesäätimen valoihin. Mitä jos sellaisen laittaa laturin johtoihin?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Akku on erittäin täynnä, jos jännite on 12,8 volttia.
Oikean lepojännitteen näkee kun akku on ollu irti laturista ainakin pari tuntia.
Latautumista tapahtuu kun latausjännite on akun jännitettä suurempi, 14,4 volttia korkeintaan.

Coastside

Latausten määrä koettelee akkua jos muuten ei kuormita liikaa tai liian tyhjäksi. Kylmässä säilyttämistä suositellaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#503
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.02.16 - klo:09:23
Tilasin step up jännitesäätimen valoihin. Mitä jos sellaisen laittaa laturin johtoihin?
Noita jännitteenkohottajia on monenlaisia, sen tarttis olla sen verran itsesäätävä että kykenisi reguloimaan akun varaustason nousun aiheuttaman parin voltin muutoksen.
Tässä yksi: http://www.ebay.com/itm/150W-DC-DC-Boost-Converter-8V-32V-Step-Up-to-10-60V-Voltage-Power-Supply-Module-/181434928832?hash=item2a3e5d4ec0:g:GbIAAOxyBotTY3B3
Tässä toinen,halvempi: http://www.ebay.com/itm/150W-DC-DC-Boost-Converter-10-32V-to-12-35V-6A-Step-Up-Voltage-Charger-Power-/171907240597?hash=item2806785295:g:Is4AAOxy86RSX-g5

Kiinnostava kokeilu tee ihmeessä. Skoduun sovellettuna tuo olisi iso parannus talvikäytössä.

Ed:  Tämä vois olla kätevin ja käytännöllisin monipuoliseen käyttöön.   http://www.ebay.com/itm/400W-DC-DC-Step-up-Module-Boost-Converter-Adjustable-Output-Volt-Output-Current-/351429466302?hash=item51d2d418be:g:LMQAAOSwLVZVgi2D   Maksaa kyllä jo sitten parikymppiä. Tilasin just itse tuon 10 taalan laitteen, enemmän konkkia ja muutenkin vakuuttavamman oloinen kuin tuo kaikista halvin.
Jos näitä lukee joku elektroniikasta enemmän ymmärtävä niin vois kommentoida noita kolmea laitetta ja ajatusta yleensä kun tarkoitus on ladata akkuja jolloin virta  vs jännite tahtoo muuttua. Esim ajovalojen tuunaamiseen tuo kait on omiaan kun kuorma pysyy vakiona.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Jos atk:lla sujuu englanti niin tuolla: http://www.batteryfaq.org/ , on faktaa lyijyakuista. Kohta 13 koskee säilytystä.
En tiedä tarkoititko akun käyttämisellä skodun käynnistämistä vai jotain muuta kuormittamista.Tärkeintä että akku on täyteen varattu (irtolaturilla) ja kyllä se viileä/kylmä on sille paras kuten jo sanottiinkin.
Jos vähänkin epäilee että ko ajoneuvossa on vuotovirtoja tai esim virtaa syövä ajonesto niin sitten   miinus kenkä irti akusta pitemmän seisokin ajaksi.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Tää http://www.ebay.com/itm/150W-DC-DC-Boost-Converter-8V-32V-Step-Up-to-10-60V-Voltage-Power-Supply-Module-/181434928832?hash=item2a3e5d4ec0:g:GbIAAOxyBotTY3B3   on nyt sitten mulla ja odottaa sopivaa koteloa ja ehkä tuulettimenkin siihen laitan jos vaan äkkiä semmosen sopivan pienen löydän.
Tuulettimelle(dc12v) on valmiit juotosnastat. Output jännitteelle on virran- ja jännitteensäätö ruuvarilla.
Aion ensin kokeilla tätä lyijyakkujen latauksessa ja sitten yritän soveltaa skodun lähivalopolttimeen (12v 55w, H7)
Jos pelittää ok niin tilaan toisen..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.02.16 - klo:10:15
Kylmässä säilyttämistä suositellaan.
Mulla on nyt monta vuotta ollut sama akku skootterissa. Käytin sitä jo edellisenkin mopon kanssa. Koska en aja talvisin, on se talvet mulla pakastimessa marjojen kaverina. Hyvin on pelittänyt jo useamman vuoden. Ihan joku yasan halpa perus akku se on. Siihen edelliseen mopoon ostin muutamat akut, kunnes joku neuvoi lataan täyteen + heittään talveksi pakastimeen. Sen jälkeen en mopoon uutta akkua ole ostanutkaan. Kevarissa sitten taas mulla meni monta vuotta, ettei koko akkua ollutkaan.

Coastside

#507
Pyörän laturi alkoi syöttää liikaa jännitettä. Otin vanhan 12 voltin 3 ampeerin muuntajan ja siihen jännitettä nostavan piirin ja säädin akun vaatiman 29.4 volttia. Akussa oli kuitenkin enemmän jännitettä joten jäi toteamatta latasiko. Kun se latasi konventteri kuumeni liikaa.

Alkuperäinen syöttää sekä jännitettä että virtaa hivenen liikaa ja jäähdytys on kovilla kotelo auki. Muuten se näyttää pysyvän toleransseissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#508
Alkoi taas akuttaan.. :) jo alkusyksystä vaikkei oo pakkasista kuin pahoja muistoja.
Onko jollakulla foorumilaisella kokemusta /tietoa lyijyakun sisäisen vastuksen/konduktanssin mittaamisesta..
Lähinnä kaipaisin tietoa erikokoisten, uusien/hyväkuntoisten akkujen mittauslukemista/valmistajan spekseistä. Täydessä varauksessa vs vajaakuntoisena jne..
Aika harva valmistaja tuota arvoa näyttää julkistavan edes ns data sheetissäkään.

Aivan mahdottoman hienot ajokelitkin vaan jatkuu..

Edit: Aiheeseen liittyvää tietoa löytyy kovin nihkeesti ja kaikki on englanniksi. Yksi hyvä löytämäni ja kohtuullisen laajakin on alla linkkinä, jos sattuisi jotain muutakin aihe kiinnostamaan..
http://www.battcon.com/papersfinal2002/davispaper2002.pdf
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

Tuli hommattua tollanen Bentonin Iceman. Aikaisemminkin mulla on näitä Ctekin kopioita ollut.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455601/Benton-Iceman-50-12V-5A-yllapitolaturi

Käyttökokemuksia ei juurikaan vielä ole.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.