Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sytystystulpan kierteet korkkasi

Aloittaja 99roxi, 25.12.11 - klo:20:59

« edellinen - seuraava »

99roxi

Taas apua kaivattaisiin. Käynnistymis ongelman syyksi paljastui reikä kaasuttimen kalvossa ja roska suuttimessa. Mutta nyt ilmeni hieman isompi ongelma, eli sytytystulpan kierteet "korkkasi" jostakin syystä. Onko olemassa mitään keinoa millä kierteet saisi kunnostettua ilman uuden kannen ostamista. kierteet ovat siis aivan sileät lukuunottamatta noin 1/2 cm pituutta kierteen alaosassa.

InsOmnia

Kyllähän siihen keinot löytyy, mutta kannattaako, se onkin toinen seikka.

Uusi kansi maksaa 19€ http://www.scotford.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=1/16

Ja koska kannen joutuu kuitenkin irroittamaan, teki sille mitä tahansa, niin suosittelisin suosiolla uutta kantta, ja taitaa tulla jopa edullisemmaksikin.

pekpel

Samaan hommaan avartaa sitä kantta vähän ja taas tehot paranee ja mopon kestoikä pienenee jokusen tuhat kilsaa..
Huollettuna joutuis tuolla noin 10000 km kohdalla uudestaan avaan... Ehkä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ckolli

Helicoil on se jolla tulpan kierteitä korjataan kannessa.
Helicoil sarja maksaa enemmän kuin uusi kansi, eli...
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

Partanen

Lainaus käyttäjältä: 99roxi - 25.12.11 - klo:20:59
... sytytystulpan kierteet "korkkasi" jostakin syystä. ...

Todennäköisin syy on se, että tulppa on kierretty liian kireälle. Kannessa käytettävä seosmetalli ei kestä ylikiristämistä. Tulpanhan ei tarvitse pitää paikallaan mitään muuta kuin itsensä, joten siksikään sitä ei pidä hampaat irvessä vääntää.

NGK tarjoaa suuntaa antavia kiristysmomentteja sivuillaan: http://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityiskohtaisesti/sytytystulpat/asennusvihjeitae/kiristysmomentit/ Skoottereiden tapauksessa momenttiavain tosin ei välttämättä mahdu koloon jossa tulppaa pitäisi kiristää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#6
Homman ollessa tässä mallissa, ei ehkä kysyjää kiinnosta momentit  ;D
Tosin ngk sivu oli valaiseva kts. :D
Kysyjälle:
Unohdit mainita mistä moposta ja moottorista on kysymys.
99roxi viittaa moottoriin jonka kaasuttimessa ei ole kalvoa  ::)
Ilmeisesti on kysymys moottorista jossa on (ngk) C tulppa, joita on kahden eri mittaisia?hs/es
Onko varmasti, tulppa es?
Voit koettaa poistaa tulpasta tiivisteen, joka on kiinteä rengas, mutta lähtee sivuleikkureilla, ja pistää kierrelukitetta.


Ei se välttämättä ole käyttäjän eikä tulpan kiristäjänkään vika.
Kuumasta alumiini kannesta ei ole syytä edes yrittää irroittaa sytytystulppaa.
Kierteen voi koettaa korjata seuraavaksi suuremmalla tulpan kierteellä.
Tosin ongelmaksi muodostuu,tulpanavavain, joka on jo ahdas #16 mm. ei sovi ollenkaan uuteen.
Paljon vaseliiniä kierretappiin, ja special tulpanavain, ja onnea. ;-)
Hyvän opin sytytystulpan vaihdosta, kylläkin saapi kannen vaihdossa, suosittelen  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 29.06.10 - klo:12:10
Vanha nyrkkisääntö:

- Käytetty sytytystulppa kiristetään sormin niin kireälle kuin menee, sitten vielä avaimella 1/8 tai maksimissaan 2/8 kierrosta.
- Uusi sytytystulppa kiristetään sormin niin kireälle kuin menee, sitten vielä avaimella noin puoli kierrosta.

Useimmissa moposkoottereissa tulpan "tehdaskireys" on noin 14-20Nm.

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=297.75

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

#8
Mä muistelen, että tulppaa jonka tiiviste on kasaan painunut, kiristetään 1/16 kierrosta. Sama pätee tulppiin, joissa kartiotiivistys.

Itte olen ollut joskus liiankin varovainen tulpan kiristäjä. Sillä seurauksella että tulppa on irronnut kiihdytyksen aikana. No, siitä tosin on kulunut sen 20 vuotta. Jäänyt vaan elävästi mieleen, kun olin tietenkin nopeampien kaistalla ensimmäisenä liikennevaloista lähtemässä.  ;D

EDIT:

On totta, että tulpaa olisi parempi ruuvailla kylmään tai kylmästä koneesta. Aina se ei ole mahdollista, ja järkeä käyttäen kierteiden kanssa ei pitäisi olla ongelmia vaikka kone kuuma olisikin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#9
Se tulpan tiivisterengas on tehty joustavaksi lämpöliikkeen vuoksi ja linttaan ruuvattuna se ei jousta ja kierteet korkkaa helpommin. Asiaa pahentaa se että tulpan hienokierre kiristyy helpommin kuin tavis jenka. Tulppaa ei koskaan kiristetä "varrella" vaan niin kuin ruuvarilla. Linttaan ruuvatun metallitiivisteen voi korvata O-renkaallakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

O-renkaan käytöstä tuohon kohteeseen en ole ennen kuullut. Oletko itse kokeillut? Olen epäileväinen. Joko se o-rengas menee pahasti lyttyyn, tai sitten tulppa jää löysälle, arvelen. Ja jos se tulppa jää löysälle, rikkoo tulppa tärinällään kierteet. Ei hyvä. Kyllä se tulpan oma tiivisterengas toimii riittävästi, vaikka olisikin jo lyttyyn painunut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Minulla oli O-rengas puristuspainemittarin liittimessä ja kevyesti kiertäen se tiivistyi kanteen. Mihinkään tärinästä rikkoutuvaan kierteeseen en usko. Tulpan hatun ote on niin kireä että se estää löysällekkin jääneen auki kiertymisen. En ota tuota asiaa koskaan kevyesti ja mietin joka kerta kun käsittelen tulppaa, meneekö homma oikein.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Eli oletko itse keksinyt laittaa o-renkaan tulpan tiivisteeksi? Jos kyllä, niin eipä sitä kannata muille suositella. Totta ihmeessä se tulppa elää siinä reiässään, jos on kumin varassa. Aikaa myöden hankaa värinällään kierteitä pilalle. Ei siinä tulpanhatulla ole mitään tekemistä, olkoon miten kireä tahansa. Ja tätä kirjoittaessa tuli mieleen senkin, että se kumihan toimii eristeenä siellä kannen ja itsensä välissä. Siitä seuraa se, että tulppa ei pääse siirtämään lämpöään kanteen niinkuin pitää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

ckolli

Kyllä osaa olla vaikeeta tulpan kiristys.
Tulpan avaimella sopivasti näppituntumalla kiristäen ja se on siinä. Kolmella sormella kun väännät niin ei ole liian löysällä, eikä liian kireellä.
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

konenikkari

Totta, suurin osa lämmöstä siirtyy kierteen kautta tulpasta kanteen.
Toisaalta koneissa joissa on erillinen vesikansi, tulpan vieressä on O.rengas.
Ilmajäähdytteisiin en, kanteen, suosittele O.renkaita.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)