Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa 250 GTS -07 .. Virtalukko pimeänä

Aloittaja GTS250malli07, 19.08.18 - klo:18:42

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

GTS250malli07


Kiitän ylläolevista palautteista itse kutakin.
   Kävin eilen hakemassa pyörän kärryn päällä kotipihalleni ja ajattelin syventyä asiaan tarkemmin jöskus lähipäivinä ajan kanssa. - Jahka ehdin.
Edelleen kaikki neuvot ovat tervetulleita. Luen ne kaikki ihan tosissani tietenkin.
   Jos asiassa edistyn, niin toki siitä myös raportoin tällä palstalla.
Tällaisen asian kanssa en haluaisi vielä (=itse yrittämättä) kääntyä korjaamon puoleen.

kaukari

Tuossa on oikeaa voittajan asennetta. Onnea matkaan ja malttia.

PappaSkootteri

Joko on ongelmaan löytynyt ratkaisu vai odottaako vielä "inspiraatiota"?
Kuvatkinon aina kivoja jos joku homma on edennyt...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

GTS250malli07


Hupsista, kun talvi meni. Keväällä lopulta istahdin ihmettelemään, miten asiassa edistyisin.. -  Ja sitten myös edistyin.

Kun olin akun jälleen ladannut ja avainta käänsin, huomasin ensi kertaa ihan hetkellisen ja hyvin himmeän häivähdyksen mittarissa. Siitä päädyin ihmettelemään, josko perimmäinen syy sittenkin on akku, jonka lepojännitteineen olin tulkinnut olevan kunnossa. Etenkin, kun pyörä oli mennyt pimeäksi ihan tavallisen kauppareissun keskeyttäen.

Siispä:   Anteeksi, ystävät, kehno viestintäni asiassa! Tosi nolona (mutta tyytyväisenä!) kerron, että ostamani UUSI AKKU sai pyöräni heräämään henkiin ja se on kuin onkin jälleen täydessä vedossa.

En voi vieläkään käsittää, että täysin varoittamatta Vespani akku näytti hyvää lepojännitettä, mutta olikin sitten täysi raakki. Suoraan ajosta kaupan eteen parkkeerattuna. Tällaisesta akun äkkikuolemasta en ole koskaan kuullut.

Kiitos vielä kerran neuvoista ja asiaan osallistumisesta! Näinkin voi amatöörille käydä! Hmmm ..

Hyvää kesää itse kullekin toivottelen ..

konenikkari

Useinkin akku tulee tiensä päähän juurikin noin,
eilen vielä toimi tai parkkikselle sammutettua, ei käynnisty enää ollenkaan.
Parhaat savut noista pikkuakuista kuluu n. kolmessa vuodessa.
Koska kapine on vielä toistaiseksi hyvinkin halpa,
ei ollenkaan kannata voimistella, ikääntyneen akun kanssa.
Lisäksi akun kunto vaikuttaa ratkaisevasti muiden sähkölaitteiden kestoikään.
Jos sulla oli paikoillaan alkuperäinen akku, olet onnen suosikki  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

PappaSkootteri

Yleensä akku ehkä antaa hieman osviitta tai sitten ei anna... alkuvuodesta kävin Vespan LX:ään ostamassa uuden akun ja ihmettelin kun esim motonet antaa vain 3kk takuuta akuille... joten -07 akkuhan oli jo hyvin palvellut vaikka kuinka olikin kyse Vespasta... onnea että vika löytyi  8)
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

konenikkari

#22
Ja kiitos että palasit aiheeseen, ja kerroit tuon,
tämänkaltaisista kommenteista on oikeasti hyötyä meille kaikille,
Ja sehän taitaa olla näiden keskustelujen tarkoituskin.
Usein hiipuneen akun todellisen kunnon havaitsee vasta kun uusi on paikoillaan.
Sama koskee esim renkaita, pitkään kiroiltuasi kehnoja ajoominaisuuksia, ja uusittuasi renkaat, havaitset,
miten huonossa kunnossa ne vanhat oli.
PS. mitä luki edesmenneen akun kyljessä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

GTS250malli07

Hieno palsta tämä, kun jengi kannustaa ja antaa hyviä vinkkejä. Juuri siksi minunkin oli "pakko" muistaa kuitata pyöräni kuntoon tuleminen huolimatta nolon pitkästä viiveestä.

Tuon sammuneen akun olin ostanut Motonet'istä 29.5.2013: Euroglobe, 12V 12Ah hintaan 49,90€
Samaa akkua ei enää ollut heidän valikoimissaan, joten ostin Motonet'istä 4.3.2019:  YUASA, 12V 12Ah "YTX hintaan 84,90€

Takuu tällä uudella akulla on 6 kk.

Vanha akku siis oli kuitenkin toiminut virassaan reilut 5 vuotta.

Hyvää kesää kaikille!

oskuk

#24
Lainaus käyttäjältä: GTS250malli07 - 14.06.19 - klo:10:13
Samaa akkua ei enää ollut heidän valikoimissaan, joten ostin Motonet'istä 4.3.2019:  YUASA, 12V 12Ah "YTX hintaan 84,90€


Hmm, tuon (12Ah "YTX14-BS" 90-0338 ) korkeus on 147mm ja  "YTX12-BS" 131mm. Ja itselläni on 300GTS:ssä jälkimmäinen ja mietin että tuskin mahtuisi korkeampi paikallensa...kun tässä on miettinyt josko vuodesta 2012 skootterissa tönöttänyt akku kannattaisi vaihtaa.

edit: en ole akkua hommannut, mutta tuo matala YTX12-BS on "oikea 300 GTS:ään" -korkeampaa on jossain 200 ja 250 ollut aikoinaan...

Sprident

Enpä muista akkujen tyyppinumeroita, mutta Biltemasta ostamani GTV250i:n tarkoitettu akku sattuikin olemaan muutaman millin korkeampi kuin edellinen Yuasa. Toki akkukotelon kannen saa paikoilleen ruuveineen, mutta se ottaa kiinni itse akkuun eikä ruuveja voi kiristää loppuun asti. Sikäli se ei haittaa, koska mulla on kokolattiamatto peittämässä jalkatilaa. Tarkoitus on hommata toinen akkukotelon kansi, josta hiomalla sisäpintaa saa tätäkin akkua varten sopivan kannen.