Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

dealer

LainaaHienoa, jos mopo ylipäätään vielä toimii noilla kilometreillä.

Ellei mopo kestä kymmentätuhatta kilometriä pikkuremonteilla on vika käyttäjässä tai kohdalle on sattunut ns. maanantaikappale vaikka kyse olisi kiinalaisesta laitteesta.

LainaaSitä ei varmaan tavallinen autorasvari ymmärräkään, että millainen "valta" hänellä on asiakkaaseen. Tavallinen asiakas uskoo aivan kaiken mitä sille kerrot. Myös sen, että moottoriin juuri laittamasi, eli myymäsi, öljy on maailman parasta.

Meillä löytyy korjaamolta monta öljymerkkiä, myydyimmät ovat Total ja Mobil.
Esim. MB peräöljyä em. valmistajilta (tai maahantuojilta) ei saa 20 litraa isommissa pöntöissä joten sitä on tarjolla Unil Opal - merkillä.
Shell moottoriöljyä on suoraan varastosta, asiakkaan halutessa haetaan / hankitaan mitä vaan mahdollista. Castrolia menee jonkun verran.
Mitään ei tarvitse mainostaa "maailman parhaana", asiakkaan kysyessä opastetaan sopivan öljyn valinnassa.
Valtaosaan autoista laitetaan samaa öljyä kuin edellisessäkin huollossa ellei muuta erikseen sovita - mitään öljynvaihtotarjouksia työpaikallani ei ole joten satunnaiset öljynvaihdattajat ovat harvassa.

Minun työnkuvani korjaamolla on jotain ihan muuta kuin pitää palopuheita "mopiloilin" tms. paremmuudesta.

LainaaMiksi muuten edes harkitsette viskositeetin vaihtamista, kun nykyiset öljynne ovat tähän asti olleet aivan oikeita kaikkiin moottoreihin?

Kysymys on kovin lapsellinen mutta vastaan silti; yritin rauhoitella Sinua ihan vaan tuollaisella ohimenevällä kommentilla.

sale111

moikka!! mietein tuossa,että jos talven ajaisi kinkillä... olisiko tuo täyssynteettinen öljy motin sisällä se ainoa oikea ratkaisu??? ???

Partanen

Minä näkisin taas tärkeämmäksi sen viskositeetin, kuin synteettisyyden. Synteettinen taitaa olla niin hieno sana, että kaikki sitä öljyä haluaa käyttää. Mineraaliöljyistä ei taida löytyä 5w- alkuisia öljyjä, joten jos asuu lapissa, niin kai se on synteettisiin mentävä. Jos taas asustelee täällä Etelä-Suomessa, niin 10w-40 riittänee viime talvien perusteella, synteettisenä, tai mineraalipohjaisena.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

fillaripongari

Synteettinen/puolisynteettinen molempi parempi, kunhan vain purkin kyljessä lukee isolla MOBIL.

Partanen

#64
Toiselta foorumilta muistelin lukeneeni, että suodatinpropun kautta ei tule kaikki öljy koneesta ulos öljynvaihdon yhteydessä. Koneen vasemmalla puolella on toinen proppu, josta saa loput öljyt pois. No pitihän sitä sitten kokeilla, ja tottahan se oli. Koneen vasemmalla puolella olevassa propussa oli alumiininen tiivistekin, joten kaippa se jonkinasteinen öljyproppu on sekin. Mietittiin jopa, että pitäisikö ottaa ensin se vasemman puoleinen irti, josta öljy todennäköisesti virtaisi nätimmin ulos, kuin suodatin propusta.

Otin kuvankin selvennykseksi:

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/06102007006.jpg

Vaikea sanoa, että paljonko tuosta vasemmasta propusta tuli, ehkä 1-2 desiä. Mutta kun kokonaistilavuus on 8 desiä, niin kannattaa tuo vasenkin käyttää auki.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Kyllähän tuo 1-2 desiä on 8 desissä jo melkoisesti. Ilman muuta kannattaa ottaa tuota kautta loput öljyt pihalle, eikä lantata uusia vanhoihin. Usein muuten näistä merkistä riippumatta löytyy joku "toinen" pultti, minkä avaamalla tuon loppuöljynkin saa pois. Sitä en sitten tiedä miksi valmistaja ei kuitenkaan ole tehnyt virallisesta poistoprousta proppua, joka sijaitsee öljytasoon nähden alimmalla (eli kaikki tulisivat siitä pihalle). Johtuukohan siitä, että valmistaja on ajatellut, että jos joku ei muista öljyjä koneeseen laittaa, on siellä vielä 1-2 desin reservi, tai olisiko joku muu voitelun turvaamisen syy.

Ei sinne varmaan kuitenkaan silppua kiertoon jäisi tuotakaan avaamatta, jos öljynsuodattimen yhteydessä suojakansi, tai suodatinosan pohja on magneettinen ja kerää roskat.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

Ettei tuolla vaan olisi jotakin tekemistä öljypumpun ja sen vaihtoprosessin kanssa, eli tuota ei ole "tarkoitus" avata kuin öljypumppua uusittaessa, jolloin saa pumpun paineisenkin puolen tyhjäksi. Jos näin, niin sillon tuo saattaa olla vaarallista, sillä öljypumppu puskee pelkkää ilmaa ensimmäisen pari työtahtia. Itse en välttämättä tuota lähde vaihtamaan, ennenkun joku varmistaa, ettei tuosta reiästä tuleva öljy tule pumpun väärältä puolelta ;)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

#67
Niin kyllähän tuossa joku logiikka on, miksi valmistaja ei ole tarkoittanut tuota tyhjennettäväksi tuon kautta...

Piaggion nelitahdissa (ET4) ei (muistaakseni) ainakaan ollut mitään varsinaista ilmausmahdollisuutta mikäli pumpun esimerkiksi purki, vaan pumppu öljyttiin sitten kokoamisvaiheessa (roottoripumppu). Toki pumpun imuputki valui tyhjiin, jos kaikki öljyt poisti, mutta nousi myös kyllä täyteen kun öljyt taas laittoi, ellei öljyn seassa ollut pirusti ilmaa. 2-tahdeissa (joissa tuorevoitelupumppu on säädettävä) sen kyllä pystyy ilmaamaan.

Jos kyse on nimen omaan siitä syystä, että tyhjään järjestelmään öljyjä laitettaessa ilmamäärä jää suuremmaksi, kuin puolityhjää järjestelmää täyttäessä? Tiedä sitten miten tuo menee Baotianissa, mutta varmaan ihan samalla periaatteella. Ilmakuplat kyllä poistuvat melko hyvin itsessäänkin kun antaa öljyjen vähän aikaa tasaantua.

En nyt itse tuota näe hirveän vaarallisena, mikäli vehjettä ei seisoteta ilman öljyä useita tunteja / vuorokausia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Melko tulkinnan varaisen korjausoppaan mukaan öljykanavat ja öljypumppu olisi oikealla puolella konetta, kuten on suodatinkin. Ja jotenkin tuntuisi hullulta, että painekanava olisi noinkin alaosassa konetta, kuin tuo vasemman puoleinen proppu.

Autokin käy parit ensimmäiset koneen kierrokset ilman öljynpainetta öljynvaihdon jälkeen, ja sen yleensä kuulee. Mopossa ei ole öljynpainevaloa, mutta ei pitänyt niin pahaa ääntä käynnistyksen jälkeen kuin auto yleensä pitää. Se on tietysti totta, että jos öljypumpusta valuu kaikki öljyt pois, niin ei pumppu yleensä enää lähde pumppaamaan. Ammattikoulussa joskus oli Fiat Unon koneesta öljypohja irti useamman viikon (yllätys!), eikä sitten  lähtenyt öljypumppu pumppaamaan ennenkuin pumpulle annettiin "siemenöljy". Aika julmaa ääntä piti moottori, ennenkuin opettaja uskoi, että öljypohja pitää ottaa irti uudelleen.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Zoner-äijä

Street elegancen suomennettu käyttöopas kertoo moottoriöljystä seuraavaa:
"Korkealaatuisen moottoriöljyn käytöllä on useita perusteltuja vaikutuksia. Ainoastaan korkea-asteinen 4-tahti SAE10W-30(API SF)-moottoriöljy täyttää kyseiset vaatimukset tai jopa ylittää ne. Mitään lisäaineita ei tarvita.
Viskositeetti: Moottoriöljyn viskositeetin määrää paikallinen ilmasto."

Tuollainen 10W30-öljyhän on aikamoista kuraa, 10W40 jo paljon kehittyneempää. Ainakin niin olen itse ymmärtänyt.

Partanen

Jokaisen kannattaisi yrittää sisäistää se tosiasia, että viskositeettiluku ei ole laadun tae. Se ei kerro laadusta. Laatu määritellään laatuluokituksilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Zoner-äijä

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 01.04.08 - klo:19:26
Jokaisen kannattaisi yrittää sisäistää se tosiasia, että viskositeettiluku ei ole laadun tae. Se ei kerro laadusta. Laatu määritellään laatuluokituksilla.
Sehän on selvä juttu ja siitä nyt ei ollutkaan kyse. Tuollaiset 10W30-mineraalilitkut on joka tapauksessa muinaisjäännettä.

Partanen

Ei mineraaliöljyissä ole mitään vikaa, kunhan ne vaan täyttävät laatuluokitukset.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

palikka

mulla kiinanihime ja ajettu 200km.vaihoin ölijyt justiin ja laitoin 20w/50 mineraalit siihen,oli mp ölijyä eli märkäkytkinlisäaineilla ja hinta 5â,¬ /l.ei hinnankiroissa ku aattelee et siihen törppöön jää vielä lisäämistävarten nokko pohojalle.peräöölit vaihoin samalla ja hinta sama ja josta riittää kai 5-6 vaihtoon.
mulla toisena vehkeenä vs 1400 mp ja oon huomannu et jos kesällä ajelee liian liruilla ni vaihteet esim. rupee tökkiin.ilimajäähytteisethän käy normaalistikki vähä kuumemmin ku vesivehkeet eli mitä jäykemmät kesällä sen parempi.synteettisillähän yleensä vaihtoväli on huomattavasti pitempi mutta ite en laita kumpaankaan koneeseen sitä.  Mielipidettähän täsä kysyttiin ja täs on yksi.
äiti,lähetä rahaa

Baotian

Märkäkytkin- lisäaineet menevät hukkaan skootterissa, tosin ei niistä taida suurempaa haittaakaan olla.