Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vauhdin hillintää

Aloittaja kippari68, 10.10.18 - klo:21:40

« edellinen - seuraava »

kippari68

Täytin 50v. ja sain työmatka kuljettimeksi Solifer Retro YY50QT-15 vm.2017 skootterin. Hyvin hoitaa hommansa ja on pihi bensalle.
Vehje muutenkin mielestäni riittävä ainoa miinus oli pieni puutuminen ylämäkiin. No vanhana mopoilijana 35v. takaa niin pitihän ne mahdolliset
kuristimet etsiä :)  En löytänyt mitään muuta kuin pitkän jousella varustetun lisäruuvin kaaasarin läppäakselin vivustosta. Varren päässä olevalla
peilillä katsoin kurkkuun niin läppä kääntyi MAX45 asteen kulmaan. Veivasin ruuvin niin auki, että kääntyy läppä kokonaan auki niin avot johan
alkoi nousta mäkiä. Haittana tuli nyt se, että vauhtia tulee vähän liikaa jos polliisi vaikka kokeilee. Suoralla ottaa minun painolla 75kg aikas
helposti 60km omaan mittariin ja jo pienessä alamäessä menee helposti 65km mittarinopeuteen. Aiemmin meni sillä kuristusruuvilla 50km
mittariin. En halua pitää sitä kuristusruuvia kiinni kun vie niitä mehuja liikaa ylämäessä mentäessä. Laitoin tuon 16 asentoisen nappirajoittimen
mutta vaikka kääntelen sitä kuinka niin tuo 60km vaan heilahtaa mittariin. Kysymys kuuluukin, että mistä tietää kummassa asennossa se kytkin
on päällä kun vaikutusta ei ole. Sellainen vaikutus on toisessa asennossa, että kun kääntää sitä toista pienempää sinistä väriltään olevaa aivan
toiseen laitaan niin kone sammuu. Se toinen varsinainen ruuvi jossa 0-9 numerot ja A-F muistaakseni kirjaimet ei vaikuta nopeuteen vaikka kokeilee ääripäitä. Olen kytkenyt huolellisesti johdot  ja maadoitus on suoraan sterttireleen -napaan. Ohjeen mukaan otin staattorin piuhan
muistaakseni kelta/sininen. Säätövinkeistä olisin kiitollinen.

RETROILIJA vm.1968

MORPA

Tuolla on hyvät ohjeet: http://www.motot.net/wiki/Kierrosrajoittimet_ja_niiden_rakentaminen

Tuo toiminta tai pätkiminen riippuu kai ihan moposta, ja en ihan usko että tuo valmis rajoitin on paras mahdollinen. Itellä kun on toinen moposkootteri sellainen että menee helposti sen 80km/h ja mahdollisesti jatkossa vähän enemmänkin niin on asia kiinnostanut. Sain kierrokset rajoitettua varastoissani olevilla kondensaattoreilla sinne 6000rpm, mutta menee noillakin kierroksilla aivan liikaa, mutta itse tekemäni rajoitin ei kyllä mitenkään pätkinyt. No on mulla noita kondensaattoreita aika kasa, mutta kun kelpuutin ainoastaan 250V kestävät niin rajoitti nätisti ilman pätkimistä, ja ei ollut riittäävästi mikrofaradeja omaavia konkkia näillä spekseillä. Noita voi kytkeä rinnan ja sarjaan ja saada erilaisille paketille eri arvoja, asiaan löytyy ihan hyviä laskureita. Oma arveluni on, ettei noissa kaikissa valmiissa rajoittimissa ole riittävän laadukkaita tai sovellukseen vaadittavaa jännitekestoisuutta ja siksi toimivat jos toimivat. Liian paljon lukenut ongelmista näiden kanssa. Lisäksi jos siellä on joku potentiometri jakamassa jännitettä kondensaattorin kautta tai sen ohi, niin voi olla vähän huono ratkaisu. Jos itse alkaa rakentelemaan, niin kannattaa muistaa tuo kondensaattorityyppikin, elektrolyyttikondensaattori tai muu napaisuuden omaava tuskin toimii täydellisesti :)
Liikennesika.

joni_k

kannattaa gpssällä tarkistaa paljonko toi mittarin antama 60km/h..voi olla tyyliin 50km/h oikeaa nopeutta.

kippari68

Se vauhti on kyllä muuta liikennettä verrokkina käyttämällä varmaan yli 50kmh. Mutta pitää GPS vauhti katsoa.
Olin vaan ajatellut tuon 72cc pytyn laittaa kun sen olen jo hommannutkin niin olisi tuo katkaisija homma kiinnostanut.
Onko sitten ylipäätään porukka saanut tuota nappivärkkiä pelaamaan kun joka liike näyttää myyvän tuota samaa modea.
Toki eihän tuo pytty itsessään vauhtia lisää mutta kun olin hommannut myös Narakun A2 Touring nokan sekä 19mm Narakun kaasarin.
Vauhtia en hae vaan kiihtyvyyttä ja mäen nousukykyä ilman jatkuvaa "torvi levällään" asentoa käyttäen.
Parempi vari on tullut eBayn kautta johon otin maltilliset 6gr rullat ja Narakun remmin. Täällä muiden kokemuksia lukeneena olen ymmärtänyt
sen takavarin olevan niillä omilla jousilla hyvä. Ajomatkani pääasiassa keskustasta Mannerheimintien toiseen päähän joten liikennevalo
lähtöjä tulee aikas paljon. Voihan tuon vauhdin hakea tuolla prikkasarjallakin vissiin mutta aika työlästä hakea se optimi.
Tuo nappirajoitin olisi kyllä kaikkein kätevin jos saisi sen nyt pelaamaan.



MORPA

#4
Homma ei toimi noin. Jos rajoitat kierroksia niin menetät myös osan tehosta. Eli kytkettävä rajoitin, eli jos poliisi kiinnostuu niin kytket sen päälle. Tai sitten niinpäin, että se on aina päällä kun mopottimen käynnistää ja jostain sen poiskytkemällä pääsee sitten pöyristyttävää nopeutta. Itte niin paljon kuullu ja nähny juttua noista kaupan rajoittimista, etten oikein luottais muuhun kuin että polliisi alkaa ettii miten sen saa pois.

Siis eihän tommonen ole kun pickupin johto maihin tietyn arvoisen kondensaattorin kautta. Voihan niitä kondensaattoreita kytkeä rinnan ja napsia sivuleikkureilla pois jos liian vähän kulkee. Eli vaikka pikofaradi ja sen rinnalle 0,5pikofaradia kertaa kolme tai neljä, ja kun sopiva arvo on saatu niin siinähän se. Nuo kondensaattorithan ei sitten ole mitään kovin arvokkaita, mutta itte ottaisin samantien 250V polkoja läjän.

On se tietty mahdollista, että olet kytkenyt sen väärin, mutta mun mielestä on yhtä hyvin mahdollista että se rajotin on vaan kelvoton kiinalainen tekele ;)
Liikennesika.

joni_k

tässä mallissa ei ilmeisesti oo johtoa joka menee takavariaattoriin ja mittaa nopeutta?  itellä oli vanhemmassa retrossa. oli helppo tehdä rajoitin.

kippari68

Joo ei ole mitään muuta rajoitinta kun tuo ruuvi kaasarissa joka estää läppää aukeamasta. Täytyy katsoa tuon KOSON etuvarin ja
niiden 6gramman rullien jälkeen GPS nopeus.  Aikas jännää vaan jos noita nappijuttuja kaikki myy ja eivät toimi, luulisi olevan reklamaatioita.
Kyllä se varmasti on oikein kytketty sillä siitä toisesta ruuvista joka kannaltaan hieman pienempi ja väriltään sininen kääntämällä täysin
toiseen ääriasentoon niin kone sammuu. Jostain luin sen ruuvin olevan hienosäätöä varten ja sen jossa numeroita ja kirjaimia kannassa
olevan sitä pääsäätöä varten. Tämähän on sinänsä ihan positiivinen ongelma näin päin mutta olisi vaan kiva saada se mittarinäyttämä
siihen vähän alle 60kmh niin setä virkavalta varmaan antaisi vain maininnan vanhalle "mopopojalle" :)

kippari68

#7
Kannattaisiko tuota PHOT ECO rajoitinta kokeilla olisi ainakin hinnanpuolesta laadukkaampi kuin tuo 16 asentoinen 15€ maksava.

Nyt on PHOT ECO hommattu ja kokeilen sillä pelittääkö paremmin.

MORPA

Ei kai ne niin tarkkoja ole jos et kaahaile ;)

Mä en keksi tuommoisessa kuvaamassasi vikatilanteessa, jossa siis laitos sammuu kun säätää kierrokset sopivaksi muuta vaihtoehtoa kuin läpilyönti, eli kondensaattori tai muu komponentti mikä lie onkaan lyö läpi ja maadoittaa pickupin heti. Läpilyönti sitten tuhoaa kondensaattorin ja sen jälkeen se johtaa aina kun käännät kytkimen siihen kohtaan, jossa tämä kondensaattori on kytkettynä. Tai kytkin tai potentiometri lyö läpi.

En tunne kyseisen keksinnön rakennetta sen tarkemmin, mutta jos joku tuntee niin kertokoot! Voin kysyä ensi viikolla asiaa viisaammilta, jos vaikka tietäisivät :)
Liikennesika.

kippari68

Nyt on PHOT ECO asennettu ja edelleen mennään yli 60kmh. Siinä potikassa on asteikko 1-10
onko se jotenkin progressivinen vai onko se vaan joku numero mikä vaikuttaa? Kokeilin 2 , 7 ,10 ja
aina menee 60kmh. Siinä 16 asentoisessa oli ihan sama juttu. Olen tehnyt liitokset vesitiiveillä
laadukkailla liittimillä ja kytkenyt ohjeen mukaan. Pick up johto oli Joren videoissakin sin/kelt niinkuin
ohjeessa ja musta ja keltainen maihin. Maat olen laittanut starttireleen miinukseen ja virran ottanut
tyhjästä isosta liittimestä josta katsoin yleismittarilla johdon josta saa virran. Siinä samassa liittimessä
on sellainen jännä vihreä loikkausjohto mitä täälläkin joskus puitiin. Sen vihreän kun irroittaa niin kone
ei sammu avaimesta se on sen funktio. Muut tyhjät ovat jossain muissa maissa varmaan jotain himmeleitä. Eli edelleen haluaa mennä kovaa, olen ajatellut virittää vähän mutta ensin haluan tuon rajoituksen toimimaan. Ja mopohan oli Solifer Retro YY50QT-15 vm.2017. Mopossa ei siis muita rajoittimia vakiona kun läppäakselin kääntöä rajoittava ruuvi jonka olen kääntänyt auki. Tuon rajoittimen
kaukarin patteri oli heti valmiiksi tyhjä vaikka oli uusi laite ja hinta 154€. Voiko se tehdä sen ettei rajoitin
pelaa pitääkö niiden saada joku yhteys. Pitääkö säätämisen aikana sammuttaa virrat aina kun kokeilee
uutta asetusta potikasta. Olen vaihtanut Narakun rajoittamattoman boksin kun luulin ensin, että oma on rajoitettu. Voiko tuo boksi olla jotenkin erilainen en kyllä usko sillä hyvin kulkee. Toivottavasti jollain olisi
hyviä ideoita...

MORPA

Voiskohan olla kysymys siitä, ettei rajoitin ole edes päällä kun et ole sitä laittanut päälle kun kaukosäätimestä on patterikin loppu. Värikooditkin voi hyvin jättää omaan arvoonsa arvottomaan, kiinalainen laite kuitenkin. Sieltä se pickup löytyy magneeton vierestä, kaappaa vaikka sieltä se rajoittimelle menevä johto. Niin tein minäkin, kun ei Kymcosta löytynyt CDI:lle menevistä johdoista sellaista joka on kytkentäkaaviossa. Mää vähän luulen ettet sää saa toimimaan mitään rajoitinta kuin hyvällä tuurilla ::)
Liikennesika.

kippari68

Joo huomenna  haen uuden patterin ja kokeilen.  Sen jälkeen täytyy tosiaan katsoa mikä johto sieltä
picupilta tulee. Mietin vain, että se 16 asentoinen sammutti koneen kun sen herkkyys potikan käänsi
täysin vastapäivään. Elikkä jospa se kuitenkin on oikea johto kun yhteys kerran pelaa. Tiedä häntä toivottavasti tuo patteri auttaa. Soitan sinne EMC lle ellei auta nehän sen möi. Kaikkialta saa lukea hyviä
kehuja tuosta vehkeestä niin on se nyt keljua kun ei meinaa pelittää.

kippari68

Hyvää palvelua EMC24: ltä lähettävät uuden pariston kaukoon ja jos ei pelaa siltikään niin kokeillaan uutta tuotetta.

kippari68

Nyt kyllä ei voi kun ihmetellä  ::) Laitoin uuden pariston kaukariin, rajoittimesta kuuluu naksahdus kun painaa säätimen nappia. Edelleen kun
sen jälkeen kääntää virtalukosta kuuluu uusi naksahdus eli laite kytkeytyy takaisin rajoitettuun tilaan. Homman siis pitäisi toimia niinkuin on
suunniteltu MUTTA edelleen menee 60 kmh suoralla ja 65 kmh alamäkeen vaikka potikka olisi käännetty mihin  :o  Mistä ihmeestä tämä
johtuu? Johdot on huolellisesti liitetty oikeisiin paikkoihin tarkistin vielä äsken tuon Pickup johdon toiseen kertaan. Tässä Retro YY50QT-15
tuo Pickup on sin/kelt ja olen sen liittänyt siitä CDI boksin läheltä rinnalle huolellisesti. Sulake on ehjä, maat oikeissa paikoissa. Virran tuolle
rajoittimelle olen ottanut sellaisesta liittimestä jossa kone sammuksissa 12v ja käydessä 14,5V  mutta ei sillä pitäisi olla merkitystä koska
sulakekin pyysyy kerran ehjänä. Eikös niissä mopoissa joissa ei ole akkua niin tuo jännite ero voi olla suurempikin ja silti yuota rajoitinta
voi käyttää niissä. Siis rajoitin on PHOT ECO. Olen vaihtanut Narakun rajoittamattoman boksin eihän siinä voi olla mitään sellaista rakennetta
mikä estäisi tuon rajoittimen toiminnan? Boksi on kaksi liittiminen 6 napainen ja kaikissa navoissa on johdot. Ei tässä muuten mitään väliä
olisi mutta kun olen laittamassa vähän viriä tuohon niin toimiva rajoitin olisi kiva. Ei tarttisi näin 50 vuotiaana selitellä poliisille " ET MUTKU SE
OLI TÄMMÖNEN KUN MÄ OSTIN SEN  :D ;D" No otin EMC24 yhteyttä ja kerroin tilanteen sanoivat, että haluanko uuden laitteen sanoin, että
kokeillaan nyt vielä toista jos vaikka on joku valmistusvika. Epäilen kyllä joku tossa mopossa on kun haluu vaan lentää  ;)  Mutta ihan
aikuisten oikeesti olisi kiva kyllä kuulla jos jollain vaikka olisi jotain hajua mikä tässä voi olla. Enkö osaa säätää? Kokeiltu on kaikenlaisia
numeroita potikasta ja sitä pikku kytkintä eri asennoissa ja aina vaan kulkee hyvin. Eikö tuo rajoitin kuitenkin toimiessaan estä tuon mopon
kulun aika tehokkaasti. Tuo menee potikka siinä suurimmassa 10 asennossa 65  :o

MORPA

Tuli sellane nyt vaan mieleen, että kai oot ottanu vaan ulostulon siitä pickupilta tulevasta piuhasta etkä ole sitä katkaissut tai vienyt rajoittimen läpi?

Sitä johtoa EI katkaista, siitä otetaan sivuotto rajoittimen kautta maihin.

Kipparille pikkuhijaa bannia, kun eihän kertomansa tyriminen voi olla mahdollista, ehkä trollaamista.

Asiaan en enempää kommentoi, paitsi virheellisiin väittämiin pistän vastalauseen
Liikennesika.