Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterilla ajaminen - mitä siitä ajatellaan?

Aloittaja GTS52, 25.05.18 - klo:23:18

« edellinen - seuraava »

jumpingstone

#15
Olen asunut viimeiset 12 vuotta Uudessa Seelannissa ja joskus n. 10 vuotta sitten ostin Vespa PX 200 skootterin. Sitten googlettelin ja loysinkin jonkun Vespa klubin yhteystiedot ja halusin liittya. Mukaan ensimmaiseen tapaamiseen lahdin suurin odotuksin. Kokoontuminen oli jonkun huoltoaseman parkkipaikalla. Siina sitten ensin heiteltiin jotain smaltalkia ja odoteltiin etta Koko porukka olisi koossa. Kaikilla psanottajilla oli tahrattoman siistit modernit Vespat ja kalliin ja kayttamattoman nakoiset ajoasut.

Hetken odottelun jalkeen lahdettiin porukassa liikenteeseen. Ajettiin kaupunkialueella joku ehka 10 kilometrin lenkki ja sitten mentiin "kahville" niin siis ajattelin. Vespat parkkeerattiin jonkun hienon trendikahvilan eteen. Osanottajat riisuivat ajoasunsa ja sielta kuoriutui hienosti pukeutuneita Jari Sillanpaa ja Marco Bjurstrom -tyyppisia hahmoja. Muilla osanottajilla oli myos mukaan kahvittelua ja drinnkien nautintatuokiota varten varattu joku hassun  nakoinen hattu.Hiukkasen havetti kun itsella oli vain likaiset farkut ja oranssi huomioliivi. Sain kuitenkin tilattua kahvin ja siemailtua sen ihan tyylikkaasti. Sen jalkeen keksin jonkun tekosyyn jonka turvin poistuin paikalta.

Tama on minun kokemus Vespa klubista. Se ei vastannut oikein odotuksiani enka oikein tuntenut kuuluvani joukkoon. Myohemmin loysin muita moottoripyora ja skootteriharrastajia joidenka kanssa tuli tehtya useita pidempia reissuja. Mukana nailla reissuilla oli erilaisia moottoripyora ja skootteriharrastajia, myos Vespa kuskeja. Kannattaa siis vaan kulkea silmat auki ja loytaa omaan kohderyhmaan sopiva klubi ja kaveriporukka.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: jumpingstone - 27.05.18 - klo:01:32
Kannattaa siis vaan kulkea silmat auki ja loytaa omaan kohderyhmaan sopiva klubi ja kaveriporukka.

Erilaisia ryhmiä onneksi on mistä valita ja ainahan on vaihtoehto myös olla kuulumatta mihinkään ryhmään. Esim. ihan henk.koht. "ryhmiytymiseni" on vain tätä netissä pyörimisen virtuaali-touhua, livenä tykkään ajella ja kaffetella ihan yksin - ja tämä siis muutaman erilaisen ryhmätapaamisen kokemuksella jo useamman vuosikymmenen ajalta, joista yksikään "miitti" ei oikein tuntunut ns. omalta. Eikä ole väliä puhutaanko nyt 2- vaiko 4-pyöräisistä, tai vaikka caravan-touhuistakin, tuo ryhmiytyminen ei vain ole se mun juttu ollut koskaan, ikinä, eikä missään 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

GTS52

#17
Ajelen GTS:llä työmatkat päivittäin. Noin 30km / suunta josta 20km moottoritietä.

Tämän moottoritieosuuden vuoksi koen ajopuvun välttämättömäksi. Kaupungissa sitten saattaa olla ruuhkia niin että edetään kävelyvauhtia puoli tuntia. Silloin olisi hyvä olla ilman pukua. Twist n go on kätevä näissä ruuhkissa.

Ehkä Vespa ei ole oikea työkalu tähän hommaan. Toisaalta en sitten tiedä mikä olisi parempi. Isompi moto automaatilla? Olen kokeillut tuota moottoritieajoa myös muutamalla moottoripyörällä muttei se herkkua ollut sekään. Ruuhkissa se kytkimen rämppäys on vihoviimeistä hommaa.



joni_k

#18
ostin kaverilta dainesen ajovarusteet ja käytän kyllä oli ilma mikä tahansa. helteellä ei oo kuumat ja pakkasilla tarkenee. onhan siinä nuo  suojaukset..muutenkin tuo mukavuutta mun mielestä ajamiseen. moposkootterilla ajelen. 66km työmatkaa päivässä. lasketaanko muuten can am spyder skootteriksi?  ;D variaattorillahan tuo liikkuu..aika monta semmosta nähnyt nyt tälle kesälle.

HiTec

#19
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 27.05.18 - klo:10:34
lasketaanko muuten can am spyder skootteriksi?  ;D variaattorillahan tuo liikkuu..aika monta semmosta nähnyt nyt tälle kesälle.
Moottorikelkka se on ;D

Sinällään yhä häilyvämmäksihän tuo menee mikä on skode ja mikä ei, mutta väliäkös hällä. Yamahakin toi juuri myyntiin 3-pyöräisen Niken-prätkän joka kallistelee mutkissa kuin MP3.



Ja taas toisaalta Quadro4 Steinbock on hyvinkin skootterimaisen ulkonäön omaava kallisteleva 4-pyörä, vaikkakin lainsäädännöllisesti se luetaankin B-kortin vaativaksi 3-pyöräksi kapean takaraidevälinsä ja leveäen eturaidevälinsä vuoksi ja näin sillä on kevyemmät tyyppihyväksynnät kuin 4-pyörällä olisi, katsastuksia yms. tietenkään unohtamatta.



Pääasia kuitenkin on että laitteen omistajalla on hubaa sen vermeensä puikoissa, mallista tai cc välittämättä 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

#20
Yksi vetää stunttia kallistuvalla kolmipyörällä.

https://youtu.be/DIiuVKBCnM0

https://youtu.be/qv6-Sem9s0s

Talviajokin sujuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

GTS300SS

Lainaus käyttäjältä: GTS52 - 25.05.18 - klo:23:18
Olin ruuhkaliikenteen keskellä jumissa punaisissa valoissa. Yhtäkkiä jostain kuului huuto "HEI URPO! ... ... ...".
En ole tätä ennen ajatellut asiaa mutta rikonko kenties jotain tyyliseikkoja ajaessani Vespalla raskas ajopuku päällä?

Sanoisin tuohon kyllä, että porukka joku huutelee autosta jotain urpo-juttuja ei välttämättä ole ihan kovin hyvin kartalla tyyliseikoista
tai ylipäänsä mistään muustakaan. Elämän sisältö näillä saattaa pyöriä aika lailla keskioluen lipittämisen ympärillä.

Itse olen sitä mieltä, että ajelen paitsi elegantilla ja tyylikkäällä, niin myös erittäin käytännöllisellä laitteella. Jos joku ei sitä ymmärrä,
niin se on sitten oma häpeänsä. Suomessa kyllä skootteri taitaa olla aika outo lintu toisin kuin Keski-Euroopassa. esim. Lontoon liikenteessä
yli 50 cc skootteri taitaa olla se yleisin 2-pyöräinen. Ja Vespojakin on joukossa ihan mukavasti.

Ai niin, autona mulla on muuten Citroen ja tykkään kovasti siitäkin.  :P

Partanen

Mä juon mielelläni olutta, vaikka ajankin Vespalla. En toki aja, jos olen juonut. Viinistä en pidä ollenkaan. Mun mielestä Vespat on hienoja. Ja edullisia ylläpitää prätkiin verrattuna.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

HiTec

Lainaus käyttäjältä: GTS300SS - 28.05.18 - klo:17:11
Ai niin, autona mulla on muuten Citroen ja tykkään kovasti siitäkin.  :P
Jotenkin ranskalaiset autot ja Vespa ovat molemmat samanlaisia "perversioitaan" omissa ryhmissään, joihin kytketään erilaisia mielikuvia millaiset henkilöt (mukamas) niillä ajelee ;D Juu, itselläkin on ollut erilaisia ranskiksia tallissa kohta jo 20v ajan, vaikka nykyinen käyttikseni japonialaista logoa keulallaan kantaakin, niin ranskiksen tekniikkaa sieltä kuorien alta silti löytyy 8)

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 28.05.18 - klo:18:27
Mun mielestä Vespat on hienoja. Ja edullisia ylläpitää prätkiin verrattuna.
Ilmeisesti tässä kohtaa tarkoitit prätkää runkonsa, ei rek.kilpensä puolesta. Mutta siltikään en ihan noin rohkeita yleistyksiä alkaisi vetämään, sillä riippuu hyvin paljon myös prätkästä miten sen ylläpito lompakkoa kaivertaa. Niissäkin kun on varsin edukkaita vaihtoehtoja niin huoltojensa kuin vak.maksujensakin puolesta, genrenäkin kun löytyy lupsakasta kaupunkipyörästä tiukkaan ratapeliin saakka 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Partanen

Kovin houkuttelevaa uutta prätkää ei kuudella tonnilla saanut, kun viimeksi tarkastin. Käytettyjä mä en voi ostaa, koska ei tiedä miten niiden kanssa on turattu.  ;)

Ja vakuutusten hinnat tuntuvat nousevan samassa tahdissa hankintahinnan kanssa. Ja käyttökulut prätkän kanssa noussevat sakkojenkin muodossa. Onkohan edes olemassa sellaista prätkää, jolla olisi kiva ajaa nopeusrajoitusten puitteissa? Vespalla on.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Skootteriharrastuksenkin voi viedä hyperextriimiksi saakka vaikka kiihdytysajajana. Se yleinen mopotyttötaso leimaa nyt liikaa. Arkiliikenteessä ei kannata reuhata ongelmiin saakka.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 29.05.18 - klo:11:29
Onkohan edes olemassa sellaista prätkää, jolla olisi kiva ajaa nopeusrajoitusten puitteissa?

Riippuu ihan prätkästä. Wanha sanontahan on kun ajaminen kyllästyttää ilman kortin menettämisen vaaran "jännitystä", niin spooria vaan kaposemmaksi ;D Eli se pitkää baanaa leveällä motarilla kun muuttuu tylsäksi ilman merkittäviä ylinopeuksia, niin siirtyy kaposemmille teille. Jos vieläkin tylsä jatkuu, niin tien pinnoite vaihdetaan soraksi. Yhä jos tylsistyttää, niin kaposella enduro-spoorilla viimeistään ne haasteetkin jo vaihtuu niin ettei se "kaksi markkaa" olekaan enää SE juttu tuossa touhussa lainkaan. Tai sitten sinne toiseen linjaan löytyy erilaista rata-ajoa, motocrossia, kiihdytyskisaa... ihan jokaisen omien mieltymysten mukaan. Skodella tänä scene on jo selvästi kaposempi 8)

Eli kiva on varsin laaja käsite ja meistä jokaisella on se oma versiomme siitä. Itselle tuo kiva muodostuu maiseman vaihtumisesta, eikä niin väliä tehdäänkö se maxilla, prätkällä, autolla tai vaikka as.autolla, kunhan se tehdään mukavasti. Kylmään syksyn vesisateeseen en lähde tarkoituksellisesti prätkällä pelkällä t-paidalla "kokemuksia hakemaan", mutta asianmukaiset tixtexit päällä se voi olla jo varsin mukavaakin. Reisussa se itse reissaaminen on mulle SE juttu, ei niinkään se kohde mihin ollaan matkalla 8)

Ja juuri tähän (tekniseen) mukavuuteen se menee tuo tämän hetkinen pienoisen mopokuumeen kohdekin. Fillarista löytyy jo nyt ABS, ESC, DCT ja LED-ajovalot. Bensankulutus kirjoitetaan 3:lla alkavilla numeroilla ja hintalappu reippaasti alle 15ke varusteineenkin. Samalla valmistajalla on myös jo avaimetonkin vaihtoehto tarjolla eräässä toisessa mallissaan, niin ehkä tuon mukavuus-varusteen saisi sitten jo tähän himoitsemaanikin malliin 2019 mallistossa, we'll see. Eli niin kovasti ei tässä kuumeessa sentään kärvistellä että ostohousuja ruvettaisiin vielä prässäämään. Ehkä siihen vielä vuosi tahi toinenkin saattaa hyvin mennä, ei hätäillä 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

joni_k

kaikenlaisia huutoja ja naureskeluja oon vuosien aikana saanut, mutta kannattanee jättää ne arvostelut omaan arvoonsa,ei paljoa kiinnosta.

GTS52

Tukholman kaduilla näkyy huomattavasti enemmän vespoja ja mp3:sia kuin Helsingissä.

Muitakin 2-pyöräisiä on aika paljon kaduilla. Lieköhän tämä kehityssuunta helsingissäkin

Partanen

Ruotti alkaa olemaan jo Länsi-Eurooppaa. Niillä ei kaikilla tartte olla hayabusan tehoja.  :P  :D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003