Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pytyn, kannen, kampuran ja nokan ym. korjauksesta (139QM)

Aloittaja Coastside, 29.06.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Samppa

#15
Hioitko tuon männän laajausjäljen pois ennen kasaamista? Onnistuu hyvin esim. 800 paperilla. Kyllähän tuo jälkikin on jostakin syntynyt, näyttää kyllä pitkälle lämpöleikkaamisen jäljeltä. Olisiko se voitelu kuitenkin ollut riittämätöntä? Jos öljynvaihdot on hoidettu kuitenkin niin usein, ettei tuota silppua tuolla pääse paljon kiertämään. Mittasitko männänrenkaat? Entäs rengasurat, oliko niissä pystyklappia tai kulmien kulumista? Mitäs materiaalia tuo Kinkin sylinteri on?

Tuota karstaa on todella paljon. Outoa miten 3000 km ajettu vehje kerää tuota noin paljon. Omassa 2-tahdissanikaan ei ole karstaa ollut noin paljon, koskaan..

Onkohan tuo bensahöyryjen palo ihan optimaalista. Pitäisiköhän kokeilla eri lämpöarvoisella tulpalla?


Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kekra

Lainaus käyttäjältä: Coastside
Nokan kunto hyvä.

Mielestäni tuossa on selvät laahausjäljet. Mulla ei ole 6000km ajetussa nokassa tuollaisia jälkiä. Vähän samoilla linjoilla Sampan kanssa että jossain vaiheessa on ollut puutteellinen voitelu koneessa.

Coastside

Olen nähnyt useinkin autojen nokissa karheaa jälkeä, jossa selvästi voitelu on pettänyt. Ladoissa ja Talboteissa se oli tyyppivika kun niiden öljysuuttimet karstoittuu tukkoon.

Kun tuo nokkapinta kiiltää, pidän sitä hyväkuntoisena.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kekra

Eihän tuossa mitään vahinkoa ole vielä tapahtunut mutta pisti silmään vain nuo jäljet. Mulla ei tosiaan tullut moisia kiillotusjälkiä edes 6000km ajon jälkeen. Olen tosin vaihtanut säännöllisesti öljyt 800km välein.

openflow

Kiinanihmeeni näytti yhtä karstaiselta ~2000km ajon jälkeen. Tarkkaa syytä en keksinyt.

Vari oli poskelleen säädettu uutena =>matkanopeudella kävi todella alhaisilla kierroksilla. Oisko männän renkaat tiivistänyt huonosti alhaisilla kieroksilla. Tulppa oli hyvässä kunossa ,ei merkkiäkään väärästä lämpöarvosta/ rikkaasta seoksesta. Mutta ,kun ei edes savuta ja silti karstoittaa pirusti.

2t-pelillä tie on jo sininen savusta jos sylinterin meinaa saada tohon kuntoon 2000 ajon jälkeen.

Eikös nämä 4t koneetkin jätä tulppaan selvät jäljet jos lämpöarvot poskellaan?
2t koneessahan sen näkee jo lyhyenkin rykäisyn jälkeen.

Yleensä lämpöleikkauksessa naarmut männässä on koko männän pituudelta. tossahan on vaan läiskä keskellä. Kylmällä koneella jos ajaa heti täys kaasulla niin sekin saattaa aiheuttaa ko. jälkiä männän kylkeen.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: openflow - 31.07.08 - klo:12:54
Yleensä lämpöleikkauksessa naarmut männässä on koko männän pituudelta. tossahan on vaan läiskä keskellä. Kylmällä koneella jos ajaa heti täys kaasulla niin sekin saattaa aiheuttaa ko. jälkiä männän kylkeen.
Yleensä, mutta ei aina. Riippuu voitelusta ja siitä kuinka pahasti on alkant "ahdistamaan".

Noista nokan jäljistä. Eivät minun silmiini näytä hirveän pahoilta. Toisaalta jos samanlaisissa Kiinalaisissa ei muilla vastaavia jälkiä ole noilla kilometreillä esiintynyt, niin jotain se voi kertoakkin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#21
Voisiko se olla liian roiskevoitelun syytä? Polttoaine pisarat kondessoituvat männän pintaan ja hiiltyvät siihen. Öljyä tuokaan moottori ei polta. Öljymäärän pitäminen pienenä voisi ehkä auttaa.

Se paluukierto pakosta imuun voi hiilestää mäntää myös. Tulppa on aina vaalean paahtunut.

Tuo puristusten katoaminen on tapahtunut pari, kolme kertaa vielä tuon jälkeenkin ja pitkä sahaus startilla on palauttanut puristukset. Vesihoitoakin kerran annoin. Siis vettä käyvään moottoriin.
Vesihoidon menetelmästä
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#22
Se on tuo kulmajuttu siksi että se tiivistyy hyvin muttei kiilaannu. Sama siis kuin kiilahihnan kulma joka löytyi tutkimuksen tuloksena. Venassa se myös vaikuttaa virtauksiin sekä venan muodon säilymiseenkin.

Olin jo kirkua kun näin tuon imuvenan. Pakovenan varresta kannattaa karsta poistaa, muttei metallia poistaen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kekra

#23
Kyllä toi ihan totta oli, ei mitään provoa. Huomasin jo ensimmäisen kerran kun käytin venoja irti kuinka leveä on imuvenan tartunta-alue verrattuna pakovenaan. Ja kuinka syvälle imuvena on työstetty.Tuollainen se on ollut ihan uudesta lähtien. Kolmisen kertaa on imuvena alkanut kantamaan, 3v aikana. Mutta ei ole kuitenkaan karstoittunut eikä vuotanut, kuten pakovena.

Päädyin loppujen lopuksi vaihtamaan molemmat venat uusiin, varmuuden vuoksi.

Mites itsellänne, onko molemmat venat samalla tasolla kannessa?

Coastside

#24
Sain niin epäterävän kuvan kannesta viimmeksi kun se oli auki, mutta aika hyvin se taisi olla. Pian pata on taas auki ja pitää tutkailla asiaa.

Tuon venakoon työstö syvemmälle olisi paikallaan mutta onkohan koneistamoilla sopivaa jyrsintä? Taitaa olla uuden (käytetyn) kannen osto edullisempaa.

Kerroin jo aiemmin että venan saa auki irroittamatta, pulttaamalla pukin kanteen ja säätöruuvilla voi työntää venan auki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kenzy

Kyllähän tuommosen venttiilipesän avarruksen tekee kuka tahansa osaava kaveri jyrsimellä, ei se vaadi kuin tappi/pallopääterän, jolla otetaan sitten lastua kartiokulmalla nousten. Eri asia on sitten se, onko nykypäivän konepajojen sälleillä riittävästi ammattitaitoa, kun tuntuu ettei meidänkään firmassa nuoret sällit osaa tehdä mitään käsin, kun kaikki pitää olla NC:tä (lue: vihreä: start, punainen: stop)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Nykyajan koneistus on aateekoota,, ;D ;D Jos jostain saa ostettua vanhan miran jolla aikanaa itsekkin kansia sorvailin niin heti ostaisin. Sillä saa vedettyä haluamansa seetit kanteen ja venoihin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

kekra

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 23.03.09 - klo:14:38
Pian pata on taas auki ja pitää tutkailla asiaa.

Otappa samalla pari terävää kuvaa kannesta/venttiileistä jotta voi vertailla omaan mopooni. Vieläkö sulla on alkuperäiset venat koneessa?

openflow

LainaaMites itsellänne, onko molemmat venat samalla tasolla kannessa?
Ei ole. imu on aavistuksen alempana...

kuvat otettu ~2000km kohdalla ,karstan putsauksen jälkeen...
http://www.aijaa.com/v.php?i=3869129.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3869146.jpg

Kunnolista kuvaa ,kun venttiilit on kiinnii ei ole
tuolta poimittua http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=354.30
http://www.munkuvat.org/kuvat/127664.jpeg

janite2

Karstanpoistokikka:

Aja kone lämpimäksi, poista ilmanputsari. Kone käyntiin, kierroksia reilusti ja sitte sumupullolla varovasti vettä kaasarista sisälle. Meinaa sammua välillä, mutta koetetaan pitää käynnissä. Liikaa ei saa sumuttaa, koska varmasti sammuu ja tekee pian nestelukon -> kone p*skax...
Valkosta savua ja utua on sitte ilmassa riittävästi, eli tehdään pihalla...
Ja uusitaan sitte tulppa kaiken varalta.

Ja nämä kokeilut tehdään sitte omalla vastuulla, en ota vastuuta, jos poltat venttiilit tai räjäytät koneen.
Itse putsasin tuolla konstilla kiinanihmeestä karstat...
Useampiin autoihinkin tehnyt tämän konstin, eikä ykskään ole hajonnu...