Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miten säädän kaasuttimen tyhjäkäyntiseoksen

Aloittaja JOO-O, 09.02.13 - klo:12:22

« edellinen - seuraava »

JOO-O

mitkä ovat -05 neossin kaasarin perussäädöt, eli montako kierrosta mihinkä suuntaan ilma- ja seosruuveja? kaasarina on orkkis, ilmeisesti TEIKEI Y12P/1. EASYPARTS ilmoittaa korvaavana DELLORTO PHVA 12PS kaasarin.
sama kaasari ilmeiseti useissa minarellin vaakasylinterisissä.. :o
mitä säädöissä tulee huomioida jos tehoputki ja isompi suutin?

Coastside

#1
Pätee kaikkiin kaasuttimiin. Käytä moottori ajolämpöiseksi. Säädä kaasuläpästä/luistista tyhjäkäynti niin pieneksi kuin saat. Ilmaseosruuvista se niin ylös kuin menee ja läpästä/luistista sopivaksi, niin ettei pyörä vielä pyöri. Talvella se saa olla korkea koska kylmä jarraa konetta kylmänä ja se samahtelee. Jotkut ruuvit lisää ilmaa ja jotkut bensaa uloskiertäessä ja perusasetus on yleensä 1 ja 1/2 kierrosta.

Pääsuutin ei vaikuta oleellisesti tyhjäkäynnin säätöön, se toimii vasta kun kaasua avataan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JOO-O

ymmärsinkö oikein:1. tyhjäkäynti ruuvista tyhjäkäynti niin pienelle,että käy vaivoin. 2.seos ruuvista tyhjäkäynti mahdollisimman ylösKÖ? :o, EI VOI OLLA NIIN -senhän saa vääntää vaikka kiinni asti- tyhjäkäynti nousee lineaarisesti koko matkan??
siis mikä saa olla talvella korkea? ja minkä perusasetus on 1.5 kierrosta? kiinniasennosta aukipäinkö??

Juissi

Ymmärsit oikein.
Eli:
-Kone lämpöseksi.
-Tyhjäkäynti tyhjäkäynnin säätöruuvista minimiin.
-Tyhjäkäynti säädetään ilma/seos ruuvista niin että kierrokset on isoimmalla. (Kierrokset laskee ruuvin säätöalueen päissä, jos ei laske, niin ilmavuoto tai liian pieni TK suutin).
-Säädä tyhjäkäynti tyhjäkäynnin säätöruuvista sopivaksi.
-Tyhjäkäynti saa olla talvella korkea, niin korkea että takarengas vähän pyörii, kun se on ilmassa. (Näin skopa ei sammu valoihin, eikä silloin kun ryyppy menee pois).
-Yleensä ilma- tai seosruuvin perusasetus on noin 1,5 kierrosta. (Väännä ensin ruuvi kiinni, ei tiukkaann ja avaa siitä noin puolitoista kierrosta, yleensä vähän yli).
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

JOO-O

ok! mulla vaihdettu tod.näk. tehoputken kanssa vaan pääsuutin.. voikohan pienemmän tyhjäkäyntisuuttimin korvata säätämällä vakiosuuttimen kanssa tyhjäkäyntiseosta rikkaammalle? mistä ja miten vois ettiä mahd. ilmavuotoa?

mulla skodessa automattihuikka ja kylmällä käynnistyy nihkeesti; joutuu aina irrottamaan akun kopan ja tukkimaan imuaukon ja kallistamaan skoden äärilleen vasemmalle kyljelleen :o. sitten lähtee vaivoin, hetken ontuen käymään, alkaen jälleen iloisesti röpöttämään. ajossa ei vetoja kuitenkaan vajaa kaasulla.

Coastside

#5
Käännät vain sitä tyhjäkäyntisuuttimen ilmansäätöruuvia hieman kiinni niin seos rikastuu. Neljännes - puoli kierrosta ja kokeile auttaako ja voit joutua säätämään luisista tyhjäkäyntiä.

Viritettyä konetta ei koskaan saa toimimaan samoin kuin tehtaan jäljiltä, joten hankaluudet kuuluvat asiaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Juuri noin,virikaksitahdissa jo pelkkä ilmanpaineen muutos aiheuttaa kaasarin säätötarvetta,jos oikein haluaa sen toimivan... ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Mistä tulee ohje, että tyhjäkäynti pitäisi ensin säätää mahdollisimman pienelle?

Parempi se on, että kone käy ihan kunnon tyhjäkäyntiä siinä vaiheessa kun tyhjäkäynnin seosta säädellään. Vaivalloisesti tyhjäkäyntiä käyvän koneen käynti on niin epävarmaa, ettei silloin kannata mitään säätöjä tehdä. Hiukan ontuu sekin teoria mun mielestä, että kun seosruuvia säätämällä löydetään korkeimmat kierrokset, olisi silloin seos kohdallaan. Laiha seos kun nostaa kierroksia. Esimerkki: Sama kuin jos unohtuu bensahana kiinni, niin juuri ennen sammumista koneen kierrokset nousee, koska seos laihenee reilusti.

Parasta on nähdäkseni laittaa se kone käymään ensin reilua tyhjäkäyntiä, ja yrittää sitten löytää seosruuvilla kohta, jossa kone käy puhtaimmin. Mieluummin hiukan rikkaammalle, kuin liian laihalle. Sitten tiputetaan tyhjäkäynti sopivaksi. Ei tartte jättää tavallista korkeammaksi, jos seos on oikein säädetty.

Talviajossa pitäisi keskittyä pääsuuttimen kasvattamisen lisäksi myös tyhjäkäyntisuuttimeen, ja neulan muotoon. Neula määrittelee seoksen osakaasulla ajettaessa. Alkuperäinen neula aiheuttaa usein liian laihalla käymisen talviolosuhteissa. Pääsuutin vaikuttaa vasta kun kaasua on väännetty 3/4, tai enemmän. Talvella kai mopollakin ajetaan enimmäkseen puolikaasulla?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Periaate on saada tyhjäkäyntipiiri vakaaksi koska muita välineitä ei ole paitsi ryyppy joka rikastaa seosta omaa kauttaan osakaasuun saakka jolloin pääsuutin ottaa pääroolin ja täyskaasulla se on ainoa mikä vaikuttaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Tyhjäkäyntiin on aluksi turha koskea, jos moottori käy normaalityhjäkäyntikierrosalueella, koska seosruuviin koskeminen joko nostaa tai laskee käyntiä eli jos vääntää aluksi väärään suuntaan, niin moottori sammuu helposti, mikäli siis tyhjäkäynti on jo pieni.

Itse olen 2-tahtiset säätänyt aina siten, että:
1. Kone normaali lämpöiseksi
2. Seosruuvia (ilma/seos) kääntämällä etsitään pienin liikkein kohta, jossa moottori käy kaikista korkeimmalla kierrosluvulla. Tämän jälkeen voidaan tarvittaessa ottaa aavistuksen takaisinpäin. Säädöt tehdään noin 1/6 ruuvinkääntämisillä ja odotetaan aina tovi, sillä tässä on viive. Mikäli käynti muuttuu huonommaksi, vaihdetaan suuntaa.
3. Lasketaan kierrosluku tyhjäkäyntiruuvista normaalille tyhjäkäyntikierrosalueelle (yleensä ohjeena, että takarengas ei pyöri).
4. Putsataan tulppa ja ajetaan testilenkki
5. Luetaan tulppa

Eipä ole tullut vielä poltettua yhteenkään mäntään reikää.

Toki jos moottori huutaa jo ennen säätämistä voi tyhjäkäyntiä laskea. Yleensä yhtäkkisen huutamisen syynä on kuitenkin joku muu, kuin kaasarin säädöstä riippuva syy esim. imuvuoto jossakin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Yleensähän mopoissa tyhjäkäynti säädetään alueelle 800-1000rpm skoottereissa enemmän, Säädöt pätee vakiokoneeseen ja viritetyssä olkoonkin vaan pelkällä tehoputkella,vakiosäädöt ei päde. Minä olen silloin aina antanut ohjeeksi säätää niin,että kone selvästi röpöttää tyhjäkäyntiä. Kisakäytössä on aivan eri säädöt,katukäyttöön ei sellaiset sovi alkuunkaan. Esim kaupunkiajosta tulee mielenkiintoinen kokemus kisavehkeellä.. :) Normaalilla kuulolla varustettu osaa kyllä sanoa käykö kone laihalla vai rikkaalla. Nätti tyhjäkäynti ei ole niin oleellista,tärkeämpää on se,että kone käy hyvin kaasun joka alueella.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

#11
Sampan toimintamalliin on helppo yhtyä.

Oikealla tyhjäkäyntiseoksella on suuri merkitys käytön mukavuuteen. Kaasuun vastaavuuden lisäksi se vaikuttaa siihen miten kone asettuu tyhjäkäynnille siinä vaiheessa kun kaasu päästetään tyhjäkäyntiasentoon. Jo kone jää kaasun päästämisen jälkeen hetkeksi kovemmille kierroksille, on se yleensä merkki liian laihasta seoksesta. Jos taas kierrokset käväisevät liian alhaalla, ennenkuin asettuvat normaaleille tyhjäkäyntikierroksille, on se yleensä merkki liian rikkaasta seoksesta.

Kaikkiaan tyhjäkäynnin seosruuvi sopii vain hienosäätöön, ja sen vaikutus on melko pieni. Siksi kaasuttimiin on yleensä saatavana eri kokoisia tyhjäkäyntisuuttimia, joilla seosta saa oikeasti säädettyä.

*********

Imuvuotoja voi välttää käyttämällä aina uusia tiivisteitä, kun jonkin paikan avaa. Tiivistepintojen puhdistus, suoruuden tarkastus, ja uudet tiivisteet yleensä takaavat sen, ettei imuvuotoja ole. Imuvuotojen etsintä jollain herkästi palavalla aineella ainakin omien kokemuksieni mukaan on ajanhukkaa, ja tulokset vähintään epävarmoja.

*********

Lisäys klo. 12.38: Tämmöistä perustietoa löysin pikaisella googletuksella: http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttimen_s%C3%A4%C3%A4t%C3%A4minen Äkkiseltään en suuria asiavirheitä huomannut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

User

Ajovalot päälle kun säätää tyhjäkäyntiä niin ei sitten liikenteessä sammu seisahduksissa.

JOO-O

 :D no nyt se mosa sit laukes.. männänrengas poikki. ilmeisesti käynyt laihalla/ voitelun puutos jo pitempään, tai väljä pytty; (kesällä hyyty isommalla vauhdilla pidempään ajettua. sammutus- ja matka jatkui. ja nyt talvella ei tahtonut käynnistyä ja veto oli hukassa, ja osakaasulla kuollut).
kaasarina olikin dellorton phva12zs+tehoputki. pääsuutin 70, tyhjäkäyntisuutin36, vakio tylppä kauttaaltaan 2mm. paksu luisti-neula.
hommasin 80 pääsuuttimen ja paksuudeltaan 3 vaiheiseisen( 1-2mm.) luisti-neulan.
kaasarin rungon tuoreöljyn messinkisessä tuloputkessa joku ihme, tiukka venttiili/ jousikuula?? mopo-sportissa arvelivat sen olevan öljynpaineen nostamisen vuoksi.. liekö OK?
no nyt meneekin mielenkiintoiseksi koneen säätö ja sisäänajo viri-kamoilla, kunhan saan tilattua pyttysarjan.
:o VINKKEJÄ otetaan vastaan!

ramba

Kuluuko öljyä kuitenkin? Laita sisäänajon ajaksi varmuudeksi vielä seosbensat tankkiin, pari ensimmäistä tankillista seosta niin ei ainakaan posahda.

Onko minkälaista viriä? Jos on vähän kireempää niin miettisin tuorevoitelun heivaamista pois.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.