Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takajousituksen säädöt

Aloittaja Partanen, 23.05.12 - klo:23:49

« edellinen - seuraava »

Partanen

Myös kuvassa näkyvä säätörengas on korkeudensäätö/maavaransäätö, muttei missään nimessä tarkoitettu esijännityksen säätöön. Säätövaraa on olemassa siksi noin paljon, että siihen voi vaihtaa jousta tarpeen ja käyttökohteen mukaan. Jos tuo olisi vaikka crossiprätkän iskari-/jousipaketti, niin soramontulle (crossi) laitettaisiin löysempi/pidempi jousi, ja asvaltille (moto) jäykempi/lyhyempi jousi. Asvaltille pitäisi sitten rajoittaa sitä ulosjoustoa jonkin verran, ettei sitä ole liikaa, mutta tämmöistä mahdollisuutta ei ole skootterissa kovin usein. Kuten ei skootteriin ole tarkoitus niitä jousiakaan vaihdella kuormituksen mukaan, vaan enemmän kuormattu ajokki palautetaan suoraan sillä säätörenkaalla.

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 29.05.12 - klo:09:39
... Ja sikälikin erikoinen että yleensähän esijännityksen kiristäminen ei pienennä liikerataa vaan joustovara pysyy samana. Myös Partasen toitottama ulosjouston vähyys on harhaa koska jos ulosjousto pienenee niin vastaavasti sisäänjousto kasvaa ts kokonaisliike on oikein rakennetussa joustinyksikössä vakio riippumatta esiännityssäädön asennosta.

Ei tuo ole millään tapaa erikoinen, siinä on vaan enemmän korkeuden/maavaran säätövaraa. Jostain ihmeen syystä siinä on nyt vaan puristettu jousi niin kasaan, ettei se käytössä toimisi lainkaan. Kuormattuna se joustaisi vain sisäänpäin, mutta ulospäin ei ollenkaan. Eihän toimiva jousitus semmoinen voi olla.

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 29.05.12 - klo:09:39
Iskarin ns pohjaaminen ei pitäisi tapahtua jousen avulla vaan jousen pitäisi aina päästä puristumaan enemmän kuin mitä vaimentimen liikerata on, ns pohjaamisen pitäis kohdistua sitä varten oleviin pohjauskumeihin jotka rajoittavat liikkeen viimeisenä..

Sanotaan sitten, että jousitus lyö pohjaan, jos ajaa suurella kuormalla korkeudensäädön ollessa kevyen kuorman asennossa.

Hetken jo luulin että saivartelette, mutta taidatte edelleen olla sitä mieltä, että säädöllä säädetään jousen jäykkyyttä?  :) Toivottavasti sitten joskus avautuu, jos ei tällä kertaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Tarkennan vielä ettei tuon iskarini pituus muutu miksikään säädettäessä ja säädöllä sen saa säilyttämään asennon eri kuormilla. Jos siinä olisi pelkkä jousen vaihto, olisi tuo säätövara täysin turha. Siihen mitä Partanen on asiasta mieltä en enää ota kantaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jk_single

Just näin, ei ollut niin vaikeata.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

kales

Just näin, ei ollut niin vaikeata.
Samaa mieltä helppoa mutta toisille niin vaikeaa. :o :o
Honda GL1800/08,
Kymco Xciting500/05

lehtijussi

Heh... samanlainen vääntö esijännityksen vaikutuksista käytiin aikanaan mönkijäsivustolla. Yksi koitti selittää ja muut vänkäsi vastaan. ;D

Sivulta poimittua:

Kun iskari-/jousipaketti on irrallaan mönkijästä, niin esijännitystä säätämällä jousen voima muuttuu kyllä. Mutta kun iskari on mönkkärissä paikallaan ja kuskikin istuu päällä, niin säätö ei enää vaikutakaan jousen voimaan. Säätö vain nostaa mönkijää ylöspäin, tai laskee alaspäin. Jos iskarista sitten loppuu liikevara esijännityksen ollessa kireimmillään, eli ulosjousto loppuu, niin sitten jousi puristuu kasaan, ja jousen voima kasvaa. Tämä ei ole kovin hyvä juttu ainakaan maastoajossa.

Mutta jos mönkijässä olisi useampi kiinnityskohta iskarille, joilla iskarin sijoitusta ja kulmaa saataisiin säädettyä rungon ja tukivarren välillä, niin sillä saataisiin jousituksen jäykkyyttä säädettyä. Nyt vaan pitää luottaa valmistajan kompromisseihin.

konenikkari

#50
Yllättävän vaikeaa tuntuu olevan jousituksen säätö.  :(
Homma pitää aina aloittaa pelkällä jousivoiman säädöllä.
Laitteen pitää omalla painollaan laskea n.10%.
Kuljettaja päällä tahi, matkustaja kyydissä n.30%
Sen jälkeen lähdetään hakemaan vaimennuksia.
Kaasun ja sen paineen tarkoitus on vain
pitää vaimennusosat täynnä öljyä.
Typpeä käytetään kaasuna koska syrjäyttää hapen, eikä öljy vaahtoudu.
Jousivoimaan vaikuttaa, käytössä, myös öljytilan
ulkopuolelle jäävä kaasutilavuus.
Kaasu on kokoonpuristuva, neste ei ole.

   
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

VariJari

Ite oon ainakin Partasen kanssa samalla linjalla asiassa ja jätän (toivottavasti) omalta osalta aiheeseen kommentoinnin kun enemmän rautalangasta tätä on mahdoton vääntää :)
Harrastelussa: bt49qt-12

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.05.12 - klo:11:16
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 25.05.12 - klo:17:13
Jaa'a.. Itsepä "esijännitin" Bellan kaasuiskarin jousta tänään pikkasen..
Eli mulla on sellainen portaattomasti säädettävä malli..
Ruuvasin noin puoltoista senttiä jousta kireemmäksi kun isommissa kuopissa tömähti jousi pohjaan liian helposti.
Bellan perä kuormituksessa nousi vähän ja ajaminen on mukavampaa nyt kun jousitus tuli pikkasen jäykemmäksi.

Painuuko perä yhtään, kun istut skootterin päälle? Jos ei painu, olet joutunut puristamaan jousta korkeudensäädöllä (silloin se tietenkin jäykistyy, mutta samalla menetetään ulosjousto), eli jousi on liian löysä alunperin. Joko se on väärin mitoitettu, tai sitten kuoleutunut.
Juu painuu Bellan perä kun kyytiin istuu, ei enää niin paljoa kuin ennen. Eikä pohjaa enää niin helposti, kun ei ehdi massan voima kasvaa niin paljoa että ylittäisi jousen voiman yhtä helposti kuin aiemmin..
Siis massan kiihdytys matka ja aika pieneni.. Joten kokonaisenergiakin joka kuopan pohjalla iskee jousta vasten on myös pienempi.. ::)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kales

Pitäs jokusten mennä esim Hondan suunnitteluosastolle hommiin ja opettaa niitten inssejä etteivät puhuisi paskaa jousitusten säädöistä että oppisivat. :o
Honda GL1800/08,
Kymco Xciting500/05

jk_single

Voidaanhan "keskustella" miten Goldwingin ilmajousitus pelaa, kuorman mukaan kun kompura lisää painetta.

Mutta kun ei lisätä painetta vaan korkeutta, tai joustovaraa tms.  ::) LOL
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.05.12 - klo:15:22
Tarkennan vielä ettei tuon iskarini pituus muutu miksikään säädettäessä ja säädöllä sen saa säilyttämään asennon eri kuormilla. Jos siinä olisi pelkkä jousen vaihto, olisi tuo säätövara täysin turha. Siihen mitä Partanen on asiasta mieltä en enää ota kantaa.

Se jousi-/iskaripaketti pitää laittaa paikoilleen, tekemään sitä työtä mihin se on tarkoitettu, niin sitten mahdollisesti avautuu tämä homma.

Tässäkään ei ole kyse "Partasen mielipiteestä". Tämä on päivän selvä asia ainakin niille, jotka ovat joutuneet tekemisiin säädettävien alustojen kanssa, vaikkapa kilpa-ajoneuvoissa.

******************

Käännetään asia toisinpäin. Miten te "epäluuloiset" säätäisitte perän korkeutta, tai vaikkapa kilpa-auton maavaraa, jos ei tällä kertomallani korkeudensäädöllä, jota puhekielessä jostain syystä esijännityksen säädöksi sanotaan?

Tämmöisen löysin googlella, jossa kohdassa kolme kerrotaan mitä tarkoittaa korkeussäätö: http://www.slamit.net/page/5/faq

Hyvää mä vaan tarkoitan, ja yritän ajatella meidän kaikkien turvallisuutta. En vaan osaa tätä paremmin asiaa kertoa.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 30.05.12 - klo:08:25
Voidaanhan "keskustella" miten Goldwingin ilmajousitus pelaa, kuorman mukaan kun kompura lisää painetta.

Mutta kun ei lisätä painetta vaan korkeutta, tai joustovaraa tms.  ::)

Goldwingissä on nähtävästi ilmaiskarit. Eli iskari toimii lisäjousena, ja ilmanpaineella säädetään perän korkeutta. Ilmaiskari kantaa myös kuormaa, joten korvaa samalla metallijousen puutteita. Ilmaiskari ja metallijousi eivät ole sama asia, ja siksi ne toimivatkin melko hyvin yhdessä. Skoottereissa ei taida olla ilmaiskareita kovin usein.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#57
Suurin osa nykyisistä 2-pyöräisten TAKAiskunvaimennin yksiköistä on varustettu progressiivisella kierrejousella jonka jousivoima kasvaa kokoonpuristettaessa. Niitä halvempia, vanhempaa tyyppiä olevaa, lineaarisia jousia esiintyy lähinnä halvoissa kiinanskoduissa ja ehkä kaikkein halvimmissa tarvikevaimentimissa.. 
Kaikissa(3 kpl) mun tuplaperäisissä on nämä progressiiviset jouset ja  jousitusjäykkyys kasvaa jousen esijännitystä lisättäessä, näin on ja ei taida inttämällä muuttua ..

Edit: Tähän hexagoniin rakensin takajousen Yamahan enduron monoperä joustinyksiköstä, lyhensin ja päästin kaikki esijännitykset pois.. tuli loistava iskari nopeaan asfaltti ajoon erittäin painavalle kuskille, terävissä kuopissa kova mutta pohjaamisesta ei ole pelkoa  :D :D
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 30.05.12 - klo:09:16
jousitusjäykkyys kasvaa jousen esijännitystä lisättäessä,  ..

Ei tuota voi täysin kiistää, koska puhekielessä on tuo epämääräinen harhaanjohtava sanonta "esijännityksen säätö". Mutta se ei ole oikea tapa säätää jousituksen jäykkyyttä. Se on vaarallinen tapa, ja tekee ajokista vähintääkin karmean ajettavan.

******************

Progressiivisuus voi olla hyvä asia. Joissain tapauksissa sillä on korvattu korkeudensäätö kokonaan. Usein se on olemassa siksi, ettei jousi karkaa paikoiltaan, kun ajokkia nostetaan irti maasta, tai laitetaan keskituelle. Sittenkin se on vain valmistajan kompromissi.

Kilpakäytössä progressiivisuus hoidetaan usein kahdella eri jousella, jotka ovat saman iskarin ympärillä päällekkäin -> pehmeämpi jousi ja jäykempi jousi päällekkäin. Sillä tavoin voidaan säätää myös progressiivisuuden määrää. Minkään metallijousen jäykkyyttä kun ei voi muuttaa, niin pitää vaihdella jousia käyttötarkoituksen mukaan. Esim.: tällä tapaa: http://www.balancemotorsport.co.uk/products.asp?category=Suspension&subcategory=Coilover%20Kits&product=Bilstein%20PSS9-10%20-%20B16%20-%20Damping%20and%20Height%20Adjust%20Monotube%20Coilover%20Suspension Huomatkaa sanat "ride height adjustment".

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 30.05.12 - klo:09:16
  Kaikissa(3 kpl) mun tuplaperäisissä on nämä progressiiviset jouset ja  jousitusjäykkyys kasvaa jousen esijännitystä lisättäessä, näin on ja ei taida inttämällä muuttua ..

Lainaan tämän lauseen uudelleen, niin ei tule erotettua muutamaa sanaa asiayhteydestä.

Ei tuossakaan tapauksessa lisätä esijännitystä, vaan säädetään korkeutta. Kun jousi on kuorman alla painunut kasaan, niin sen tukipistettä (se säätörengas) nostetaan, jotta perä nousee alkuperäiselle tasolle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003