Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takajousituksen säädöt

Aloittaja Partanen, 23.05.12 - klo:23:49

« edellinen - seuraava »

Partanen

Kiitos "VariJari". Tämä alkoi jo tuntua taistelulta tuulimyllyjä vastaan.  :)

"Coastside": Mitä tapahtuu, jos istut pelkän jousen päälle? -> jousi painuu kasaan sen verran kuin painuu. Mitä tapahtuu kun laitat laudan pätkän jousen ja ja lattian väliin? -> Istut sen laudan paksuuden verran korkeammalla. Täysin sama lopputulos on siellä skootterin/prätkän perässä, koska istuessasi ajokin päällä, iskari ei rajoita liikerataa, koska jousi painuu kasaan istujan painosta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003


pekpel

Jaa'a.. Itsepä "esijännitin" Bellan kaasuiskarin jousta tänään pikkasen..
Eli mulla on sellainen portaattomasti säädettävä malli..
Ruuvasin noin puoltoista senttiä jousta kireemmäksi kun isommissa kuopissa tömähti jousi pohjaan liian helposti.
Bellan perä kuormituksessa nousi vähän ja ajaminen on mukavampaa nyt kun jousitus tuli pikkasen jäykemmäksi.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

Kaiholla muistelen aikaa jolloin skotuissakin oli
kunnollisen kokoinen ilmakumirengas,
joka jousituksen/iskuvaimennuksen puuttuessa
antoi vähän "anteeksi" :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jk_single

Haluasin nähdä miten sellainen moottoripyörän jousitus on toteutettu, mikä muutta ajokorkeutta muuttamatta jäykkyyttä, lisäämättä mitään osia. Jopa Citroenin kaasunestejousitus toimi periaatteessa esijännityksen muuton kautta, pitämällä korkeuden vakiona, kuormasta riippumatta
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

#20
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 25.05.12 - klo:17:13
Jaa'a.. Itsepä "esijännitin" Bellan kaasuiskarin jousta tänään pikkasen..
Eli mulla on sellainen portaattomasti säädettävä malli..
Ruuvasin noin puoltoista senttiä jousta kireemmäksi kun isommissa kuopissa tömähti jousi pohjaan liian helposti.
Bellan perä kuormituksessa nousi vähän ja ajaminen on mukavampaa nyt kun jousitus tuli pikkasen jäykemmäksi.

Painuuko perä yhtään, kun istut skootterin päälle? Jos ei painu, olet joutunut puristamaan jousta korkeudensäädöllä (silloin se tietenkin jäykistyy, mutta samalla menetetään ulosjousto), eli jousi on liian löysä alunperin. Joko se on väärin mitoitettu, tai sitten kuoleutunut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#21
Lainaus käyttäjältä: jk_single - 26.05.12 - klo:10:27
Haluasin nähdä miten sellainen moottoripyörän jousitus on toteutettu, mikä muutta ajokorkeutta muuttamatta jäykkyyttä, lisäämättä mitään osia. Jopa Citroenin kaasunestejousitus toimi periaatteessa esijännityksen muuton kautta, pitämällä korkeuden vakiona, kuormasta riippumatta

Moottoripyörän automaattisiin korkeudensäätöihin en ole vielä tutustunut, mutta ainakin kaasunestejousitteisessa citikassa korkeus säädetään nesteen määrällä ja paineella. Kaasu hoitaa pienet jousituksen liikkeet, suuremmissa heitoissa nestekin virtaa edestakaisin jousipallossa. Citikassa jossa on kaasunestejousitus, ei ole metallijousia ollenkaan. Sitten on niitä järjestelmiä, joissa iskari toimii myös lisäjousena, ikäänkuin ilmajousena. Eli metallijousi kantaa osan kuormasta, ja iskari jossa paineilmaa kantaa osan kuormasta.


Onpa asenne valvojalla! Eikö vähän paremman otsikon olisi voinut keksiä? Kyllä tässä yritetään ylläpitää ihan rakentavaa keskustelua teknisistä asioista, vaikka valvoja ei niitä ymmärtäisikään. Korjaathan otsikon vaikka: "Takajousituksen säädöt" tai jotain sinnepäin. Samalla voitaisiin miettiä, että pitäisikö valvoja vaihtaa, tai hommata niitä lisää. Nykyinen katselee asioita erittäin värittyneiden lasien läpi. En millään usko, että tämä olisi "Sampan" tekosia. Jos on, pyydän anteeksi, mutta pyydän silti muuttamaaan otsikon. Hevletti mitä touhua.

Lisäys: otsikko muutettu
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.05.12 - klo:11:34
kaasunestejousitteisessa citikassa korkeus säädetään nesteen määrällä ja paineella. Kaasu hoitaa pienet jousituksen liikkeet, suuremmissa heitoissa nestekin virtaa edestakaisin jousipallossa.


Tämäkin meni väärin, kaasu hoitaa kaiken jouston, nestehän ei puristu kokoon näillä paineilla. Nesteen paine on vakiohko, vain määrä säädetään. Kaasun "esijännitystä", eli painetta säädetään siten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydropneumatic_suspension
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

VariJari

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 26.05.12 - klo:13:34


Tämäkin meni väärin, kaasu hoitaa kaiken jouston, nestehän ei puristu kokoon näillä paineilla. Nesteen paine on vakiohko, vain määrä säädetään. Kaasun "esijännitystä", eli painetta säädetään siten.


Että ihan "Tämäkin meni väärin", mikäs muu meni väärin.. aika pieniä "virhejuttuja" tuossa kuitenkin vain oli..  ja teknisesti ottaen kun kaasunetejousituksessa säädetään korkeutta tai kuormakestävyyttä niin nesteen paine on kyllä sama kuin kaasun (tasapainotilanteessa), mitä painavampi kuorma sitä kovemmaksi kuorman takia paine kaasusuolella kasvaa ja sitämyöten tasapaino tilaan pyrittäessä myös nestepuolen paine iskari/jousitus systeemissä kasvaa. Kaasun määrähän on vakio siellä jousipallerossa joten nestepuolen paineella korkeuden säätö tapahtuu.
Harrastelussa: bt49qt-12

jk_single

Joo, olin väärässä, täytyyhän nesteen painekin nousta samalla kun nestettä pumpataan lisää järjestelmään kuormanlisäyksen tasapainottamiseksi. Aivan sama fysiikan ilmiö tapahtuu jousijalassa kun esijännitystä lisätään, kuormankantokyky nousee, ja korkeus muuttuu (samalla kuormituksella) ;D
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

VariJari

#25
Lainaus käyttäjältä: jk_single - 26.05.12 - klo:16:48
Joo, olin väärässä, täytyyhän nesteen painekin nousta samalla kun nestettä pumpataan lisää järjestelmään kuormanlisäyksen tasapainottamiseksi. Aivan sama fysiikan ilmiö tapahtuu jousijalassa kun esijännitystä lisätään, kuormankantokyky nousee, ja korkeus muuttuu (samalla kuormituksella) ;D

Nomuttakun se ei mene noin.. voit kokeilla ihan ite, laita painoa sille jouselle ja ruuvaa sitä esijännitystä, jousiosan jännitetty mitta pysyy samana, samoin siihen kohdistunut voima/paino. 

Nestekaasujousituksessa on likipitäen sama juttu, se kaasu siellä omassa kotelossaan (paksulla joustavalla kumikalvolla eristetty, jousipalloksi nimetty) on kuin jousi, mitä kovempi lasti, sitä pienemmäksi se puristuu, kuin jousi. Ja kuten jousella sillä on myös minimi ja maksimi kapasitteetti, tiettyä pienempää tilaan se ei voi puristu, eikä laajeta tiettyä tilaa isommaksi.   Sitten sillä nesteellä saadaan kyseisen jousituskokonaisuuden korkeutta säädettyä (vastaa siis "esijännityksen" korkeussäätöä).
Harrastelussa: bt49qt-12

yari67

täytyy kyllä sanoa että tärkeitä juttuja nämä on ja pätemisen tarvetta esiintyy, ja liikaa vapaa-aikaa myös jollain. Mutta jatkakaa ihmeessä jos ei ole muuta tekemistä. Joku joskus sanoi että jos ei ole ikinä pitänyt kädessään muuta kuin kynää ja k*llia niin tälläistä jälkeä syntyy...
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

purgiaali

Alkaa vaikuttaa siltä että tuo alkuperäinen otsikko olisi ollut parempi  tälle keskustelulle.

Partanen

Tämä on selkeästi niitä asioita, joita ei ymmärrä pelkkää jakoavainta kädessä pitämällä
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Tein poikkeuksen, ja luin noita linkitettyjä wikipedioita. Monesti niissä on asiavirheitä, joita kukaan ei vaivaudu, tai osaa korjata, siksi en niitä yleensä lue.

Kukaan ei väitä, etteikö jousi jäykistyisi sitä mukaan kun sitä puristetaan (tai vedetään). Mutta kun tässä tapauksessa jousta puristaa vain paino, EI jousen alla oleva säätörengas. Säätörengas puristaa (esijännittää) jousta vain silloin, kun ei ole kuormaa, tai iskari-/jousipaketti on tarkastelijalla kädessä. En tiedä voiko asiaa enää yksinkertaisemmin selittää.

Ja niistä sitikan jousista, joiden asiayhteyttä mun on vaikea löytää rautajouseen: jo wikipediassa näkyy useampi pallo. Jokaiselle pyörälle on oma pallonsa, mutta lisäksi on niitä yhdistävä pallo. Sillä saadaan myös sen pyöräkohtaisen pallon nestemäärä vaihtelemaan joustojen mukaan. Voihan olla, että halvimmissa malleissa oli vain pyöräkohtaiset pallot, jolloin tavallinen ajon aikainen jousto hoidetaan vain kaasun joustavuudella. Täällä lisää jousipalloja: http://www.citroenet.org.uk/miscellaneous/hydraulics/hydraulics-1.html
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003