Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Venttiilien säätö (139QMB/A moottori)

Aloittaja skootteri, 10.07.07 - klo:20:37

« edellinen - seuraava »

Kenzy

Niin, kyllä tuo imuvena rupeaa kantamaan, jos se säädetään siihen 0.05:een, ja annetaan olla siinä. Itselläni oli tehtaalta pakopuolella löysä 0.05 ja imupuolella kireä 0.05, säädin ne 0.1:siksi ja lähtee käyntiin todella paljon nätimmin, varsinkin kun tulppa vaihtui samalla kiinalaisesta japanilaiseksi.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

Kahta uutta mopoa olen huoltanut tämän kesän aikana -omaani ja kaverin. Kaverin mopo myytiin nimellä Fude (Baotian) ja omani on aito Baotian;) Molemmissa oli venttiilivälykset tehtaan jäljiltä varmaankin lähempänä 0.15, kuin 0.1. Ja kilinä sen mukaista, varsinkin niillä rypsiöljyillä mitä kinkki on koneeseen tehtaalla laittanut. Tämän perusteella voisi kuvitella, että jonkin verran venttiileiden asettumista on odotettavissa ainakin ensimmäisten huoltojen välissä.

Eräs toinen kaveripiirin Baotian saavuttaa ensimmäiset 300km lähiaikoina, joten siitä saan muistiin tehdasasetukset venttiileille. Kilinä kyllä on raastava kuumalla koneella.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Juuri näin , 0.15 oli välyksenä tehtaan jäljiltä omassa kulkupelissänikin, Merkillisen hyvin kävi ja kukkui noillakin välyksillä. :o
Nyt siis se 0.08 mm ja lähtee käyntiin selvästi helpommin verrattuna aiempaan. ;D

Kenzy

#18
Jep, itse ajattelin tarkistella nuo välykset uudestaan joskus 500-800km tienoilla, sitten kun hyvältä tuntuu x) Tuon sisäänajohuollon tein, kun mittarissa oli n. 250km, joten öljyt tuohon on kyllä hyvä vaihtaa vielä tuolla ennen 1000km, saattaapi vielä vähän metallihilsettä olla seassa.

Edit: tarkistelin tuossa venttiilit toissapäivänä mittarilukeman ollessa 470km, hyvin olivat pysyneet kireinä 0.1:sinä, ei ole sen kummempaa asettumista havaittu sisäänajokilomeetrien jälkeen.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Jkarha

Onkos siinä kopassa joku tiiviste ja kuuluuko se vaihtaa avaamisen jälkeen?

Ens viikonloppuna tarttis jonkinsortin 300km huolto tehdä.




Vespa LX50 4T4V 2013

Kenzy

Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

Kuminen tiiviste siellä kopassa on. Yleensähän nyrkkisääntö on, että tiivisteet ovat kertakäyttöisiä, mutta itse olen avannut tuon kopan nyt pari kertaa, eikä ole jäänyt vuotamaan vanhalla tiivisteellä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#22
Jep.. Ainahan tiivisteet, lukkorenkaat, yms. pitäisi uusia jos irroitetaan. Harva näin kuitenkin meistä teeseitse-kavereista tekee. Kyllä joskus nuukailukin on kostautunut, mutta sellainen terve järjenkäyttö tiivistettä tutkailtaessa on ihan viisasta. Jos tiivisteessä ei kulumajälkiä näy (eli on ehjä), niin ei muuta kuin takaisin paikoilleen ja kovaa ajoa...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jkarha

Mitäs veikkaatte löytyisikö mopo-sportista tuo tiiviste?  Olisi sopivasti työpaikan vieressä. Tai onko joku muu liike Vantaalla mistä saisi?  Varuille voisi hakea.



Vespa LX50 4T4V 2013

Partanen

Moposport kyllä myy skootteria, joka on Vespan näköinen, ja jossa on samannäköinen kone, kuin muissakin kiinalaisissa. Osista en osaa sanoa, pelkään ettei löydy.

Mutta Tikkurilantie 68:sta löytyy "Power MP Shop", joka lupasi Zoneriin löytyvän melkein kaikki osat. Ja Zonerissa ainakin on 139QMB kone, eli sen venttiilikopan tiiviste käynee melkein kaikkiin kinkkeihin. Yhden variaattorin tuuletus siipipyörän sieltä olen hakenut itsekin. Hinnat eivät ole sieltä halvimmasta päästä ehkä, mutta onhan tuommoisella oikealla kaupalla kuluja toimitiloistakin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Jkarha

#25
Mulla meni toisesta venttiiliruuvista kierteet :(   Olin kyllä lukenut ohjeet ja varoitukset enkä mielestäni käyttänyt liikaa voimaa juuri mutta jouduin toistamaan säädön / kiristämään sen muutaman kerran. Ruuvi lakkasi ensin pyörimästä lukitusmutteriin nähden ja kun otin sen pois niin huomasin että kierteet reistaa. Tiedä vaikka ruuvissa olisi ollut vikaa jo etukäteen.  Mutta siis uusi ruuvi tarvii hakea. Jos joku tietää suoraan mistä löytyy niin kerro, täytyy
alkaa metsästää heti maanantaina. Mopo on Baotian BT49QT-9.



Vespa LX50 4T4V 2013

Jkarha

Meinasi tuo ruuvi muodostua ongelmaksi. Maahantuojalta oli väliaikaisesti loppu mutta hain mopo-sportista Honda Monkeyn vastaavan osan mikä tuntuisi olevan hyvin pitkälti sama ruuvi. Ventiilien välykset oli (1050km, eka säätö) lähellä 0.05 mm. Säädin siihen 0.1:een.   Kone kilkattaa nyt lämmittyään mutta tehot on tallella ja kilkatus ei vissiin ollut pahasta.

Vespa LX50 4T4V 2013

Coastside

Säädin venat niin tarkkaan kuin pystyin 0,05 välykselle (0.1 liuska katosi). Ajoin koneen kuumaksi (5 km täysillä) ja mittasin välykset. Molempiin tulkki meni karheasti väliin aivankuin välys ei olisi juuri muuttunut.

Mistä kummasta se 0,08 ohje on tullut?

Nokan vivuissa on reilu sivuttaisvälys josta se reilu kilkattelu voi tulla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kenzy

0,08 on maahantuojan suositus Suomen olosuhteisiin, ja sitä todellakin kannattaa noudattaa. 0.05 on aivan liian kireä välys, kuumalla koneella saattaa välys kadota olemattomaksi ja venat rupeaa kantamaan. Selvä ero kulussa kyllä, kun säätää 0.05:selle ja sen jälkeen kireä 0.1:nen perään ja uusi testilenkki, meno on huomattavasti mukavampaa.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Coastside

#29
Nyt viimmeisin säätö 0,05 ja ventiili naputtaa yhä. Valssautunut säätötapin pää taitaa olla syynä. Jostain on hämärä muistikuva että tapit suositettiin vaihtamaan joka säädön yhdeydessä valssautumisen vuoksi. Ei tietenkään tuohon moottoriin, mutta parempaan. Ettei vain ollut Manki?
Tappien kovuuskin voi olla sitä sun tätä, kun niistä kierteetkin korkkaa hyvin helposti.

Koeajolla kulki sen minkä aiemmin, paitsi "yskii" jossain 50 kmh nopeudessa satunnaisesti. Siinä on ollut aina tuo outo kynnys jossa se kakattelee ajoittain. Nyt se teki sen vain selvemmin, niin että luulin pääseväni työntämään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04