Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Starttimoottori - starttirele - bendix - poljin 139QM

Aloittaja eskomörkö, 06.05.08 - klo:13:59

« edellinen - seuraava »

pattery_

Oon tässä miettiny et miten saisi mopon käynnistymään ilman jarrunpainamista, mitenhän se pitäisi tehdä :)

Coastside

Risan varikopan kuvasta tuli mieleen että sitä voisi hyödyntää sahaamalla siitä osan, jolla sitten saa startattua ja voi seurata bendixin toimintaa ja myös varin.

Bendixiä voi myös pitää kohdallaan putkella, johon sen akselin asettaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pattery_

Lainaus käyttäjältä: pattery_ - 02.12.08 - klo:17:27
Oon tässä miettiny et miten saisi mopon käynnistymään ilman jarrunpainamista, mitenhän se pitäisi tehdä :)
En ole katsonut vielä mutta epäilisin että saattaisi onnistua helposti :)

Samppa

Miksi pitäisi onnistua ilman jarrunpainamista? Tuohan on turvallisuuttakin lisäävä tekijä..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Mopolla ja Hävittäjällä on pari yhteistä tekijää:
Ne liikkuvat vain ohjattuna, mieluiten.
Niiden käyttö perustuu varmistusrutiineihin, joihin kuuluu varmistaa esimerkiksi ettei satunnaisen startin nappulan hipaisun vuoksi mopo tai hävittäjä karkaa käsistä kun kaasu on päällä. Hävittäjissä on jarrut ja pyöräkiilat samasta syystä.

http://www.youtube.com/watch?v=-XLlemwdxCM
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 23.12.08 - klo:11:47
http://www.youtube.com/watch?v=-XLlemwdxCM
Tuo on tullut nähtyä monta kertaa, mutta aina se jaksaa naurattaa. ;D

Minulle on tullut nopea ja vaistomainen tapa painaa jarrua kun käynnistelen skootteria; nopeasti jarru päälle, pikainen painallus ja käynnissä on, kaikki tuo tapahtuu hetkessä.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

pattery_

Okei huono idea mutta sitä ajatellen ku mulla ei toimi tolla toisella jarrulla käynnistys ollenkaan ja ajattelin että jos toi toinenkin hajoaa niin ei pääse kotiin pitemmiltä matkoilta, eikä kummallakaan pala jarruvalokaan, tiedän että siellä on joku pikku anturi hajalla mutta miten sekin menee itsekseen :D

Coastside

Minä täällä neuvoin putsaamaan ne jarruvalon katkaisijat kahvoissa.
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?PHPSESSID=75336261313b93e8d44068e7567c8a2e&topic=608.msg13113#msg13113
Kuvakin siitä toisesta on. Itsellä pimeni molemmat ja sain kuntoon vain puhdistamalla ne.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pattery_

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 23.12.08 - klo:14:52
Minä täällä neuvoin putsaamaan ne jarruvalon katkaisijat kahvoissa.
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?PHPSESSID=75336261313b93e8d44068e7567c8a2e&topic=608.msg13113#msg13113
Kuvakin siitä toisesta on. Itsellä pimeni molemmat ja sain kuntoon vain puhdistamalla ne.
Sen toisen kahvan katkaisija on poikki.. :S

karkulainen

#69
Polkimella käynnistäessä ei tarvitse painaa jarrua. ;) Eri juttu sitten jos se poljin ei toimi. ::)

Pistin bendixin bensakylpyyn. ;D Ensin laitoin sen randomisti valittuun muovikippoon, se ei vain tykännyt bensasta ja suli nopeasti pois, kaiken kruunasi se kun tein sen autotallissa joten bensaa valui kiitettävästi myös lattialle. :P
Sitten otin toisenlaisen pakkauksen ja kaadoin loput varabensat siihen, nopeasti sekin bensa meni mustaksi eli likaa oli. :D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

pattery_

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 11.01.09 - klo:01:00
Pistin bendixin bensakylpyyn. ;D Ensin laitoin sen randomisti valittuun muovikippoon, se ei vain tykännyt bensasta ja suli nopeasti pois, kaiken kruunasi se kun tein sen autotallissa joten bensaa valui kiitettävästi myös lattialle. :P
Sitten otin toisenlaisen pakkauksen ja kaadoin loput varabensat siihen, nopeasti sekin bensa meni mustaksi eli likaa oli. :D
Samoin kävi itellä ku pistin kylpyyn bendixin, itse tosin laitoin vanhaan oluttölkkiin josta sen kansi oli otettu pois ja reunat väännettä ulkopuolelle ettei tule haavoja. :D Joo oli tölkin pohja kans ihan musta. :)

FruitMix

Baotian Rocky viime vuodelta. Tuo startti ei herättäny luottamusta viime kesänäkään. Joskus pyöritti laiskasti ja joskus kesken starttauksen pelkkä startti pyöri kyllä mutta kone ei. Aina sen kuitenkin sai startilla käyntiin. Tänä keväänä startti on täysin mykkä. Ainoastaan jarruvalo hiukan himmenee, kun starttinappia painaa. Jarrun kytkimessä tai käynnistysnapissa ei siis liene vika vaan itse startissa. Pitänee purkaa koko starttitsydeemi. >:(

jalat

Paas ekana ladaten akku ihan täyteen. Ehkä se akku ei vain jaksa pyöräyttää niin rivakasti että bendix aukeaa kunnolla starttikehälle asti.

Itse hain tänään skootterit pihalle ja polkea nekin sai käyntiin. Toisessa kuuli miten bendix ei ottanut kiinni starttikehälle aina. Ja silloin kun otti, niin ei jaksanut pyörittää konetta. akku meni päiväksi lataukseen ja huomenna uus yritys napilla.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

FruitMix

Lainaus käyttäjältä: jalat - 13.04.09 - klo:22:53
Paas ekana ladaten akku ihan täyteen. Ehkä se akku ei vain jaksa pyöräyttää niin rivakasti että bendix aukeaa kunnolla starttikehälle asti.

Harmi, ettei ole 12V laturia käsillä juuri nyt. En tosin usko ongelman johtuvan akun huonosta varauksesta. Akku säilytettiin lämpimissä sisätiloissa, joten varsinaisesti rikki se ei varmaankaan ole. Polkaisemalla mopo käynnistyi ja annoinkin sen ladata akkua tyhjäkäynnilla puolisen tuntia. Muutaman kilometrin ajolenkinkin tein, joten luulisi startilla olevan virtasta ainakin naksahtamiseen.

Samppa

Vaikka akkua olisi säilytetty kuinka lämpimässä sisätilassa, tarvitsee sitä ladata viimeistään parin kuukauden välein (mieluummin kuukausittain). Muuten syy on hyvin todennäköisesti akussa. Itse asiassa akkua olisi hyvä säilyttää viileässä, mutta kuitenkin niin ettei se ole pakkasessa. Jos kyseessä on ns. vanhanmallinen "korkillinen" akku, sen saa kyllä tuhottua päästämällä latauksen purkaantumaan.

Tokihan vika voi olla maadoituksessa, eli kokeile vetää vaikka ylimääräinen piuha akun miinukselta runkoon ja testaa sitten. Näitä maadoitusongelmia on käsitelty aikaisemminkin. Ja tietysti puhdista akunnavat ja akulle tulevien johtojen päät.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.