Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Fude

Aloittaja Tiina89, 15.06.07 - klo:10:49

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#405
Ihan ensialkuun kannattaa mitata sen akun varaus yönjäljiltä yleismittarilla. Jos jännite on ok, niin katse starttimoottoriin päin. Vika voi olla startissa tai bendixissä, eli ei jaksa pyörittää kylmää konetta, kun kitkaa on enempi. Tämä on varsin yleistäkin näissä.

Jos selkeesti virta katoaa, niin yksi mahdollisuus vian selvittelyyn olis laittaa amppeerimittari akun + navan ja kaapelin väliin. Sitten vois alkaa nyppiin liitimiä irti, jotta sais osviittaa, mikä piiri virtaa purkaa. Huono puolihan hommassa on, että yhden liittimen irrottamalla katoaa yleensä useampikin virtapiiri.

Jos aiheuttaja löytyy moninapaisesta liittimestä, niin sitten voisi yksitellen kytkeä niitä liittimen virtapiirejä takas johdon pätkällä ja ns. hauenleuoilla, jotta näkee, koska se alkaa taas purkaa akkua.

Tuo vois olla selkein etenemistapa. Mahdollisuuksia on useita.

Jos ongelmasta haluu päästä helpolla, niin laittais akun navan ja kaapelin väliin päävirtakytkimen, jolla akun saa aina sähköisesti irti. Vastaavaa toimenpidettä nimitetään elektroniikassa asperiiniksi, eli se on lääke ongelmaan ei sen diagnostointi ja korjaus. http://www.mpkoy.com/catalog/index.php?cPath=40_101&osCsid=43p2o6rgou0hgf9cr9vp48igg6

pekpel

Zone ehti ensin, mutta tässä silti jotain...

Varmaan oikosulku jossain tai virtalukko kaputt.
Jännitteensäätidin hajalla ja vuotaa sähköt veks?
Tai hälytin?

Jos osaat mitata yleismittarilla amppeereita niin vuoto löytyy suht helposti.
Ota miinus irti akusta ja laita amppeerimittari akun ja miinusjohdon väliin, ei pitäisi näkyä että sähköä kulkee kun virrat ja hälytin on pois päältä.
Laita virrat on päälle ja vaikka vilkku toimimaan.
Nyt mittarista valitaan oikea alue ja sen pitäisi näyttää kuinka sähköä kulkee vilkun tahdissa.
Virrat pois ja hälytin pois.
Jos näkyy että sähköä kulkee, vaikka virtalukko on off asennossa, niin sitten vaan laitteet yksi kerrallaan pois päältä ottamalla lähin sähköliitin auki, jos ei tapahdu muutosta niin liitin kiinni ja seuraava auki.
Joudut purkamaan katteita jonkin verran.
Kun mittari näyttää ettei sähköä kulje olet juuri löytänyt liittimen jonka ei akun puolella vika on, sitten vaan johtoa seuraamalla katsot mikä vehje sen päästä löytyy.

Ekaks irti hälytin sitten virtalukko ja siitä sitten vaan muut järjestyksessä

Tulipa sekava sepustus, toivottavasti saat selvää..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#407
Ensimmäiseksi kytke akku irti käytön jälkeen. Mittaa jännite johdot irti ja johdot kiinni. Onko eroa? Sitten virta päälle kytkettynä muuttuuko jännite. Bensamittari vie hieman virtaa joten se kannattaa kytkeä liittimestään irti mittailun ajan. Itse akun voi mitata illalla ja aamulla jotta onko saiinä sisäinen vuoto.

Märät, likaiset liittimet voi vuotaa virtaa myös. Paljoa ei mene jos akku ei ole aamulla täyspimeä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pilsner

Noh, paljonkohan noitte amppeerien pitäs olla esim. jossain starttimoottorissa tms. jos niitä lähtee mittailemaan?

pekpel

0,0000 Amppeeria
Silloinhan ei starttimoottorissa pitäis mennä yhtään mitään..sähkön muotoista jos ei starttaile...

Tässä on yritetty nevoa miten etsitään virtavuotoa joka tyhjentää akun kun virrat ei ole päällä, olen hieman hämmentynyt kysymyksen johdosta..

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Sulla ei ole mittaria joka kestää sen startin kymmenet ampeerit. Jos voltit ja ampeerit  ja vastukset ei ole tuttuja käsiteitä, niin opiskelemaan niitä muuten nousee savu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nikke

#411
Kaverin skootterista katkesi takajarrukahvan runko. Uutta ei tunnu löytyvän mistään verkkokaupasta. Skootterin malli on Fude Classic BT50QT-9M jossa siis hydraulinen levyjarru takana, pyörän oikealla puolella. Mistä voisi ostaa uuden kahvan?

EDIT: Hetken selvittelyn jälkeen: Smartia (entinen Myllymäki) tuonut maahan pienen erän näitä Fude Classicceja joissa levyjarru takana oikealla. Sieltä löytyi pääsylinteri. Tosin toimitusta saa odotella kuukauden päivät...

Samppa

Hyvä kun kuitenkin löytyi...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

juhaa

Fude ZY50QT-7

Mistä tuohon saisi edullisesti mittarinvaijerin?
Joitain vaijereita löysin, mutta ne olivat kierrekiinnityksellä, tuossa skootterissa tuon vaijerin kuoren metallinen pää lukitaan ruuvilla pyörittäjään, joka on renkaassa.
Kiinnitysruuvi tulee tuon pyörittäjän kylkeen.

juhaa

Tässä vielä pari kuvaa kaipaamastani vaijerista

Pyörittäjään tuleva letku


Pyörittäjään tuleva vaijerin pää


Pyörittäjään tuleva kiinnitys

leze223

Katoppas virijavara.fi siellä näyttää olevan 8e vaijeri.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: juhaa - 20.06.11 - klo:14:43
Tässä vielä pari kuvaa kaipaamastani vaijerista
Tuossakin on, jos sattuu virin ja varan oleen loppu http://www.motozone.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=12591

-markus-

Terve, foorumilaiset! Ensimmäistä kertaa kirjoitan tänne foorumille, mutta kysyisen teiltä, että mikä on fudessa vikana? Käyntii lähtee ja ei mitää, käy sievästi. Muttakun lähtee ajaa, nii ei kiihy, eikä pääse vauhtii. Röpöttää ja pätkii vaan. Tilasin uuden cdi-boxin scatterilta, mutta odottaa asennusta. Mikä siinä vois olla mahdollisesti vikana? Puhdistin kaasarin läpikotaisin. Niin, ja Powerfiltteri ilimanputsarin myös tilasin. Ajattelin, että sais paremmi ilimaa, eikä olis kuristettua vakio putsaria. Kulki 70 ennenkuin alko pätkii. (sähkönen rajotin poistettu) Mopon malli on Zhongyu Fude ZY50QT-7
Lainaus käyttäjältä: Way Of LifeRotta style rocks  :)

Samppa

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3112.0

Sähköpuolelta kuulostaa. Veikkaukset kohdistuvat joko puolaan tai CDI-boksiin. Sitä ennen kaikkien liittimien läpikäyminen ja hemputtelu. Vaikka liittimet olisivatkin kiinni, ei johto ole välttämättä kiinni itse liittimessä. Myös maakontaktin tarkistus, samoin tulppa (kokeilu uudella ja kärkivälin säätö), tulpan hattu ja tulpan johto (johdosta voi katkaista vaikka 5mm ja kiertää uudelleen hattuun).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

-markus-

Joo, itekki veikkasin tota cdi-boksia  ;) Pitäs varmaa ostaa tuo uus puola ja tulpan-hattu ja johdot. Mutta maksaa nii helvetisti postimaksut! Käyn läpi kaikki johdot ja liittimet, pitää näet saada ajo-kuntoon, kun kortin saan kohta.
Lainaus käyttäjältä: Way Of LifeRotta style rocks  :)