Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jarrujärjestelmän ilmaaminen

Aloittaja Samppa, 21.02.09 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

Ostin vuosia sitten biltemasta, jarrujen ilmausta varten, pissapoikaan tarkoitetun kulmamallisen takaiskuventtiilin (Tuotenro. 58-660) Siihen pari muoviletkun pätkää ja toimii vieläkin, tuolla olen ilmannut skodujen ja autojen jarrut ilman apumiestä.
Näkyy maksavan 3,20 e tänä pnä. Letkut pitää tosiaan olla melko tiukat liittimiin(ja  ilmausnippaan) mutta ei mulla ole ikinä ollut klemmareita tai nippusiteitä ja hyvin on silti pysyneet. Letkut on kirkasta muoviletkua.
Olen ollut yllättynyt siitä että jneste ei ole tärvellyt tuota takaiskuventtiiliä ajan saatossa sillä ostaessa arvelin että saattaa olla kertakäyttökamaa tähän tarkoitukseen.. Suosittelen kokeilemaan.
Tosin tuon burgmanin jarruja varten ostin myös paineilma käyttöisen jarrujen ilmauslaitteen ja se on kyllä vielä parempi mutta vaatii sen kompuran.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

ite oon pistäny letkun pätkän nippaan kiinni ja odotellu kunnes alkaa nestettä valua. sitten nippa kiinni.

Coastside

#107
Tein bensapulloa jarrunestepullosta ja taidan sillä ilmata jarruja.  Korkin läpi letkut, toinen korvausilmalle hyvin pienellä reijällä puoleenväliin pulloa ettei sitä kautta valu. Nesteletku korkin tasaan tiukalla sovituksella. Letkulle pituutta niin että se yltää yli säiliön. Nestepinnat tasoittuvat samaan tasoon ja pumppaamista ei tarvita. Nippa kiinni ja klipsi letkuun kun säiliöön tulee sopivasti.

Taitaa olla paras painaa mäntä pohjaan kun ilmaa, niin ei jää sinne ilmaa?

Jos tiivisteet on kuparia, ne on hyvä hehkuttaa ja kastaa veteen jotta ne pehmenevät.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#108
Alakautta painovoimalla Täyttö onnistui. Tuli suuntaventtiilin mukana tiukka letku. Sen jatkeena pitempi pulloon josta neste valuttamalla. Hidas mutta varma keino. Ilmat tulee hitaasti ylös säiliöön kun vain odottaa. Satula vaatii ilmauksen pumpaten. Auttaa jos painaa männän pohjaan ennen nestettä.

Tein telineen jossa ilmaus ja kokeilu onnistuvat kotona. Vetovaakalla levyn veto satulasta kertoo pidon. Systeemin saan koottuna asennettua.

28 kg vaati vetää levy pois. Hiottuna 31 kg. Kun ei ole ollut kunnon mopon levyjarrua vielä, niin en tiedä miltä se kahvasta tuntuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Jos on pakko laittaa ylipitkä letku jonka mutkiin uhkaa jäädä ilmataskuja, voi ilmata säiliö irti ja koholla että letku on suorana. Pystysuora letku ilmautuu itsestäänkin, kun vielä kopistelee letkua.
Letkut on noin 3 mm, joten paljoa ilmaa ei mahdu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Ostin temusta (15 €) ilmaus-sarjan jossa on pumppu, 1,2 dl nestekippo, letkuja ja liittimiä. Kolme kokoa nipoille. Malli on se puna-musta-kulta värinen mittarilla. Idea on kait pumpata imu ja mennä pientä säiliötä täyttämään, koska pitkää letkua ei ole sarjassa. Mittarista näkee asettaa sopiva virtausnopeus jota nipankin avaus säätää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#111
Koetin kylmässä ilmata jarrua. Pienin liitin ei pitänyt. Pelkkä letku piti, josta läpivaluttamalla näin ettei ilmaa tullut. Pelkkä ruutta pumpun paikalla toimii. Pumpun mittari on hyvä nähdä vuotoja.

Letkun ilmalukon lähdön näkee virtauksen nopeutumisesta. Aluksi se voi näyttää tukkeutuneelta.

Löysään liittimeen auttoi nippuside ja kuumennus.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

jarrujen kanssa painitaan. skandin kulku alkoi jonnin verran ahdistamaan. viaksi löytyi että kumpikin jarrusatulan mäntä jumissa takana.en ymmärrä mitä valua nuo jarrut on tai mitä törkyä maantielle levitetään kun kaikki syöpyy ja ruostuu ihan silmissä. noin pari kk sitten samoja jarruja puhdistin ja laitoin kun liukutapit jumissa. sain männän elvytettyä liikkumaan ja nesteitä valuttelin pihalle. ongelmana on yksinkertaisesti ei millään ilveellä saa ilmattua jarrua. on paineltu ja puristeltu. alakautta täyttöä en ole kokeillut. joka painauksella tuntuu ettei mäntä liiku satulassa, olisikoha pääsylinteri kaput? aika outoa kyllä tähän saakka toiminut moitteetta.. tyhjäksi en järjestelmää ole päästänyt ilmausruuvista valuttanut ja aina säiliö täynnä.

Coastside

Jossain oli mallivideo laittaa kortsu jarrumäntään estämään jumit. Alakautta ruuttaamalla saa parhaiten ilmat pois.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

Näissä ei ole edes sitä suojakumia siinä männän ympärillä..mitäköhä vaimo sanoo jos tästä kumikaupoille lähtee saiskoha kumihanskan peukalosta vähän kestävämmän. Täytyy alakautta yrittää tänää ruuttailla.

joni_k

Toisaalta jos oikein muistan ei ole kaulustakaan että kumin saisi siihen kiinni.

konenikkari

Kokeile sitä alakautta täyttöä
isohkolla lääkeruiskulla.
Nesteessä oleva ilma pyrkii aina ylöspäin,
pienempikin putkistossa oleva alamäki vastustaa ilman poistumista.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

mopotinx3

#117
Jos ei pääsylinterin vaihto auta, voi kokeilla jarrusatulan vahtoa. Brembo käyttää laadukkaita, olisko teflon päällysteisiä mäntiä, jotka ei ruostu. Ainakin vanhoissa Aeroxeissa on sellaiset ja NSR125ssa. 2013- lähtien rokseissa on tavalliset scheisse-jarrut. Keewayhin voi laittaa Kymcon kaksmäntäisen satulan, niin pysähtyy puolet nopeammin.
Gilera Runner Black Soul

joni_k

Helpommin sanottu kuin tehty tässä on käsijarru samassa eli semmonen miniatyyri auton jarrusatulan näköinen satula. Tosin en tuota käytä joten joku muu satula voisi kelvata myös. Tosin kannakkeet joutuu tekemään jos ei prikulleen samantapaisia löydy jostain. Pitkä on letku ja haaroittuu kaiken mukavan lisäksi.

Coastside

Jos saisit keulaa ylös niin ilmautuisi paremmin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04