Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin rullien voitelu ja miten päin kuppiin?

Aloittaja nikosay, 30.04.10 - klo:09:57

« edellinen - seuraava »

nikosay

terve

muistan lukeneeni vanhoista keskusteluista, että rullat on laitettava kuppiin oiken pyörimssuuntaan nähden.

uusissa rullissani on toisessa päässä enemmän muovia.

mitä rasvaa rulliin kannattaa laitta vaseliiniako?

skootterin huoltomanuaalisssa sanottiin että rasvaa pitäs laittaa hitusen

jalat

http://www.virijavara.fi/shop/?variaattorin-rullien-asennus,26

Mikä skootteri?
Harvemmin rasvaa moposkoottereissa rulliin. Maxiskoottereissa joissain on rasvaa rullissa.
Omassa maxissa oli rasvaa varmaan 100g kovettunutta rasvaa etuvarissa.
Putsasin pois ja laitoin vain hieman nätisti rullien pintaan ja liukupalojen reunoille.
Rupesi reagoimaan erilailla. Kai se kevenikin jonkin verran.

tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

#2
Tuosta rullien oikein päin laittamisesta. Esim. Piaggio ei anna muistaakseni omissa huoltomanuaaleissaan minkäänlaista viitettä siihen, että rullat täytyisi asentaa juurikin noin päin, tai että tuolla olisi väliä. Taitaa siis olla rullakohtaista ja perustua ko. rullan valmistajien omiin ohjeisiin.

Rullat laitetaan variaattorista riippuen joko rasvattuina tai kuivina. Yleensä vanhemmissa vehkeissä ovat rasvattuja (NLGI3 -luokan laakerirasva tyypillisesti suosituksena) ja monissa uudemmissa kuivia. Esim. Piaggiossa myös tuo varinrakenne on hieman erilainen vanhemmissa ja uudemmissa (takakansi vanhemmissa). Mikäli rullat ovat alunperinkin rasvattuja, tulisi ne tietysti korvata periaatteessa vastaavilla rasvattavilla rullilla. Noissa variaattoreissa voi kyllä käyttää myös korvaavia ns. kuivana pyöriviä rullia, mutta silloin kaikki rasva tulee pyyhkiä variaattorista ensin huolellisesti pois.

Edit: Tarkistin huoltomanuaalista. Viitteitä ei tosiaankaan anneta siitä, että tuolla rullien "oikein päin" asentamisella olisi väliä. Ainoastaan vanhojen rullien osalta todetaan, että "rullat tulee asentaa niiden alkuperäisiin paikkoihinsa" ja "mikäli yksikin rulla on vaihtokunnossa, tulee koko setti vaihtaa". Tietysti tuossa kuvassa on järkeä keskipakovoiman johdosta mikäli rullat ovat kuvan kaltaiset (olisiko variaattori hiljaisempi ja kuluuko itse rullauran seinämä vähemmän).

Itse laittelin jokin aika sitten rullia yhteen moskoon ja rullat (pari vuotta vanhat mutta käyttämättömät) olivat täsmälleen samanlaiset molemmilta puolelta (siis ei kuvan kaltaiset vaan identtiset jossa tuo keskellä oleva metalliholkki näkyy suoraan molemmista päistä). Tällaisillakin rullilla olen ajellut toistakymmentätuhatta kilometriä siten, ettei itse variaattori ole ollut vaihtokunnossa (rampit ja reunat). Rullat on toki pitänyt uusia aikaisemmin. Toki tässä variaattorissa on myös rasvat.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

nikosay

kiitoksia

skootteri on keeway matrix 50cc

valmistajan huoltomanuaali käskee laittaa muistaakseni 1-3g rasvaa per rulla

pitänee laittaa.

manuaali ei puhu mitään miten päin rullat on kuppiin laitettava siksi kyselin.

pitää myös tutkia miten vanhat on paikallaan.

Coastside

Jos manuaali suosittaa panemaan ne samoille paikoille, on hyvä merkitä tussilla kunkin paikka, koska ne usein leviää kun varin avaa.

Asentaessa olisi hyvä hioa kiilto rullista pois ja samalla kantin alut. Kaikki "pultattuna" yhteen ja hienolla santiksella kevyesti pinta himeäksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.04.10 - klo:14:00
Jos manuaali suosittaa panemaan ne samoille paikoille, on hyvä merkitä tussilla kunkin paikka, koska ne usein leviää kun varin avaa.
Juuri näin. Tarkistin että samat ohjeet antaa myös Vespan erillinen korjaamomanuaali. Varmaan siis muissakin merkeissä sama juttu.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

juhsav

Peugeotin rullissa oli toisessapäässä muovi myös päädyssä ja toisessa päässä näkyi suoraan rullan sisäholkki. Arvelisin,että sillä muovipäällä yritetään hiljentää variaattorin meteliä ja parantaa rullan liikumista rullan urassa. Itse en huomannut niitä purkaessani edes katsoa ja seuraavankerran purkaessani vasta huomasin moisen eron. Tarvikerullissa tosin sitä muovia ei ole kummassakaan päädyssä joten ei kai tuolla luulis mitään hirveää merkitystä olevan? Olin pösössä kuulevinani pientä helinän tapaista laskiessani kierrokset ajossa olisiko juuri niistä rullista johtunnu? Laittaessani niitä yritin järkeillä ne niinpäin varin sisään,että rullien muovipääty nojaisi kiihdyttäessä kopan kylkeen jotta rlula liukuisi kevyemmin urassaan. ???
Juha

juupelis

Noissa Narakun näyttäisi olevan nuo päät samanlaisia, niin silloin ei vissiin oo väliä miten päin ne sinne kuppiin laittaa?

Coastside

Moottori pyörii vastapäivään, joten muovi myötäpäivään vaimentaa ääntä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Timo

pitää itsekkin aivan kokeilu mielessä pistää rulliin hitusen rasvaa. Löytyy tuommoista jotain yleis/laakeri rasvaa,näyttää olevan lämmönsieto -30/+130 astetta.käyhän tuo variaattori aika lämpöisenä ajon aikana.

juupelis

^^TarkoitItko tuolla "muovi myötäpäivään", sitä että laittaa sen rullan muovipään siten, vai mitä? Sillä noissa rullissa kummassakaan päissä ei ole muovia.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: juupelis - 05.10.10 - klo:16:28
^^TarkoitItko tuolla "muovi myötäpäivään", sitä että laittaa sen rullan muovipään siten, vai mitä? Sillä noissa rullissa kummassakaan päissä ei ole muovia.
Voi olla noissa sun rullissa muovi hieman ulompana toisessa päässä, sen kun laitat sinne myötäpäivää suuntaan, niin ei niitä sinne paremmin saakaan paikalleen.
Nuo pyörimis suunnat on coastside ilmoittanut niin että katsotaan variaattoria vasemmalta puolelta ulkoapäin, eli kuten istut skopan vieressä kun purat variaattoria.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Timo

niin tuo rasva on; CRC Multi Grease. Yleisrasva korkeille rasituksille,iskuille ja tärinälle altistuvien rulla ja liukulaakerien litiumrasva.Lämpöalue;-30/+130. NLGI luokka 2. MAN 283 Li-H2 hyväksyntä.
luulisi käyvän.

Fiddle

Jossain olin lukevinani, että joku oli saanut lisää herkkyyttä kun oli voidellut variaattorin rullat.
Ekös tämä ole kuitenkin aika riskaabeli homma kun voiteluaine päätyy helposti variaattorin lautasille ja hihna luistaa komiasti?

jalat

Niin siis rullat voi voidella vain, mikäli on sellainen variaattori jossa on rullakupin takana sellainen rasvakuppi ja tiiviste vielä siinä välissä. Tällöin rasva ei pääse lentämään rullakupista pois. Mutta pääpiirteenä voidaan sanoa että suurin osa rullakupeista kuuluu olla rasvattomia.

Tässä näet kuvan varista jossa on vasemmassa reunassa irroitettu se reunus joka pitää rasvan varissa. Ja rullakupin ulkoreunalla näet ohuen mustan raidan. Se on tiiviste.
http://cdn1.iofferphoto.com/img/item/156/080/280/Mbl3.jpg

Tässä taasen näet miltä tuo näyttää koottuna rasvasuoja paikallaan rullakupin takapuolella.
http://i631.photobucket.com/albums/uu31/sam-vtec/006-12.jpg

Mikäli sinulla ei ole tuollainen variaattori, ÄLÄ RASVAA! Se lentelee vaan pitkin varikopan sisuksia sitten.

Muutenkin nykyään ei rasvaa laitella tuollaisiin vareihin enää, koska laadukkaiden rullien materiaali on ns. itsestään voitelevaa.
Paksu rasva + katupöly. Siitä tulee ajan kanssa hiomatahnaa -> joka kuluttaa rullia entistä tehokkaammin.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002