Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattori, liukupalat, jouset, kytkin?

Aloittaja Eki, 16.06.20 - klo:17:05

« edellinen - seuraava »

Eki

Olisiko kellään viisaita neuvoja, mistä kannattaa lähteä säätämään ongelmaa: kun kone on kylmä ja ajelen, toimii lähtö sekä kiihtyvyys moitteetta, mutta ajettuani vaikkapa Helsinkiin Hyvinkäältä, ei enää lähdekään esim liikennevaloista moitteetta, remeli on jäänyt pysähtyessäni vääriin asentoihin ja vie tovin liikkeellelähdössä ennenkuin remeli hakeutuu vetävään asentoon. Tarkistan usein variaattorin, variaattorin liukupalatappeihin laitan kevyesti vaseliinia, sekä variaattorin holkin alle akseliin myös kevyt voitelu, rullat tarkistan aina sekä remmin. Sitten takavarin painelen käsin, että liikkuuko lautaset ilman takertelua, nämä aina ok, mutta se onni ja autuus ei kestä vedon ja kiihtyvyyden ppuolesta kovin pitkään, nyt olisi hyvät neuvot tervetulleita mikäli niitä jollakin kokemuksesta on?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

Tarttis se takavarikin välillä purkaa, puhdistaa ja voidella.. saattaa olla jo rasvat kuivunu.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

Sekin tehty ihan hiljattain, olikin jonkinverran jopa jumissa, auttoi paljonkin asiaa mutta taas yllämainittuja ongelmia
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

#3
Paljonko sillä varin takalimpulla on ajettu ? On voinu jo sisukset kulahtaa silleen että alkaa jumittaan..

Onko sulla Eki A-korttia ??  https://www.tori.fi/satakunta/Skootteri_70266893.htm?ca=18&w=110
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mopotinx3

#4
Minunkin Aprilia SR50 Piaggio meni variaattorista juntturaan kaupan pihassa, kun olin lähdössä tyylikkäästi.  Lähtemisen sijasta päästi vain krääks-äänen. Potkin vauhtia ja kaasutin hieman. Taas sama paha ääni.  Viimeisenä keinona ennen taksin tilaamista vetäisin sen keskituelle ja pyöritin takapyörää ja samalla kaasutin. Nyt lähti pyörimään. Varovasti kaasutellen pääsin loppumatkan perille. Avasin variaattorikotelon ja  purkasin osat pois. Uuden remmin ulkopinnasta oli pinta yhdestä kohdasta irronnut liimauskohdasta. 
Avasin takavariaattorin ja tutkin laakerit ja toiminnan. Pirun jäykän jousen oli joku laittanut, tuskin on alkuperäinen. Ilmankos kone huutaa aika paljon vielä 6gr rullillakin. Rasvasin ne laakerit ja vaihdoin takaisin 788-17-28 remmin, mikä tässä oli ostohetkellä. Teknisten tietojen mukaan tässä pitäisi olla  811x18,5, mutta se vaikuttaa liian pitkältä, se makaa variaattorikotelon pohjalla.  Jos nyt alkaa pelaamaan, niin laitan tänne kommentin. Vesisade esti koeajon.  Jos olisi varaa, tilaisin alkuperäisen Aprilia varaosaremmin. Nyt on remmit Gates-tavaraa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 16.06.20 - klo:21:29
Paljonko sillä varin takalimpulla on ajettu ? On voinu jo sisukset kulahtaa silleen että alkaa jumittaan..

Onko sulla Eki A-korttia ??  https://www.tori.fi/satakunta/Skootteri_70266893.htm?ca=18&w=110
Reilu 2000km, olisiko muistikuvan mukaan n.2300km? Ei ole ikinä tullut ajettua minkään valtakunnan ajokorttia ja tuskin enää tuleekaan?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Eki - 18.06.20 - klo:17:11
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 16.06.20 - klo:21:29
Paljonko sillä varin takalimpulla on ajettu ? On voinu jo sisukset kulahtaa silleen että alkaa jumittaan..

Onko sulla Eki A-korttia ??  https://www.tori.fi/satakunta/Skootteri_70266893.htm?ca=18&w=110
Reilu 2000km, olisiko muistikuvan mukaan n.2300km? Ei ole ikinä tullut ajettua minkään valtakunnan ajokorttia ja tuskin enää tuleekaan?

2 tkm ? Ilmeisen tuore skodu sitten eli rasvatkaan ei varmaan ole vielä kuivuneet.. edellisen postaukseni jälkeen aloinkin muistelemaan että tuo kortittomuus nousi esille jo aikoja sitten kun tänne postailtiin.  Minä vuonna tuosun skodu on valmistettu/otettu käyttöön ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

#7
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 18.06.20 - klo:17:58
Lainaus käyttäjältä: Eki - 18.06.20 - klo:17:11
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 16.06.20 - klo:21:29
Paljonko sillä varin takalimpulla on ajettu ? On voinu jo sisukset kulahtaa silleen että alkaa jumittaan..

Onko sulla Eki A-korttia ??  https://www.tori.fi/satakunta/Skootteri_70266893.htm?ca=18&w=110
Reilu 2000km, olisiko muistikuvan mukaan n.23000km? Ei ole ikinä tullut ajettua minkään valtakunnan ajokorttia ja tuskin enää tuleekaan?

2 tkm ? Ilmeisen tuore skodu sitten eli rasvatkaan ei varmaan ole vielä kuivuneet.. edellisen postaukseni jälkeen aloinkin muistelemaan että tuo kortittomuus nousi esille jo aikoja sitten kun tänne postailtiin.  Minä vuonna tuosun skodu on valmistettu/otettu käyttöön ?
Sorry, 23.000km, en tiedä mistä tuo erheessä tuli 2300km:si? Juuri aukaisin takavarin, mutteri auki pulttipyssyllä kytkimestä irti, kytkin pois ja hioin kytkinpalat, eipä ne juurikaan lasittuneet olleet. Irrotettu holkki, että sai vaseliinia kahteen vinouraansa, kyllä se rasvassa oli jo ennestäänkin. Kertokaapas viisaammat, mitä kielii kun vaihdoin ilmanputsarin suotimen vaahtomuovisen malossin, oli öljyinen kaasarille menevä imukaula?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

23 tkm ei oo mitenkään vielä älytön määrä mutta oireet kyllä viittaa sinne takapään takerteluun. Onkohan ne urat vielä virheettömät missä ne pikkutapit liukuu..uran reunat yleensä kuluu silleen että alkaa takerteleen..

http://www.skootterini.com/web/images/kuvat5/kuva9.jpg   em ura näkyy hyvin tuossa kuvassa.

Tutki ne tapit kans tarkkaan, luulis vian löytyvän noista jos lautasten hihnapinnat ei ole kuluneet sitten pahasti urille.. mitä tuskin on koska olet varia tutkaillut juurikin ..
Hyvää juhannusta sulle ja muillekin foorumilaisille.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

#9
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 19.06.20 - klo:00:14
23 tkm ei oo mitenkään vielä älytön määrä mutta oireet kyllä viittaa sinne takapään takerteluun. Onkohan ne urat vielä virheettömät missä ne pikkutapit liukuu..uran reunat yleensä kuluu silleen että alkaa takerteleen..

http://www.skootterini.com/web/images/kuvat5/kuva9.jpg   em ura näkyy hyvin tuossa kuvassa.

Tutki ne tapit kans tarkkaan, luulis vian löytyvän noista jos lautasten hihnapinnat ei ole kuluneet sitten pahasti urille.. mitä tuskin on koska olet varia tutkaillut juurikin ..
Hyvää juhannusta sulle ja muillekin foorumilaisille.
Enpä tarkemmin uria tarkastellut kun rasvasin, en kuitenkaan usko että olisi noin kuluneet lähellekään kuin esimerkkikuvissa, jos tökkii vielä tuo vari, niin mulla on kulumaton samanmoinen tallessa himassa. Aukaisin, rasvasin lisää ja katsoin, ei havaittavia kulumia, on ollut hetkenaikaa Apriliassa, samaa kokoa jne. En tiedä onko minulla näitten suhteen liian kovat vaatimukset, ihmettelen kun kylmänä lähtee ajamaan, on todella hyvä, mutta ei hirmuista matkaa tarvitse taittaa kun se ei lähdekään valoista näpäkästi, hakee hetkenaikaa hihnan oikeaa paikkaa ja sitten vasta mennään kuten mielestäni kuuluukin. On rasvattu ja hoidettu vimpan päälle variaattorin kaikki osat, lautaset, rullat, hihna, liukupalat, holkki, jouset ja jossain on minulla kytkimen punaiset uudet jouset, voisi testata, mikäli löytyisi. Yleensä kuitenkin vakiot olleet ainakin vastapainejousissa parhaat, oli kerran narakun olevinaan jäykkä valkoinen, paskanmarjat, se kuoleutui liki heti, elikä oli ihan huuhaata!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopotinx3

#10
Jumittuvan takavariaattorin mysteeri selvisi.  Olin saanut SR50 Piaggiooni 20501 remmin, vaikka paketissa luki 21501.  Ilmankos näytti niin kapealta ja pitkältä. Pitää mennä motonettiin huomenna vaihtamaan. Ei se voi olla meikäläisen syy, jos saa väärän remmin. Kerran sain Stilooni sieltä Datsun pick-upin kannenpultit. Lupasivat uudet, mutta viikon päästä tuli viesti, että eivät pysty toimittamaan. Toivottavasti nyt asia hoituu paremmin. Kuka piru laittelee niitä vääriä tuotteita pakkauksiin. Remmin pahvikoteloon sujahtaa kyllä helposti mikä remmi tahansa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

Ai sinulla remmi jumitti, itse aukaisin vielä variaattorin, tsekkasin molemmat, siis etu ja taka sekä vaihdoin varastostani uuden alumiinilautasen eteen, voideltu kaikki mihin nyt yleensä voi järjellisesti voitelua laittaa, toimii toistaiseksi eikä näkynyt mitään haittatekijöitä. Ostin myös biltemasta T-vartisen hylsyavaimen, sillä saa kaikkein nopeimmin pyöriteltyä varin mutterit auki ja kiinni (mallia näin muinoin jore61 nimimerkiltä youtubesta), nykyisi hän on iät ajat sitten siirtynyt ikävä kyllä toisenlaisten osien aukipyörittämiseen ja astunut alvariinsa ns osan päälle. :(
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopotinx3

#12
Tilanne on vielä kesken tässä SR50 Piaggiossa . Motonetti toimitti uuden samanlaisen 20501 remmin. Siksi kysyinkin Gates firman EU-sivuilta, mikä ero näillä 20501 ja 21501 remmeillä on. Eivät ole vielä vastanneet.  Tekisi mieli tilata NPM.fi firmasta alkuperäinen remmi, niin voisi verrata.  MC-scatter on ilmeisesti kesätauolla, kun sieltä ei kuulu mitään, vaikka viime pyhänä tilasin roinaa. Olisi kiva nähdä miten takavariaattorin vaihto vaikuttaa kytkimen toimintaan.  Ainakin on tullut selväksi, että vaihto Soliferista Apriliaan ei lopettanut remmiaskartelua. Aprilian remmi ei ole onneksi vielä katkennut kertaakaan. Täytyy laittaa kone käyntiin akkuporakoneella suoraan kampiakselin päästä ja katsoa livenä, kuinka remmi seilaa lautasilla. Tein kyllä tussilla merkinnän lautaseen 20501 remmillä, mutta unohdin tarkistaa sen remmin jumiintumisen yhteydessä.  Kun vain osat tulisi, alkaisi testit.  Töitä siitä saa, kun ostaa satasen mopon harrastusvälineeksi. Nyt on kyllä ainakin 600 jo tullut maksamaan. Tilasin kaasuttimen osat purkuosat24stä, kun tuo scatterin tilaus kestää. Pääsee edes testaamaan PHBN säätöjä.  Hyvin tuo Minarelli Aprilian Gates 20602 788mm remmikin pelittää, vaikka on liian lyhyt. Ihan vaan periaatteesta haluaisin käyttää tähän Piaggion suosittelemaa remmiä.
Nyt on kuitenkin selvä, että penkin alle tulee seuraavat työkalut: 8mm pitkä hylsyavain, kuuskoloavainx2, ristipäämeisseli, vararemmi, 15mm avain+ jatkovarsi, sopiva puukapula hampaiden lukitsemiseen.  SR50ssä on ongelma variaattorin etupään ruuvit, pitää irrottaa vasemman puolen alakatteen ruuvit ja yksi pieni kuuskoloruuvi, jotta variaattorikotelon saa pois.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

Nyt moksahti gilera runner sp50 paisuntasäiliö, vuotaa liitoksestaan. Menin hullu laittamaan jäähdyttimeen hätätapauksessa vettä ja sehän jopa kiehuu näillä keleillä liki, kuului vaan Whoom ja alkoi vuotamaan, tänään purin ja liitos ratkennut noin 5cm:n matkaltaan ylhäältä, ei näy kuin ebayssa ja sielläkin käytettynä 40 euroa postikuluineen. Paikkaaminen ei tule tuossa omassa kestämään, niin uskon ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Palosella

https://www.mc-scatter.com/skootterien-osat/purku-skodet/gilera-runner-dd/147754-paisuntasailio-gilera-runner-dd

Olisko tuo samanlainen kun sulla?

Kyllä pelkän veden pitäis toimia jäähdytysnesteenä hienosti kunhan järjestelmä ei vuoda mistään. Se on tarkoituksella paineistettu, että veden kiehumislämpötila nousee. Toki nyt sulla kun se vuotaa niin tietysti kuumenee. Mikähän sen paisarin on hajottanut?