Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX50 4t 4v hyytyy täyskaasulla

Aloittaja sohvaperuna, 14.05.20 - klo:09:44

« edellinen - seuraava »

sohvaperuna

Hei

Tuli hankittua kesän riemuihin otsikon mukainen skootteri käytettynä. Ajettu noin 8000.

Jonkun verran on tullut räpellettyä mopojen ja muiden pienten bensakoneiden kanssa, mutta nyt alkaa mennä sormi suuhun tämän kanssa. Osaisikohan joku forumilainen neuvoa mitä tehdä?

Eli ajelin tuolla skootterilla ihan asiallisesti joitain kymmeniä kilometrejä hankinnan jälkeen, ja tavallaan kaikki toimi hyvin kunnes jouduin tankkaamaan sen ensimmäisen kerran. Tässä tuli tehtyä virhe, ja laitoin vanhasta kannusta varmaan muutaman vuoden seissyttä ruohonleikkurikäytössä ollutta 95E:tä tankkiin ajattelematta asiaa. No, skootteri ei siitä tykännyt ja sain massiivisia käynnistysongelmia joita yritin ratkaista kaikilla mahdollisilla keinoilla, kuten tulpanvaihto (oli märkä, musta), ilmanputsarin vaihto, bensa ja alipaineletkujen vaihto, kaasarin puhdistus ja kaasarin venttiilien vaihto ja lopulta bensan pumppaaminen pois. Uudella bensalla lopulta sain käyntiin ja starttaa kuin palmun alta. Epäilen, että tässä saattoi olla monta vikaa päälekkäin kuten vanha bensa ja likainen kaasari.

Kaikessa tässä räpellyksessä sain aikaan kuitenkin uuden ongelman, eli skootteri ei kiihdy kunnolla. Se käy tyhjäkäynnillä kivasti, kaasua kun vääntää oli takapyörä ilmassa tai ei, se reagoi ihan hyvin, mutta kuormalla se antaa ikäänkuin yhden kiihdytyksen ja sitten hyytyy miltei sammumispisteeseen. Sammumisen saa estettyä löysäämällä kaasua. Tätä nyt sitten on selvitetty oikein urakalla ja ideat alkaa loppumaan. Googlet ja Youtubet ja tämä foorumi on käyty läpi, mutta en keksi mikä siinä on. Uusi tulppa tässä vaiheessa on enemmän kuiva ja vaalea joka viittaisi liian laihaan seokseen. Se, mitä vielä tein edellä listattujen lisäksi oli, että hankin kokonaan uuden kaasuttimen sekä uuden polttoainepumpun. Oireet jatkuu aivan samanlaisena uusilla osilla.

Onko kenelläkään ideaa mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi?

Kiitos ja kumarrus  :)

Coastside

Vaalea tulppa viittaa laihaan sekseen.  Tuki ilmansaantia josko piristyy tai alkaa käymään varmemmin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Tulikohan tuossa puhdistus operaatiossa kaasuttimen luistissa oleva neula oikeaan kohtaan. Oliko kaasarin kalvo on varmasti ehjä sekä meni kunnolla ja oikein paikoilleen. Huomasiko tarkistaa minkä kokoinen pääsuutin oli. Toki jos toimi aikaisemmin pitäisi tuon toimia puhdistusoperaation jälkeenkin.
Näissä kannattaa käyttää 98 bensaa toimii sillä paremmin.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

sohvaperuna

Kiitos neuvoista, täytyy kokeilla tältä pohjalta. En ollut miettinyt ilmansaannin tukkimista, mutta sitä tosiaan voisi kokeilla. Matkan varrella tuli vaihdettua ilmansuodatin, joten se voisi olla joko väärin asennettu tai väärä. 

Kaasarin kalvo on oletettavasti ehjä, koska ostin lopulta kokonaan uuden kaasarin. Pääsuutin oli muistaakseni luokkaa 75-78, ja periaatteessa sen pitäisi olla vakio koska tehdasuusi kaasari. Bensana on 98E.

kaukari

Eli olet nyt saanut sen käynnistymään ja ottamaan kierroksia, mutta vääntöä on niin vähän, että nuukahtaa ja meinaa sammua kuormitettuna. Voisiko vika sittenkin olla jumittavan tai luistavan variaattorin puolella. Oletko kurkannut ?

sohvaperuna

Kävi tuo variaattorikin mielessä, mutta sain ongelman ratkaistua.

Ilmeisesti ongelmana oli ilmanputsari. Eli olin vaihtanut sinne uuden suodattimen joka oli kyllä asiallisesti paikallaan mutta täysin kuiva. Ruiskutin sen molemmin puolin läpimäräksi K&N:n autojen vapaavirtaussuodattimien hoitoon tarkoitetulla sprayllä. Tämän jälkeen skootteri kiihtyy asiallisesti ja menee mittarin mukaan 50 km/h muitta mukisematta.

Kiitokset kaikille avusta ja hyvistä neuvoista.  :)

kaukari

Hieno homma, että ratkesi ongelma noinkin helposti. Tervetuloa joukkoon ja mukavia kilometrejä !

viisnelonen

Siinäpä loistava esimerkki alipaineella toimivan kaasuttimen herkkyydestä muutoksiin.. eli bensapuolen(suuttimet) ja ilmansaannin välinen tasapaino on herkkä pienillekin muutoksille.
Tämän takia on hyvä pitää mielessä että kun alkaa tekemään muutoksia niin vain yksi muutos kerrallaan ja koeajamalla katsoo että miten se vaikutti..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Sepi6

Itse vaihdoin 2venttiliseen koneeseen 82 kokoisen pääsuuttimen, sillä tuntui toimivan parhaiten. Kokeilussa oli 78-80-82-86-90. Jos toimii noin ei kannata tehdä muutoksia ihan muutoksen takia.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.