Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa lx50 4t(2009) ei käynnisty

Aloittaja kalleka78, 31.07.19 - klo:17:59

« edellinen - seuraava »

kalleka78

Terve, saisikohan täältä apua..

Otsikon mukainen mopo hyytyi yllättäen noin 500m ajon jälkeen. Tulppa antaa hyvin kipinää(uusittu silti). Akku uusittu. Kaasarin suuttimet puhdistettu ja kaasari muutenkin käyty läpi. Ilmaa saa. Suoraan kurkkuun bensaa laitettaessa käy todella huonosti. Bensapumppu toimii.

Mistä osaisi etsiä vikaa seuraavaksi? Puola? Mopo on täysin vakio. Ajettu 5000km. Olisin kiitollinen vinkeistä.

joni_k

#1
jos suoraan kurkkuun laitettaessa bensaa hörähtää käymään veikkaan kyllä bensansaanti puolen vikaa, vaikka olettekin kaasarin puhdistaneet..oletkos venttiilien välykset tarkastanu ja tuntuuko moottorissa puristuksia jos kädellä vääntää käynnistyspolkimesta?starttaus yrityksien jälkeen tulppa on kuiva?kostea?litimärkä? startatessa voisi myös kokeilla tukkia ilmanpuhdistajan imuaukkoa..jos pärähtää niin ei saa bensaa tarpeeksi, tai vaihtoehtoisesti moottori on liian väljä tms venttiilit kantaa.

kalleka78

ok, kiitti vinkeistä. Kokeillaan.

kalleka78

Vika oli viallinen puola/cdi laatikko. Hain sparewheeliltä uuden ja heti lähti käyntiin. Harmikseni möivät rajoittamattoman boksin siitä minulle kertomatta. Mopo kävi ja kiihtyi tukkoisen oloisesti, vauhtia sille tuli noin 20km/h enemmän. Kun vehkeestä tuli kuitenkin laiton vaihdoin vielä 85 suuttimen ja otin prikan pois. Nyt käy hyvin mutta jostain syystä tuntuu, että 50km/h jälkeen kiihtyy todella hiljaa. Huippuja en kokeillut, noin 68 mittarin mukaan ja vielä olisi mennyt.

Miten voi olla mahdollista, että suutin 78->85 ja prikan poisto jopa näyttäisi jarruttavan mopon kiihtyvyyttä, vaikka äänet "normalisoituivat" tuon isomman suuttimen ja prikan vaihdon myötä :o

Sepi6

Suutin kokeilussa Piaggion kanssa kävi samoin, liian isolla (=90) suuttimella kävi nätimmin ja toimi oman mittarin mukaan noin 50kmh asti ihan hyvin.  Tuon jälkeen kiihtyvyys oli huonompi kuin pienemmällä (=80) suuttimella. Kuitenkin 80 suutin toimii paremmin kuin vakio 78. Mittarin mukaan menee 65kmh, joka on GPS nopeutena 52-53kmh. Täytynee kaivella ja kokeilla jotain tuolta väliltä. 
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

kaukari

No niin veljet kertokaapa mulle mikä muutos tapahtuu Vespa Sprint 4T 4V:n sielunmaisemassa, kun lämmitän noin 20 s imukaulaa ja kaasaria kuumailmapuhaltimella ja se starttaa iloisesti kertalaakista sähköllä tai polkimesta. Jos en tätä tee, niin saa sahata tai polkea maailman tappiin eikä inahdakaan. Ei auta esipolkeminen eikä kaasun rauhallinen eikä kiivas pumppaaminen ilman virtoja. Ulkolämpötila on nyt ollut alta 10 C. Kun saa käyntiin, niin käy, kulkee ja kiihtyy kuin ihmisen mieli. Tuo pieni lämpöpuhaltaminen toimii kuin tauti, mutta miten pääsisin siitä eroon, paitsi odottelemalla kesää.

Coastside

#6
Ryyppy ei toimi. Se lämmitys korvaa sen kun se höyrystää kaiken bensan, jotta lisää ei tarvitse. Iso tyhjäkäynti estää sekin ryypyn toiminnan.

Oli unohtua niiden venttiiliongelma. Jos säätöä ei ole tehty, ne voi kantaa kylmässä koneessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kaukari

#7
Hyvää pohdintaa, mutta ryyppy näyttää toimivan ainakin visuaalisesti. Neula on kylmänä sisällä ja pitenee kun lämpiää. Parissa minuutissa startin jälkeen palaa tyhjäkäynnille, jonka nyt lämpimänä säädin ehkä kiusallisenkin matalaksi.

Venttiiilivälyksiä en ole tarkastanut, mutta korvakuulolta (meisselillä kannesta) tikittävät mukavasti. En usko että ainakaan kantaisivat.  Tehot, savut, kulku ja kiihtyvyys ok. Eikös poskellaan olevat säädöt oirehtisi näissäkin ?

Coastside

Kilkkaahan ne kun käyntiin olet saanut, mutta miten kylmässä koneessa?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kaukari

Kaipa se koppa on sitten auki otettava ja tarkastettava. Toi palasäädön tarkistaminen ei vaan oikeen houkuttele, kun ei ole pakissa niitä paloja...

tapiovuorent

Jos kilometrit ,5000. pitää paikkansa , niin tässä vespassa ei venttiileissä pitäisi olla säätötarvetta . Välysten mittaus kyllä tarpeen , varmuuden vuoksi.
Tarkistamiseen et vielä paloja tarvitse. Vai olenko täysin väärässä ?

kaukari

Meillä on tässä keskustelussa nyt ollut kaksi eri yksilöä. Minulla on Sprint, jonka mittarissa on jo reipas 12 tkm, eli kyllä se tarkastus ihan paikallaan on. Koetin tässä vaan eliminoida muita mahdollisia syitä. Harmittaa tarkastaa ja nähdä vaivaa, jos ei voi samalla myös korjata.

kaukari

Jep, jep. Venttilivälykset on noin nolla 5 C ulkolämpötilassa, venttiilit jää auki eikä puristuspaineita startissa kylmänä synny. Tuo lämpöhoito imukaulalle lienee vähän lämpimämpänä päivänä sen verran luovuttanut lämpöä venttiilikoppaan, että jonkinlainen välys on syntynyt ja startti onnistunut. Vähän lämmettyään skootteri sitten toimii kuin uutena. En jaksa kylmässä enää ropata, joten tilasin huollon. Loppu.

Eki

#13
Kokeileppa ottaa magneetosta lähtevä liitin irti, ruiskauta siihen CRC:tä ja työnnät takaisin. Itsellä jo toistamiseen sama ongelma, mutta tuo auttoi ihan samantyyliseen ongelmaan kuin alkuperäisellä oli tai on.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

jarez

Noita palasäätöisiä neliventtiili Vespoja huoltaneena suosittelen ehdottomasti katsomaan välykset ja jos pielessä niin viemään säädettäväksi.

Tuo 4 - Venan palasäätö motti on erittäin herkkä välyksistä. Suosittelen 0.15 imupuolelle ja 0.20 pakopuolelle. Myös öljyjen ahkera vaihto suositeltavaa koska tuo öljytilavuus on suhteellisen pieni.

Öljyjen vaihto + venojen tsekkaus 3000km välein. 5000km tuntuu vähän extremeltä varsinkin jos laitteessa prikka kiinni ja huutaa pitkiä matkoja tuota rajoitinta vasten.