Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Autojonon ohittaminen skootterilla. Onko laillista ja missä tilanteissa?

Aloittaja jalat, 25.04.08 - klo:09:05

« edellinen - seuraava »

pena

ovenaukojat on ollut monen onnettomuuden syy ja aina saa olla tarkkana ettei kukaan ole aikomassa avata ovea,luulis olevan yksinkertaisen helppoa katsoa ettei kukaan ole tulossa jos sitä ovea tarvii avata,kerran ympyrätalon"helsingissä"taksitolpalla vappu aattona tulin ratikalla ja kuski avasi oven, onneksi ei noussut,raitsikka ajoi päin ovea ja ovi irtosi.tais vappuajelut jäädä ajamatta .mutta arvioisin että muistaa tapahtuneen ja tarkistaa vastaisuudessa aina ettei ole  tulijoita kun oven avaa. :(

khaosaming

Hyvä pätkä, joka näyttää kuinka skootterin ominaisuuksia käytetään hyväksi ruuhkautuneessa kaupunkiliikenteessä.

http://youtu.be/iphS_siqSAk



Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Coastside

http://www.youtube.com/watch?v=0W3KIPZWAEU&feature=player_detailpage

Tuossa lähtee valoista iso rypäs tukkien kaikki kaistat autoilta, tosin autot on hitaampia ja saavat tilansa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 15.08.12 - klo:07:19
Hyvä pätkä, joka näyttää kuinka skootterin ominaisuuksia käytetään hyväksi ruuhkautuneessa kaupunkiliikenteessä.

http://youtu.be/iphS_siqSAk
Ei se kyllä kovin turvalliselta näytä. Mutta voihan se olla että video vääristääkin hiukan.

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.08.12 - klo:09:48
Tuossa lähtee valoista iso rypäs tukkien kaikki kaistat autoilta...
----------------
Bangkokissa (ja Italiassa, Taiwanilla) skootterit menevät valoissa aina kärkeen. Järkeenkäypä juttu, muutoinhan ne olisivat hidastamassa autojen välissä. Suomalaisittain jonotettuna koko Sukhumwitin mitta ei riittäisi mahduttamaan skoottereita ja autoja turvaväleineen letkaan. Taiwanissa on valoissa paalupaikalla ennen risteystä ruudut skoottereita varten. Lontoossa on vastaavia ruutuja polkupyörille.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

megaman

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 19.04.12 - klo:08:34
Mukava työmatkavideo Taiwanista:
--> http://youtu.be/fkgjLKPjE8M

Mukava? Sanoisin enempikin kahju video. Näkyi paikalliset ajelevan rauhallisesti ja suomi-pojalla oli "vimma" päästä kaikesta ohi minä-minä mentaliteetilla. Vai oliko näyttämisen halua, kun meni homma purkkiin... :)
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: megaman - 15.08.12 - klo:11:47
Sanoisin enempikin kahju video.
---------------
Juhaleen kuvaamat pätkät ovat parhaasta päästä. Hänellä taitaa olla vähän isompi skootteri kuin keskimäärin. Ohi mennään tietysti silloin, kun sen voi tehdä. Aasiassa ei ole tapana moisesta pahastua, eikä aggressioita yleensä näytetä. Tuo video taitaa olla hieman nopeutettu, ja kamera vääristää hieman. Todellisuudessa ohituksissa ja ajotapahtumassa ei ole ollut vaaraa. Tuolla päin annetaan tarvittaessa tietä, eikä ajeta tahallaan päälle, kuten täällä meillä näyttää joskus olevan.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

megaman

^ Jeps, mulla tuli tosta videosta mieleen wanha youtube video "City Madness" pehmoversio... :P

http://www.youtube.com/watch?v=PEEcaiburYg
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

oskuk

Olisi tosiaan kiva tietää tilastoa, paljonko etelässä tulee vuosdessa raatoa kun niin joustavaa... http://www.youtube.com/watch?v=qIFc6RmKUWU

Coastside

Oli yksi filkka missä lexus kuski jyräsi tahallaan skoottereiden ja prätkien päälle kahdesti peräkkäin kunnes jäi jumiin ja väkijoukko piiritti sen.
Muuten tuolla on nopeudet hyvin alhaisia ja kolareissa ei kuolla paljoa. Toisaalta mentaliteettikin on että uutta suoleen kun vaha kuolee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

khaosaming

#40
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 16.08.12 - klo:23:34
Olisi tosiaan kiva tietää tilastoa...
-----------------
Tuolta voi katsoa:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

Ensimmäinen luku osoittaa kuolonuhrit 100 000 asukasta kohden, toinen 100 000 ajoneuvoa kohden.

Italia 8,7; 12;

Yhdysvallat 12,3; 15

Iso-Britannia 3,59; 7

Ranska 6,9; 12

Suomi 6,5 ja 11

Ranska on hyvin lähellä Suomen arvoja, vaikka siellä on skoottereita huomattavasti suurempi osa ajoneuvoista kuin meillä, ja ranskalaisten ajotyyli on kuuluisa "joustavuudestaan". Yhdysvalloissa ajetaan isoilla pick-upeilla ja SUV:eilla, joiden luulisi olevan turvallisia. Ilmeisesti onnettomuudet tapahtuvat siellä highway-nopeuksilla, jolloin jälki on rumaa. Britteinsaarilla liikenne on tilaston valossa parempaa kuin meillä, vaikka kaistanjako on siellä sallittua ja laillista. Lontoossa skootterit ja polkupyörät ajavat autojen seassa ja menevät valoista ensimmäisinä.

WHO:n raportti:

http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789241563840_eng.pdf

Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Coastside

#41
http://www.youtube.com/watch?v=WfjqMuR8oYo&feature=player_detailpage

Jenkkityylinen pikkukolari, jotenkin muokatun oloinen? Siellä liikene on paljon highway ajoa missä torkutaan puolivaloin ja jokin este tulee silmille ja taidot tehdä jotain on olemattomat. Jarru tai kaasu pohjaan ja kädet silmille.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 15.08.12 - klo:11:11
Taiwanissa on valoissa paalupaikalla ennen risteystä ruudut skoottereita varten. Lontoossa on vastaavia ruutuja polkupyörille.

Polkupyörille on tehty ruutuja paalupaikalle Helsingissäkin, joissakin risteyksissä. En ehkä mopolla siihen silti menisi, kulttuurimme kun ei ole siihen vielä valmis. Kun jaan kaistaa, ja menen jonossa keulille, pidän huolen etten ole autojen jaloissa lähdön hetkellä. Kaistan jakaminen on Suomessakin sallittua, jos kaista on riittävän leveä. Niin on poliisikin sanonut julkisuudessa, viimeksi luin siitä TM-lehdestä, skootteritestin yhteydestä.

Aina välillä sattuu semmoinen "savitappi" kohdalle, joka ei ymmärrä tätä autojonon ohittamista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

megaman

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 17.08.12 - klo:00:37
Toisaalta mentaliteettikin on että uutta suoleen kun vaha kuolee.

^ Ihan kuin intialaisella laivanhajottamolla. Mies per päivä ja jos ei tapaturmia, niin joku on pielessä... :) Ja ei aiheuta työmaalla toimenpiteitä eikä hiljaisia hetkiä...uusi kaveri on valmis aloittamaan vaikka heti.

Mutta suomen ja etelänmaan tai aasian vertaaminen on vähän kuin vertais pääkaupunkiseudun ruuhka-aikaa johonkin lapin erämaahan. Toisessa menee 4000 autoa tunnissa ja toisessa 1/tunti noin kärjistäen. Sitten onkin hyvä virnuilla, kun etelässä ei vaan osata... :P
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

ilborg

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 17.08.12 - klo:08:54
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 16.08.12 - klo:23:34
Olisi tosiaan kiva tietää tilastoa...
-----------------
Tuolta voi katsoa:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

Ensimmäinen luku osoittaa kuolonuhrit 100 000 asukasta kohden, toinen 100 000 ajoneuvoa kohden.

Italia 8,7; 12;

Yhdysvallat 12,3; 15

Iso-Britannia 3,59; 7

Ranska 6,9; 12

Suomi 6,5 ja 11

Ranska on hyvin lähellä Suomen arvoja, vaikka siellä on skoottereita huomattavasti suurempi osa ajoneuvoista kuin meillä, ja ranskalaisten ajotyyli on kuuluisa "joustavuudestaan". Yhdysvalloissa ajetaan isoilla pick-upeilla ja SUV:eilla, joiden luulisi olevan turvallisia. Ilmeisesti onnettomuudet tapahtuvat siellä highway-nopeuksilla, jolloin jälki on rumaa. Britteinsaarilla liikenne on tilaston valossa parempaa kuin meillä, vaikka kaistanjako on siellä sallittua ja laillista. Lontoossa skootterit ja polkupyörät ajavat autojen seassa ja menevät valoista ensimmäisinä.

WHO:n raportti:

http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789241563840_eng.pdf

Yhdysvallat on autoilumaa, joten nämä tilastot luultavasti tulee siitä että autolla ajetaan paljon todennäköisemmin kuin useammassa muussa maassa. SUV ei sitäpaitsi ole muita autoja turvallisempi näin lähtökohtaisesti. Massaa saattaa olla monesti enemmän, mutta auto lentää helpommin katolleen eikä se pelkkä isompi koko tarkoita että korin rakenne olisi sen kestävämpi kuin tavallisissa autoissa. Monessa muussa maassa toimii julkinen liikenne sen verran hyvin että ne kaunistaa tilastoja.

Lisäksi eri maiden tilastoissa pitää muistaa että helposti saadaan laskentatavasta johtuvia eroja. Euroopan kriisihän on myös pääosin alkanut siitä että joissakin maissa ollaan tilastoitu velkoja hieman eri tavalla kuin muissa maissa.