Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sähköskootterit ja hybridit

Aloittaja Coastside, 22.03.08 - klo:11:47

« edellinen - seuraava »

Hermanni

#45
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 19.08.09 - klo:12:01
Onko E-Max vielä iskussa?
Onpa hyvinkin, jokapäivä on tullut töissä sillä käytyä muiden kioski ja kauppareissujen lisäksi.
Lisäksi joka kerta hymyssä suin koska voimaa on mopoksi kiitettävästi.
Ja jos on Vaasassa käyntiä suosittelen ehdottomasti koaejoa maahantuojalla, liike on aivan keskustassa (Oy e-max Finland Ab Kauppapuistikko 12 b 14 (Hartmanin talo)).
E-Max 90S

pugt200

Vaasa on melko kaukana Mankkaalta mutta hienoa, että olet mopoon tyytyväinen. Eräs tuttavani on sähköpelistä kiinnostunut ja siksi tässä vähän kyselen.

Coastside

YLE:n elävästä arkistosta löytyy pätkä missä Tunturin kuuskytluvun alun esittelykiertueesta näytetään pätkä. Siis näytettiin ja opetettiin mikä mopo on.
Sähköajokille tuo sopisi vaikka tekniikan tuntemus on nyt laajempaa.

Sähkötrukkia ajaneena en itse tarvitse koeajoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pezzz

Ostin pojalle Tukholmasta kesällä kiinalaisen sähköskootterin. Sellainen Vespan näköinen. Siinä on 1,5kW moottori takapyörässä ja neljä 12V/40aAH akkua. Skobo painaa n 125kg ja se kuljettaa meikäläisen 90 kg ruhoa mukavasti 55-65 km yhdellä latauksella. Mopollahan saa siis ajaa 45 km/h eli tuohon menee toista tuntia ennenkuin latausta taas tarvitaan. Tyhjien akkujen lataus kestänee 6-8 h. Käytännössä tuollaisia matkoja ei tule ajettua. Oma työmatka on sen verran pitkä että aikaakin menisi jo liikaa vaikka akut kestäisikin. Mutta pojan 4 km koulumatka ja harrastusmatkat sekä muu huviajelu sujuu mukavasti. Nyt kun alkaa olla yöpakkasia niin huomaa kyllä että kapasiteetti pienenee mutta Porvoossa etäisyydet on pieniä. Laitan piuhan kiinni kun mopo on pihassa. Kilsoja on kertynyt 1800 ja lisää tulee päivittäin.
Ehdottomasti paras juttu on äänettömyys. Ajellessa kuulee luonnon äänet eikä jalankulkijat koskaan tajua mikä heihin iski ;)
Yhtä huonoa liitosta hakiessani purin mopon olohuoneen matolle eikä jälkeen jäänyt hajua eikä tahroja. Muuten on toiminut täysin moitteettomasti.
Tästä koekappaleesta innostuneena haettiin broidin kanssa muutama lisää ja asiasta kiinnostuneille olisi kolme ylimääräistä kappaletta tarjolla. Infoa osoitteesta: http://web.me.com/pekka.tapiomaki/E-skobo/Teknistä.html
Kyselkää jos on kysyttävää :)
Pekka

skodesti


Coastside

Hyvä että saadaan käyttökokemuksia.

Ylläpito on aika tyly kaupallisille viesteille, joten voi tulla noottia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pezzz

Kiinan sähköskobon merkki on MTL.
Pekka

Coastside

http://mtl.win.mofcom.gov.cn/en/plate01/product.asp?id=81486

Electric Scooter
1) Motor stlye: Permanent magnetismbrushless DC motor
2) Dimensions: 1890*900*1110mm
3) Wheel base: 1290(mm)
4) Climbing Degree:15°
5) Weight Capacity(with driver):150kg
6) Battery: Silicon free-maintenance
7) Battery model:48V/38Ah
8) Charge:110V-220V 40Hz
9) Moter:1500W
10) F/R Brake: Disk/Drum
11) Distance per charge:50-60kms
12) Recharging time:6--8h
13) Rated voltage:DC48(V)
14) Rated current:6(A)
15) Rated output torque: 10(N.m)
16) Rated Rotate Speed:480(r/min)
17) Conveyance: 24PCS/20FCL
52PCS/40HQ

--------------------------------------

Electric Scooter
1) Motor stlye: Permanent magnetism brushless DC motor

2) Dimensions: 1850*550*1110mm
3) Wheel base: 1390(mm)
4) Climbing Degree:15°
5) Weight Capacity:75kg
6) Battery: Silicon/Lithium
7) Battery model: 60V/38Ah,60V40Ah
8) Charge:110V-220V 40Hz
9) Moter:2000W
10) F/R Brake: Disk/Drum
11) Distance per charge:60-70kms
12) Recharging time:6--8h
13) Rated voltage:DC60(V)
14) Rated current:6(A)
15) Rated output torque:18(N.m)
16) Rated Rotate Speed:720(r/min)

--------------------------------------------

Tuo potkii paremmin ja on sportin mallinen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

skodesti


Midland


miksuuh-

Kaverillani on tuommoinen Keewayn El matrix. Huiput on n. 50km/h-60km/h, eli ihan hyvä mopoksi. kiihtyvyys on kuitenkin todella huono. kaveri voitti jopolla tämän sähköskoban n. 100m viivassa. akut kestää noin 60km yhdellä latauksella. Se painaa 155Kg eli todella paljon skootteriksi. Vaikea kääntyä jyrkästi ainakin aluksi, koska skoba on niin raskas. Mutta suosittelen sen ostamaan ennemmin kuin tavallisen skootterin.

Coastside

1,5 kW/155 kg = 9,7 W/kg Sähköskode.

3,2 kW/85 kg = 38 W/kg Pirteä perus-skode.

Valinta on aika helppo jos ajattelee käytettävyyttä. Lisäksi 45 kg tyttökuski on aika hintelä 155 kg mopon kanssa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Pakko sanoa että en edes harkitsisi tuollaista pyörillä kulkevaa sähkötuolia, kyllä sen pitää kulkea perinteisellä mäntä pytyssä menetelmällä, ei langan ja magneettien avulla.

Toki tuolla säästää pa. kuluissa (sähkölasku se vain nousee), mutta lähdeppä huoltamaan tuota ilman sähkötekniikan insinöörin papereita. Virittämisestä puhuttakaan, boosterillako siihen lisätään tehoa? :D

Onhan tuo ihanteellinen jos on rahaa ja mieltymys pelastaa luontoa olemattoman pieneltä tuholta. ...Eikä halua liian tehokasta mopoa.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

Tuo hybridi olisi ihan unelma puolisolle tuon kiinanruoskan tilalle. Työmatka 3,5km per suunta. yhdellä latauksella näin ollen pääsisi noin 1,5 viikkoa töihin. Tankata tarttisi ehkä 1-2 kertaa kesässä. Tänä kesänä kiinanruoskalla hänelle tuli noin 800km mittariin, josta itse ajoin varmasti 200km pelkkää testailuajoa, kun keväällä oli niitä käynnistymisongelmia.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

pezzz

ei sähköskootteria tarvitse juurikaan huoltaa. Minulla oli sellainen ongelma että kone alkoi pätkiä ja jopa lopetti kulkemisen kokonaan. Erityisesti kun ajoi kuoppaisella tiellä. Otin vekottimen olohuoneen matolle ja aloin etsimään huonoja liitoksia. Aikani etsittyäni löytyi huonosti liittimessä oleva piuha ja sen korjattuani ongelmat poistui. Tämän jumpan aikana löytyi myös potikka joka oli liisteröity silikonilla tiettyyn asentoon. Sillä sitä huippua saa säädettyä. Eipä juuri voisi helpompaa olla. Huippuja en vielä hakenut kun skobo on pojan käytössä mutta joskus pitää kokeilla.