Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin rullien tarkoitus?

Aloittaja keijopel, 09.09.07 - klo:05:51

« edellinen - seuraava »

keijopel

Olen vielä melko uusi skootteristi ja mulle on epäselvää ko.rullien tarkoitus. ???Jotkut vaihtelevat niitä kevyempiin yms.En oikein ymmärrä asiaa vielä.

Antti R

Variaattorin rullien tehtävä on muuttaa kampiakselin pyörimisnopeudesta johtuva keskipakovoima akselin suuntaiseksi. Tämä on tarpeen jotta variaattorin lautaset pääsevät lähenemään tai loittonemaan toisiaan moottorin pyörimisnopeuden mukaan.

Rullien paino vaikuttaa siihen kuinka herkästi variaattori reagoi moottorin pyörimisnopeuden muutoksiin. Esim. omassa Peugeotissa rullien keventäminen tekee sen, että ylämäessä variaattori muuttaa välitystä aikaisemmin pienemmälle, eikä päästä kierroksia putoamaan liian alas ennen "vaihtamista".

Ehkäpä jollakulla foorumilaisella on enemmän kokemusta rullien vaihdon vaikutuksista?
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

OH2KV

Variaattori on kuin vaihteisto perinteisessä mopedissa. Variaattorin rullat liikkuvat, kuten Antti R sanoikin keskipakovoiman vaikutuksesta moottorin kierrosluvun ja ajonopeuden mukaan vaihtaen välitystä tarvittaessa isommaksi tai pienemmäksi.

Variaattorin rullien paino vaikuttaa välityssuhteeseen, rullien paino vastaan variaattorin jousen jäykkyys määräävät välityssuhteen.

Kevyet rullat= moottori kiertää korkeammilla kierroksilla ajonopeuteen nähden.
Painavat rullat= "vaihteisto" vaihtaa pienemmillä kierroksilla isommalle vaihteelle.

Huippunopeuteen ei rullien vaihdolla välttämättä ole merkitystä, erittäin kevyillä rullilla voi nopeus hieman laskea.

Kiihtyvyyteen useiden käyttäjien kokemuksella sen sijaan on vaikutusta, paremmin kiihtyy hieman kevyemmillä rullilla.

Omia kokemuksia; 6,5gr rullat vaihdoin 5gr rulliin, ylämäissä menee paremmin kuin ennen, huiput jäivät suhtkoht ennalleen.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J