Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ajo hallittavuus / turvallinen ajotapa

Aloittaja Hillevi, 02.09.07 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

Antti R

Oman kokemukseni mukaan soratiellä ajo ei sinänsä ole ongelma. Siellä voi ajaa hyvinkin kaasu pohjassa. Ongelmia seuraa pian, jos skootteri alkaa kiemurrella irtosoran päällä. Silloin on syytä hiljentää vauhtia.
Mutkia kannattaa varoa, sillä niissä on ulkoreunassa aina irtokiviä ja -hiekkaa. Sen tuntee takapuolessaan kun pito alkaa heikentyä. Jarruun ei juuri parane koskea, vaan pitää hellittää kaasua ja yrittää hakea mahdollisuuksien mukaan loivempaa ajolinjaa. Asvalttitiellä varottavia kohtia on irtokivet, kuopat, asvaltin pitkittäiset halkeamat ja jyrsitty asvaltti. Samoin reunaviivoja kannattaa varoa sateella.
Kaupungissa varon sateella erityisesti maalattuja suojatien viivoja, kaivonkansia ja ratakiskoja. Mukulakivipinta voi olla myös liukas.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Samppa

Mutkassa jarruttamista tulisi muutenkin välttää. Varsinkin hätätilanteessa etu, tai takarenkaan lukitsee helposti ja se on sitten menoa. Pyörä pitäisi saada ensin pystyyn ja jarrutus tehdä vasta sitten.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Täällä soratiellä vakiolenkilläni ongelmana ovat montut ja kuopat , jotka on ajettava tosi varovasti. Sillä osuudella ajan korkeintaan kolmeakymppiä, muutenkin sora/hiekkatie on haasteellisempi juuri tuon pidon vaihtelun vuoksi.

Irkku

Tänään oli mulla uusi ongelma edessä, nämä pelloilta tulevat traktorit ja hieman märkä asfaltti, kiva oli väistellä niitä multakasoja :)
Muuten oli hienot ajokelit!

Baotian

Ahaa, minä taas ohitin yhden crossimopon, jossa oli kaksi päällä ja moposkoden, olisko ollut Kymco. Ajoivat sen ratkaisevan pari kilometriä tunnissa hiljempaa kuin mitä omani kulki.
Multakasan yli kannattaa ajaa jos vaihtoehtona liian tiukka väistö.

Irkku

Totta, ei niitä tosiaan kannata liiaksi alkaa väistelemään muuten käy siinä jo kylmät. Mutta jos baana on vapaa niin edestä kun takaakin niin sitte väistellen ja tulee hyvää treeniä kun pujottelee multakokkareilla : ;D

Baotian

Kallistamalla skootteria saa pujoteltua aika hyvin, ainakin vauhdissa.  ;D

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 10.09.07 - klo:17:41
Kallistamalla skootteria saa pujoteltua aika hyvin, ainakin vauhdissa.  ;D
Ja isommilla skoottereilla (siis kun vauhtia on yli 50) vastaohjaus toimii tietysti parhaiten. Näinhän olemme oppineet jo mp-puolelta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

http://www.bajahill.net/mpohjaus.html

Ja tuossa teoriaa itse vastaohjauksesta, kun joku sitä kuitenkin kohta kysyy ;)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Baotian

Juu, vastaohjaus ei toimi alle 50:n nopeuksissa ainakaan omassa skootterissani. ( ja kovempaahan se ei kuljekaan)

Kenzy

Meikäläisellä tuolla 12" renkailla varustetussa vekottimessa toimii vastaohjaus hienosti jo jostakin 35 km/h ylöspäin. Tuo vastaohjaushan nyt vähän tehostuu isommilla renkailla, kun hyrrävoima on pikkasen suurempi ø50mm suuremmalla "hyrrällä"..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Baotian

Just, kokeilin tänään vastaohjausta enkä omasta mielestäni havainnut mitään, täytynee vielä tarkistaa seuraavalla ajokerralla. 12" tuuman kiinalaiset renkaat siis omassani.

Samppa

Kyllähän tuo vastaohjaus toimii teoriassa myös alhaisissa nopeuksissa, mutta alhaisen nopeuden johdosta kallistus on vähän kiikkerää. Vastaavasti kallistaminen noin pienessä nopeudessa tuntuu itsemurhalta. ::)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Se on se perstuntuma, joka kehittyy tuhansista ajokilometreistä. Silloin selkäytimeen jää rajoitin joka lyö tietyissä tilanteissa päälle, vert mutkaan ajo tai jarrutus mutkaan sisälle mentäessä. Ei sitä oikein osaa selittää erkkikään, vaan se tulee ihan alitajunnasta ne korjausliikkeet, ja myöhemmin sitten ojan pohjalta rojuja kerätessään miettii missä menikään vikaan... ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

FrozenCorpse

Mäpä kokeilin tota teoriaa tänää ajaessa ja kyllä, kyllä se vaa kallistuu oikeellee ku työntää tai vetää vasemmalta..  :o No, nytpä osaan senkin sitten.. Voi tulla tarpeeseen.. Aiemmin oon käyttäny vaa painoa ja käsiäni painon kanssa..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "