Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takuuhuoltojen ja muiden huoltojen toimivuus (moposkootterit ja skootterit)

Aloittaja Samppa, 02.08.07 - klo:17:46

« edellinen - seuraava »

Samppa

Pidähän meidän ajantasalla jatkossakin, mikäli jotain ongelmia tai takuuhuoltoa vaativaa ilmenee. Kyllähän tässä vielä hyviä ajokelipäiviä on, joten nyt kilometrejä mittariin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pyrres

#61
Itse tässä joudun vasta huomenna viemään CPI:n tonnin huoltoon vaikka piti olla huollossa jo viikko sitten. Viimeksi mekaanikolle oli jotain sattunut ja oli juuri päässyt sairaalasta, olisi kyllä tehnyt homman kuten oli sov***u mutta totesin ettei sillä niin kiire ole että pakottaisin sairaan miehen töihin vain sen takia. Joten huomenna skootteri huoltoon ja katsotaan mitä kaikkea on edessä.

EDIT: Tänään hain skootterin huollosta. Bensamittarin valo on kuulema vain piikkimallisessa, eli ohjeet kusettavat. Mittari fiksataan sitten ensihuollossa eli ensivuonna koska en viitsinyt laittaa mopoa huoltoon pidemmäksi aikaa näin hyvillä ajokeleillä. Ohjauslaakeri kiristetiin ja sitä hiukan paranneltiin koska on todettu että kyseinen ei kestä originellina kuin sen vajaa 500km ilman että löystyy uudestaan, seoksia säädettiin ja huollon kaveri lupasi soitella sopivat suuttimet jotta saisi tuon käymään hiukan laihemmalla, kun tuntuu olevan varsin rikkaalla, tehoero on nimittäin erittäin suuri kylmällä ja kuumalla ilmalla. Se aaltoileva tyhjäkäynti liittyi jotenkin kaasuttimen sähköihin mutta en saanu kysyttyä mihin kun oli niin paljon asiakkaita ettei sisään enää mahtunut  ;D. Kysyn asiasta jos muistan kun näen kaverin seuraavan kerran. Muuta isompaa siitä ei löytynyt, vielä.

Mutta kotimatkalla sitten hupi iskikin. Ajelin Myllypuron Shellille tankkaamaan ja ihmettelin palanutta hajua, katsoin niin takakatteiden alta näytti puskevan savua, tarkempi selvitys olikin sylinterin päältä, pakosarjalta ja pakoputkesta tuli savua koska tuorevoiteluöljyletku oli irronnut ilmeisesti viimeisissä hidasteissa koska letkua lyhennettiin alkuperäisen taipuessa aina niin tiukalle mutkalle ettei öljyn saantia voitu taata. mutta ilmeisesti sentti liikaa. Eli kun jousitus joutui hidasteissa kovemmin tekemään työtä niin pääsi letku irti pumpulta ja tyhjensi öljysäiliön renkaalle, moottorille, pakosarjalle ym ym ja tietenkin Shellin pihaan. Onneksi oli kuitenkin 50m päässä kotoa, eli katsoin missä vika ja soitin huollon kaverille ja todettiin että on parempi että hän tarkistaa koko koneen ym. Eli tosi mukavaa. Homma ratkaistaan silleen että huollon kaveri hakee skootterin huomenna kotipihalta ja vaihtaa originellin tilalle teräspunosletkun joka ei siis taivu kaksinkerroin voiden kuitenkin olla yhtä pitkä kuin alkuperäinen.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

karkulainen

EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Pyrres

Ei no jotain 100m ajelin ja putkessa oli kuitenkin öljyä sen verran että kaasarille riitti. Huomenna huoltoon takasin ja homma selvä. Itseasiassa huollon kaveri just tossa soittelikin mulle ja selviteltiin asiaa niin sanoi että kone tuskin on ottanut itseensä, mutta tarkistaa kuitenkin toki. Ja selitti minkä johtoliitos oli huono. Kyse on kuulema jonkinlaisesta tyhjäkäyntisolenoidista, eli itsellä ainakin mitä kiinnitin huomiota niin rauhoitti tyhjäkäyntiä, mutta toisaalta itsellä oli tuo oireeton välillä monta päivää. Saa nähdä kun pääsee huomenna tai lauantaina ajamaan kun se lupas fiksata sen viimeistään lauantaina omalla ajallaan. Itse olisin nimittäin tehnyt mekaanikkona juuri saman mitä hän teki, siinä nyt vain sattui sellainen virhe ettei saanut satulassa pomppimalla jousitusta tarpeeksi kasaan jolloin letku olisi irronnut. Eli itse ajoin sen hidasteeseen jossa takajousi sitten jousti syvemmälle ja letku jännittyi.

Eli olen tapahtumista huolimatta erittäin tyytyväinen saamaani palveluun. Kaveri oikeasti suostuu korjaamaan noita omalla ajallaan, soittelee omalla ajallaan ja on aina todella ystävällinen ja jaksaa selittää mistä mikin vika/ominaisuus johtui ja miten on korjattu tai aika usein paranneltu. Eli tässäkin mopossa on jo sitten kolme neljä ominaisuutta/tyyppivikaa korjattu sillä tavalla suoraan kuntoon eikä vain laitettu samaa vanhaa jolloin vika uusiutuu kuten monet korjaamot tekevät.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

penaalisto

osaatko pyrres kertoa kuinka tuo bensamittari fiksataan siten ettei se näytä n.25km ajon jälkeen jo tyhjää??

Pyrres

Lainaus käyttäjältä: Pyrres - 10.09.09 - klo:23:47
Käsittääseni ihan kohon tanko vääntämällä/taivuttamalla. Ellei sitten ihan mittarissa vikaa. Itsellä menee anturi vaihtoon/säätöön kun näyttää liian nopeasti myös tyhjää (kun mittari punaisen alaosalla niin tankkiin menee 3l bensaa maksimissaan).

EDIT: Eli nyt on mopo taas pihassa. Letku vaihdettu ja mukavan savun saattelemana ajelin kotiin kun on nyt seosbensaa ja tuorevoitelu samaan aikaan käytössä tän tankillisen ajan. Samalla tosiaan sovittiin että soittaa kun osat saapuvat niin vaihdetaan. Ja maksoivat vielä bussirahatkin kun jouduin heidän mogansa takia ostamaan lippuja ns turhaan.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna


Pyrres

Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

penaalisto

Käsittääseni ihan kohon tanko vääntämällä/taivuttamalla.

Pyrres

Siis meinaatko nyt mittarin anturin säätöä, se tosiaan tapahtuu tankoa vääntämällä. Irroituksesta en tiedä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna


Coastside

Millaisia osia takuuna on korvattu? Miettin mitä taloudellista etua takuusta on, kun huomioi huotoihin kuluneet maksut. Jos huoltaa ja korjaa itse ja hankkii osat edullisista paikoista, pääsee useimmiten voitolle. Ajansäästöäkin tulee kun voi välittömästi korjata ongelman. Asiaan paneutuminen yleensä auttaa välttämään vikoja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

openflow

Näistä takuu ja etämyynti säännöistä pitäisi varmaan lörpötellä foorumilla enemmänkin. Useimmilla taitaa olla epäselvää mikä ylipäätänsä on takuu. Takuu on vain myyjä antama lisä bonus lain antaman suojan päälle. Takuun on oltava parempi mitä lain antama suoja on. Myöskään takuulla ei voi heikentää lain antamaa suojaa.

Esimkerkinä hyvä takuusta:  rahat takaisin takuu. Jos et ole skootteriisi tyytyväinen saat rahasi takaisin.
Esimerkki laittomasta/huonosta takuusta: Tällä tuotteella (olkoot kaasutin) on 3kk takuu. Tälläinen takuu on lain henken vastainen ja turha. Laki antaa paljon paremman suojan.

Laissahan on ns 6kk "extra takuu" 5/15 § (13.12.2001/1258) .Jos jokin vika Tuotteeseen tulee tänä aikana sen katsotaan olleen siinä jo uutena.
Tästä syystä useinmiten 6kk ja sitä lyhyemmät myyjän antama takuu on heikennys lain antaa suojaa verrattaessa. Näin ei saa olla.

Tässä esimerkki lain vastaisista toimitus ehdoista: "Viritys- ja Sähkö-osilla ei ole palautus eikä vaihto-oikeutta." http://www.virijavara.fi/shop/?toimitusehdot,23
Tässä toinen esimerkki takuu ehdoista ,joka ei ole oikeastaan edes takuu: http://www.jm-racing.fi/takuu.php


Ilta lukemista:
http://mikropc.net/rml/arkisto/mikropc/pdf/3011200634.pdf

Kuluttajan oikeudet
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx

Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa (v. 2007 )
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/d7df30c3-353d-4576-a3cf-a12037310db8/0/Virhevastuu%20ja%20takuu%20kulutustavaran%20kaupassa%20.pdf

laki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038

Coastside

Se että kannattaako paikalliseksi merkkihuolloksi nimettyä ruokkia pitääkseen yllä on tapauskohtainen. Laki ei määrää käyttämään vain tietyn firman palvelua. Oman mopon tapauksessa en vie lähelekkään sitä puljua. Palvelu voi olla negatiivistakin, kuten tuossa tapauksessa.

Ilmoitus merkin maahantuojalle huonosta työstä ja palvelusta on hyväksi asialle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04