Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kulutus, kulku ja kustannukset (kaikki merkit)

Aloittaja Partanen, 18.07.07 - klo:14:12

« edellinen - seuraava »

Partanen

Karkeana nyrkkisääntönä voisi pitää semmoista, että kääntämällä kaasua kaksi kolmasosaa moottori toimii parhaalla hyötysuhteella. Toimii ainakin autossa ja veneessä. Eli reipas kiihdytys tavoitenopeuteen ja sen jälkeen pidetään haluttu nopeus tasakaasulla, ja tilanteita ennakoiden välttäen turhia hidastuksia jarruilla. (Veneellä vastus tosin on semmoinen, että kun sen on nostanut plaaniin, niin kaasua joutuu pitämään edelleen sen 2/3 osaa. Nopeudessa ei ole suurta eroa ajaako täyskaasulla, vai 2/3 osalla, kulutuksessa on merkittävä ero.)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kinkster

Kuten aavistelinkin niin Qingqin kulutus nousi kun vaihdoin 4,0g rullat alle.
Nyt kulutus oli 2,9L/100km kun ennen se oli 2,5L.

Red Devil

#47
Anteeksi kysyn ohi aiheen Kinksteriltä mielenkiinnosta yhden kysymyksen.  :) Tuntuko nuo 4g rullat liian kevyiltä? Että huutaako skootteri miten paljon tai laskiko huiput minkä verran? Mietin vaan tässä minkä painoset itse ostasin. Oon aatellu 4,7g tai 5g.  :)

Ihan aiheeseen liittyen oon huomannu, et sisäänajossa pantteri on vieny aika paljon bensaa. Varmaan sellaset 3,5l satasella. Ainakin osittain on varmaan vaikuttanu vaihteleva kaasunkäyttö ja ku ei tahtonu ilmat kestää kunnolla renkaissa. Nyt on päälle 200km mittarissa ja kulutus alkaa pikkuhiljaa tasaantumaan ja painumaan alle kolmen litran. On se silti aika kova, että mainostetaan alle kahden litran kulutuksella näitä 4-t kinkkejä. No sitä odotellessa...  ;D
Mies voi vanheta, mutta ei koskaan kasvaa aikuiseksi! ;)

jalat

Tänään vaihdoin reittiä työmatkalla. Matka pysyi mitaltaan samana, mutta reitti vaihtui. Aikaisemmassa reitissä tosiaan pitkä 500m nousu kaasupohjassa sekä koko matkan aikana 11-13 pysähdystä risteyksien ja valojen takia.

Uusi reitti on ikävä kyllä 70km/h alueella, mutta saa ajella pidempää suoraa ja pintakaasulla reunassa varovasti. Aika lailla suorempaa ja tasaisempaa menoa ja risteyksiä matkalla 8-9. Hullummalta se tuntuu silti ajella tuolla nopeiden autojen seassa. Mutta jos ajoittaisi työmatkat ruuhkiin, niin silloin ne autotkaan eivät kulje niin lujaa :)

Näin ajattelin tehdä. Saas katsoa jaksaako tuota testata tankin verran.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

openflow

Motojet 4t ja kulutus ~2.5l. kannattaa tarkistaa ,että renkaat on reilulla hapella. vaikuttaa ~0.5l/100km.


Coastside

Paras kulutuslukema teoriassa saavutetaan parhaan vääntömomentin alueellä, joksi Qingqi vättää 6000 rpm. Siksi että moottorin kaasujen virtaus on silloin optimaalinen. Mutta osakuormalla on pakko ajella ja sillä hyötysuhde on heikompi.

Rengaspaineen merkityksen toteaa helposti koettamalla työntää skodea vajailla kumeilla ja vastaavasti täysillä. Sen lisäksi se vaikuttaa hallittavuuteen hyvin paljon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

TM 10/08 Skodetestissä järkytti minua kulutuslukemat 3-4 litraa. Ero ei ole suuri vaikka kiihtyvyydessä on eroa 7,6 vs 13,3 s.
Paras tulos on skodella, jonka tehoksi ilmoitetaan vain 2,1 kW  ja heikoimman 2,7 kW ???
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

fudeisti

Hieman huvitti lukea tätä ketjua. Mun Fude kuluttaa n. 3 l / 100 km - luulisin. Mutta toisaalta se on ihan sama viekö se 2 vai 4 litraa sataselle. Kuitenkin se on halpaa ajoa. Moottorikelkka vei talvella 20 - 25 litraa sataselle. Se jo tuntui kukkarossa kun vähän väliä piti hakea tankki täyteen. Onneksi kelkkailukausi on nykyään aika lyhyt.

Coastside

Kulutus kertoo sen mikä peruskustannusten lisäksi ajelu tulee maksamaa ja miten usein joutuu tankkaamaan. Se on myös eräs peruste tyytyä mopoon, vaikkei kulutuksessa olisikaan se suurin kustannusero, vaan hankintahinnassa, huolloissa ja vakuutusmaksuissa. Jos otetaan halpa kiinamopo, on käyttökustannusten osuus peruskustannuksiin suuri verraten vaikkapa 6* kalliimpaan laatumerkkiin. Hankinta voi määräytyä juuri kustannuspainotteisesti muutenkin.

Kulutuksen muutos voi kertoa myös moottorin tai jonkin muun kunnosta, ilman että ajotuntumassa huomaa eroa.

Se kertoo myös ajotavan vaikutuksesta. Käytännössä runsas jarruttelu lisää kulutusta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Minulla on kunnia omistaa: Werner Schwoch, Autotekniikan oppikirja, WSOY 1968 Kirjassa on teoriat ja käytännöt iloisesti vuorotellen.

Siinä neuvotaan bensan testausta: Imupaperiin jää selvää likaa epäpuhtaasta bensasta. Rikistä juoruaa kuparin värjäytyminen mustaksi. Haihtuvuusaikaa voi mitata metallilevyn päällä. Suuri Bentsolipitoisuus hidastaa sitä. Alkoholipitoisuus selviää vettä lisäämällä. Korkeampi-oktaaninen syttyy huonommin tikulla. Runsas Bentsoli tuottaa palaessa nokea.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kenzy

Ja lähes poikkeuksetta se huonosti toimiva osa on jarru(t), sekä vajaat renkaat. Meidän bansku imeskelee edelleen jotakin 2-2.4l/100km lukemia, riippuu aamun lämpötiloista, miten pitkään ryyppy huutaa jne, vaikka rullien virkaa toimittaa 5.1g malossit. Hyvin pelaa, ja itseasiassa kulutus hieman laski, kun otin nopeudenrajotuksen pois käytöstä, ei pätki sytkää enää 45km/h nopeudessa.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

funke

Mopolla kun ajelin, niin huoltomies sanoi, että jos ostaa eri asemilta bensaa, niin sekin vaikuttaa kuulema mopon käyntiin. Solikasta kyse. Sillä itsellään oli 06 solikka.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: funke - 29.05.08 - klo:11:45
Mopolla kun ajelin, niin huoltomies sanoi, että jos ostaa eri asemilta bensaa, niin sekin vaikuttaa kuulema mopon käyntiin. Solikasta kyse. Sillä itsellään oli 06 solikka.
Mopo, johon valmistaja suosittaa 95-bensaa, ei laadun valinnalla ole käytännössä, nimenomaan kesä-ajossa, mitään vaikutusta, verraten mopon säätöihin ja säähän.
2T-öljyissä on eroja, mutta se ei liity bensaan mitenkään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

sale111

moikka! nyt sit vuosi takana liki... ja uudelle kesälle ajeltu n.500 km..

kokeeksi olen ottanut kun tankki liki tyhjä.. 95 sta.. piri pintaan..

ja piruvie näitten valolla mitä nyt olen itse seurannut ja tarkkaan..

kulutus on 95 sella noin 1-1.3dl enemmän sataa kilsaa kohden...

se on nyt vain tämän mopon kohdalla fakta.. mistä sit johtuukin?

ja shellin v-powerilla kyllä käynti yms.. miellyttävämpää kuten tässä

linkissä muukin sanonut.. säätöistä en tiedä kumpi tulee halvemmaksi

100 kilsaa kohden mutta jo ajo mukavuuden takia ajan korkeampi oktaanisella

NightFly00

2.4l\100 km lukemiin olen päässyt.
5.1g rullat on zonerissa kiinni.

Edit: Tosiaan, kulutus laski, kun otti elektronisen rajoittimen pois käytöstä. Yllätys sinäänsä  ;)