Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa GTS rohisee/rahisee

Aloittaja tuoppim, 12.06.15 - klo:14:57

« edellinen - seuraava »

Coastside

Jos vika on takerteleva laakeri voi siinä olla haljennut kuula. Se merkitsee että se voi kiilata koko laakerin jumiin. Ajaessa se merkitsee joko takapyörän jumia tai perä hajoaa kappaleiksi. Olen nähnyt auton laatikon poksahduksen missä rattaa pyöri pitkin asfalttia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#16
Samaa mieltä coastsiden kanssa, ei pitäis ajaa.. laakeri voi jumia vaikkei olis kuula halkikaan. Siinä kun se jumittuu saattaa sitä murenta ja muuta pärettä tulla sitten enempikin.

Lisäys. on noita autojen pyöränlaakereitakin mennyt ajosta niin että pyörä lukkiutuu..  itselläkin kerran. Siksipä itsekin pidän erityisesti silmällä/kuulolla noita skodun takapään laakerointeja.
Kyllä nää rakenteet on onnettomia kun tuohon 13k määrään on öölit tarttenu vaihtaa 2-3 kertaa mutta muut paikat hajoo..
Eikä tainnu olla tääkään skodu kauheen iäkäs ? Mites tuo tuoppim skodun takakumi, onko kuluminen ollut tasaista ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Aika pitkiä matkoja ajetaan autojenkin rikkinäisillä pyöränlaakereilla, ennenkuin edes huomataan niiden olevan rikki. Ja rohisevallakin laakerilla mennään vielä satoja, ellei tuhansia kilometrejä. Vespan taka-akseli tukilaakeri todennäköisesti alkaa kulua ajan mittaan voitelu puutteesta, samoin kuin auton pyöränlaakerin. Rasva varmaan menettää voitelukykynsä kuumuuden vuoksi. Kuulat ja niiden urat eivät ole enää sileitä, ja siksi rahisee. Itse ajaisin vielä korjaamolle, jos rahina ei edes jatkuvaa. Mutta tottahan omaa harkintakykyä pitää olla, ja käyttää.

Keskituella sitä tukilaakeria pitäisi kyllä päästä tunnustelemaan. Takapyörän akselin ja alumiinisen tukivarren välillä ei saisi olla väljää.

8000km paikkeilla vaihdoin takarenkaan erääseen Gts:ään. Silloin laakeri vaikutti ihan hyvältä vielä. Mutta ehkä ko. laakeri olisi hyvä vaihtaa vaikka joka toisen renkaanvaihdon yhteydessä varmuuden vuoksi. Jokin merkkilaakeri sinne alan ammattilaiselta ostettuna. Kun kuvailee kohteen, voi saada paremmin tarkoitukseen sopivan laakerin mitä Piaggio pystyy tarjoamaan. Saisi nimittäin olla pitkäikaisempi se laakeri minun mielestä alkujaan. Mutta hintapaineiden alla hyväkin valmistaja on voinut joutua nöyrtymään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Autoilla ajellaan renkaat savutenkin niin kauan kuin kulkee, mutta sama moottoripyörällä on vaarallista. Rohinat voi muuttua äkkiä tuskanhuudoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Samaa mieltä. Ei niitä oikein verrata voi. Samasta syystä rattijuopotkin on ihan lällärisakkia. Auto pysyy pystyssäkin vaikka ei tee mitään, mutta lähtispä ne rattijuopot välillä liikenteeseen fillarilla.. ;)

Coastside

Toissapäivänä tuli vastaan traktori tuplapyörillä, konelavetti perässään.  Lavetin pyörä oli jumissa ja sankka rengas-savu jäi jälkeen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Naapurilla leikkas ransiitista takapyörän laakeri talvella varoittamatta 80 vauhdista kiinni ja pyörä lukkoon. Oli kuulemma hetken aikaa vähän tilannetta ja hyvä, ettei vastaan tullut ketään kun meni hetken aikaa molemmilla kaistoilla ennenkun sai vehkeen hallintaan taas. Eli ei kannata suhtauta laakerivikoihin siihen tyyliin et "no rohiskoon, korjataan kun keretään". Kannattaa mahd. nopeasti selvittää, mistä rohina tulee.

Coastside

Keväällä kesärenkaiden kanssa sattui mustaa jäätä alamäkikaarteessa. Perä  luisteli  tehden runsaasti ohjelmaa saada se hanskaan. En haluaisi satasen vauhdista aloittaa samaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tuoppim

Juu kyllä itse on jättänyt ajot nyt pyörällä pois kunnes saadaan tiistaina huoltoon. Ärsyttävää sinällään että olin jo pyörää myymässä pois ja ostamassa uutta tilalle, mutta ei pyörää nyt ilkeä myydä ennenkuin se on varmasti kunnossa. Ja harmittaa senkin takia kun on pyrkinyt pitämään pyörän koko ajan priimakunnossa, öljyt vaihdettu ajokauden lopussa ja alussa jne. mutta kaikkeen ei vaan osaa varautua.

Pyörä on 2011 vuosimallinen ja ajettu tosissaan se reilut 13 000 kilometriä eli ei mikään vanhus vielä. Takakumi on suhteellisen uusi eli vielä ei ole mitään erikoista kulumista havaittavissa.

Kävin tuossa tutkiskelemassa pyörää ja huomasin yhden mahdollisen aiheuttajan laakerin vioittumiselle (jos se on syypää). Oli nimittäin aftermarket pakoputki asennettu siten, että on päässyt todennäköisesti töyssyssä osumaan akselin päähän. Se on ny korjattu ettei jatkossa enää tapahdu, mutta tuon luulisi jo aiheuttavan hallaa laakereille jos vauhdissa tulee iskua tuohon suuntaan.

Kiitoksia muuten vinkeistä, tää on aika huikea foorumi kun apua oikeasti saa. Aika monella muulla foorumilla keskitytään lähinnä vittuiluun :D

viisnelonen

Tuo Partasen mainitsema lämpörasitus vois olla hyvinkin syynä jos vaimennin on niin lähellä että ihan kontaktia syntyy.. vähintäänkin säteilysuoja pellistä tarttisolla välissä. Liika kuumuus ajaa rasvat ulos laakerista ja sitten jo alkaakin laakeripinnat/kuulat kuumeneen ja kulumaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Pakoputki taikka äänenvaimennin on kiinnitetty tukivarteen, joka on kevytmetallia. Todennäköisesti lämpöä siirtyy, vaikka välissä olisi lämpölevy.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 14.06.15 - klo:15:52
Pakoputki taikka äänenvaimennin on kiinnitetty tukivarteen, joka on kevytmetallia. Todennäköisesti lämpöä siirtyy, vaikka välissä olisi lämpölevy.

Se kevytmetallinen pyöränripustus varmasti haihduttaa sen verran kuin mitä sitä sitä siitä yhden? pultin kiinnityksestä siihen johtuu mutta säteilylämmönmäärä on merkittävä jos etäisyyttä laakeriin vain 1-2 cm. Tartteekin katto omasta ysistä miten siinä on etäisyydet ko paikassa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Jos muistini palvelee, niin vaimennin on kolmella pultilla kiinni tukivarressa, ilman eristettä. Ilma on aika hyvä eriste vaimentimen ja laakerin välissä, mutta kevytmetalli johtaa lämpöä hyvin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#28
No kyllä kolmesta pisteestä jo lämpöä siirtyykin. Mutta kyllä säteilylämmön määrä on merkittävä kun etäisyydet on vain muutamia senttejä. Onkohan siinä tämmönen se laakeri:    6202-2RS - 15x35x11mm, vai onko jo osanneet laittaa isomman.

Tuon kumi/muovi suojauksen mielekkyydestä tämmöisessä lämpimässä kohteessa voi olla monia näkemyksiä. Kysyisinkin että miksi ei peltiposkisia käytetä? Pysyykö tuossa rasva huonommin?

Näytti olevan 17x47x14, mielestäni ihan reilunkokoinen laakeri. Sama koko kuin X9:ssä(myös 500cc) vastaavassa paikassa. Ihan itseäni varten tarkistin koon niin hommaan osan valmiiksi renkaanvaihdon yhteyteen.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

En muista taikka tiedä mikä laakeri siellä on. Alimitoitetulta se kyllä vaikuttaa kohteeseensa. Suojattu molemmin puolin, niin paha viritellä rasvanippaakaan sinne.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003