Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Huatian 150cc

Aloittaja scooterpasta, 28.07.11 - klo:17:07

« edellinen - seuraava »

Ilmaruuvi

Olen samaa mieltä Coastsiden kanssa. Siinä on mäntä ottanut sekä pakoventtiiliin ja kanteen kiinni. Ja tuollaisten iskujen jälkeen voi öljyä alkaa vuotaa venttiilinvarresta palotilaan ja paine taas karkaa kantavan venttiilin kautta venttiilikopalle ja huohotuslinjalle. Männän päällinen taas on voinut käydä ylikuormituksella. Materiaali ylittänyt muokkautumisrajan ja kun kone jäähtyy niin päällinen on haljennut. Halkeaminen on voinut tapahtua jo aiemmin. Halkeamasta pääsee myös paine männän alle ja sieltä yläkertaan huohotukselle. Päällisen irtoaminen on vain lopputulos johon ollaan tultu. Koko kone on käynyt liian kuumalla? Suuri kuorma, paljon mäkiä? Jäähdytysongelmia? Ylikuumuus selittäisi venttiilin kantamisen ja männän päällisen murtumisen ja muutenkin materiaalien keskinäisen pusuttelun. Vääntynyt kansikin sopii samaan syssyyn.

scooterpasta

Onko olemassa jotain muita haittoja kun ympäristöhaitat jos  EGR-systeemin kytkee pois  systeemistä ??

pekpel

Pakoputki menee tukkoon jos on seokset liian rikkaalla, eipä muuta oikeestaan..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

VariJari

#63
Lainaus käyttäjältä: scooterpasta - 02.09.11 - klo:22:29
Onko olemassa jotain muita haittoja kun ympäristöhaitat jos  EGR-systeemin kytkee pois  systeemistä ??

Hmm.. tarkoitatko venttiilikopassa olevaa systeemiä?? Voin olla väärässä mutta ettei se nyt näissä olisi melko sama kuin ilmapumppu systeemi esim. baotian moposodessa, eli niissä ilmaa syötetään pakoputkeen katin toiminnan parantamiseksi.. (Edit:... poistettu harhailevat ajatukset..)

Edit: Juu, siis ajatus harhaili, kannessahan se rööri oli juurikin pakopuolelle eikä venttiilinkopan ilmatilaan... ajoin takaa juurikin Coastsiden hyvin ilmaisemaa ilman syöttö systeemiä... ja varsinainen automaailmassa käytetty EGR (Exhaust Gas Recirculation) ja joskus PCV (positive crankcase ventilation) lyhenteet on tähän juttuun ihan vääriä termejä (näkee usein nettikaupuissa kansien/kannen koppien kohdalla ja ulkomaisissa keskusteluissa..)

Joku jossain mainitsi että miksikäs sitten joillain on ollut tuon systeemin takia nokea imupuolen letkuissa,.. tuo venttiili systeemi voi mennä vähän rikki ja sitten falskaa tavaraa väärään suuntaan, eli pakopuolelta ilmanputsarin suuntaan.
Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

Olen nähnyt kaksi tapaa ilmastaa putkea:
a) Kannessa on kanava pakokanavasta läppäventtiilille siinä kannen yhteydessä.
b) Läppäventtiili on putken alkukäyrässä parissa eri paikkaa ja letku menee putsarin liittimeen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

scooterpasta

No, niin skootteri pelittää taas jotenkin, se on nyt 160cc ja kiihtyy ja kulkee tosi mukavasti. Minua häiritsee ääni joka kuuluu kun moottoria kiihdytetään ajon aikana. Kuuluu koneen vasemmalta puolelta sellaista ritinää/rutinaa miksi sitä sitten voisi kutsua. Ääni poistuu kun kiihdytys loppuu. Oma ajatukseni on, että se kuuluisi joko variaattorin rullista sillä ne ovat samaa alkuperäismoskaa kuin ne aiemmat jotka uusin hihnan vaihdon yhteydessä. Toinen vaihtoehto voisi olla variaattorin puoleinen kampiakselin laakeri. Laakeri saa varmasti öljyä mutta jos laakerin osien kovuudet ym muut on pielessä niin ei siinä voitelu yksistään pelasta. Mitäs mieltä muut ovat !

Laakerien laatu  on taitaa olla  kinuskeissa aika surkea. Oma kokemukseni liittyy takapyörän oikean puoleisen ns. tukivarren laakerin ja stefojen laatuun. Pyörällä oli ajettu 2400 km ja stefat oli väljät ja omituisen purukumimaiset. Molemminpuolin suojattu laakeri pyöri nykimällä. Laitoin tilalle SKF-laakerin ja Tiivistekeskuksen stefat. Mielenkiintoista nähdä kuinka kauan ne kestävät.

Coastside

Laakerivian huomaa takertelusta tai karheudesta pyörittäessä. Ääni on ilmeisesti nopeudesta riippumaton jurraus.

Tutkisin asiaa niin että poistaisin etuvariaattorin ja hihnan ja johtaisin pakoäänet letkulla kauemmas ja kuuntelisin kuuluuko laakerin seudulta ääntä. Kuulosuojaimen kuppiin voi porata letkulle tiukan reijän ja kohdentaa kuuntelun letkulla tarkemmin.

Toinen keino voisi olla poistaa molemmista päistä kaikki sekä myös ventiilien säätö niin löysälle ettei nokat ota venoihin ja pyörittää tulppa irti, huomaako karheutta tai ääntä. Pyörityksen pitäisi tuoda esiin myös heikkoa tärinää lohkossa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

scooterpasta

Ritinät/rutinat kuuluu ainoastaan ajossa kiihdytettäessä, jos annan kierroksia paikallaan takarengas irti maasta,  niin mitään ääniä ei kuulu. Vaatii kuormituksen. Kun vaihdoin moottoriiin uuden männän sylinterin ja venttiilikannen, niin kokeilin pyörittää kampiakselia, ei tuntunut väljyyksiä eikä muutakaan epänormaalia.

pekpel

Etuvarissa Liukupalat / rullat ovat kuluneet ja pitävät ääntä. voi olla myös etuvari kulunut pikkuisen väljäksi.
Otapa ja tarkista miten osat sopivat toisiinsa huollon yhteydessä..
Olikos tässä muuten rasvatut rullat ? Silloin vois autta jo vaseliinien vaihto pikkaisen..
Jos jostain manuskasta löytyisi mitta-arvot, helpottaisi paljon osien vaihtoa miettiessä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

scooterpasta

Uuden etuvarin rullineen vaihdoin kun skodella oli ajettu 1800 km. Rullat oli kulahtaneet kulmikkaiksi, ilmeisesti uudetkin on jo samassa tilassa. Suositelkaa hyviä ja kestäviä varirullia !

pekpel

Vartoos päivä pari niin ehtii asiasta oikeasti tietävätkin ja kokeiluitakin tehneet kommentoimaan.
Dr.Pulley voisi olla hyvä, mutta koska ei ole itsellä ollut alla niin en voi sanoa mitään puoleentai toiseen.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

scooterpasta

Siis jäi sanomatta että, ei ollut rasvaa alkuperäisissä, enkä laittanut uusiinkaan.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: scooterpasta - 11.09.11 - klo:21:47
Siis jäi sanomatta että, ei ollut rasvaa alkuperäisissä, enkä laittanut uusiinkaan.
Jos ei ole tiivistetty rullakuppi, niin ei se sitten rasvattukaan ollut.. Ja oikein teit.. 8)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

jalat

Joo osta rullien tilalle ehdottomasti dr.pulley kulmikkaat liukupalat. Vari toimii sulavammin, herkemmin ja vähemmillä tärinöillä. Eron huomaa heti. Ovat hieman kalliimmat kuin rullat, mutta niiden kesto pitäisi myös olla pitkäikäisempi kuin rullilla, joka kompensoi hintaa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

VariJari

Lainaus käyttäjältä: scooterpasta - 11.09.11 - klo:19:28
No, niin skootteri pelittää taas jotenkin, se on nyt 160cc ja kiihtyy ja kulkee tosi mukavasti.

1. Oliko pytty oikeasti 160cc (59mm?) vai 155cc?
2. Paljonko oli uuden sylinterin helman ulkohalkaisija?
3. Menikö pytty heittämällä paikaleen vai jouduitko hiomaan lohkosta pois materiaalia että mahtui paikalleen?
4. Suoraa linkkiä ao. 160cc pakettiin?
Harrastelussa: bt49qt-12