Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

Timo

Noni

Tuli tuo takajarru purettua.
Tuo ensimmäinen tiiviste,pölysuoja oli kummassakin männässä aikas entinen. niitten alla olevat itse tiivisteet aika hyvässä kunnossa.uusia varmasti löytyy rautakaupastakin.
Männät jokseenkin hyvässä kunnossa.
Mäntien päissä,noin 1cm matkalla oli naarmuja,ruostetta.Pari vähän syvempääkin naarmua.Varmaan pölysuojan takia tullut hiekkaa väliin...
Saakohan noita kevyesti hioa vaikka tuolta matkalta?ja lopuksi vetää vaikka 1600 paperilla? Loppumatkalta männät olivat loistokunnossa.

Noita mäntiä en näin pikasesti löytäny mistään.
Mittasin että ovat noin 25mm leveät ja 29-29,5mm korkeat (paska työntömitta)
Yhdet AJP männät näin,olivat 25mm leveät,mutta 13mm korkeat.

Ilmoittakaa jos satutte jossain esim netissä näkevänne!

Eki

Löytyisikö seuraavalle ongelmalle mitään selitystä: 82cc Solifer r50, vakio suutin elikä 85 ja vakio tyhjäkäyntisuutin 34, vetää ja kulkee todella hyvin, mutta 75 jälkeen tuntuu ettei löpö riitä, vaihdoin 88 suuttimen ja tyhjäkäyntisuutin nyt 36, alkoi kulkemaan hieman nykimällä, elikä epätasainen käynti ja edelleen sama ongelma 75km/h paikkeilla. Oli taannoin 92 suutin, niin kulku oli vielä nykivämpää, kaasarin neulan rikka alimmassa lovessa, elikä parhaiten toimii vakisuuttimilla. Kaikki alkoi kun hajosi alkuperäisestä pakoputkesta kiinnikkeet ja vielä 4.5 viikkoa saa odottaa uutta vahvistettua pakaria, nyt kiinni Solifer Exportin putki mistä poistettu virtausta haittaava takaiskuventiilin haarauma ja hitsattu reikä umpeen, äänet ovat hieman liian kovanpuoleiset ja hörähtelee sekä paukahtelee vauhdissa kun heittää kaasun vapaalle (on kuin joku kilpakone)! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

-Jarkko-

Mun mielestä huutelis suurempaa kaasutinta, 20mm tai 24mm. Ei pelkkä suuttimen vaihto auta jos ei muuten kaasuttimen koko riitä.
Kuinka voi kiinnike hajota ja mikä ehjän saamisessa kestää??
Mulla kymcossa metrakitin tehari jossa keewayn vakioputken vaimennin mutta kyllä tuo tuollakin vaimentimella huutaa aika kovaa eli kyllä se pakoputken rakennekin ääniin vaikuttaa.

Vakioputkea pitäis vaan hieman korjata, alkupäästä putki aivan hapero ja ennenkin korjattu hitsaamalla, pitäis vaan jostakin saada halk 20mm putken mutkapaloja mutta ei tuota kokoa olut edes romukaupasa ja auton pakoputkivärkkiä ei noin pienenä saa.
Vakioputki painaa muuten 5.6kg, tuo tehari ilman vaimenninta 2.4kg.

Eki

Ensiksikin pakoputkesta hajosi kulmarauta mikä pitää takaisinpäin käännettyä vaimennin osaa paikallaan ja Heinolan reissulla ihmettelin miksi mopo täristää ilkeästi, pysähdyin ja huomasin että oli runkoon kiinnitettävästä korvakkeesta murtunut. Se että kestää maahantuojan mukaan, niin ensiksikin maahantuoja on Solikalla vaihtunut ja Kiinasta kuulemma tulee 6 viikkoa tavata, nyt niistä kuudesta on kulunut noin 2 viikkoa. Ajattelin itsekin että näinköhän vaatisi 19mm kaasarin tilalle missä imukaula ja pakeliitti tiiviste myös 19mm, niin isompaa kaasaria, siihen 24mm:n kaasariin ei muistaakseni vaan käy tuo vakio ilmanputsari, elikä tulisi liian iso projekti, myös sylinterin ja kaasarin välinen tiiviste olisi tehtävä itse!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

hcjussi

Juu ongelmat oli tipitiessään, kunnes tuli seuraavaa. Sammuilee kun pysähtyy, ei lähde käyntiin vasta ku antaa vähän kaasua, kiihtyy huonosti, eli meinaa sammua kun vääntää paikoiltaa kaasua, mutta lähtee sitten kiihtymään 2-3 sekunnin jälkeen. Kun lähtee kulkemaan kunnolla kulkee 40-55 kmh. Ylämäkeen hyytyy vauhti 25-30 km/h. Tyhjäkäynnillä ravistaa skootteria ihan urakalla. Röpöttää hiukan. Liikkeessä pientä nykimistä. Kaasari puhdistettu, seosruuvia käännelty 2 keirroksen osalta varmaan joka asentoon, venttiilien välykset säädetty, ilmaputsari puhdistettu.

Ilmeisesti käy rikkaalla kun mustaa tulpan, mutta en keksi mitään mistä se voisi johtua. Seokset on säädetty kuten olen ohjeita lukenut. jos alipainepuolella olisi vuoto, niin eikä muutu seokset laihalle?? Mielestäni ei venttiileistä kuulu mitää kilinää (öljynä 20W50 öljyä). Säädin ne 0.10 mm ja sillä tavalla että se tulkki liikkuu välissä mutta ei kevyesti. Voiko kuminkin olla ilmansaanti ongelma? Automaattiryypystä sen verran että kuinka paljon pitäisi virran olla, jos mittaa esim. ominaisvirta mittarilla puohoista kun kone on kylmä, vai voiko sitä edes mitata?
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

Samppa

Sellainen kuiva musta nokinen tulppa kielii yleensä juurikin liian rikkaasta seoksesta tai sitten sytytyspuolen ongelmista kuten tulppa, CDI tai puola.

Ryypystä yleisesti ja Dellorton arvot (nämä arvothan vaihtelevat ryypyn valmistajan mukaan joten nuo arvot eivät välttämättä päde sinulla):
http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=94&Itemid=71

Jos se ryyppy laahaa sulla kokoajan päällä, niin testaappa iltaviileessä kylmällä koneella miten käynnistyy. Pitäisi käynnistyä hyvin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 03.06.10 - klo:18:59
Sellainen kuiva musta nokinen tulppa kielii yleensä juurikin liian rikkaasta seoksesta tai sitten sytytyspuolen ongelmista kuten tulppa, CDI tai puola.

Ryypystä yleisesti ja Dellorton arvot (nämä arvothan vaihtelevat ryypyn valmistajan mukaan joten nuo arvot eivät välttämättä päde sinulla):
http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=94&Itemid=71

Jos se ryyppy laahaa sulla kokoajan päällä, niin testaappa iltaviileessä kylmällä koneella miten käynnistyy. Pitäisi käynnistyä hyvin.

Täytyy testailla noita juttuja mitä luki tuolla linkissä!!

Mittausta tarkoitin tuolta ryypyn liittimen navoista, että pitääkö sinne tulla kokoajan täysi virta, eli 12 v tms...?? Tällä tarkoitin sitä kun itse mittaa skootterin ollessa käynnissä ei se näytä oikeistaa mitään!!

Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: Walle - 03.06.10 - klo:20:31
Siihen tulee vaihtovirtaa 12-14V aina käydessä.

Ajelin tuossa kotiin äskettäin töistä ja toimi huomattavasti paremmin kun oli viileä keli. Otti jopa hiukan yli 6000 kierrosta, kun päivällä 5500 tai vähän alle. Virtaa ei kyllä tuli sinne liittimelle. Olisiko joku piuha mistä voisi ottaa virran tuolle johdolle? Tietty tarkistan ekana mistä johtuu!!
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

hannu8619

Onkohan kukaan vetänyt ryypylle akulta suoraan piuhoja. Siihenhän voisi laittaa katkaisimen väliin  ::)
Baotian bt49qt-11

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: hannu8619 - 04.06.10 - klo:09:22
Onkohan kukaan vetänyt ryypylle akulta suoraan piuhoja. Siihenhän voisi laittaa katkaisimen väliin  ::)

Sellaista tuli vielä mieleen että tuleeko ryypylle virta cdi-boksilta vai mistähän se virran ottaa?? Tiedän vaan ruveta tutkimaan!! Näen se kyllä kun katteita puran mutta aattelin jos jollain ois jo tietoa!!
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: Walle - 04.06.10 - klo:12:28
Sähkö tulee siitä ihan vierestä magneetolta. Toisesta niistä magneeton johdoista pitäis olla aina yhteys ryypylle. Saattaa johto kuitenkin kierrellä pitkin mopoa, kun joissain mopoissa on vastus siinä johdossa. Vastukset on yleensä siellä etukatteen alla suojassa.
Kannattaa ensin kokeilla lämpeneekö ryyppymötikkä käydessä. Ei se ryyppy päälläollessaan haittaa mitenkään ajoa. Vaikuttaa lähinnä tyhjäkäyntiin.

Ryyppy lämpiää. Löytyi vastus. Vastukselle tuleva virta on jotain 13-15v. Vastukselta lähtevä virta ryypylle vaihtelee sitä mukaan kun kierrokset nousee. Normi tyhjällä käynnillä on joku 0.35V ja kun kierrokset nousee niin virtaa tulee varmaan 2V asti!! Sulake on 15A mikä on akulla.
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: hcjussi - 04.06.10 - klo:13:28
Lainaus käyttäjältä: Walle - 04.06.10 - klo:12:28
Sähkö tulee siitä ihan vierestä magneetolta. Toisesta niistä magneeton johdoista pitäis olla aina yhteys ryypylle. Saattaa johto kuitenkin kierrellä pitkin mopoa, kun joissain mopoissa on vastus siinä johdossa. Vastukset on yleensä siellä etukatteen alla suojassa.
Kannattaa ensin kokeilla lämpeneekö ryyppymötikkä käydessä. Ei se ryyppy päälläollessaan haittaa mitenkään ajoa. Vaikuttaa lähinnä tyhjäkäyntiin.

Ryyppy lämpiää. Löytyi vastus. Vastukselle tuleva virta on jotain 13-15v. Vastukselta lähtevä virta ryypylle vaihtelee sitä mukaan kun kierrokset nousee. Normi tyhjällä käynnillä on joku 0.35V ja kun kierrokset nousee niin virtaa tulee varmaan 2V asti!! Sulake on 15A mikä on akulla.

Juu, noh en tiedä mikä vaivaa. Tulin töihin niin alkuu ei oikein halunnu taas kulkea. Sit tasasella 40-45 kmh vaihtelevasti. Alamäkeen mittarinmukaan kävi 70 kmh. Eli vääntö puuttuu, loiva ylämäki kun tulee niin vaihti putoaa. Liikkeellelähtö on etanana vauhtia 2-4 sekunttia. Välillä ottaa kieroksia kiihdytyksessä kun lähtee kiihtymään jotain 6000 kierrosta ja toisinaan 5000-5500, joka pysyy myös ajon aikana.

Kyllähän tolla kerkiää, mutta harmittaa kulutus: 2 litraa 40 km/h.
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

hcjussi

#507
Lainaus käyttäjältä: Walle - 04.06.10 - klo:15:37
Se taitaa olla vastus johon hukataan tehoa jos ajelee ilman valoja. Sitä en tiedä miksi ja sitä ei kaikissa ole. Vois olla tasaamassa tyhjäkäyntiä tai jännitettä. Ryyppypiirissä ei taida olla vastusta missään mopossa. On vaan kytkentäkaavassa ja voi sen takia olla johdotettu sen etukatteen kautta.
Kyllä noi nokiset tulpat johtuu ihan muista jutuista.
Kaasarin neulaventtiilin välissä voi olla roska. Sellaset kuminkappaleet, jotka irtoo letkua pyöritellen irrotellessa, on aika sitkeesti siellä venttiilissä. Ton takia omassa on mopoihin tarkotettu suodatin letkussa ja en koskaan irrota letkuliitoksia suodattimen ja kaasarin väliltä.
Eikö toi bensan valuminen kahden venttiilin läpi ollu se alkuperänen ongelma? Pitäis korjata kaikki viat kerralla.

Alkuun ongelmana oli alipainebensahana joka valutti bensaa alipaine letkun kauttakin koneeseen. Tein siitä sellaisen suoravalutteisen hanan, josta bensa kulkee suoraan läpi. laitoin siihen väliin katkaisijan. En usko että ongelmana on tuobensahana viritelmä kun kumminkin kuluttaa noin paljon bensaa eli ainakin saa bensaa. On siinä myös sellainen valkoinen suodatin letkujen välissä!! alipainepuolen olen tukkinut molemmista päistä.

Ja ryypyn testasin ja mittasin, siis sen verran että kun kone lämpeni niin otin ryypyn irti niin oli 0.9 cm ulkona se mistä se mitataan ja pienen pakkasessa olon jälkeen se mitta oli 0.6 cm. Eli ainakin menee edes takaisin. 

Neulaventtiilin välissä, eli siellä minne se kaasarin neula menee? Jos sitä reikää tarkoitat, en kyllä muistaakseni sinne puhallellut ilmaa ollenkaan. Tarkoittaako tämä sitä että neula ei pääse laskeutumaan tarpeeksi? Letkuja olen joutunut tuon oman viritelman takia irrottelemaan!! Täytyy vielä purjaa kerran kaasari ja käydä ilmapaineella ihan kaikki röörit läpi.
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: Walle - 04.06.10 - klo:16:58
Neulaventtiili on se minkä koho sulkee. Muutenkin vois katella kohoa ja niitä vipuja. Se venttiilin kuluminen ei taida olla mikään iso ongelma. Toi kuminen imujuttu on sitä estämässä.

Ok! Sen kyllä testasin että menee kiinni ja ei vuoda. Miullahan on suoravalutteinen bensahana ja se on ollu yönylikin auki ja ei ole bensa lainehtinut yli. Eli varmaan toimii ihan ok. Noh, voihan se olla kumminkin että ei vaan saa tarpeeksi ilmaa. Voisiko tämmöinen juttu vielä valaista vikaa: Kun ruuvaa seosruuvia kiinnipäin, niin sitä mukaan kierrokset nousee ja kun on kokonaan kiinni niin tuntuu vaan kierokset kiihtyvän. ajoon ei vaikuta parantavasti!
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: Walle - 04.06.10 - klo:17:42
Ei se kaasari vuoda siitä "ylivuotoputkesta" vaan suuttimien kautta ilmanputsariin tai moottoriin.
Kannattais kokeilla se kohokammion tyhjennys roppu auki ja letku johonkin pulloon.

Neulaventtiili voi vuotaa ajoittain roskien tai kulumien takia. Huomaa ainakin tyhjäkäynnin puuttumisesta ajoittain. No tietty käynnistyksessä haisee bensa ja vaatii kaasua.

Seosruuvista löytyy uutena sellanen maksimi tyhjäkäynti kohta. Ilmavuotojen ja kaasarin kulumisesta tai jostain ??? syystä ei aina löydy. Sillon pitää säätää silleen ettei sammu liikennevaloihin ja lähtee kakistelematta liikkeelle. Ensin kierroksia ja sitten nopee tyhjäkäynnille ja säädetään ettei sammu.
Ei vaikuta mitään kulutukseen. Ihan vaan tyhjäkäyntiin ja käynnistyvyyteen.

Ilman kaasua ei kyllä lähde käyntiin eikä ole oikein tyhjäkäyntiäkään ainakaan kuumana eikä aina kylmänäkään!! Välillä lähtee kylmän ilman kaasua käyntiin sillein hyvin pienillä kieroksilla. Joo, olen säätänyt varmaan kaikilla mahdollisilla konsteilla ja käy kyllä ihan ok vähän aikaa, mutta kun vähän laittaa kaasua ja päästää irti niin sammuu!! Puran vielä sen kaasarin ja tarkistan kaikki paikat sieltä!!
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006