Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

Partanen

Finnairilla ne varmasti käyttävät myös momenttiavainta. Sitä olisi hyvä käyttää missä tahansa remontissa, tai huollossa, jos ei ole sen vertaa tolkkua, että ymmärtäisi olla vääntämättä kierteet pilalle alumiinista.  :P

Finnair on varmasti siinäkin mielessä hyvä vertaus, että siellä määrä-aikaishuolloilla ennalta ehkäistään monia huolia. Jos koneesta loppuu öljy Atlantin yllä, niin lentolippujen myynti saattaisi kärsiä. Sama juttu se on maan päällä kulkevien laitteiden kanssa. Asiallisesti huollettuun laitteeseen voi luottaa. Toki jos omat taidot epäilyttää niiden kierteiden suhteen, niin kannattaa jättää kiintoavaimen käyttö niille, jotka sen hallitsee.  :-\
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kekra

Monet ovat vääntäneet kierteet tulpastakin piloille. Tarkemmin sanottuna kannesta. Taitaa olla suhteellisen yleistäkin. Jostain syystä porukka käyttää raakaa voimaa enemmän kuin järkeä..

Noista kaikista selviää sillä kun ei availe turhaan paikkoja mitä ei välttämättä tarvitse availla. Ei sitä tulpan väriäkään täydy välttämättä tarkistella ihan lämpimikseen. Jos mopo kulkee niin tulppakin on todennäköisesti kondiksessa.

Ei meidän varmaankaan kannata tämän enempää vääntää asiasta. Sinä huollat moposi tavallasi ja minä tavallani. Valtaosa ei varmaankaan ollenkaan.

A_sentaja

Kukaan meistä ei ole seppä syntyessään, moni on kyllä erinäisiä kokemuksia rikkaampi kuollessaan.. :D Minäkin kauan kauan sitten aloittelevana mopedistina korkkasin kierteen jos toisenkin vanhasta kunnon suolivieteri speedistä vuosimallia muuten 69, ei siis näitä idän kukkasia. Autopuolellakin suositellaan vaihtamaan kannen pultit remontin yhteydessä, vaan moniko sen tekee.. Toisekseen alumiini ja teräs on mielenkiintoinen yhdistelmä,, pari vuotta sitten korjasin mopoa jossa sai avata ruuvin jos toisenkin ja etujarrun hilppeitä tangosta irroittaessani vedin molemmat pultit poikki.. :o Ne olivat syöpyneet alumiiniin kiinni niin tiukkaan ettei tosikaan, porasin jämät pois ja uudet jengat sekä pultit ja homma selvisi sillä.. Huoltakaa menopelejänne, niin peli menottaa pitkän aikaa... :) :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Kahden metallin väliin kuuluu öljy. Uskomattomia jumittumia kohtaa joskus ja mitkään työkalut eivät tunnu kestävän. Kemiallinen liuotus toimii joskus.
Öljy sotkee kiristysarvot siten että voideltu kiristyy kuivaa enemmän. Osia voi tosin voidella jälkeenpäinkin.

Huoltokukkasia varhaisilta mopovuosilta on eräs tuttu joka tyhmyyttään kiristi ylihyppivää ketjua että se lopulta katkeili sen vuoksi.
Toinen menetti sormenpäänsä kun vaihtoi vaihdetta suoraan käsin moottorin sivukotelo auki ja työnsi srmensa ketjun väliin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kenzy

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 11.06.08 - klo:22:33Autopuolellakin suositellaan vaihtamaan kannen pultit remontin yhteydessä, vaan moniko sen tekee..

Pakko sen verran viilata pilkkua, että kannenpultti on kevennetty ja sen tarkoituksena on toimia jousena liitoksessa (kuten nyt kaikki ruuvit toimivat kuten jouset, mutta kannenpultti erityisesti), jolloin se venyy kohtalaisen paljon ja tekee esijännityksen tiivistepintaan. Jos kannenpulttia ei vaihda, ei myöskään kannentiiviste välttämättä pidä, mikäli tiiviste on kovinkin jämptisti mitoitettu, venynyt kannenpultti kun ei enää kiristä oikealla tavalla :P Mutta totta, kaikki eivät vaihda kannenpultteja, vaikka ne ovat yksiä harvoja pultteja autossa, jotka todellakin täytyy vaihtaa, ja öljytä huolellisesti ennen kiinnittämistä. [/offtopic]
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Hyvä Kenzy, että jatkoit vaarin höpinöitä tarkentamalla asiaa, ;D itse jo niin seniili ja jotkin asiat itsestäänselviä, ettei niitä jaksa toistaa.. ;D ;D Minullekkin kauan sitten jo amiksessa opetettiin nuo asiat, ja nykyään kaiken tekee jo melkein ajattelematta sen suuremmin miksi näin teen. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

#96
Kenzy ehtikin ensin, mutta on mullakin vähän kerrottavaa kannenpulteista. Nimittäin ainakin Ford:in OHC koneessa vaihtui kannenpultin malli jossain vaiheessa. Kone muuten pysyi samana ja pitkään. Vanhemmat pultit (kuusiokolokannalla) sai käyttää uudelleen, mutta niitä käytettäessä piti kansi aina jälkikiristää. Uuden mallisilla pulteilla (Torx-kannalla) jälkikiristys voitiin jättää tekemättä, sillä pultti oli venyvää mallia. Tämä venyvä pultti on kertakäyttöinen, sillä se tosiaan venyy vain kerran. Eli se oli uudistus, jolla säästettiin aikaa ja sitä kautta rahaa, kun yksi työvaihe jäi pois.

Minä en ole kuullut kannenpulttien vaihtosuosituksista yleisenä ohjeena. Mutta sen tiedän, että jos pultti on tehty venyväksi, niin se on kertakäyttöinen. En edes viitsisi riskeerata ja laittaa vanhoja pultteja, jos kyseessä venyvät pultit. Lasken omallekin työlle vähän hintaa, ja maksaahan se kannentiivistekin, ei niitä viitsi tuhlata pienen säästön toivossa.

Lainaus käyttäjältä: kekra - 11.06.08 - klo:16:17
Monet ovat vääntäneet kierteet tulpastakin piloille. Tarkemmin sanottuna kannesta. Taitaa olla suhteellisen yleistäkin. Jostain syystä porukka käyttää raakaa voimaa enemmän kuin järkeä..

Noista kaikista selviää sillä kun ei availe turhaan paikkoja mitä ei välttämättä tarvitse availla. Ei sitä tulpan väriäkään täydy välttämättä tarkistella ihan lämpimikseen. Jos mopo kulkee niin tulppakin on todennäköisesti kondiksessa.

Ei meidän varmaankaan kannata tämän enempää vääntää asiasta. Sinä huollat moposi tavallasi ja minä tavallani. Valtaosa ei varmaankaan ollenkaan.

Kertaalleen kiinni ollutta tulppaa kiristetään vain 1/14 kierrosta sen jälkeen, kun tulpan tiiviste ottaa kiinni kanteen. Tämä johtuu siitä, että tulpan tiiviste on kokoonpainuvaa mallia. Kertaalleen käytetty lytyssä oleva tiiviste ei enää jousta.

Skoottereissa suurimmat ongelmat tulppien kanssa taitaa olla niitä, jossa tulppa on väännetty väkisin väärille kierteille.

Mitä huoltamiseen tulee, niin varmasti valtaosa huoltaa kulkinettaan uutena. Kun se ajokki sitten vanhenee, ei siihen enää ehkä raaski ainakaan teetättää huoltoja. Ja jos itse ei osaa, pysty, tai välitä, niin huoltaminen vähenee. Tässä tulee sitten se kohta, mikä tympii minua. Se, että haukutaan jotain ajokkia pa*kaksi siksi, että se ei toimi koskaan. Ja kaikki johtuu vain  siitä, että huollot jätetään tekemättä. Esim. jakohihna katkeaa autosta, niin remontin jälkeen auto äkkiä vaihtoon, kun oli niin huono ettei kestänyt.

Se on toki ymmärrettävämpää, että jos ottaa tietoisen riskin, ja jättää vaikka venttiilit moposta säätämättä. Ei yleensä ole kuoleman vakavaa, vaikka sateessa joutuisi mopoaan työntelemään.

Kovin paljoa niitä huoltokohteita ei mopossa ole. Rengaspaineet ovat kuitenkin asia mikä minua jopa suututtaa. Melkein joka päivä näen liikenteessä autoja, joissa on selvästi vajaat renkaat. Sen tietää miten käy kun semmoisella autolla joutuu tekemään äkkinäisen väistöliikkeen. Ja sama se on mopolla. Se pikkunapero sotkee siinä pyörätiellä polkupyörällä, kun takaa tulee mopo tyhjillä renkailla. Naperon ajelu ei ole varmaa, ja kääntyykin katsomaan mihin se äippä jäi. Mopomies sitten ottaa ja kaatuu tyhjien renkaidensa kanssa, ja mopo liukuu naperon päälle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Rambe

#97
Onko totta että Solifer Skootterimopoissa on heikko etuhaarukka?
Joku väitti Suomi24:lla että hänellä oli mennyt rikki etuhaarukka 50km\h nopeudella.
Katsoin korjausoppaasta jossa oli eri-merkkisiä skootterimopoja ja niissä kaikissa oli samanlainen etuhaarukka,kuin Soliferissakin.
Eli tuskimpa se skootterin merkistä on kiinni jos etuhaarukka hajoo.
Vai mitä mieltä muut ovat asiasta!
Olisi kiva saada vastauksia kyseiseen asiaan!

purgiaali

Tota oon hieman miettinyt isekin kun on ittellä tollanen solikka. En oo kyllä omaani vielä rikki saanut vaikka melkoisessa rääkissä se on ollut.

Ei se huono kestävyys varmaan ihan peräton huhu ole ei kai niistä muuten takaisinkutsukampanjaa olisi tehty.
tässä linkki:
http://www.ake.fi/ake/akerecall/DetailPublic.aspx?id=341

samil

Muistaakseni vain yhdessä erässä oli keuloissa valmistusvika. Eiköhän kaikki kyseistä erää olevat ole korjattu jo. Tosiaan nuo vain hajosivat, en tiedä mitä käytännössä tapahtui (meni poikki, jotain irtosi?) :)

funke

On se menny uuseemalta poikki, mitä oon noita foorumeja seurannu. Mullekin tuli se kutsu lappu. Huoltomies vaihto sen vaik mitään vikaa ei ollutkaan. Se on vaan tehoton kone, varsinkin ylämäessä.

Samppa

#101
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

mcclane08

#102
tuli ostettua Solifer Export Xtr50 -08 tuossa toukokuussa.
on käytetty 300km ja 1000km huollossa ajallaan.

1000km huollossa vielä säätivät venttiileitä ja sanoivat että vielä kantoi pakopuoli,ja asentaja sanoi että on käyny laihalla. no se sääti kaasuttajan seoksia ja sitten alkoi tyhjäkäynti olla 3000-4000 kierrosta kun ennen säätöä se oli noin 1000 kierrosta. tästä säätämisestä alkoi sitten jatkuva nykimien ja huonosti kulkeminen,aiemmin tuo meni lähes 70 km/h.

nyt on mittarissa 1450km ja eilen illalla sanoi sopimuksen irti,käy enää tyhjäkäyntiä eikä kestä kierroksia lainkaan. tällä viikolla olen 3-4 kertaa ajanu tuonne huoltoliikeeseen ja joka kerralla on säädetty kaasuttajaa mutta ei apua käyntiin.

tultiin sitten siihen tulokseen että tämä soliferin oma kaasutin on täysi susi,tilasin eilen moposportilta DELLORTO PHBG 18 AS 4T kaasuttimen.

voisiko tämä vika nyt olla tuossa kaasuttimen kalvossa että se olisi rikki?

ensi keskiviikkona laitetaan Dellorto paikalleen ja toivottavasti alkaa kulkea kunnolla.


jos teillä muilla on kaasutin ongelmia niin tilatkaa moposportilta tuo Dellorto, 69e vain hintaa.
ja 21mm on 73e.

muuten on mopo kulkenu ennen säätöä hyvin.

onko tuossa kaasuttimessa jokin kuristus?
ja missä siinä on elektroninen rajoitin vai onko sellaista?  ylämäkeen menee vain 25km/h ja luin jostain että kun otti rajoittimen pois niin se alkoi mennä mäetkin hyvin..

onko myös pakoputkessa jokin kuristus?


nyt vaan tuo vehje otti ja teki stopin:

käy tyhjäkäyntiä mutta ei kestä yhtään kierroksia,meinaa heti tukehtua.
on tällä viikolla käytetty 3 kertaa huollossa jossa on säädetty kaasutinta,meno oli nykivää kunnes se toissapäivänä jätti tielle.

ajelin 15 km/h nopeudella kotia illalla 20km työmatkan.


mistä siis voisin alkaa etsiä vikaa tuohon vikaan ettei kestä kaasua?

kekra

Avaa se klemmari kaasarin ja ilmanputsarin välistä ja irrota letku ja kokeile kulkeeko pelkällä raa`alla ilmalla. Jos kulkee niin silloin ilmanputsari on tukossa.

Jos mopo jättää tien päälle niin harvoin sitä saa pelkästään kaasaria säätämällä kuntoon. Tarkoitan siis seoksia säätämällä. Kyllä siinä on silloin jotain "isompaa" vikaa kuten esim. kaasarin kalvossa reikä, kiihdytyspumppu jumissa, venttiilit kantaa jne.

Tuo että sillä pystyi kuitenkin ajamaan sulkee pois venttiilien kantamisen joten tsekkaa nuo muut vaihtoehdot.

purgiaali

Minulla kävi kerran niin että kaasuttimen luisti jumittui auki, kun sinne oli ilmeisesti jäänyt roskaa sitä avatessani. Kone kävi melkoisen huonosti silloin.

Toinen minun solikan ominaisuus on että ilmanputsarin sisääntulossa oleva karkea metalliverkkosuodatin tukkeutuu  huohottimesta tulevan öljyn ja pölyn muuraamana jolloin kone ei saa ilmaa kunnolla ja tehot hukkuu.