Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tekoäly kertoi seuraavaa?

Aloittaja Eki, 19.03.23 - klo:13:02

« edellinen - seuraava »

Eki

Mopon suurin sallittu teho Suomessa on 4 kilowattia (kW). Vaikka Gilera Runner 50cc -mopossa on 4,4 kW:n teho, se ei ole sallittu mopoksi Suomen tieliikennelain mukaan, sillä se ylittää mopon enimmäistehon. Tällaisen mopon käyttö tieliikenteessä on laitonta ja voi johtaa sakkojen lisäksi esimerkiksi ajokortin menettämiseen ja mopon takavarikointiin. On tärkeää, että mopon teho ei ylitä sallittua enimmäistehoa, jotta liikenneturvallisuus säilyy. Etsin motowikistä Gileran tehot ruiskumallista: 4,4 kW / 6 hv / 7 750 rpm
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

Se on suurin sallittu sähkömoottorin teho, ei polttomoottorin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 19.03.23 - klo:13:23Se on suurin sallittu sähkömoottorin teho, ei polttomoottorin.
Suomen liikenne- ja viestintävirasto Traficom määrittelee mopojen suurimman sallitun teholuokan. Mopoissa saa olla enintään 50 cm³ tilavuudeltaan oleva polttomoottori, jonka suurin sallittu teho on 4 kW (eli noin 5,4 hv). Mopon suurin sallittu nopeus on 45 km/h. No tekoäly väittää toisin, puhuuko peräti huuhaata?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Palosella

Noin se tosiaan lukee Taficomin asiakirjoissa.

mopotinx3

Tyyppikatsastus poistaa liiallisen tehon ongelman. Kun ostaa tyyppihyväksytyn mopon, niin saa ajaa tieliikenteessä. Suurin osa ei tyydy tehtaan säätämään lailliseen tehoon. Jos edellinen omistaja on virittänyt mopon laittomaksi ja kilvet viety, pääsee katsastamaan ja on pakko kuristaa tehot. Varma konsti on laittaa pakoputken loppuun 10mm putki, niin äänikin säätyy lailliseksi eikä tehoa ole liikaa.  Kun katsastus on ohi, voin rälläköidä sen putken supistuksen pois ja ottaa Dellorto 15.15 kaasuttimesta 9mm supistuksen pois. Turhaa työtä on paljon, mutta noudatan katsastusmääräyksiä.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Palosella

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 19.03.23 - klo:18:34Tyyppikatsastus poistaa liiallisen tehon ongelman. Kun ostaa tyyppihyväksytyn mopon, niin saa ajaa tieliikenteessä. Suurin osa ei tyydy tehtaan säätämään lailliseen tehoon. Jos edellinen omistaja on virittänyt mopon laittomaksi ja kilvet viety, pääsee katsastamaan ja on pakko kuristaa tehot. Varma konsti on laittaa pakoputken loppuun 10mm putki, niin äänikin säätyy lailliseksi eikä tehoa ole liikaa.  Kun katsastus on ohi, voin rälläköidä sen putken supistuksen pois ja ottaa Dellorto 15.15 kaasuttimesta 9mm supistuksen pois. Turhaa työtä on paljon, mutta noudatan katsastusmääräyksiä.

Noissa Piaggion Purejet-koneissa ei ole putkessa eikä imupuolella mitään kuristuksia. Nopeus on rajoitettu variaattorin prikalla. Eli moottorin tehoa niissä ei käytännössä ole rajoitettu mitenkään.

joni_k

Oon monesti miettinyt että onkohan ne mopot ja skootterit joilla se tyyppihyväksyntä haetaan jotenkin laadukkaammin tehty ja hyväksyntä kun tullut kuluttajille myydään vähän sinnepäin olevia malleja. Niitähän ei konttorilla tarvitse käyttää näytillä muutaku hakee kilvet konttorilta.

Coastside

Valmistaja hakee luokituslaitokselta EU hyväksynnän ja lätkäisee tekemiinsä saman leiman omalla tahdollaan. Siksi kiinasta tulee liki samanlaisia. Kukaan ei valvo asiaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Aikanaan, kun enskamopot tuli mm derbi ja aprilia tämän eu ihauuden muodossa. Oli esimerkiksi apriliassa varmasti mopoaikakauden tehokkain 112 pytty, erinäisten markkinamiesten mukaan jopa 8hv,n edestä tehoa. Seuraavana vuonna malli tuli roimasti kuristetulla pytyllä, jossa oli vain 9mm pakoaukko. Sen jälkeen tulikin 113 pytyillä ja sähköisesti kuristettuna nämä minarellin enskamotit.

Itselläni oli tuo ensisarjan aprilia 112 pytyllä ja kun kurit poisti, oli kyyti kylmää, 100 kiloisen allakin mentiin kevyesti ylämäetkin ylös.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...