Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Super 8 4T kysymyksiä ja pohdintaa

Aloittaja Husky, 23.09.21 - klo:15:29

« edellinen - seuraava »

Husky

Taustaa:
Olin aiemmin kokeillut kaverin vastaavaa (vm. 2007) ja sain sen lainaan alkukesästä pariksi viikoksi. Silloin kypsyi ajatus että oma samanlainen on saatava.
Kokeilin myös toisenlaista skootteria mutta Super 8 koko ja tukevuus miellyttivät edelleen.

Ostin siis oman, vm. 2010. Ostaessa ajettu 9226 km, nyt jo 9890.

Olen tehnyt kaikki perushuollot ja skootterini toimii erinomaisesti.
No, okei venttiilit on vielä säätämättä. Mutta ei ne mitenkään ääntä pidä ja tehot tuntuvat olevan tallella.
Vaihdoin variaattorin hihnan vaihdon yhteydessä myös mopon mukana tulleen suoran holkin. Passasin sen tarkasti samanpituiseksi shimmilevyjen kanssa kuin sen pois otetun rajoitetun holkin.

Mopo siis toimii erittäin hyvin. Kiihtyy paremmin kuin se kaverin oma, joka onkin jo 14 tkm ajettu, jos sillä on merkitystä. Mutta se kaverin Super 8 kulkee jopa 70 alamäessä mittarin mukaan.  8)

Variaattorin rullat olivat hiukan kuluneen näköiset, ne saatan vaihtaa jossain vaiheessa.

Mopo kulki mittarin mukaan ennen hihnan ja holkin vaihtoa tasaisella noin 55 ja alamäessä ehkä juuri ja juuri 60.

Mutta... ei se mene yhtään kovempaa nyt vaikka on rajoittamaton holkki paikoillaan!  ::)

Tarvitsenko siis jonkun rajoittamattoman cdi-boxin? Tai kenties isomman suuttimen kaasuttimeen? Se boxi on helppo vaihtaa, mutta suuttimet minulle outo juttu. Apua kyllä löytyy suht läheltä.

Noin periaatteessa ei tällaisen keski-ikäisen ukon tarvitse kaahata mutta joskus kun kauempaa kotiin päin ajelee illan hämärässä niin olisihan se kiva jos matka joutuisi hiukan nopeammin.
Sakkoja ja moottoripyöräveroja ei ole tarkoitus silti saada...  :D

Tärkeintä on kuitenkin kestävyys ja luotettavuus. Eli en halua hirveätä vauhtia niiden kustannuksella. Tuon mopomallin alusta vain tuntuisi kestävän paljon enemmänkin, onhan suht samaa peliä myyty meillä 125 ja maailmalla 150 koneilla.

Täällä Suomessa nämä ovat kaikki enemmän tai vähemmän rajoitettuja, eli ns. tehtaan jäljiltä varmaan kulkisi paremmin. Ja siltä pohjalta kestäisi kai sen kunhan huolletaan.

Eli, se peruskysymys: Millä saisin rakkineeseeni lisää huippunopeutta? Kaikki muu on kohdallaan, ei ole valittamista.

Himmeli

#1
Luepas tuo ketju vaikka oeri malli onkin. https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=7185.0

viisnelonen

Eipä oo tietoo mulla mutta motot.net kertoo että..   "Ilmanputsarin ja kaasuttimen välisessä putkessa kuristus, ilmanputsarin ilmanotto putken kiinnitys reikä kuristettu, variaattorin holkki, liian pieni suutin."
http://www.motot.net/wiki/Kymco_Super_8_4T
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Fillyssä on kaksi koteloa joita yhdistää letku. ulompi on katteen kyljessä kiinni ja ilmeisesti äänenvaimennin?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Husky

Noi mahdolliset ilmankulun jarrut on helpohkoa tutkia.

Mutta jos pääsee enemmän ilmaa kaasuttimeen niin käykö laihalla ilman isompaa suutinta?

Samahan se on esim turboautossa että jos ahtoa lisätään mutta bensakarttoja (+sytkäkarttoja) ei säädetä niin laihalla käy ja venttiilit kärähtää...

Tässä voi olla sekin nyt mahdollisesti viisainta että en tee mitään. Koska mopedi toimii erinomaisesti. Vain huippunopeutta puuttuu.

Saisihan se kiihtyäkin paremmin ja olla hyytymättä mäkiin, mutta hei se on kuitenkin mopo eikä moottoripyörä.  ;D

Husky

Entäpä jos hommaisin vain sellaisen kierrosrajoittamattoman cdi-boxin?

Onko siitä mitään hyötyä?
Luulisi että ainakin alamäessä ei alkaisi kierroksia katkomaan, vaikka tasaisella ei sitten jaksaisikaan mennä kovempaa.
Ellei sitten variaattori rajoita menon tuohon 59-60.

Eli jos ei koskettaisi ilman ja bensan suhteisiin vaan annettaisiin koneen kiertää enemmän olettaen että ne suhteet pysyy oikeina.

Mutta eihän se kovin iso hyöty ole kalliilla hinnalla jos vain alamäessä pääsisi kovempaa. Muulloin oltaisiin edelleen sielä mittarin 55-56 lukemissa.

Olisin ihan tyytyväinen jos saisin moponi kulkemaan tasaisella 60 (mittarin mukaan) ja alamäessä enemmän.

Onko variaattorin hihnojen tarkoilla mitoilla oikeasti kovin suurta merkitystä?

Tähänkin laitteeseen myydään hiukan eri arvoilla hihnoja. Pituus ja leveys pienin vaihteluin.

konenikkari

Me kyllä kuulemme, ääntä korottamatta, (latojan huomio ;D)
Jos tarkoituksesi on ajella, pidempäänkin, en suosittele
kierrosrajottamatonta cdi boxia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

FinShoot

#7
Itse ostin sen rajoittamattoman boksin mun super 8 4t:n. Parin tonnin päästän tilanne on mikä on? En suosittele sitä boksia minäkään, kiekat nousee ala mäessä liikaa.
Edit. Toisaalta jos ajattelee sitä, että kyseisellä super 8:lla oli ajettu 26tonnia, niin ei se välttämättä lämpöleikannut tuon rajoittamattoman boksin takia. Mitä mieltä olette?

Sepi6

#8
Jos se kone ei jaksa kiertää tasamaalla rajottimelle asti, sitä rajoittamatonta on ihan turha hommata. Ja kuten konenikkari jo kirjoitti jos sillä laitteella meinaa ajella vähänkään. niin ylikierroksilla ajamista se ei kestä.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Husky

Taidan nyt tehdä niin että koska mopo toimii erinomaisesti tuollaisenaan niin annan asian olla.

Ehkä ehdin myös noilla nopeuksilla riittävästi paikasta toiseen.  ;D

Se kulkee siis vaivattomasti, lähtee liikkeelle hyvin ja saavuttaa nuo nopeudet ongelmitta.


Carlos67

Moro
Nostetaas vanhaa ketjua. Hommasin sitten minäkin keski-ikänen äijä tollasen super8 rassattavaksi ja mopossa on nyt 80cc sylinterisarja, 19mm kasari,rajottamaton cdi,suora holkki 9g rullat. No rakkine pelaa muuten ihan moitteettomasti mut huippuja vaan puuttuu,kulkee sen 65 mittarinopeutta ylä ja alamäkeen ja huutaa kun pistetty sika. Kysymys kuuluukin että saako tohon harvempaa perävälitystä mistään, kinkin välitys ei kuulemma käy? Entä käviskö siihen piikin välitys? Ei sillä että sen nyt paljon kovempaa tarvis kulkeekkaan mut mukavampi se olis ajella pienemmillä kierroksilla ja vois olla että konekkaan ei heti mossahtais.

mopotinx3

#11
Kuulostaa hieman remmiongelmalta. Kannattaa vetää tussilla tai spraymaalilla merkit lautasiin niin näkee minne remmi nousee.  Omassa Kymco Peoplessa remmin vaihto nosti vauhtia reilusti. Superkasiin voisi kokeilla pitempää ja ehkä myös leveämpää, jos nykyinen remmi menee helposta lautasten pohjaan.  Virinokka voi myös auttaa vauhdin nostossa. Ainakin People muuttaa ääntään voimaa uhkuvaksi, kun se pääsee kunnolla kierroksille ja mittariin tulee 80, hieman se fuskaa tietysti. Perä kuumenee, joten reikiä pitää porata varikotelon takaosaan. Moottori on vain 44mm mäntäinen.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Carlos67

Ok joo,ittekkin mietin tota remmiä kun mun mielestä se ei nouse etuvarilla kunnolla ylös. Remminä daycon kevlarhihna 738×18. Mikähän siihen mahtais olla hyvä, etu ja takavari sekä kytkin on uudet.

Carlos67

Onko kukaan saanu selville käykö tohon super8:siin piikin välitys? Eihän tota huutoa kuuntele pirukaan kun kone kiertää varmaan 9000 50 vauhdissa,varissa 9g rullat.

mopotinx3

Ainakin muissa kiinalaisissa on eri lohkot ja perävälitykset ja etu- ja takavariaattorin sisukalut.
Helpointa on ostaa Kymco S8 125cc, niin ei tarvitse ostaa kalliita osia turhaan. Vakuutus ei ole kalliimpi, ajokortti vaaditaan.  Esim Ebay ja Aliexp sivuilla voi katsella variaattorin eroja, tai kokeile haulla Kymco onlineparts.
Tai sitten voi hankkia japsiskootterin niin pääsee huohotusongelmista ja saa samalla 20-30 km/t lisää huippua.
Aprilia Sportcity One 50 4t