Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Niu

Aloittaja pahvenainen, 25.03.20 - klo:16:54

« edellinen - seuraava »

joni_k

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 29.11.22 - klo:10:18OL3 hyötysuhde 37% ;D
63% tuotetusta lämmöstä päätyy eurajoensalmeen.

Ei oikein ole vertailukelpoisia polttomoottori auton hyötysuhde ja ydinvoimala joka antaa sähköä kaikille.. ;D

konenikkari

"Täyssähköauton hyötysuhde latauspistokkeesta sähkömoottorin
akselille on maksimissaan 77 % ja elinkaarensa lopussa olevalla ajoakulla noin 49 %.
Sähköisen voimalinjan heikkoutena on sen heikentynyt hyötysuhde kylmissä
olosuhteissa. Ajoakuston häviöt kasvavat kylmissä olosuhteissa eikä sähkömoottorin
tuottama lämpö riitä polttomoottoriautosta poiketen auton matkustamon lämmittämiseen,
joten lämpöenergia joudutaan ottamaan suoraan akustosta. Ohjaamon lämmittäminen siis
lyhentää auton toimintasädettä lisääntyneen energiankulutuksen vuoksi ja auton
energiatehokkuus kärsii. (Korhonen ym. 2019, s. 27-28)"

PS juu piiperöitten mielestä sähköautoja ladataan vain tuulisella säällä tai auringon paistaessa, kun perhonen lentää mukana, nenän päällä  ::)
Tänäänkään ei siis ajeta autolla ollenkaan? ja tars kauppaan mennä :) 
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

joni_k

Menee puurot ja vellit sekaisin nyt. Toimintamatka, Toimintasäde ja hyötysuhde ei liity toisiinsa mitenkään. Eikös se lämmityksen hyötysuhde ole suorasähköllä aika korkea?

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 29.11.22 - klo:16:34Menee puurot ja vellit sekaisin nyt. Toimintamatka, Toimintasäde ja hyötysuhde ei liity toisiinsa mitenkään. Eikös se lämmityksen hyötysuhde ole suorasähköllä aika korkea?

Millä sähköajoneuvolla sinä ajat.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 29.11.22 - klo:10:18OL3 hyötysuhde 37% ;D
63% tuotetusta lämmöstä päätyy eurajoensalmeen.

Jotain tuollaista olen lukenut jo vuosia sitten ja ihmetellyt eikö niitä lauhdevesien energia määriä voi käyttää esim keskittämällä lähistölle kasvihuoneita tms jotta lämpö saataisiin talteen.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 24.11.22 - klo:09:18missä säilytät skootteria vai otatko akun irti ajon jälkeen?ite oon omassa sähköhärvelissä kantanu akut aina sisälle. yksi kaveri pitää pakkasessa ainakin tähän asti on skootteri pelannut. -5 on nyt pahimmillaan ollut.

Eikö näissä litium pohjaisissa akuissa ole juurikin se lataus joka on rajattu lämpötilastaan niin että pakkaslukemilla olevaa AKKUA ei pitäisi ladata? sen sijaan säilyttää voi ladattua akkua hyvinkin kylmässä sekä käyttää (=purkaa). Tosin se kylmän akun käyttöön liittyvät haitat tiedetään kyllä..

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Jos säilyttäisi jääkaapissa +10 puolityhjänä niin olisi edullisinta keston kannalta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

mulla ei omakohtaisia kokemuksia ole mutta säilytyksestä lämpimässä on maininta ohjeissa.

joni_k

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 29.11.22 - klo:17:31
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 29.11.22 - klo:16:34Menee puurot ja vellit sekaisin nyt. Toimintamatka, Toimintasäde ja hyötysuhde ei liity toisiinsa mitenkään. Eikös se lämmityksen hyötysuhde ole suorasähköllä aika korkea?

Millä sähköajoneuvolla sinä ajat.


L1e-a ajoneuvolla.

Coastside

#69
NIU:n akkua on ladattu 8 sykliä ja kunto on 99,2%. 1000 sykliin saa ajaa paljon. Kun tehot on pienet akku tykkää.

Laskuri antoi tehontarpeeksi:

45 km/h  778 W 100 %
35  "        495 "    50 "
30 "         266 "    35 "
Akku riittää pitemmälle hitaammin ajaen.

Ajoin 22 km, 20 km/h ja meni 1/4 akusta. 85 km voisi mennä? Kun työntää jyrkimmissä mäissä, sillä saa ajomatkaa. Se rullaa alamäet.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#70
NIU lataus on 300Wh/h, joka on 20 %, 10-15 km ajomatkaa.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Akuissa on tapahtunut hinnanlaskua. Nyt löytyi eu:ssa alkuperäinen akku 850 €, kun kiinasta 1100 €
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04