Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vauhdin hillintää

Aloittaja kippari68, 10.10.18 - klo:21:40

« edellinen - seuraava »

jwalk

#45
joo, aloittele 90-95 suuttimilla alkuun. Jos tuntuu tukkoselta, niin suurentele tulpan reikiä ja kato mihin suuntaan menee. Jos huonompaan, niin isompaa suutinta.
Tämähän oppikirjojen vastaista, mutta tulokseen päästään.
Isoin passeli suutin mulla tuon narakun setin ja 24mm kaasarin kanssa 132. Tosin vaparifiltterillä. Ja sillhn ne viimiset watit saadaan ulos, tosin melusaasteen kustannuksella.

kippari68

Näin täytyy toimia on aika selkeää noin ???? Asennan samalla sen putken minkä eBaysta hommasin
niin senkin mahdollinen vaikutus on sitten huomioitu. Se on LeoVincen 7470 E hyväksytty ja ei
tehoputken näköinen kapistus. Siinä on paksumpi alkukäyrä kuin vakioputkessa ja sen voi irroittaa
kahdessa osassa. Helpottaa vähän renkaan irroituksessa sitten. Siinä on kuristinholkki heti käyrän
alussa yhdellä hepillä  kiinni ajan sen vinkulla siitä pois ja poistan holkin. Sen jälkeenhän tuo E hyväksyntä vissiin kumoutuu. Mutta mukana tuli tarra jossa tuo hyväksyntä numerosarja on. Voisihan se vakioputkikin toimia mutta tuo on jo hankittu.

jwalk

Harvemmin nelarin putkissa mitään kuristuksia on. Ettei ole vaan vahvennus? Kunhan matsaa pakoaukon kanssa niin hyvä. Onhan nuo vakioputket ahtaan näkösiä, helpottaa vähän lämpöjä varsinkin pakoventtiilin osalta, kun vähän virtaapi paremmin.

kippari68

Se on kuri siihen on liimattu teippi jossa asia mainitaan. Ja äänet kasvavat kuulemma myöskin. Pellistä prässätty sellainen holkki joka laitettu yhdellä mig hepillä kiinni. Ilmeisesti ajateltu helppoa irroitusta.
Kasvattaa kuitenkin sitä putkea siitä ihan reilusti.

kippari68

Nyt on osia tullut ja pytty/kansi sarja ainakin visuaalisesti laadukkaan näköinen. Imuaukko 21mm
tuossa sarjassa ja siinä GY6 125 kurkussa on 22mm reikä sekä lämpöeriste pakeliitissa 23mm.
Eli pikkuinen kynnys on kun nuo vetää kasaan, maksaako vaivaa ottaa vinkulla imuaukkoa vähän
siitä suulta ettei olisi tuota pientä kynnystä. Vai onko hifistelyä.  24mm kaasari tuli myös se on Narakun
tekemä siinä ei ole sellaista mekaanista kiihdytyspumppua niinkuin 19mm on. Sen sijaan siinä on
yksi alipaine letku joka menee siihen kylkeen ja jota ei tuossa pienemmässä ole. Liittyykö tämä johonkin
kiihdytyspumppu ratkaisuun. Ja ne venttiilit tosiaan ovat 64mm pitkät, onneksi tilasin Virijavarasta
tuon toisen nokkapukin.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: kippari68 - 30.10.18 - klo:20:10
Nyt on osia tullut ja pytty/kansi sarja ainakin visuaalisesti laadukkaan näköinen. Imuaukko 21mm
tuossa sarjassa ja siinä GY6 125 kurkussa on 22mm reikä sekä lämpöeriste pakeliitissa 23mm.
Eli pikkuinen kynnys on kun nuo vetää kasaan, maksaako vaivaa ottaa vinkulla imuaukkoa vähän
siitä suulta ettei olisi tuota pientä kynnystä. Vai onko hifistelyä.  24mm kaasari tuli myös se on Narakun
tekemä siinä ei ole sellaista mekaanista kiihdytyspumppua niinkuin 19mm on. Sen sijaan siinä on
yksi alipaine letku joka menee siihen kylkeen ja jota ei tuossa pienemmässä ole. Liittyykö tämä johonkin
kiihdytyspumppu ratkaisuun. Ja ne venttiilit tosiaan ovat 64mm pitkät, onneksi tilasin Virijavarasta
tuon toisen nokkapukin.
Joo, kantsii vaikka dremelöidä imuaukko juohevaksi. Etkö tilannutkaan sitä alumiinista välipalaa?
Noissa 24mm kaasareissa ei ole yleensä kiihdytyspumppua, eikä mielestäni sitä kaipaakaan.
Se letku liittyy acv, eli air-cut-valve systeemiin. Tarkoitus sillä sulkea tyhjäkäyntipiiri, kun päästät kaasun vauhdissa. Ei paukuttele laiha seos pakoputkessa.

kippari68

Kyllä minulla on se punaiseksi eloksoitu Narakun pala. Mutta se on tehty jännästi toispuoleiseksi
ja se reikä on kartio eli erikokoinen molemmilta puolilta. Sommittelin sitä tänään ja siihenkin joutuisi
ehkä ihan vähän imuaukkoa ottamaan. Ei kyllä todellakaan paljoa. Onko sillä palan muodolla haettu jotain kaarevuutta tms. siihen kanavaan?

jwalk

Samaa palikkaa käyttänyt, enkä kummemmin miettinyt. Työstää aina pikkasen tarvinnut.

kippari68

Sittenpä minäkin sovitan sen siihen, pääsen paljon pienemmällä työllä kun tuon pakeliitin
sovittaminen. En kurkannut vielä vakio suuttimen kokoa mikä siellä 24mm on mutta jostain
luin sen olevan 102. Kannattaisikohan minun tilata pari siitä isompaa kokoa jos sinullakin kerran
nyt 112 kiinni.

jwalk

Suuttimia kannattaa hommata, ainakin jos kokeilunhaluja riittää. Mulla jostain kumman syystä aina isommat suuttimet kuin muilla

kippari68

Joo noitten suuttimien kanssa se on kyllä just niin. Tilasin Racing Planetista  NK200.12 100-120 sekä NK200.11 80-98 suutinsarjat.
Huomasin noista kaasarin spekseistä, että siinä 24mm on 5mm kierre suuttimessa ja nuo minun olemassa olevat olivat 4mm.
Tuo minun Narakun  NK200.04 spaceri on jotenkin outo. Miksi ne reiät eivät ole linjassa niiden kiinnitysruuvien kanssa vaan ovat vähän
toisella reunalla. Sen kannen puoleisen jotenkin ymmärtäisi mutta miksi se imukaulan puoleinenkin on vähän toisella reunalla? Minun pitäisi
ottaa siitä 125 imukaulasta toiselta reunalta niin paljon materiaalia pois, että O-rengas melkein jo "kurkkaisi" ennekuin on sopiva.
Onko maanantai päivän pulikka minulla? Tuolla Racing Planetin sivulla kerrotaan hienosti tuon spacerin tarkoituksesta "venturi ilmiöineen".
Minä saan kyllä sen kaulan sopimaan todella hienosti sillä omalla pakeliitti tiiviste/lämpöeristeellä ei tarvitse Dremelöidä kun 1mm puoleensa
imuaukosta. Kovametallijyrsintäkään tuskin tarvitsee vaan menee sillä ns. "virsikirja" hiomanauharullalla joka tarkoitettu porakoneisiin ja paineilma vinkuihin. Sillä tulee hellävarovaisesti ja tarkasti pyöreä kun hiomarulla on imuaukkoa vähän suurempi ja käynnistää sen vasta kun on ujuttanut sen sinne kanavan suulle.

jwalk

Jaa,,, kyl ne spacerit on mulla sattunu ainakin "sinneppäin". Naraku tekstihän tulee yläpuolelle

MORPA

Lainaus käyttäjältä: kippari68 - 27.10.18 - klo:13:13
Juu en tosiaan ole trolli. Aika keljua kun liityttyäni tähän foorumiin ja ensimmäistä asiaa tiedusteltuani tulee tälläistä kuraa.
Oletin vaan, että kun kerran tälläisiä "rajoittimia" kerran myydään niin toimisivat sitten myös.

Nöyrimmät anteeksipyyntöni epäilyistäni! Nyt kun luin uusimmat kirjoituksesi, niin epäilykset ovat poissa ;)

Niinhän sitä vois kuvitella että pitäisi toimia, ja monella ilmeisesti toimivatkin. Tuolla jo aikaisemmin kirjoittelin omista konkkarajoitin viritelmistäni ja ne eivät ole pätkineet, vaan kierrokset ovat nätisti rajoittuneet röpöttämättä ja pätkimättä. Olen käyttänyt laadukkaita ja riittävän jännitteenkeston omaavia kondensaattoreita. Eivät nämä paremmat kondensaattorit kenenkään lompakkoa tyhjennä, mutta jos myydään muutamalla kympillä joku laite koteloineen niin ehkä niitä käyttämällä jää muutama euro saamatta ja käytetään sitä komponenttia joka on edullisin ja silti ainakin osittain ja mahdollisesti toimiva. Tuolta pickupilta kai lähtee ihan hyviä jännitteitä, luokkaa 100 volttia ja vähän päälle.
Liikennesika.

kippari68

Kiitos pahoittelusta, en minä siitä loukkaantunut. Minulle vaan tämä ns. Electroniikka sähkö
tälläista vieraampaa niin voi tulla kysyttyä joskus tyhmiäkin. Mutta ei kysyvä tieltä eksy. Ainahan
voi kokeilla sen vanhan totuuden, että sähkövehkeet toimii sinisellä savulla ja se kun tulee ulos niin
ne ei enää toimi :)

MORPA

Lainaus käyttäjältä: kippari68 - 31.10.18 - klo:20:16
Kiitos pahoittelusta, en minä siitä loukkaantunut. Minulle vaan tämä ns. Electroniikka sähkö
tälläista vieraampaa niin voi tulla kysyttyä joskus tyhmiäkin. Mutta ei kysyvä tieltä eksy. Ainahan
voi kokeilla sen vanhan totuuden, että sähkövehkeet toimii sinisellä savulla ja se kun tulee ulos niin
ne ei enää toimi :)

Mukava asenne, kiitos siitä.

Mullekkin nää skootterit oli aivan ihme vekottimia kun sellaisen 2013 ostin, ja tältä palstalta sain vastauksen lähes kaikkiin kysymyksiini. Ihan Suzuki PV pohjalta minäkin mopot opin tuntemaan, silloin ei kyllä kukaan poliisi koeajanut mitään vaan niillä oli joku mappi mistä tarkastivat asioita ja verojakin jotkut maksoivat. Yleensä vaan mulkaisivat mopoa ja näkivät heti onko syytä tarkempiin tutkimuksiin. Eivät siis koskaan koeajaneet, mätkivät vaan verot ja sakot ja se siitä. Mä en koskaan saanu veroja ku mä jostain löysin 70ccm "läppiksen" jossa pinnanpultit ei loistaneet , ja siihen 20mm Mikuni vakioputsariin kiinni. Setti näytti aivan vakiolta pintapuolisella tarkastelulla, joten ei niitä kiinnostanut. Skootterin pintapuolinen tarkastelu taas on vähän sellasta ettei siitä ota mitään selvää ;D Niitä ei oikeasti kiinnosta meidän vanhojen setien mopedit kunhan kuski ei ole kännissä, tai aja järjetöntä nopeutta tutkaan. Sit jos ajat 80km/h tutkaan ei auta rajoittimet ;)
Liikennesika.