Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Deni / Dekni pd18j -kaasarin hyväilyä

Aloittaja Nuukailija, 27.02.15 - klo:22:05

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#15
Joo, onhan näissä näitä kummallisuuksia tullut vastaan. Mulla PD19j tarvikekaasarissa oli ACV kalvo ja sen kansi ja jopa kannen tiivisteetkin paikallaan mutta kaikki siihen liittyvät kanavaporaukset tekemättä.

Mulla oli kerran korjattavana ja säädettävänä mopo jossa yksi harvinaisuus eli kiihdytyspumputon cvk malli ja en mä sitä järin rakastanut, mutta en mä ihan hirveästi ole rakastunut muihinkaan näiden kaasareista. Perinteisiin luistikaasareihin tottuneena tuo alipainetoiminen on aina ollut vähän kinkkinen säädeltävä kun luistin liikkeistä ei ole aina ihan täyttä varmuutta ja näissä tuntuu muutoinkin tulevan vastaan yllätyksiä.

Luistit tuppaa joskus takerteleen ja näyttäisi että välillä lämpötilankin mukaan ja ilmeisesti kaasarin kalvokin vähän tykkää venyä lämpötilojenkin mukaan jolloin luistin liikehdintä ei ole aina samanlaista siihen vaikuttavaan alipaineeseen nähden. Noissa perinteisissä luistikaasareissa missä vaijeri vaikuttaa suoraan luistin asentoon, voi sanoa aina kaasukahvan asennosta missä kohtaa luisti luistikammiossa on ja että ollaanko esim jo enemmän pääsuuttimen alueella vai vielä neulan ja siten on helpompi tehdä niitä tarvittavia säätöjäkin.

Mutta on tuo pumpullinen cvk silti yhdessä parempi mitä se pumputon. Kylmillä keleillä saa pumpullisella annettua ekstraryyppyä kahvaa kääntelemällä ja siitä on huomannut olevan selvästi apua.

Jeps, jollekin kaasarien vaihtaminen päittäin voi olla suurikin huoltotoimenpide ja jos peukalot kasvaa kämmenissä selkäpuolella kyseessä voi jo olla täysi koneremonttikin :)

Nuukailija

No nythän se alkoi hauskaksi, sain CVK kaasarin tyhjäkäyntisuuttimeen reiän aikaiseksi, mutta skootteri kulkee molemmilla kaasareilla vain 20 ja sitten rätisee putkenpäässä ja kaasu pohjassa sammuu, tämä on kai niitä korjaa yksi vika ja saa kaksi uutta tilalle -malleja?

Bensaa tulee, sitä on kohokammiossa riittävästi, suuttimen koolla ja neulan paikalla ei ole merkitystä, aivan kuten ei ole merkitystä kumpaa kaasaria käyttää, CVK kaasarilla menee vaan pirteämmin sinne noin 20 nopeuteen.

Kun alkaa rätisemään, niin tuppi nurin ja kone sammuu, mutta jos sitten päästää kahvasta irti, niin löytyy tyhjäkäynti, jotenkin vähän ikäänkuin alipaineet menisi sekaisin tai sitten hyvin omituinen heikko kipinä efekti.

On epätodennäköistä, että molemmissa kaasareissa olisi sama vika, kaksi tulppaa kokeiltu ja tekee sekin saman, joten jotain muuta tuossa on nyt tapahtunut.

Koska tulppa on hieman kostea kaasulla sammuttamisen jälkeen, niin bensaa se kyllä saa, mutta olisiko sitten kipinässä sanomista, yksi tulppa meni aiemmissa säädöissä ihan tummanruskeaksi, se toimii silti samoin kuin tuore yksilökin.

Voisi kokeilla laittaa alipainemittarin kiinni ja tutkia kipinää seuraavaksi, ehkä toisella puolallakin testailua, jos nyt jollain olisi tuohon jotain vaikutustakin.

Eipä pääse tekeminen loppumaan, se tosin harmittaa, että tankillinen bensaa palanut kolmeen kauppareissuun ja säätöön, säätöön tainnut tosin mennä se 90% bensasta.

-Zone-

Imukaulassa halkeemia  ja bakeliitin kunto ?
Se bakeliitti halkee hyvin helpolla kiristettäessä. Monta olen itse rikkonut.  Näin esim käy helpolla http://aijaa.com/EVUKev

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 04.03.15 - klo:15:08
Imukaulassa halkeemia  ja bakeliitin kunto ?
Se bakeliitti halkee hyvin helpolla kiristettäessä. Monta olen itse rikkonut.  Näin esim käy helpolla http://aijaa.com/EVUKev

Imukaulahan on rapea kuin armeijan näkkileipä, bakeliitti on ok, o-renkaan siihen tosin voisi uusia, mutta nyt kun mainitsit imukaulasta, niin sehän voi olla antautunut lukuisissa kaasarin irroitteluissa.

Uusia imukauloja on kylläkin tulossa lähipäivinä ja taidan kokeillakkin tuota toista rapeaa joka on käsillä.

Kuvasi bakeliitilla on noussut tatti otsaan.

Aikoinaan monia pultteja tuli katkottua, opettelin sitten kiristämään käsin niin että on kiinni ja avaimella korkeintaan vartti, mutta kyllähän niitä vahinkoja aina sattuu.

Samallahan tuon bakeliitin katsoo, kun ottaa imukaulan irti.

Mutta on tämä mun pää vaan tosi hauska, ihan teräväpiirtofilmiä mulla on muistissa siitä, että Deni kaasarissa olisi pieni ruikkiminen käynyt, kun kaasua liputti, mutta tämänpäivän todellisuusfiidi ei kohtaa muistikuvan kanssa, ilmeisesti CVK kaasarin kohokammion pohjasta kiihdytyspumpun ruikkima bensa oli yhdistynyt Deni kaasarin imupuoleen ja muistini jälleen sujuvasti valehteli mulle, kun muutoin ei tarpeeksi haasteita ole, niin tälläistä täällä :D

Deni kaasarin laitoinkin ultra-äänipesuun.

Nuukailija

Imukaulasta ja bakeliitistä ei löytynyt mitään muutosta aikaan jolloin yläkierrokset ja reilummat kaasunasennot eivät aiheuttaneet tuota rätinää ja sammumisenkaltaista efektiä.

Halkeamia on ihan reilusti, muttei yksikään ole vielä läpi.

Parin päivän sisään tuonkin voi uudella imukaulalla testata, mutta jotenkin liian täsmällinen imuvuodoksi, tulee prikulleen samassa vaiheessa prikulleen samalla tavalla, eikä mikään kaasarin säätö tai toinen kaasarikaan sitä muuta, niin jotenkin sähköihin epäilisin liittyvän.


-Zone-

#20
Totta samaan suuntaan kallistuisin. Monesti se vian haku onkin tämmöistä poissulkevaa jossa tarkistetaan yksi kohde ja kun sen on todettu olevan ok niin siirrytään seuraavaan. Nuo imukaulan ja bakeliitin viat on sen verran yleisiä ja jos vika ilmestyy kun niihin on koskettu niin silloin on järkevin tarkistaa ne ensin. Onhan myös bensahanan riittävä virtaavuus tarkistettu ? Oireet siinä ei kyllä yleensä ole järin täsmällisiä, mutta toiminta kannattaa silti tsekata. Varmuuden vuoksi.

Huonoimmalla tuurillahan se alkaa sohloomaan seuraavaksi mikäli ajattelee että siinä nyt ei ainakaan vika ole ;)

E: Tuli mieleen että useita vuosia sitten mulla oli mielestäni lähes tismalleen samat ongelma edellisen baotianin kanssa. Tulpanhattu oli lähes irti kun siinä oli sen verran nafti piuha että isommista montuista ajo tahtoi kiristää johtoa ja vähitellen repiä liitosta auki.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 05.03.15 - klo:00:02
Totta samaan suuntaan kallistuisin. Monesti se vian haku onkin tämmöistä poissulkevaa jossa tarkistetaan yksi kohde ja kun sen on todettu olevan ok niin siirrytään seuraavaan. Nuo imukaulan ja bakeliitin viat on sen verran yleisiä ja jos vika ilmestyy kun niihin on koskettu niin silloin on järkevin tarkistaa ne ensin. Onhan myös bensahanan riittävä virtaavuus tarkistettu ? Oireet siinä ei kyllä yleensä ole järin täsmällisiä, mutta toiminta kannattaa silti tsekata. Varmuuden vuoksi.

Huonoimmalla tuurillahan se alkaa sohloomaan seuraavaksi mikäli ajattelee että siinä nyt ei ainakaan vika ole ;)

E: Tuli mieleen että useita vuosia sitten mulla oli mielestäni lähes tismalleen samat ongelma edellisen baotianin kanssa. Tulpanhattu oli lähes irti kun siinä oli sen verran nafti piuha että isommista montuista ajo tahtoi kiristää johtoa ja vähitellen repiä liitosta auki.

Tuo tulpanhattu mulla olikin mielessä aiemmin, mutta sitten unohtui, hyvä muistutus, sillä kyllähän sitä tulpanhattua on tullut kiskottua ja tulpan väriä ihmeteltyä!

Sopisi kyllä tosi hyvin muutenkin, kun voimaa pyydettäessä ja kierroksillahan sitä kipinään tarvitaan tehoa ja jos on huono kontakti syystä tai toisesta, niin osaa se oirehtia mielestäni juurikin noin.

Tuossahan on vielä se alkuperäinen peltinen hattu, jostain tältä palstalta taisin lukea ettei se olisi kovin hyvä ja kannattaisi vaihtaa parempaan.

Nuukailija

Mitään isompaa löysyyttä en tulpanhatusta löytänyt, tuo peltikuori vaikuttaa olevan myös sellainen, että sitä ei saa ehjänä purettua, kiinnityskynnet katkeilee vähän ennen kuin alkavat olemaan riittävästi auki, että puoliskot saisi erilleen.

Suihkin CRC:tä liitoksiin ja laitoin nippusiteillä kasaan, nyt se toimii kuten pitää.

CVK kaasarilla meno on kyllä huimasti parempaa kuin Deni kaasarilla, pääsuutin 82 on itse-asiassa aavistuksen jopa pieni tähän kylmään keliin ja tulppakin taitaa olla kylmä, mutta pelaa tuo nyt oikein hyvin, käynnistyy ok, ei liian hyvin ja seosruuvin saa pitää melko pienesti auki, vetoja sekä kulkua on enemmän kuin näillä lahjoilla (siis niiden puuteella) voi hallita, lumella perä meinaa  karata alta, kun oikein kääntää tupen nurin.

Kulkee mittarin mukaan noin 50 kohdalle, kun alkaa rajoitin rajoittamaan menoa, en tutkinut vielä tarkemmin tuota mittarin tarkkuutta, mutta mäki joka Deni kaasarilla mentiin 20-25km/h ylös menee nyt 40 ylös 1/2 - 3/4 kaasulla.

Deni kaasarista itse en ainakaan löydä mitään syytä miksi sen seosruuvi pitää säätää niin ulos, että seos laihenisi sopivalle tasolle, kaikki kanavat siinä vaikuttaisi olevan auki ja kalvot sekä tiivisteet ehjiä.
Ehkä se vaan on sellainen? Jos siinä on joku valuvika jo tehtaalta lähtiessä ollut ja joku kanava ei ole sellainen kuin pitäisi?

Näillä kokemuksin kuitenkin jos tuollainen pd18j Deni kaasari on skootterissa, niin vaihtamalla se pd19j kaasariin kulku paranee, murheet katoaa, veloistakin tulee saatavia, kannattaa siis ehdottomasti vaihtaa.

pettynyt

Jos ei ole saatavilla ketään Remontin korjaajaa tähän hätään niin koitappa tutkia onko se seosruuvi sopiva/ ehjä siinä kaasuttimessa?

viisnelonen

Sen peltikuorisen tulpanhatun on useinkin todettu lyövän maihin.. eikä se kiinalaisuus sitä paremmaksi tee
Eli heti vaihtoon se ja kuinmyös mahdollinen kiinalainen sytytystulppa ( eikaitnytsentään semmosta ole)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-Zone-

#25
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 05.03.15 - klo:16:01
Deni kaasarista itse en ainakaan löydä mitään syytä miksi sen seosruuvi pitää säätää niin ulos, että seos laihenisi sopivalle tasolle, kaikki kanavat siinä vaikuttaisi olevan auki ja kalvot sekä tiivisteet ehjiä.
Hyvä että vika löytyi.

Tuosta kaasarin seosruuvista: Ei se oikeastaan mikään ihme ole alipainetoimisessa kaasarissa. Siihen säätöasentoon kun vaikuttaa jo luistin jousen jäykkyyskin. Perinteisessä kaasarissa missä varppi vaikuttaa luistiin tyhjäkäynti säädetään ruuvilla joka nostaa ja laskee luistia ja luisti palautuu aina millilleen samaan kohtaan sillä tyhjäkäyntiruuvi pysäyttää sen rakenteellisesti tähän kohtaan. Tästä varmaankin jokainen ymmärtää, että moottorin tyhjäkäynnillä käyttämä ilma koostuu lähes kokonaisuudessaan luistin alta virtaavasta ilmasta. Polttoaine vain tulee tyhjäkäyntisuuttimelta eikä vielä pääsuuttimelta.

Sen tyhjäkäyntisuuttimelle menevän ilmakanavan tarkoitus on ainoastaan imeä suuttimelta polttoainetta. Toki tätäkin kautta virtaa hivenen moottoriin ilmaa (A) mutta pääosin moottorin käyttämä ilma tulee luistin alta (B) jolloin moottorin käyttämä ilma on siis A+B ja jos luisti on yhdessä kaasarissa eri kohdassa kuin toisella kaasarilla seosruuvi pitää tietysti kääntää eri asentoon jotta seossuhde olisi sama.

Alipainetoimisessa kaasarissa tämä on selviö että pieniä tai joskus suurempiakin eroja kaasareissa ilman muuta luistissa on ja kun ymmärtää tämän tyhjäkäyntipiirin toiminnan, ymmärtää senkin miksi näille on yleisiä esim sellaiset ilmiöt että moottori saattaa pyrkiä sammumaan päästettäessä kone kaasukahvasta tyhjäkäynnille. Luisti laskeutuu alemmas kuin normaalisti tyhjäkäyntisäädössä jolloin moottorin saama ilmamäärä putoaa mutta polttoaineen säädetty määrä on edelleen sama.

Jos moottori ei sammu tyhjäkäynti tasaantuu kohta normaaliksi kun luisti asettuu oikeaan kohtaansa.  Luistin liikkeet on aina myös tietty hivenen erilaisia riippuen lämpötilasta ja luistin kulloisesta kitkastakin joka vaikuttaa siihen että kaasari tuntuu olevan "aina vähän sinnepäin" säädetty. Alipainekaasari on periaatteessa keksintönä hyvä, käytännössä huomaa että näissä se toteutus ei ole niinkään hyvä. Kyllä kinkin alipainevitsinhässäkän kanssa pärjää kun antaa anteeksi osan sen oikkuja. ;)

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 05.03.15 - klo:16:59
Hyvä että vika löytyi.

Tuosta kaasarin seosruuvista: Ei se oikeastaan mikään ihme ole alipainetoimisessa kaasarissa. Siihen säätöasentoon kun vaikuttaa jo luistin jousen jäykkyyskin. Perinteisessä kaasarissa missä varppi vaikuttaa luistiin tyhjäkäynti säädetään ruuvilla joka nostaa ja laskee luistia ja luisti palautuu aina millilleen samaan kohtaan sillä tyhjäkäyntiruuvi pysäyttää sen rakenteellisesti tähän kohtaan. Tästä varmaankin jokainen ymmärtää, että moottorin tyhjäkäynnillä käyttämä ilma koostuu lähes kokonaisuudessaan luistin alta virtaavasta ilmasta. Polttoaine vain tulee tyhjäkäyntisuuttimelta eikä vielä pääsuuttimelta.

Sen tyhjäkäyntisuuttimelle menevän ilmakanavan tarkoitus on ainoastaan imeä suuttimelta polttoainetta. Toki tätäkin kautta virtaa hivenen moottoriin ilmaa (A) mutta pääosin moottorin käyttämä ilma tulee luistin alta (B) jolloin moottorin käyttämä ilma on siis A+B ja jos luisti on yhdessä kaasarissa eri kohdassa kuin toisella kaasarilla seosruuvi pitää tietysti kääntää eri asentoon jotta seossuhde olisi sama.

Alipainetoimisessa kaasarissa tämä on selviö että pieniä tai joskus suurempiakin eroja kaasareissa ilman muuta luistissa on ja kun ymmärtää tämän tyhjäkäyntipiirin toiminnan, ymmärtää senkin miksi näille on yleisiä esim sellaiset ilmiöt että moottori saattaa pyrkiä sammumaan päästettäessä kone kaasukahvasta tyhjäkäynnille. Luisti laskeutuu alemmas kuin normaalisti tyhjäkäyntisäädössä jolloin moottorin saama ilmamäärä putoaa mutta polttoaineen säädetty määrä on edelleen sama.

Jos moottori ei sammu tyhjäkäynti tasaantuu kohta normaaliksi kun luisti asettuu oikeaan kohtaansa.  Luistin liikkeet on aina myös tietty hivenen erilaisia riippuen lämpötilasta ja luistin kulloisesta kitkastakin joka vaikuttaa siihen että kaasari tuntuu olevan "aina vähän sinnepäin" säädetty. Alipainekaasari on periaatteessa keksintönä hyvä, käytännössä huomaa että näissä se toteutus ei ole niinkään hyvä. Kyllä kinkin alipainevitsinhässäkän kanssa pärjää kun antaa anteeksi osan sen oikkuja. ;)

Ihmeen monimutkaisesti mun mielestäni näissä alipainehässäköissä suht yksinkertainen asia hoidetaan, kai sillä on haettu sitä, että ei tarvitseisi kapulasta käännellä pieniin mäkiin lisää voimaa, jos oikein olen käsittänyt tuon alipainehässäkän toiminnan, niin sillä yritetään pitää kierrokset suht samana kuormasta riippumatta.

Asia josta en ole pitänyt edes ruohonleikkurissa, kai se on joku pakkoneuroosi, kun pitäisi itse saada säätää lisää läppää auki, jos meinaa puutua.

Kylmä tuo tulppa näyttäisi olevan (talvitulppa voisi olla kuumempi kuin kesätulppa varmankin) ja hieman laihalla käy kaasu pohjassa etenkin, suutin pitää suurentaa ainakin näin kylmälle kelille, tyhjäkäynnillä oli vielä rikkaalla, taitaa olla vajaan kierroksen seosruuvi auki ja ei käryä kitkerästi lämmettyään. Neulaa voisi laskea yhden pykälän jos olisi isompi suutin ja polttoainetalous saattaisi hieman parantua. Hyvähän se nyt on hieroa ja säätää, kun säädöt piisaa ;)


Pitää hankkia uusi tulpanhattu ja eihän tuo haittaisi tulpan uusiminenkaan, kun näkyy olevan tuo herkästi pimenevä NGK, olen saanut rikkaalla seoksella kuolemaan lukemattoman monta NGK tulppaa aikoinaan, mutta Boschin nelikärkisiä en edes yrittämällä.

Eräänkin kerran ohjelmoitavan ruiskun kanssa vehdatessa jäi alipaineletku irti, no boksihan kuvitteli, että kaasu on pohjassa ja antoihan se bensaa, ihmettelin kuinka kulku meni niin onnettomaksi ja kävi kolmella, kaasu pohjassa veti ihan normaalisti tosin, ei siinä tarvinnut kuin letku laittaa kiinni.
8 NGK tulppaa sain pimenemään (2 satsia peräkkäin), kun kylmäkäynnistyksen asetuksia hain ja oli samalla tavalla rikkaalla pienen laskuhärön johdosta, ei ole koskaan oikeastaan tulppien kanssa ollut isompaa ongelmaa tuon lisäksi, paitsi Solifer SM tykkäsi tehdä piikkiä tulppaan aika herkästi pisemmässä ajossa.

Niin se seosruuvin ehjyys/sopivuus, mitään silmämääräistä vikaa siinä ruuvissa ei vaikuta olevan, sopii hyvin paikoilleen, mutta onko kärki sopiva, sitäpä on vaikea sanoa, kun pitäisi saada selville millainen alkuperäinen on Deni kaasarissa.
Siltikin kummallista on se että seos laihenee kun ruuvia avaa ja seos on aika hyvä juuri kun kierteet loppuu, koska ruuvi tulee selvästi ulos, ei kierteetkään voi olla väärinpäin, jotain muuta siinä mielestäni tulisi olla, mutta vähän mysteeri että mitä muuta.

Pääsee sen Deni kaasarin kanssa painimaan, kunhan rakennan Zoneriin koneen ja sähköt + monta muuta asiaa, mutta ehkä se mystisesti toimii ihan ok Zonerissa.

-Zone-

#27
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 05.03.15 - klo:18:28
Siltikin kummallista on se että seos laihenee kun ruuvia avaa ja seos on aika hyvä juuri kun kierteet loppuu, koska ruuvi tulee selvästi ulos, ei kierteetkään voi olla väärinpäin, jotain muuta siinä mielestäni tulisi olla, mutta vähän mysteeri että mitä muuta.
Oikeastaan ei ole edes ihme, tuossa aiemmin vähän jo selittelin asian tiimoilta. Pääsääntöisesti se siis rikastaa seosta kun seosruuvia avaa, mutta ei se ole harvinaista että kone meneekin selvästi laihemmalle. Kaikki liittyy siihen luistiin. Kun säädät seosruuvia koneen kierrosluku muuttuu joka omalta osaltaan vaikuttaa helposti luistin asentoon ja joskus läpivirtausala kasvaa suhteessa enemmän mitä ruuvin auki kiertäminen vaikuttaa tyhjäkäyntipiirin virtauspinta-alaan joka luonnollisesti tekee sen että se meneekin laihemmalle huolimatta siitä että polttoaineen virtaavuutta itseasiassa lisättiin.

Vielä jos tyhjäkäyntisuutin on siinä rajalla, että onko se jo liian pieni, niin tietyn pisteen jälkeen seosruuvin avaaminenhan ei lisää yhtään polttoaineen virtausta kun pienin nimittäjä määrää eli läpivirtausala joka on jo se suuttimen koko. Tämän pisteen jälkeen seosruuvin avaaminen lisää tyhjäkäyntipiirin kautta kulkevaa ilmamäärää joka luonnollisesti laihentaa seosta. Loputtomiin ei tyhjäkäyntipiirin kautta ilmamäärä lisäänny. Siellä ilmanputsarin puoleisessa päässä on kiinteä ilmasuutin joka loppupeleissä määrää läpivirtausreijän koon.

Ilmanputsarikin vaikuttaa luistin liikkeisiin.

Tämmöistä se näiden kanssa on. Ei nää loppupeleissä niin mystisiä laitteita olekaan, mutta kun yrittää saada ne toimimaan halutulla tavalla sepä ei olekaan enää niin helppoa. Se luisti kun voi joskus alkaa sopivassa tilanteessa pumppaamaan itsekseen ylös-alas. Tavallisesti ilmiö ei jatku pitkään. http://youtu.be/fnJuGZl1vnQ

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 05.03.15 - klo:18:28
Ihmeen monimutkaisesti mun mielestäni näissä alipainehässäköissä suht yksinkertainen asia hoidetaan
Kieltämättä kyllä totta. Sitä luistia kun voi liikutella suoraan vaijerillakin ilman turhaa alipaineella pelleilyä. Aika moni on lyönyt koneeseensa kiinni dellorto phbg 16 as kaasarin. Ainoa suurempi puute niissä on kiihdytyspumpun puute, mutta selvästi johdonmukaisempia säädettäviä ne on.

Nuukailija

Kun tyhjäkäyntisuutin on 30, niin sehän voi olla liian pieni, sitten vaihtamalla 35 suuttimen se saattaisi mennä laihemmalle, ai kuinka ihanan loogista :D

Tuota ruiskua kun miettii, niin se on kyllä simppelimpi ja loogisempi, mutta tietty jonkun on pitänyt se softa vääntää ensin, kumminkin sitten asentaessa ja säätäessä se on niin mahdottoman helppo, kun asetat tietyn arvon, niin arvo on se eikä jotain sinneppäin.

Anturien tiedot näkee suoraan ruudulta reaaliajassa ja saa ajettua logitiedostoonkin.

Harmillisen heikosti on vain ruiskuhilppeitä kaupan kohtuullisella hintalapulla.

Katsoinkohan ihan väärin, mutta mielestäni Piaggion jossain suuttimessa oli integroituna regukin, ei tarvitseisi kuin sopivan läppärungon ja imukaulan, pumpun tankin kylkeen/pohjaan ja letkut suuttimelle, laajakaista putkeen sekä vähän sähkötöitä ja ei tarvitseisi edes sylkäistä kaasarien suuntaan. No, joku päivä, samalla kun olisi fiksua tehdä oikea 12V tasasähköistys.


viisnelonen

Ensimmäiset Fudet kun tuli suomeen 2000-alussa ( 2003?) niin niissä oli liian pieni suutin ja muistaakseni johonkin 34:n sen vaihdoin ja kyllä käynnistyminen ja alakierroskäytös sekä ennenkaikkea kiihtyvyyden alkuosa parani aivan huimasti. Ja myös seosruuvi alkoi reagoimaan ruuvailuun. Mulla taitaa olla noita 34:a vieläkin jossain.. jos vaan löytää   :D
Noi oli niitä ihan ekoja mitä se Raahelainen rautakauppa maahantoi.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250