Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Onko skootterissani öljynsuodatinta?/ venttiilien säätö?

Aloittaja Mtt.h, 04.04.08 - klo:18:40

« edellinen - seuraava »

Mtt.h

Eli skootterina  BaotianBT49QT-12E, 139QMA koneella, vm 08.

yritin käyttää hakua asiasta mutta en löytänyt kommenttia.
Lähinnä siksi kyselen että sais suodattimen hommattua etukäteen jos sellainen on.

Ja missäs se muuten sijaitsee?
Meneekös skoottereissa samanlailla kuin autoissa, öljynvaihdon yhteydessä vaihetaan myös suodatin??

Lisäys1:
Oon kahlannut läpi monet keskustelut mutta silti kysymys näistä ventiilien välyksestä
Imu 0,08
pako 0,05.
näinkö?

Lisäys2:
No mikäs on ohjainlaakeri?
kun ensimmäisessä (300km) huollossa täytyy tarkastaa ohjainlaakerin välyys ja tarvittaessa säätää se?
Ja mikä on oikea välys?

Lisäys3¨:
Mitkä ölyt vaihteistoon?
Mitkä öljyt moottoriin?

Zeta

#1
Jos se on vaihdettavaa mallia, niin sitten vaihtoon. Mikäli on sellainen metalliverkko, niin puhdistetaan paineilmalla. En tiedä Baotianista millainen siinä on, enkä kyllä omasta Helkamastakaan ;D

T: Zeta

Tuohon vastaa varmaan viisaammat. On kyllä aika pihalla, kun mopot ovat muuttuneet niin paljon teknisimmiksi sitten 70/80 -luvun. Johtoa ja letkua riittää moneen lähtöön...

T:Zeta

Lisäys: Ohjekirjanenkin on aivan kälynen. Ei mitään ohjeita moottoriin, tai sähköihin liittyen. Eikä kyllä juuri muuhunkaan. Kaiken lisäksi ne muutamat kuvat jotka läpyskässä on, on vielä piirrettyjä ???

Lisäys2: Mutta onneksi on sentään Samppa, joka teki suuren palveluksen perustamalla tämän foorumin. Täällä jaettu tieto tulee todella tarpeeseen...


Moottori, ja vaihteisto öljyjen viskositeetti pitäisi löytyä ohjekirjastasi (jos löytyy siis).

T:Zeta

Tosta pitäis löytyä: http://www.jm-racing.fi/

Lisäys: Näyttääkin, että juuri tuon skootterin käsikirja on vasta tulossa lähiaikoina :(. Kyllä varmaan viereisenkin mallin tiedot täsmää, tai antavat ainakin viitteitä....

Partanen

#2
Venttiilien säädöistä on kiinteä ketju täällä:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=143.0

Ohjainlaakeri on etuhaarukan ja rungon välinen laakerointi. Kunhan ei ole väljää niin hyvä on. Kireällä se ei saa olla, muuten takertelee ohjaus.

Koneeseen 15w-40, vaihteeseen 85w-90.

Öljyistä on vähäsen kirjoiteltu tässä pysyvässä aiheessa:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=92.0

Meillä on myös täällä ns. hakutoiminto, joka auttaa löytämään sopivan aiheen, kunhan keksii sopivan hakusanan.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Mtt.h

#3
juu hakua käytin ja tuon keskustelun löysin. liekö minulla ongelmaa luetun ymmärtämisessä mutta edelleenkään en tiedä pitääkö pako puolen välys olla 0,05 vai 0,08


edit:
0,08 kumpaankin  ;D

Samppa

Ei ole Baotiania, mutta muistaakseni ketjussakin mainittiin, että 0,08 molempiin...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Rakotulkki, jossa 0.08mm liuska, maksaa n. 15-17 euroa. Kahden euron tulkilla voi mitata, kun laittaa tiukan 0,1mm molempiin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=71 Pakko mainostaa :D Vahva veikkaus, että suodatin on semmonen sormustimen näköinen metalliverkko öljyn poistopropun yhteydessä, ilmalla tai bensalla puhtaaksi ja menoksi..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Mtt.h

hieno homma, tuo metalliverkko ois kyllä hyvä juttu....

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Mtt.h - 05.04.08 - klo:20:52
hieno homma, tuo metalliverkko ois kyllä hyvä juttu....
No jaah... Itse pitäisi kyllä parempana kunnon öljynsuodatinta  :-\
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Verkkosudatin pitää suurimmat kokkareet poissa öljynkierrosta, mutta jotain pientä hiovaa mujua se ei estä.
Kiinamoottoreista on löydetty öljynvaihdossa jopa työstölastuja huolettoman kokoonpanon jäljiltä.

Mietin magneetin lisäystä -öljytilaan, jotta se keräisi teräspartikkelit pois kierrosta. Olen nähnyt auton vastaavan keränneen gammoittain metallia. Öljytikun päässä sille olisi helppo sijoituspaikka.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kenzy

Kyllä ainakin meikäläisen Baotianin öljyproppu on käsittääkseni magneettista mallia, eli se kerää suodattimen läpi menemättömät raskaat kokkareet propun otsapintaan kiinni, ainakin siitä sitä sai oikein ottamalla ottaa irti, kun ei ravistelemalla lähtenyt, en ruvennut tutkiin, kun eka oletus oli, että se on magneettinen proppu. Noita kun pienkoneissa käytetään nykyään aika paljonkin.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Coastside

#11
Minun Kinkissä oli samaa seosta kuin moottorin lohko. Oli niin tiukassa että mutterin kulma lähti... Odotin parempaa suodatusta, mutta vain se verkko. Sen alle voi jokin magneetti mahtua. Jos se verkko magnetoituu, se täytyy demagnetoida, jotta saa mujut pois ja taas magnetoida.

Nappikuulokkeissa on pienikokoisia magneetteja, jotka voivat sopia sihdin alle proppuun. Halvimmilla ei kuulokkeina muutenkaan tee mitään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Mtt.h

Noniin ensimmäinen 300km huolto on suoritettu.
Venttiilien kanssa tapellessa meni ikuisuus  ;D Venttiilivälys oli todella pieni kiinalaisten jäliltä, tiukka 0,05.
Imuventtiili meni ihan ok, mutta pakoventtiilin kanssa piti tapella tosissaan. Aina kun vedin lukitusmutterin kiinni niin samalla välys tiukkeni liikaa, yritin pitää säätöruuvia pihdeillä kiinni lukitusmutteria kiristäessä ja lopulta siinä onnistuin, kun 100 kertaa kokeilin  ;D

Moottoriöljykannun (mehukannu jossa desimitta sivussa) desimitta näytti päin honkia, kun kannun mukaan laitoin koneeseen 8dl öljyä, näytti öljynmittatikku 3-4mm yli max rajan. Kallistin skootteria ja valutin täyttöaukosta ylimääräiset pois. Nyt öljypinta on suunilleen siinä max merkin kohdilla, ei kuitenkaan yli.
Öljynsuodattimena oli metallinen sihti.

Alkuperäinen kiinan vaihteistoöljy oli valkeaa. ???
Uusi vaihteistoöljy meni ongelmitta, täytin alhaalta ylöspäin kunnes tarkistureijästä alkoi tulla öljyä.

Myös tulpan vaihdoin, tulpan väri oli todella musta sekä se oli hieman karstainen, eli ei ilmeisesti oikein.
Voisko olla että tulpan väri ja karstaisuus johtuisi sisäänajo nopeuksista sekä kiinan öljyistä?
Vai täytyisikö seosruuvia alkaa pyöritteleen?
Kuitenkin ennen huoltoa kone on käynyt mielestäni hyvin, ehkä aavistuksen on tyhjäkäynti seilaillut mutta muuten hyvin.
Nyt kone hurraa kyllä huomattavasti mielyttävämmällä äänellä ja paljon kevyemmin. Mahtaa johtua kunnon tupasta sekä öljyistä. Myös tyhjäkäynti parani.

Ilmansuodattimen öljysin pudistuksen jälkeen asiaankuuluvalla öljyllä.

Ohjainlaakeria en löytänyt, se on ilmeisesti etulamppujen/etukatteen alla.
Ohjaus ei kuintenkaan lonksu mitenkään, joten se lienee kunnossa. En siihen sitten sen enempää paneutunut

Värkkäämiseen (venttilit) ja opetteluun meni runsaasti aikaa, muuten kokonaisuustena yksinkertainen homma.
Nyt on mukavaa kun pääsee ajelemaan hiukan suuremmilla nopeuksilla, kunhan kelit paranevat....


Skodepaappa

Jeps, eipä nämä kinkit mitään hankalia huollettavia ole. Siis jos on sopivat vehkeet ja halua/taitoa tehdä itse. Mitäköhän hintaluokkaa ns. "oikeat" huollot ovat?
I am a rolling stone...

Kenzy

Ensihuollosta olisivat ottaneet 90-110e täällä Hämeenlinnan suunnalla. Ei se kovin halpaa lystiä ole :)
Baotian BT49QT-12 vm. '07