Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Löytyykö apuja Helkama (Huatian? Baotian?) ongelmaan

Aloittaja kerhoukkonen, 18.06.10 - klo:22:19

« edellinen - seuraava »

kerhoukkonen

Teinille hankittu 4T Helkama sc-r. Ihan kivan näköinen kuvissa. Nyt ajettu 1100 km. Ikää "Huatianilla" 2 kk. Sama tekniikka lienee muissakin 4T kinkeissä (Baotian ym.). Alkoi epämääräinen, ei säännöllinen nakutus/kilkatus kuulumaan jostain päin konetta (ei paikallistettu), tehot kadonneet, sammuu tyhjäkäynillä, tupsahtelee kuin Solifer Export nuorena muinoin, kun tulpanhattu vettä sai, lämpimänä ei pysy käynnissä. Lähtee käyntiin tuskaisesti jäähdyttyään. Kierroksilla pysyy käynnissä ja voi jopa ajaa. Aiemmin rajoitin teki työnsä tasaisesti pudottaen tehoja, nyt nykii. Ei ulkoisia vaurioita huomattu (teini salaa jotain???). Kaasari ok, ilmanputsari ok, tulppaakin vaihdettu, oikean "värinen" ja kipinä pelaa, venttiilit ok, vetopuolella ei häikkää. Tehkääpä ammattilaiset minulle ehdotuksia vianetsintälistasta. Ensimmäiset 1000 km meni loistavasti, huollettu 300 km ja 1000 km huolloissa paikallisessa huoltamossa, joka saa Falmekin mukaan tehdä pikkuhuoltoja??? Täältä jumalan mahan takaa miljardi kilometriä maahantuojan hyväksymiin huoltopaikkoihin. Myyjä ei vastaa sähköposteihin. Jos kuskaan mopon maalikylille oikeaan korjaamoon ja todetaan, että takuu ei kata, niin tuleepa hintaa. Jännä, että tähän malliin on vain 12 kk "takuu" ja muihin Huatianin eikun Helkaman malleihin 24 kk. Itse jos nyt puran (ja ehkä korjaan), niin takuu menee ainakin. Talossa on myös 2T Kymco Super Fever, ajettu 14.000 km ja Kymco Super 8 (125cc) itse molempia huollettu ja pelaavat kuin ajatus. Tulikohan työkättyä kätensä pa**aan? Oisko vinkkejä miten toimin?

pekpel

Ikäväähän tämä on sanoa mutta 2kk vanha peli pitää laittaa kylmästi huoltoon takuuseen myyjän piikkiin.
"Myyjä ei vastaa s-posteihin", soita sille sitkeästi, siis sitkeästi, jos ei vastaa niin silläkin on pomo, ole asiallinen ja homma todennäköisesti hoituu.
Vi**uilulla ja huutamisella ei saa mitään aikaiseksi..puolin ja toisin.

Tai ole kuin minä, menen myyjän luo, enkä lähde pois ilman allekirjoitettua paperia, jossa valtuuttaa korjaamon hoitamaan ongelman piikkiinsä, tai uusi ajokki alle.

Jos kauppias venkoilee huollon suhteen ja väittää että se maksaa, sanot että perut kaupat jos asiaa ei oteta heti vakavasti ja hoideta takuun puitteissa, ja vaadit koko kauppasummaa takaisin.
Siinä on täysi myyjän takuu jos se on vain 2kk vanha peli, ei se siitä irti pääse, vaikka oikeuteen menisi asia, jopa kaupan purkamiseen asti.
Ihan sama kuka on huoltanut, vaikka se eskimoisoäidin serkun tuttu, joka kävi viimeviikolla kylässä.
Jos moottorissa on riittävästi oikeaa öljyä ja ne on vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, eikä ole käytetty väärää polttoainetta, eikä ole tehty muutoksia moottoriin, esim.viritetty, poistettu rajoittimet käytöstä ym. takuuseen menee.

Äläkä usko lupauksiin että tehdään heti kun ehditään, aina pitää sopia päivämäärä johon mennessä pitää asiat olla kunnossa.

Se voi tuntua aluksi pahalta vaatia oikeuksiaan kivalta ja ystävälliseltä vastaanoton tytöltä, mutta siksi ne kivat tytöt onkin laitettu niihin hommiin ja saavat kaiken paskan niskaansa, parempi molempien osapuolien kannalta on olla asiallinen ja tiukka.

Kuluttujansuojalaki on puolellasi jos uutena ostit. Lykkyä tykö.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Voi olla kiinnileikannutkin. Vika tuskin selviää avaamatta konetta. Tietysti puristukset kannattaisi tarkistaa, mutta sopivaa mittaria on hyvin harvassa. Omankin tein itse.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Tuossa tuo olisi puristupainemittari hyllyssä, ja joitakin purettuja mutta ehjiä varaosia ym.
On vain vähän vaikeaa auttaa kaveria mäessä, käytännössä, kun ei tiedä missäpäin suomea mäki on.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-Jarkko-

#4
"Myyjä ei vastaa sähköposteihin. Jännä, että tähän malliin on vain 12 kk "takuu" ja muihin Huatianin eikun Helkaman malleihin 24 kk. Tulikohan työkättyä kätensä pa**aan?"  ;D

Tämä on varmasti niitä postimyyntimopoja joissa takuu on tai sitten ei ole/on niin kauan kun takavalot näkyy.
Hintaa oli tonnin verran jolla olisi saanut ns merkkivehkeen?


kerhoukkonen

Taidan unohtaa koko takuun, 300 km pitäisi kulkuneuvoa siirtää edestakaisin ja ajamaan en lähde, vaikka huima olenkin. Toisaalta jännä, että ennen myyntiä sähköposteihin myyjä vastasi välittömästi, nyt oli ottanut yhteyttä vain paikalliseen huoltoliikkeeseen ja käskenyt pitäytymään perushuolloissa. Eli takavalotakuu. Piti jo 1,5 kk odottaa ajoneuvon tyyppikatsastusta ja kotiportille tuloa. Toisaalta teini voi salata jotain olennaista mopolle tapahtunutta (edelleenkään ei ulkoisia vaurioita), jolloin takuulla ei ole mitään väliä...Vien mopedin asiansa osaavalle PAIKKAKUNNALLA olevalle ihmiselle ja korjautan kulkuneuvon. Kinuskipelihän tämä on, mutta nätti ja teini tykkäsi ajella. Surullista ja lohduttavaa, että Kymcon varaosa- ja neuvontapalvelu toimii moitteetta. Voisi kyllä olla myyjälle ilkeä ja laittaa esim. Suomi24:lle näkyvän ja kuuluvan keskustelunavauksen ko.liikkeestä ja sen toiminnasta, eiköhän tuo lie ihan merkin maahantuoja...

-Jarkko-

Luulis nyt täältä neuvot löytyvän, on noista kiinalaisista täällä senverran jauhettu.
Tuo kilkatus vois johtua koneen laakeriviasta, onko koneen öljy millaista? Kuumana sammuminen taas lämpöleikkaamiseen eli olisko männänrengas poikki tms?

Iso käsi kymcolle, täälläkin pelaa 15tkm ajettu kuin kello.

tommi

#7
Kuulostaa ihan siltä kuin kone olisi alkanut nakuttamaan ja sehän hajottaa sylinterin hyvinkin pian. Nuo kuvailemasi oireet viittaa todellakin siihen että pytty on käynyt niin kuumana että männänrenkaat tai rengas on kiinnileikannut mäntään kiinni. Puristuksia ei ole enää riittävästi ja siksi se ei jaksa vetää.

Jos olisi laakeri mennyt niin se ei vaikuta tehoihin juuri mitään. Mullakin meni laakeri, piti todella pahaa kalkatusta mutta mopo veti ihan normaalisti. Tuskin siitä kyse sinun tapauksessasi.

Tuntuuko niitä puristuksia lainkaan kun kädellä pyörität poljinta? Kyllä tuo vahvasti vaikuttaa siltä että uuden pytyn joudut hommaamaan. Tai ainakin männän. Melkein kannattaa ostaa koko pyttysatsi.

Ihmetyttää kyllä tuo että vakiopytty alkaa nakuttamaan, isommilla pytyillä se on hyvinkin yleistä. Kannattaa ehkäpä jatkossa ajella 98 bensalla.

Jos joudut sen uuden pytyn hommaamaan niin osta suoraan 63cc pytty, taitaa olla jopa halvempi kuin vakiopytty ja vetää paremmin.

http://www.virijavara.fi/shop/?70,63cc-sylinterisarja

http://www.virijavara.fi/shop/?85,vakio-sylinteri-ja-manta


Samppa

Takuuhuoltojen toimivuudesta kannattaa ehdottomasti kirjoittaa myös tuonne:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=189.0

Jos se kone kilkattaa ja kalkattaa, niin kyllähän se sylinteri varmasti pitäisi auki ottaa...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kerhoukkonen

Puristuksia tuntuu kyllä olevan, mutta turhan säännöllinen nakutusääni on ollakseen muualla kuin sylinterin sisällä. Itse en taida kyllä purkuhommiin ruveta, aikaa moottorien rankemmista remonteista kulunut jo 30 vuotta ja nykyään suurin osa ajasta menee työkalujen etsimiseen/ hukkaamiseen  :D. Taisihan tuo mahdollinen syykin löytyä ristikuulustelussa teinin kanssa. Oli joskus ajanut betonikorokkeeseen ja pakoputki oli kuulemma ottanut "vähän" kiinni. Irroitin osan ja kas kummaa: selkäänsä oli putki saanut ja kunnolla, ihme ettei äänet mopossa ole muuttuneet. Nk. sisäänajosta kun teinille tolkuttaa, niin takavalojen hävittyä kahva nurin. Putkitapauksesta on kyllä yli 500 km ajettu. Ei tuo paha hinta virijavarassa (50â,¬+5â,¬) uudesta koko satsista, käynee paikoilleen heittämällä. No saapahan vanha varma Kymco nähdä tietä kahden edestä jonkun ajan.

Eki

Onko maahantuoja elikä vastuufirma Falmek Salossa, kyllä siellä on oltu tähän asti todella auttavaisia sekä ystävällisiä. Elikä olet ostanut5 sen uutena niin siinähän on takuu, mikäli olet teettänyt takuuhuollon/t, jos et ole ajanut 300km:ä on takuu voimassa ilman huoltokäyntiäkin, koska ensimmäinen takuuhuolto näissä on 300km, sitten tuhannen kilometrien välein! Itse olen saanut takuun säilymään huoltamalla solikan itse, ajettu jo kohta 6000km ja tulossa takuuseen Kiinasta uusi pakoputki!

pekpel

Tenttaa teini, millä on tankannut ja putsaa kaasari.
Oli samantapainen tapaus ilman kilkatusta hoidossa, ei tyhjäkäyntiä mutta kaasulla pystyi ajamaan sen 500m ja siihen jäi. Odotus ja taas mentiin se 500m.

Syy: kaasarissa hyytelömäinen tukos kun oli tytteli tankannut "kaverin" "skootteribensaa", olikin ollut oman tallin ruohonleikkurille tarkoitettua 2% rasvabensaa.
Miksei voi reilusti sanoa että tarviin bentsiiniä, pitää päästä poikiin?
Ja oli ovelus napannut mittarinvaijerin irti ettei vanhemmat päässeet tarkastamaan ajokilometrejä... Voi rakkautta, voi mitä se teettää.

4 t motti ei siedä rasvaa bensassa yhtään, alle 300 km ja kaikki moottorin sisällä ihan sikana mustassa ihanassa töhnässä, on kokemusta, jopa tarkoituksella koitettiin pitkällekkö pääsee.

Oireet: Ei tyhjäkäyntiä, pysyy käynnissä kaasulla, matka katkeaa kohta.
Kilinään voi olla jopa niin yksinkertainen asia kuin karstoittuminen kyseessä.
Jos kerran pakoputki on saanut kunnon pusun, niin on mahdollista karstan kertyminen venttilleihin ja moottoriin.
Silloin ei auta kuin kansi auki ja putsaus, minimissään.

Itse veikkaisin että kaasarin puhdistus auttaa ainakin osaan oireista ja puhdista tankki samalla.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-Jarkko-

Millainen putki siinä on vakiona? Tällainen UUSI olisi tarpeettomana: http://huuto.net/kohteet/keeway-_-solifer-2t-alkuperainen-pakoputki/140952683

Eli Keewaysta otettu mutta samaa mallia on solifer ym malleissa.


pekpel

Laita postia tuonne.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/

Tuolla kun vähän katselet ympärillesi niin löytyy jotain vastauksia.

Vaikka huollat/huollatat itse on myyjän vastattava takuuseen jollain tavalla.
Yleensä myyjä joutuu korvaamaan vähintään osan kustannuksista, ellei kaikki.
Onhan tuo kuin laittaisi lottoa vetämään, mutta mitään et saa jos et mitään tee.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

elegance50

#14
Kannattaahan siihen tehdä tuo pikainen tee-se-itse tarkastus myös vaikka olisikin takuun alainen laiteja teinit tekevät kepposiaan eli ota kolme koppaa auki.
-Venttiili
-Variaattori
-magneetto
Näet jo heti josko siellä on tehty jotain epämääräistä. Jos kerran puristuksia on niin epäilen sitä ylimmäisen männänrenkaan jumittumista tai venttilien kantoa pikemminkin venttiilit voi olla liian suurella välyksellä. Ja myös tämän kolinan ajoitus kertoo paljon. Voithan käyttää moottoria ilman venttiillikoppaakin vaikka vähän sottaa niin sillätavoinhan ennen aikaan kuunneltiin monenkin auton moottoria ja näkee myös nouseeko sitä öljyä kanteen vaiko ei. Öljyt voit myös laskea puhtaaseen astiaan ja tarkistaa onko propun sihvilässä jotain murusia puhtaalla työllä samakin öljy menee takaisin jos ei ole vaihdon aika/kiinnostus ylimääräiseen jne.

Tarkista venttiilinvälykset, variaattorin puolesta että tuntuuko pystyheittoa kampiakselin päästä ja sama magneetosta. Nuo tehtyäsi olet paljon viisaampi sen laitteen suhteen eikä tuo vie aikaa juuri mitään. Jos kerran vanha moottorin remonttireiska olet niin katsot nokan päällisin puolin siinä jo heti fikkarilla että onko jälkiä kuivana käymisestä ja näet koko variaattorin sekä tarkistat että mutterit ovat kirerällä etuvari-, takavari- sekä magneetto.
On tullut käytännössä huomattua että jos itse "jotain" olet tarkistanut niin tämä firma joka/jos välttelee nyt vastuutaan niin tiedät jo vastaukset heti ensimmäisiin jossitteluihin ja tosiaan jos laite ei ole käyttäjän väärinkäytöstä johtuen rikki ..."teinit"... vaan mennyt oikeasti normikäytössä niin kuluttajansuoja on täysin sinun puolellasi!  
prööööö töt töt boo klonks mitä ny justha mä sen korjasin...--> työntämään...jokainen laite vaatii joskus...herrrrrrmoja..!!! -Anssi Asentaja-