Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kipinä hukassa (Titan Retro eli Baotian BT49QT-21)

Aloittaja topsi, 10.08.18 - klo:21:48

« edellinen - seuraava »

topsi

#30
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.08.18 - klo:10:39
Siitä en tiedä vaikuttaako starttiin, eli starttimoottorin toimintaan, mutta kipinään ja käynnistymiseen saattaa vaikuttaa.
Meillä suomessa on oma sana startin toiminnalle, ja skotun käynnistymiselle.
Eli siis skotu voi startata hyvinkin silti käynnistymättä  ;)
Vaiko ei siis starttimoottori pyöritä moottoria ?

Joo, siis tossa skootterissa:
- jalkakytkin "väärässä asennossa" starttimoottori ei pyöri (en tiedä, vaikuttaako kipinään, mutta jos jalkakytkimeen toi musta-valkea johdin CDI-boksilta kerran menee, niin vahvasti ehkä kyllä)
- kill switch "väärässä asennossa" starttimoottori kyllä pyörii, mutta kone ei käynnisty (eli kipinää ei ole tarjolla)

konenikkari

Hyvältä toimintasuunnitelmalta kuulostaa



Hi
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

topsi

No johan läks!

Veikkaan, että viallinen jalkakytkin ja/tai pick-up coil. Toteen jää nyt toistaiseksi näyttämättä, miksi pari sulanutta pinniä löytyi kojeesta. Lähtee meinaan iloisesti myös sillä vanhalla ja "sulaneella" CDI:llä, sekä vanhalla puolalla.

Jalkakytkin on nyt ohitettu iäksi. :) Kill switchin panin takaisin.


Tää musta-valkean piuhan roolin ymmärtäminen ratkaisi kaiken. Kiitos jengi!

topsi

Sen verran on pakko jatkaa, että matkalla himaan ilmeni mystinen ajovalo-ongelma.

Kesken ajon etuvalo sammuu yllättäen.

Kuitenkin:
- Vilkut toimivat normaalisti
- Takavalot toimivat normaalisti
- Pysyvät kaukovalot eivät toimi (etuvalo pysyy pimeänä)
- Kaukovalojen lyhytvalinta (eli kaukovalojen keinukytkimestä väläytys-toiminto) toimii (eli kaukovalot välähtää)

Etuvalo syttyy heti, kun virta-lukosta käyttää skootterin hetkeksi pois päältä (niinkin lyhyesti, että vauhdissa moottori ei edes kuulostaisi sammuvan).

Sitten etuvalo toimii taas noin 10 m - 2 km matkan, kunnes taas aivan yllättäen sammuu. Virrat pois avaimesta sekunniksi ja etuvalo palaa jälleen.

Poltin on silmämääräisesti tarkistettu, poltin asennettu uudestaan paikalleen pariin kertaan. Vaikutti aluksi sattumanvaraiselta kosketushäiriöltä, mutta koska kaukovalojen väläytys toimii ja etuvalot reagoivat aina virta-avaimen kääntämiseen, niin melkein sullkisin pelkän satunnaisen kosketushäiriön pois.

Mistähän tätä alkais?


joni_k

tää on vaan heitto mutta voisko virtalukon pohjassa olla vika taikka regulaattorissa? käsittääkseni toi väläytys toiminto toimii tasavirralla, eli toimii myös moottori pois päältä, ainakin kymcossa näyttää noin toimivan. moottorikäynnissä etuvalo tod näk toimii vaihtosähköllä, loput sähköt toimii tasasähköllä akun kautta. mittaappa latausjännite tyhjäkäynnillä ja kierroksilla valot päällä.

topsi

Virtalukon pohja vois olla oikeastaan erinomainen veikkaus.. Sen nimittäin irrotin jossain vaiheessa tuossa, kun etsiskelin vikaa. Täytyypä tutkia uudestaan.

Virtalukosta voisi tosiaan mennä johdin ajovaloille tai johonkin ohjausnippeliin, koska ajovalot tietenkin palaa vain moottorin käydessä. Tattis!

joni_k

niin vähän jotaki tämmöstä ajattelin mutta en oo kyl varma meniskö johdot vaan suoraan katkaisijalle..miks se virtalukon kautta menisi kerran ei valo pala kuin moottori käynnissä.

konenikkari

#37
Sähkövikojen arvuuttelu, kaukaa käsin, ilman laitteen varmasti oikeata kytkentäkaaviota on todella vaikeaa.
Katso mopostasi kaikki mahdolliset tyyppi ja mallinumerot, muualtakin kuin rekisteriotteesta.
Vastaisen varalle koeta hankkia vaikka kiven alta se kytkis, helpottaa..
Onko skotussasi valon vaihtokytkimen, lyhyt/pitkä, lisäksi kytkin jossa asennot pois/parkki/ajovalot.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

topsi

Tyyppikilvestä unohdin eilen ottaa kuvan. Se löytyy luukun takaa edestä.

Tuossa skootterissa on kytkin oikealla kädellä: valot pois, parkit, valot päälle.
Vasemmalla kädellä: pitkät päälle, pitkät pois, pitkien väläytys.

konenikkari

#39
Oliskohan tuossa tancossa paljonkin yhteisiä piirteitä.
https://www.libble.de/baotian-bt49qt-12tanco/p/544684/?page=0001
Joku valokytkimistä tuota vois tehdä tai itse lampun tai muu maadoitus.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

topsi

#40
Katselin samaa kaaviota aiemmin päivällä. Täytyy purkaa taas skootteri jossain välissä ja tutkia.

Tänään kävin asioilla skootterilla ja kun tulin takaisin himaan, niin olikin akku tyhjä. Tai niin ainakin oletan, kun ei jaksanut enää käynnistää, vaan aika vaivalloisesti pyöritteli starttia muutaman kierroksen, kunnes kuukahti. Voikohan olla niin, että aina kun valo on pimeenä, niin myöskään akku ei saa virtaa?

Mittarit ja osa työkaluista on taas duunipaikassa, joten en päässyt availemaan kotteroa sen paremmin. Poljinta ei ole, kun se on vähän niinku toi seuraava projekti.. :)

Ja se varsinainen tyyppikilpi, jossa skootterin kiinalaiset tiedot on, olikin rungossa kiinni, joten sitä ei näe purkamatta kunnolla. Miten tyhmä olinkaan, kun en siitä eilen fotoa napannut, kun sitä tutkin.

Tää projekti ei kyllä taida loppua ikinä.

joni_k

mullaha kävi tossa talvella silleen että huolimattomuuttani oli staattori jääny irti ja vauhtipyörä sorvasi käämit yksitellen. ekana lähti mullaki etuvalo,pätki ja lopulta pimeni kokonaan, sen jälkeen hävis lataus. ihme kyllä 66km se kesti ja sytytyskäämi pelas loppuun saakka vaikka aika hilkulla sekin oli jo. mietin että oisko sullaki sitten käämeissä vikaa ja periaatteessa se vois selittää myös ton sun cdi:n sulamisenkin joltakin osin.

topsi

#42
Joo, täytyy nyt laittaa tää skootteri hupun alle seisomaan ja palata asiaan, kunhan tää kiire elämässä hellittää.. Siinä on nyt niin paljon kaikkea pientä laitettavaa, että parempi pistää kaikki kerralla kuntoon.

Päällimmäisenä murheena on nää sähköhuolet. Lisäksi etujarrun satula pitäis varmaan uusia kokonaan (koska se ei toimi symmetrisesti, vaan kuluttaa paloja vain toiselta puolelta ja ongelma näyttää olevan se, että toisen puolen jarrusylinteri ei vaan liiku kunnolla). Varikopan kotelo ja käynnistyspoljin pitää kans laittaa kuntoon.

Täytyy nyt myös alkaa kissojen ja koirien kanssa etsiä tuohon skootteriin soveltuvaa kytkentäkaaviota tai sitten ainakin selvitellä mittarin kanssa keskeiset kytkennät tosta viuhkasta.

Ei muuta kuin mopedi parvekkeelle ja osiksi, jotta sitä voi sitten hissukseen laitella sitä mukaa, kun ehtii.

Toiveena olis kuitenkin vielä syksyllä saada skootteri ajokuntoon. Palataan siis astialle syssymmällä!

joni_k

liukupalat kun rasvaat luulisi että alkaa jarru pelaamaan. eiks tässäkin ole vaan yksi mäntä joka paloja painaa?

Coastside

Yksimäntäisessä palat kuluvat toispuoleisesti ja hyvin nopeasti. Asentaessa kannattaa palat tukea paikoilleen puutikku välissä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04