Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

sym fiddle 4-tahti ja hankala kylmäkäynnistys

Aloittaja Taavi, 03.12.14 - klo:04:50

« edellinen - seuraava »

Coastside

Siihen ei tarvitse kuin rautalankaa kiinni kammioon ja painonappi hehkuttaa sitä. Tietysti niin ettei se kuumene sytyttämään bensavuotoa. Kemiallisella metalilla saa kiinni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Sopivan kokoisen keraamisen tehovastuksen kun laittaa, ei lämpene liikaa.
Ilmankin varmasti pärjää, mutta voisi helpottaa pakkasella ajelemista se.
100 ohmin vastuksella teho 12/100x12 = 1,44 W.

Taavi

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.12.14 - klo:10:31
Ryyppy ei ilmeisesti toimi jos se ei siedä kaasua kylmänä. Ryyppy nokeaa kylmän koneen tulpan joten siitä noesta hetken käymisen jälkeen sen näkee. Toinen keino on tukkia ilmansaantia ja jos siitä kohenee niin se kertoo myös ettei ryyppy toimi. Jos ryyppy toimii, on pääsuutin liian pieni talveen.

itelläki alako eppäilyttään se ryyppy ja/tai pääsuutin vaikken mikkään tekniikan ihmelapsi ookkaan...
En oo oulusta,enkä pelekää polliisia... ;)

Taavi

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 03.12.14 - klo:10:52
Vaikka ryyppy toimisi, mikä selviää ehkä kun kokeilee lämpeneekö rikastinmötikkä muutamassa minuutissa, voi kylmäkäynnistys onnistua huonosti. Rikastimen päällä oleva suojus lähtee nostamalla pois..
Viileämmillä keleillä pitäisi säätää kaasarin vasemmassa kyljessä olevasta seosruuvista lisää bensaa tyhjäkäyntisuuttimelle, käännä aluksi puoli kierrosta lisää auki, eli auki yhteensä n. 2 kierrosta.
Kaasulla pari nopeaa pumppausta ja heti starttausta, kun kiihdytyspumpun ruiskima bensa on vielä sumuna imukanavassa.
Kun saat käyntiin, pumppaa hetken päästä nopeasti kaasua, pääsee tarvittaessa pumppailemalla heti liikkeelle.
Kun kone on lämmennyt kunnolla säädä seosruuvista mahdollisimman kovat kierrokset ja tarvittaessa ruuvia tästä vielä vähän lisää auki.
Onko akussa nestettä riittävästi?
Halpahalleista saa kympillä yleismittareita. Mikä on akun jännite kun mopo on seissyt tunteja ja kun se käy tyhjäkäyntiä kovemmilla kierroksilla?
Akun ampeerituntimäärä lukee sen kyljessä, alle 6 Ah on liian tehoton.

eli nuissa vehkeissä siis on seeosruuvi ja tyhjäkäyntiruuvi?? kun olin käyttämässä huollossa tuota vehettä,ja tuli puhetta tyhjäkäynnistä,niin alako pikku hilijaa kuulostaan sille,ettei siinä oiskaa muuta kun tyhjäkäyntiruuvi...,en alakanu inttämään..,ajattelin että kyllä kai ne "tietää"..  :-\  tosiaanki se tyhjäkäynti huopaa ees taas aika reilusti...
muistaakseni tuossa on geeliakku ja se on 6Ah.
En oo oulusta,enkä pelekää polliisia... ;)

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Taavi - 03.12.14 - klo:13:11
eli nuissa vehkeissä siis on seeosruuvi ja tyhjäkäyntiruuvi??
tosiaanki se tyhjäkäynti huopaa ees taas aika reilusti...

Katsomalla selviää asia, säätämällä seos kohdalleen, loppuu varmaankin aaltoileva tyhjäkäynti.

konenikkari

#20
Hyvillä mielin voit avata sen seosruuvin, jos aiot talven ajaa, kolmekin kierrosta,
kunhan muistat kesän tullessa kääntää kierroksen kiinnipäin  :)
Totta, aaltoileva tyhjäkäynti on  useinkin seurausta laihasta seoksesta.
Joka tosin voi vääränkokoisten suuttimien lisäksi aiheutua,
imuvuodosta tai liian pieneksi asetetusta tyhjäkäynnistä.
Pikkunelari ei saa vähääkään imuvuotaa esim kaasuttimen kelvottoman klemmarin takia.
Myös on syytä tarkastaa venttilivälykset, joita huoltotiedotteissaan valmistajat hilaavat ylöspäin.
Monella valmistajalla ilmoitettiin taannoin esim. 0,05mm välyksiä,
monikin on korjannut vähintäin 0,08 välykseksi.
Koska ääntä mahtuu maalimaan, suosittelen imu 0,1mm ja pako 0,15.
Pidempään käytössä olleen moottorin nokkakselin laakeroinnin välykset kun saattaa olla isojakin.
Aivan kaikkien näiden moposkotujen ominaisuuksiin kuuluu kylmänä hankalasti käynnistyminen,
johon on moniakin syitä.
Skotut jotka suomeen myydään, eivät olisi ikkään arvanneet että valmistuttuaan,
ne kuskataan suomeen, ja tankkiin pannaan bensan sijasta viinasekoitetta  :)
Siis malttia, ennen varsinaista käynnistysyritystä, muutama polkaisu ennen kuin virtaa kytketään.
Tämä siksi että moottorissa mahdollisesti ::) olevat öljyt "levistyis"
Sen jälkeen helkama sc-r suosittelemat nopeat pumppaukset, rauhallisesti kääntällä kaasu nollasta täysille.
Käynnistysyrityksen aikana ei kaasuun saa koskea ollenkaan, kunnes eka kerran "lupaa"
Jos mopo vastoin kaikkia luonnonlakeja vastustaen käynnistyy, ei ole syytä vieläkään kaasua kääntää kuin ihan hippasen.
Jos mopo näin menetellen hiljakseen käypi lähes tyhjäkäyntiä noin viitisen minuuttia, on turhaa jatkaa tyhjäkäyttelyä.
Etelän vetelille rakenteensa puolesta suunnitellut moposkotut kun ei yhtään lämpene täällä arktisissa olosuhteissa, tyhjäkäynnillä.
Jos haluat olla mopon käynnistyttyä "valmis baanalle", kaasuttele hetki paikallaan, maltillisesti, jarruttaen ja kaasuttaen samanaikaisesti.
Kylmää konetta ei saa kuormittaa,  :) tytöt tietää  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

EeTee

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.12.14 - klo:15:17
Pidempään käytössä ollen moottorin nokkakselin laakeroinnin välykset kun saattaa olla isojakin.

Eikä aina tarvitse olla kovin pitkäänkään käytössä, mulla oli "reilu välys" nokan rattaan puoleisessa laakerissa jo 5000km jälkeen, tai ei sitä enää voi oikein välykseksi sanoa, klappia oli melkein pari milliä.
Mopo kuitenkin kulki, enkä isoa tehon hävikkiä huomannut, vaihdoin kuitenkin uuden nokan kun venttiilejä säätäessä vian huomasin.
ZN50QT-11
Titan T2

helkama sc-r

Ei laakereiden välykset venttiilien välyksiä pienennä, siksikin on tarpeetonta laittaa suuria välyksiä. Imu 0,05, pako 0,1.
Mihinköhän perustuu kuvitelma hitaasta kaasun pumppauksesta?, siihenkö, että kiihdytyspumppu toimisi jotenkin hitaasti?

"kaasuttele hetki paikallaan, maltillisesti, jarruttaen ja kaasuttaen samanaikaisesti"

Niin tai nopeasti kaasua pumppaamalla muutaman kerran pääsee heti liikkeelle.
Hitaasti kahvaa kääntämällä mopo luultavasti sammuu, koska kiihdytyspumppu ei annostele bensaa silloin sumuna.

konenikkari

Niin, helkamala sc-r,  kokemus on voima jota ei voi korvata luulemalla.
Jos ja kun sun helkamalassasi nokkaakseli vaeltaa ylös/alas laakeroinneissaan,
arvaatko tai oivallatko ollenkaan, mitä tapahtuu.
Kaasua on syytä pumpata hitaasti, kiihdytyspumpulla varustetussa kaasuttimessa koska,
kiihdytyspumpun mäntä liikkuu sisäänpäin kaasua kääntäessä,
mutta palautuu "nolla aseentoon" vain ja ainoastaan siinä olevan jousen voimalla,
jota rajoittaa, "hydraulisesti", ryyppysuutinpiiriin suutin ja takaiskuventtiilin jousivoima.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Joo-o, kaasua kannattaa pumpata hitaasti, koska kiihdytyspumpussa on palautusjousi.   :D
Silleen silti, vaikka kiihdytyspumppu ei silloin toimi tehokkaasti.
Jokainen voi itse kokeilla kuinka kone reagoi pumppaamiseen kylmänä, eikä sen jälkeen ymmärrä, miksi kaasua pitäisi pumpata hitaasti.

-Zone-

Tässä puhutaan nyt hivenen väärillä termeillä. Se mitä konenikkari meinaa on että pumppaussyklit ei toistu taajaan jotta kiihdytyspumppu kerkiää palautumaan. Ei sitä että sitä kahvaa kierretään kuin hidastetussa elokuvassa. Jossain  20 asteen pakkasessa se pumppu palautuu suoraan sanottuna jo melko h i t a a s t i. Jos siinä kaasukapulaa runkuttaa samaan tahtiin kuin 15 kesäinen finninaama peittonsa alla kesäiltana, niin toisin kuin sillä finninaamalla, ei siinä juuri pumput ruiki ;)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 03.12.14 - klo:18:00
Tässä puhutaan nyt hivenen väärillä termeillä. Se mitä konenikkari meinaa on että pumppaussyklit ei toistu taajaan jotta kiihdytyspumppu kerkiää palautumaan. Ei sitä että sitä kahvaa kierretään kuin hidastetussa elokuvassa. Jossain  20 asteen pakkasessa se pumppu palautuu suoraan sanottuna jo melko h i t a a s t i. Jos siinä kaasukapulaa runkuttaa samaan tahtiin kuin 15 kesäinen finninaama peittonsa alla kesäiltana, niin toisin kuin sillä finninaamalla, ei siinä juuri pumput ruiki ;)

Kiitos Zone, sinä hallitset paremmin tuon nuorten ymmärtämän kielen  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Ehkä palautumisnopeuksissa on eroja, helkamassa ainakin kiihdytyspumppu palautuu heti, varmaan myös muillakin.
Sekin selviää katsomalla onko viivettä pumpun männässä kun vääntää kaasun pois.

-Zone-

#28
Mulla on vissiin jokaisessa kaasarissa ollu enempi vähempi viivettä ja pakkasilla selvästi enemmän kaikissa joskaan enää en aja pakkasilla ollenkaan. Kaasareita mulla on ollu yhteensä 6 tai 7. CVK, Keihin ja tarvike PDJ malleja. Varma en määrästä enää ole, saattaa olla ollu jo enemmänkin. Nykyisellään on jäljellä enää 2. Toinen 16mm luistinen, toinen 18mm. Se kiihdytyspumpun vivun seutu on myös tehokas keräämään ajanmittaan paskaa. Tai noh, ei vissiin kaikissa mutta näkyy olevan noissa omissa 10" renkaisissa ollut, että takagummi roiskii melko hyvin paskaa. Kun tarpeeksi on paskaa kaasarin ympärillä se kiihdytyspumpun vipu ei liiku enää täyttämatkaa kun ei palaudu kokonaan ja lopulta se jämähtää lopullisesti. Jos se sattuu sopivasti siten että tulee pakkaset ei hirveesti mitkään pumppailut auta ja kylmäkäynnistykset vaikeutuu entisestään.

Tuosta viiveestä vielä että se tulee katsoa silloin kun kohokammiossa on bensaa. Kuivaa kaasaria käsissä pyöritellessä, viivettä ei huomannut omissakaan. Pakkasilla kun kaikki on vähän kankeeta, se viive vaan lisääntyy. Joissain vehkeissä oon huomannu että kaasuvarppikin palautuu pakkasessa vähän nahkeesti vaikka säikeitä varsinaisesti ei vielä poikki olekaan. Sekin vaikuttaa pumppuun.

Taavi

kiitos vaan kaikille vinkeistä! pittää tässä käyttää huollossa että ne tarkastaa ja säätää kaasarin, ja isompaa suutinta kehiin..  ::)  :)
En oo oulusta,enkä pelekää polliisia... ;)