Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

4-tahti kiinanskootteri ei käynnisty. Missä vika? KIIRE!

Aloittaja MiPeKa96, 09.02.14 - klo:14:45

« edellinen - seuraava »

MiPeKa96

#15
Lainaus käyttäjältä: openflow - 15.02.14 - klo:20:11
Pistä reilusti öljyä imukaulasta tai tulpanreiästä, vaikkapa pari korkillista. Siellä voi olla karstaa venttiileiden välissä, ja öljyllä huuhtelemalla sen voi saada sieltä pois, kun jonkin aikaa konetta pyörittelee. Öljy myös nosta puristuksia, joka helpottaa edelleen käynnistystä. Tämä on kohtuullisen yleinen ongelma ihmeissä, ja konetta voi joutua pyörittämään paljon ennen kun puristukset palaa järkevälle tasolle. Öljyllä "huuhtelemalla" saa ihmeen usein paremmin käyntiin, kun bensalla.

Tätä konstia kannattaa kokeilla aina, kun kone antaa kipinää ja olevinaan saa myös bensaa, mutta ei käynnisty.


Kokeilin tätäkin vaihtoehtoa muutaman tunnin ajan mutta ainoa mitä tapahtui oli se että akku vain tyhjeni tasaisin väliajoin. Käynnistykseen ei vaikuttanut sen kummemmin. Ei vain jostain syystä saa ilmeisesti bensaa. Bensahana on kunnossa, samoin bensaletkut sekä suodatin, myös imukaula on kunnossa, eli vika on kai kaasuttimessa, mutta missä osassa kaasutinta? Uutta kaasutinta en ala ostamaan koska muutenkin aion myydä tuon rakkineen pois heti kunhan tuon saisi toimimaan.

Coastside

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=rzVbcUMcDh0

Kaasutin on tuollainen ja käynnin voi estää noiden messinkisten suuttimien tukkoisuus. Auki ne voi rassata tai suihkuttaa CRC tms. pillillä.
Jos kaasutin toimii haisee tulppa bensalta tai on jopa märkä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Kaasuttimessa on kiihdytys pumppu, ja kahvaa remppaamalla bensaa pitäisi mennä moottorin, vaikka suuttimet olisi osittain tukossa. Jos siis epäilet, että kaasuttimessa on jotain vikaa, kääntelee kahvaa edestakaisin samalla kun starttaat. Kaasuttimen kiihdytyspumpun toiminnan voi  tarkistaa peilillä tai työntämällä sormen kaasuttimesta sisään samalla, kun kaasua kääntää. Tästä tietää varmuudella tuleeko sinne kaasuttimeen asti bensaa ylipäätänsä.

Voi myös olla, että startti ei pyöritä riittävän nopeasti -- pitäisi polkimella päästä kokeilemaan. Kylmissä olosuhteissa akun teho heikkenee selkeästi, ja pakkasessa ei välttämättä onnistu kun polkemalla.

Mahdollisia vikoja on myös vuotava kannentiiviste tai venttiili.

MiPeKa96

#18
- Kaasuttimen osat on kaikki pienimmätkin suuttimet sun muut puhdistettu paineilmalla eivätkä ole tukossa.

- Joka kerta käynnistystä kokeillen olen myös kokeillut väännellä kaasukahvaa.

- Tulppa ei joka kerralla ole kastunut ja niillä kerroilla kun on niin hyvin vähän ja silloinkin on laitettu suoraan tulpanreijästä bensaa käynnistyksen kokeilemiseksi.

- Voiko kaasuttimessa oleva sähkötoiminen neula / ryyppy / mikä lie osa (en tiedä nimeä) olla rikki? Miten sen voi testata / mitata? Jos olisi rikki niin vaikuttaisiko käynnistyvyyteen ja myydäänkö niitä erikseen vai pelkästään koko kaasuttimen kanssa?

- Uusi variaattorin kansi maksaisi 60€ joten niin suurta summaa ei ole yhteen polkimen kiinnilaittamiseen käytettävissä.

- Kuinka suuri mahdollisuus tuolla kannentiivisteen tai venttiilin rikkoutumisella voisi olla jos skootterilla on ajettu vain 6383,7 kilometriä noin tarkalleen?

- Löytyykö mistään esim. videota tuollaisen Baotian BT49QT-7A -tyypin moottorin purkamisesta? Räjäytyskuvia näytti ainakin olevan suomenkielisessä varaosaluettelossa, mutta niistä ei paljon ota selkoa kun ei ole oikeastaan minkäänlaista hajua nuista nelitahtikoneen osista.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: MiPeKa96 - 16.02.14 - klo:21:45
- Löytyykö mistään esim. videota tuollaisen Baotian BT49QT-7A -tyypin moottorin purkamisesta? Räjäytyskuvia näytti ainakin olevan suomenkielisessä varaosaluettelossa, mutta niistä ei paljon ota selkoa kun ei ole oikeastaan minkäänlaista hajua nuista nelitahtikoneen osista.
http://youtu.be/hNK1hFNvWb4

openflow

Kun ryyppy hajoaa, se jää aina päälle. Se ei käytännössä koskaan hajoa siten, että se olisi pois päältä. Käynnistysongelma ei johdu ryypystä. Kiihdytyspumppu auttaa käynnistyksessä jopa paremmin kun ryyppy.
Lainaa
Kuinka suuri mahdollisuus tuolla kannentiivisteen tai venttiilin rikkoutumisella voisi olla jos skootterilla on ajettu vain 6383,7 kilometriä noin tarkalleen?
Kannentiivisteen pettäminen on erittäin epätodennäköistä(Lotossa vähintään 5 oikein). Venttiilin vuotaminen on taas hyvinkin mahdollinen vika(Lotossa 4 oikein).

Korjausoppaat:
http://www.jm-racing.fi/luettelot/huolto-opas_1.pdf
http://www.jm-racing.fi/luettelot/huolto-opas_2.pdf

Zone jo kerkesi videolinkin laittamaan, mutta tuhansittain lisää löytyy hakusanaksi youtubeen:139QMB
https://www.youtube.com/results?search_query=139qmb

Coastside

#21
Venttiilien tiiviyden voi tarkistaa irtonaisesta kannesta vedellä kaatamalla sitä kanavaan ja odottamalla alkaako se tihkua palotilaan. Jos venttiilissä on öljyä se haittaa vedellä kokeilua ja ohut öljy tai tärpätti käy silloin.

Venttiilien purkamiseen käy hylsy ja vasara kun palotilan täyttää alumiinifoliosta tehdyllä täyteellä. Kokoamiseen tarvitsee puristimen tai jonkin haarukkapäisen varren jolla painaa jousi kasaan ja asettaa lukituspalat. Jotkut ovat käyttäneet pihtejä tuohon. Ennen kuin tein puristimen, muokkasin pienen sorkkaraudan jolla painoin jousen.


http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=713.0

Paljon vinkkejä tehdä työ oikein. Tavallisimmat kömmähdykset ovat:
- Tehdään korjaus moottori paikallaan
- Ohjuriholkit unohtuvat tai menevät vääriin paikkoihin
- Ketjunkiristimen vapautus unohtuu tehdä. Kuuluu poistaa jousi ja painaa tappi sisään.
- Männäntapin sokka karkaa. Kannattaa sitoa lanka siihen.
- Männärenkaiden järjestys epäselvä
- Imukaula kiristetään liikaa joka rikkoo eristeen.
- Pakoputken tiiviste unohtuu liimata kanteen
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

P.a.s.i

Venttiilit saa näistä mopedeista ihan kunnon riuskalla otteella käsin painammallakin kasaan näin ole n ite monesti tehnyt

Coastside

#23
Lainaus käyttäjältä: P.a.s.i - 17.02.14 - klo:10:03
Venttiilit saa näistä mopedeista ihan kunnon riuskalla otteella käsin painammallakin kasaan näin ole n ite monesti tehnyt
Oikeastaan se onnistuu käsinkin, varsinkin tekee kahden käden kahvan lattaraudasta johon reikä asettaa palat. Painaa ja pitää peukaloilla valmiiksi asetetut palat reijässään kun varsi työntyy esille.
Lattarautaan voi tehdä päähän haarukan ja taivuttaa sen varaamaan päästään pöytään jolloin voi painaa jousen päästä yhdellä kädellä ja asetella toisella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kipa82

Hei. Ostin emännälle viime viikolla tommoisen kiinalaisen 4t skotterin (solifer gt4 2012) YY50QT-6, eilen toimi muuten hyvin, mutta sai aika kovasti sahailla, ennenkuin lähti käyntiin, tänään ei napista painamalla tapahdu yhtään mitään. Akussa on 12,9V jännitettä ja sulakekin on ehjä. Ei siis pyöritä konetta ollenkaan.. Mistäköhän lähtisi vikaa etsimään? Selittäkää niin, etä tälläinenkin ymmärtää, joka nyt tutustuu tuommoisen vekottimen sielunelämään ensimmäistä kertaa. Kiitos.    ...ja sitten olisi irtonaisia johtoja, joista en tiedä, että mihinköhän ne kuuluisi kytkeä.  :'(

Coastside

#25
Sivujalka alhaalla nämä ei starttaa ja jarruakin pitää painaa ja niihin kytkimiin tulee vikaa joskus. Jos saat kuvan niistä irtojohdoista tänne se auttaisi päättelemään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kipa82

#26
Sivujalka on aina ollu ylhäällä, käyttäny oon pelkästään  keskijalkaa. Jarru on pohjassa startatessa( kokeillu molemmilla). Laitan kuvan yksistä johdoista liitteeksi, jos osaan. https://www.facebook.com/kimmo.koskela.14/media_set?set=a.10201519064359773.1073741827.1271612350&type=1

tagatubos

Mulla teki saman oireen, kun nyt koitin käynnistää pitkästä aikaa.
Palaako jarruvalot, kun painat jarrua?
Ellei, niin syy saattaa löytyä sieltä.
Kuten Coastsidekin tuumaili, noissa kytkimissä on välillä häikkää. Varsinkin näillä ilmoilla.
Itse laitoin crc:tä, renkkasin aikani ja johan lähti starttikin pyörimään ja jarruvalo palamaan.

Sivujalan juuressa on kans oma kytkin, joka herkästi ottaa kosteutta itseensä.. sinne sama CRC kylpy ja sivujalan renkutusta.

Näillä halvoilla konsteilla jos ensialkuun..
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

kipa82

Eipä pala jarruvalo jarrua painaessa. Täytyy mennä se sivujalka kylvettämään. Suurinpiirtein kaikki muut liittimet onkin jo tänään kylvetetty.

-Zone-

#29
Onko täällä muutes muita joita ei kiinnosta vähäisessäkään määrin facebook?
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 11.01.14 - klo:17:36
Tässä helpot ohjeet.

1. Menet osoitteeseen http://www.aijaa.com/
2. Valitse selaa ja valitse koneeltasi kuva ja paina aloita lataus.
3. Kuvan siirryttyä aijaa.com palveluun saat linkkejä eri muodossa, miten kuvan haluat nyt esittääkin. (esim BBCODE1 (Pieni kuva) on käytännöllinen)
4. Kopioi haluamasi linkki ja liitä se tänne viestiisi (oletan että osaat copy+pasten).
5. valmis.

Esimerkki miten BBCODE1 näkyy täällä. Kuvaa klikkaamalla se näkyy isona.
Kannattaa rekisteröityä aijaa.comiin jos enempi kuvia aikoo julkaista.

Ihan esialkuun musta tulisi selvittää, tuleeko startille virtaa. Jos startille tulee virta niin on turhaa putsailla sivujalan liitintä. Jos ei tule niin sitten katotaan tuleeko startin solenoidille. Jos ei niin vasta sen jälkeen niiden turhien turvakytkimien kimppuun.
Edit:
Lainaus käyttäjältä: kipa82 - 27.02.14 - klo:16:42
Eipä pala jarruvalo jarrua painaessa. Täytyy mennä se sivujalka kylvettämään. Suurinpiirtein kaikki muut liittimet onkin jo tänään kylvetetty.
Siis oliko se jarruvalon kytkin mitattu yleismittarilla vai ei? Ei oikein selvinnyt.. Jos ei ole yleismittaria, niin jarruvalon katkaisijalta liitin irti ja yhdistät vaikka paperiliittimellä katkaisijan johdot. Jos jarruvalo syttyy niin vika katkaisijassa.