Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

4-tahti kiinanskootteri ei käynnisty. Missä vika? KIIRE!

Aloittaja MiPeKa96, 09.02.14 - klo:14:45

« edellinen - seuraava »

MiPeKa96

Kyseessä on Moto Zeta Rally 50 (eli täysin sama laite kuin Baotian BT49QT-7A), 4-tahti kiinanskootteri vuosimallia 2008. Startti vain pyörii mutta skootteri ei yritäkään lähteä käyntiin. Mittarilukemana noin 6000 km.


- Skootteri on alkuperäisillä osillaan, eli sitä EI ole erikseen viritelty. Tosin vakionakin kulkee sen 70 km/h suuntaisesti.

- Bensana käytetty E98:aa / joskus välillä myös Shellin V-Poweria.

- Ei ole käynnistynyt viime syksynä eikä sen jälkeenkään. Kesällä toimi hyvin. Käynnistyspoljinta ei ole joten polkemalla laitetta ei saa käynnistettyä.

- Kaasutin on irroitettu, purettu, puhdistettu, kasattu ja laitettu paikalleen sääntöjen mukaisesti. Imukaulassa EI ole murtumia.

- Tankissa on bensaa ja akku on täynnä, ilmanputsari on avattu ja puhdistettu.

- Alipaine bensahana on ehjä ja bensa kulkee suodattimenkin läpi.

- Kipinää tulee ja aivan oikeannäköistäkin + tulppa on oikean värinen.

- Hihna on myös lähes uusi. Sillä on ajettu vain muutamankymmentä kilometriä. Tosin edellinen katkesi kesken ajon alamäessä mutta skootterilla on ajettu sen jälkeen normaalisti uudella hihnalla.

- Venttiilien välykset säädetty sääntöjen mukaisesti: imuventtiili 0.08 mm ja pakoventtiili 0.12 mm.

- Kokeiltu kahdella eri CDI-boksilla joista toinen on uusi.

- Skootterilla EI ole kaatuiltu / törmäilty.

- Johtojen pitäisi olla ehjät.

En tiedä miksi skootteri ei toimi. Missä vika voisi olla?

pekpel

Mitä tekee jos tulpanreiästä laittaa bensaa männän päälle, tulppa paikalleen ja koittaa startata ?
Se että bensa menee suodattimen läpi ei takaa sitä että se menee kaasaristakin läpi vaikka olis kuinka putsattu epeli kyseessä..
Jos kaasarista ei bensaa tule niin neulaventtiili ei ole paikoillaan, luultavasti..

Onko puristukset tallella ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

MiPeKa96

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 09.02.14 - klo:15:01
Mitä tekee jos tulpanreiästä laittaa bensaa männän päälle, tulppa paikalleen ja koittaa startata ?
Se että bensa menee suodattimen läpi ei takaa sitä että se menee kaasaristakin läpi vaikka olis kuinka putsattu epeli kyseessä..
Jos kaasarista ei bensaa tule niin neulaventtiili ei ole paikoillaan, luultavasti..

Onko puristukset tallella ?

Kokeilin tuolla tavalla käynnistystä kolme kertaa ja millään kerralla ei vaikuttanut käynnistykseen mitenkään. Startti vain pyöritti. Bensaa tulee kun kokeili pyörittää ilman tulppaa, (bensaa lensi tulpanreijästä), mutta kun tulppa on ollut paikallaan ja sen ottaa irti käynnistyksen jälkeen, niin se on kuiva. Puristuksista en tiedä edes että miten niitä voi tarkistaa?

Coastside

#3
Tulppa on hyvä katsoa ja mieluiten vaihtaa varmasti ehjään ja kokeiltuaan ottaa ja nuuhkaista haiseeko bensalle, jos niin panna se tulpan hattuun ja metallia vasten ja kokeilla kipinöikö se konetta pyrittäessä, kun sen on kuumentaen kuivannut. Voi myös olla bensan niukkuutta johon auttaa kaasun pumppaaminen jolloin kiihdytyspumppu lisää sitä hetkeksi.
Jos ei kipinöi niin tarkistaa tai varmistaa moottorin maadoitus akun miinusnpaan ja ettei tappokatkaisija ole päällä joka voi olla sivujalassa. Jos se on kaksijohtoinen, voi liittää sen johdot toisiinsa ja jos se on kolmejohtoinen liittää kaksi yhteen että vihreä jää vapaaksi. Jollakin metallisella langalla joka liittimeen mahtuu. Jos on mittari, voi johtavuuden mitata.
Kaikkien sytyspiirin liittimien tarkistus on seuraava kohde ja viimmeisenä puolan ja CDI:n vaihto. Koneelta johtoa seuraten löytyy liitinrypäs joka on yleensä tankin alla ja voi tulla vetäenkin esille, muuten joutuu sivukatteen avaamaan perästä alkaen.

Puristus tuntuu selvästi polkimella käsin pyörittäen ja se myös kuuluu. Jos poljinta ei ole saa oikean puolen kopan irti ja voi siitä pyörittää käsin.
Näissä on karstan meno ventiilin väliin melko yleinen puristuksen katoamisen syy ja se korjautuu pelkällä koneen pyörittämisellä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MiPeKa96

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.02.14 - klo:15:25
Tulppa on hyvä katsoa ja mieluiten vaihtaa varmasti ehjään ja kokeiltuaan ottaa ja nuuhkaista haiseeko bensalle, jos niin panna se tulpan hattuun ja metallia vasten ja kokeilla kipinöikö se konetta pyrittäessä, kun sen on kuumentaen kuivannut. Voi myös olla bensan niukkuutta johon auttaa kaasun pumppaaminen jolloin kiihdytyspumppu lisää sitä hetkeksi.
Jos ei kipinöi niin tarkistaa tai varmistaa moottorin maadoitus akun miinusnpaan ja ettei tappokatkaisija ole päällä joka voi olla sivujalassa. Jos se on kaksijohtoinen, voi liittää sen johdot toisiinsa ja jos se on kolmejohtoinen liittää kaksi yhteen että vihreä jää vapaaksi. Jollakin metallisella langalla joka liittimeen mahtuu. Jos on mittari, voi johtavuuden mitata.
Kaikkien sytyspiirin liittimien tarkistus on seuraava kohde ja viimmeisenä puolan ja CDI:n vaihto. Liitinrypäs on yleensä tankin alla ja voi tulla vetäenkin esille, muuten joutuu sivukatteen avaamaan perästä alkaen.

Puristus tuntuu selvästi polkimella käsin pyörittäen ja se myös kuuluu. Näissä on karstan meno ventiilin väliin melko yleinen puristuksen katoamisen syy ja se korjautuu pelkällä koneen pyörittämisellä.


Kahdella samanlaisella tulpalla kokeiltu ja kipinän saanti testattu juuri tuolla tavalla. Halpaversio eli sivujalalle EI ole tappokytkintä tässä mallissa. Muovisen näköistä variaattorin ratasta pyörittämällä tuntuu puristuksia ilmeisestikin olevan koska sen verran raskas pyörittää, polkimella mahdoton testata koska poljinta ei ole ja variaattorin kannessa vain iso reikä siinä kohdalla. Kahdella samanlaisella CDI-boksilla kokeiltu, joista toinen on uusi. Kaasun pumppaaminen ei vaikuta mitenkään muuten kuin että joskus käynnistettäessä plupluttaa kun niin tekee mutta ei kuulosta lähtevän käyntiin saati edes yrittävän. Sytytyspuolakaan ei muistaakseni ole kovin vanha. Katteet purettu eikä johtimissa tai liittimissä näkynyt mitään vikaa.

tapiovuorent

Mielenkiintoista. Kerrot , että käynnistysyrityksen jälkeen , tulppa on kuiva.Se kertoisi että polttoaineseosta ei ole tullut männän päälle ?!.
Yksi asia , kylläkin teoreettinen.Onko magneeton mutteri ollut löysällä ,ja päästänyt liukumaan magneeton vauhtipyörää ulospäin.Seurauksella ,että ohjurikiila on hiertynyt pilalle , ja vauhtipyörä on päässyt pyörähtämään väärään asentoon ,jolloin sytytys on pielessä ja kipinää tulee ,mutta väärään aikaan.
Siksi otin tämän asian puheeksi , kun ostin hiljattain ( taas yhden laitettavaksi ) Baotianin ,jossa sama moottori. Myyjä väitti vaihtaneensa magneeton käämit ,ja oli vaihtanutkin , mutta oli kiinnittänyt mutterin niin heppoisesti , että oli tapahtunut juuri tällainen vika. Kiilaurat n. 10 mm. eri kohdissa. Kampiakselin pää ei onneksi vielä pilalla. Uusi kiila ja kunnon kiristys , niin taas pelaa.Ennen korjausta kyllä yritti "hörähtää" käyntiin ,mutta sammui välittömästi.
Oletettavasti kuitenkin vika löytyy polttoaineensaannista.

MiPeKa96

#6
Säädin tulpan kärkivälin pienemmäksi (nyt 0.5 mm) ja laitoin vielä kerran bensaa suoraan tulpanreijästä. Pari kertaa pulputti ja sitten lähtikin käyntiin ensimmäistä kertaa sitten viime syksyn. Tyhjäkäyntiä käy epätasaisesti ja sammuu ellei välillä anna kaasua pienin nykäyksin, olipa seosruuvin ja tyhjäkäynnin säädöt sitten minkälaiset tahansa. Löytyykö mistään varaosaliikkeestä tms. Walbro 4-tahtikaasuttimen kalvoa? Netistä etsimällä ei nimittäin löytynyt muuhun kuin moottorisahoihin. Tähän väliin myös kiitokset vastauksista.

tapiovuorent

Moneen muuhun kiinalaiseen 4-tahtikoneeseen ( esim.baotian ) löytyy helposti luistinkalvoa ,jossa luistinrunko on "kokopyöreä" ( kaasutin CVK ).Tässä Moto Zetassa käytetyssä Walbrossa luistirungossa yksi sivu on kuitenkin suora , CVK:n kalvo ei käy.
Katsoin pikaisesti nettifirmoista ,mutta ei tullut osumaa. Jostain kyllä todennäköisesti löytyy , mutta vaatii vähän etsintää. ( tai sitten n.s.korjaussarja.)

Coastside

Taisi viimmeksi löytyä ruotsista. Tilalle käy kiinalainen CVK kaasari. Niissäkin on ollut kahta luistinpaksuutta sotkemassa kuvioita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Lainaus käyttäjältä: MiPeKa96 - 09.02.14 - klo:19:08
Säädin tulpan kärkivälin pienemmäksi (nyt 0.5 mm) ja laitoin vielä kerran bensaa suoraan tulpanreijästä. Pari kertaa pulputti ja sitten lähtikin käyntiin ensimmäistä kertaa sitten viime syksyn. Tyhjäkäyntiä käy epätasaisesti ja sammuu ellei välillä anna kaasua pienin nykäyksin, olipa seosruuvin ja tyhjäkäynnin säädöt sitten minkälaiset tahansa. Löytyykö mistään varaosaliikkeestä tms. Walbro 4-tahtikaasuttimen kalvoa? Netistä etsimällä ei nimittäin löytynyt muuhun kuin moottorisahoihin. Tähän väliin myös kiitokset vastauksista.
Imuvuotoa on varmasti ..
Eli kaasari ja imukaula irti, imukaula paikalleen tiisviteliiman kanssa, mielellään vielä uus tiivitekin siihen kannen ja imukaulan väliin.
Seuraavaksi kaikki alipaineletkut tarkistukseen, pienikin halkeama letkun ulkopinnalla tarkoitaa että vuotaa , eli uusiksi nuo risat letkut.
Sitte tuo kaasari siellä on joko tukos tai luisti jumii, eli kaasari kunnolla putsataan, ei pelkällä tiukalla katseella ja huuhtelemalla, vaan myös paineilmalla tai vaikkapa jarrujen puhdistulitkua paineella antamalla jolloin näkee että se tulee ulos kanavien toisistakin päistä.
Luistia voi joutua ulkopinnasta hieman hiomaan jos se tuntuu hiukankin jumittavan paikoillaan, hiomseen joku 1200 hiomapaperi ja hiukan ööliä tai jotain jolla herkisteleepi loput.

Veikkaisin että kun nuo imuvuodot löydät niin loppuu seilaava tyhjäkäynti ja tuon luistin jumin jälkeen alkaa mopokin toimimaan piukkuhiljaa :)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Daywalker-75

Kyllähän nämä romut seilaa pitkän käyttämättömyyden jälkeen jokatapauksessa. Itse ainakin kokeilisin, mopon lähdettyä käyntiin, yrittää pitää kone hengissä niin pitkään kuin mahdollista. Jos se kaasu huojuu vielä esim. 20 minuutin päästä, niin silloin voi olla vuotoja jossain.
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

Coastside

#11
Imukaula on näissä ongelmien pesäpaikka. Se halkeilee klemmarin alta rikki ja sen bakeliittieriste murenee liiasta kiristämisestä ja muuten vain. Kannattaa kiristää hellästi ja varmistaa lukkomuttereilla. Halkeiluun auttaa teippikin ja kohtuullinen kiristäminen, joka muuten liiskaa sen rikki. Bakeliitin voi massalla saada tiiviiksi. Alipaineliitinkin voi irrota ja jäädä huomaamatta. On vielä epätarkat sovitukset kanavan liitoksissa joka laskee tehoa häiritessään virtausta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

cusse80

Tuoretta bensaa ei passaa unohtaa! Vaikka 98 niin kuitenkin säilyvyys on heikkoa.
Lievää väkivaltaa ja vaseliinia niin kaikki onnistuu!

MiPeKa96

#13
Nyt ei lähde sitten ollenkaan enää käyntiin. Uudemman CDI- boksin vaihdettua tulpan kipinä muuttui isommaksi ja näkyvämmäksi. Bensaa ei vieläkään silti saa, en tiedä miksi. Eikä lähde enää käyntiin bensan laittamisella suoraan tulpan reikään. Bensa- ja alipaineletkujen vaihdon jälkeen ei ole kovin paljoa ajettu. Kaasuttimen imukaula -osassa ei näytä olevan mitään halkeamia, tosin olen sen aina kiristänyt niin tiukalle mitä vain menee. Imukaulan ja kannen väliin jäävässä pienessä pyöreässä tiivisteessä on yhdessä kohdassa painauma mistä tämä tiiviste on ns. litistynyt, mutta niin se on ollut jo ainakin parin tuhannen kilometrin ajan joten ei varmaan vaikuta?

openflow

Pistä reilusti öljyä imukaulasta tai tulpanreiästä, vaikkapa pari korkillista. Siellä voi olla karstaa venttiileiden välissä, ja öljyllä huuhtelemalla sen voi saada sieltä pois, kun jonkin aikaa konetta pyörittelee. Öljy myös nosta puristuksia, joka helpottaa edelleen käynnistystä. Tämä on kohtuullisen yleinen ongelma ihmeissä, ja konetta voi joutua pyörittämään paljon ennen kun puristukset palaa järkevälle tasolle. Öljyllä "huuhtelemalla" saa ihmeen usein paremmin käyntiin, kun bensalla.

Tätä konstia kannattaa kokeilla aina, kun kone antaa kipinää ja olevinaan saa myös bensaa, mutta ei käynnisty.