Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

solifer speed -07 ei käynnisty variattoorin hihnan katkeamisen jälkeen

Aloittaja janne1968, 24.09.13 - klo:11:17

« edellinen - seuraava »

Samppa

Aika paljon näitä "hihnan katkeamisen jälkeen ei käynnisty" tapauksia on tälläkin foorumilla ollut. Näistä syistä voisi koostaa pysyvän topicin tonne yleisiin teknisiin ongelmiin ja erotella siinä sekä 2- että 4-tahtiset. Siis sitten, kun tämäkin on selvitetty.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

Jotenkin se kuitenkin liittyy siihen että kierrokset käy hetkittäin erittäin korkealla, kun hihna katkeaa, ja se voi vaikuttaa sähköosien toimintaan. Mulla itselläni kävi kerran kierrokset reippaasti yli 10 000:n kun etuvari irtosi kesken ajon, eikä mopo meinannut sen jälkeen lähteä millään käyntiin. Aikansa kun yritin niin sitten hörähti käyntiin, ja toimi sen jälkeen ihan normaalisti. Tästä olisi tosiaan mielenkiintoista saada tarkempaa tietoa, eri käyttäjiltä. Mikä hajosi, vai hajosiko mikään.

joni_k

Vakio cdi poksi on siis turvallinen kun on kierrostenrajoitin. Nopeesti ne kierrokset nousee jos vedossa hihna katkeaa.

konenikkari

Takavariaattorilta tuleva kierros/nopeus rajoitin ei taida toimia kun hihna katkeaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

ko2610

Säädettävällä rajoittimella varustettu boksi antaisi suojan hillitsemättä menoa liikaa.

joni_k

Hmm.  Nyt siis kaipaan selvitystä. Eli vakio cdi pokseissa Ei ole kierrosluku rajoitinta vaan pelkästään tämä nopeutta mittaava rajoitin?

-Zone-

Joissain on kierrosrajoitin, joissain nopeusrajoitin, joissain ne molemmat ja suurimmassa osassa (eteenkin vanhemmat pelit) ei ole mitään rajoittimia.

ko2610

Nopeusrajoitin mittaa pyörimisnopeutta kytkinkellolta tjsp. eikä suoraan ota kantaa moottorin kierroksiin. Kierrosrajoitin rajoittaa pyörimisnopeutta ilman ulkoista mittausta eikä suoraan ota kantaa vauhtiin. Joissakin viribokseissa on säädettävä kierrosrajoitin ja esim. Zonereissa on boksissa sininen piuhasilmukka, jonka katkaisu poistaa rajoittimen käytöstä. Vain toiminnassa oleva kierrosrajoitin estää konetta kiekaisemasta holtittomasti hihnan katketessa.

pekpel

Itsellä ei ole tullut koskaan konerikkoa kun hihna on mennyt täydestä vauhdista..
Ja useita olen silpunnut.. Sekä 2T että 4T mopoilla..
Yleensä alkaa kone kiekumaan kun veto häviää yhtäkkiä, joskus tuntuu pieni nykäisy ja vain kerran on mennyt hetkeksi lukkoon takarengas.
Näitä oireita kartoittamalla voisi saada sen hihnan katkeamisen oikean syyn tietoon..
Eli voitaisiin kerätä enenmmän tietoa miten skopa käyttätyi kun hihna katkesi.

Jotenkin tuntuu että nämä tapaukset, joissa hihnan katkeamisen jälkeen ei mopo käy, johtuvat kiinnileikkamisesta yms. viasta.
Kun motti yhtäkkiä pysähtyy niin katkeaahan se hihna melkoisen helposti, kun takapyörä yrittää väkisinkin hihnan kautta pyörittää jumissa olevaa konetta..
Fiilis kuin takajarrun löisi pohjaan hetkeksi ja hihnan katkettua rullaillaan..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tommi

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 07.07.14 - klo:18:14

Jotenkin tuntuu että nämä tapaukset, joissa hihnan katkeamisen jälkeen ei mopo käy, johtuvat kiinnileikkamisesta yms. viasta.


En usko että siitä on kyse. Tässäkin ketjussa Kalevi kertoi ettei pytyssä ja männässä ollut mitään vikaa. Toinen kertoi että oli jopa vaihtanut uuden pytyn ja männän, eikä mopo ollut siltikään käynnistynyt. Itse muistan ainakin yhden tapauksen tältä foorumilta, että kun hihna oli katkennut, eikä mopo ollut enää käynnistynyt, niin staattorin vaihdolla oli taas mopo tullut kuntoon. Veikkaan että kun Kalevikin saa hommattua uuden cdi-boksin, niin mopo hörähtää iloisesti käyntiin.

kalevi

#26
Lainaus käyttäjältä: tommi - 07.07.14 - klo:19:20
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 07.07.14 - klo:18:14

Jotenkin tuntuu että nämä tapaukset, joissa hihnan katkeamisen jälkeen ei mopo käy, johtuvat kiinnileikkamisesta yms. viasta.


En usko että siitä on kyse. Tässäkin ketjussa Kalevi kertoi ettei pytyssä ja männässä ollut mitään vikaa. Toinen kertoi että oli jopa vaihtanut uuden pytyn ja männän, eikä mopo ollut siltikään käynnistynyt. Itse muistan ainakin yhden tapauksen tältä foorumilta, että kun hihna oli katkennut, eikä mopo ollut enää käynnistynyt, niin staattorin vaihdolla oli taas mopo tullut kuntoon. Veikkaan että kun Kalevikin saa hommattua uuden cdi-boksin, niin mopo hörähtää iloisesti käyntiin.

Juu niin sitä olettais, mutta näiden keksintöjen kanssa mikään ei ole varmaa. Tuo kun tuli mulle sitten vasta korjattavaksi, kun edellinen omistaja ei saanut sitä käymään kaikenlaisista yrityksistä, ja korjauksista huolimatta. Akkukin oli 0 volttia ja mahd oikosulussa. Ostin laitteen sitte itelle. Vaikka varaosiksi. Ilmottelen kuhan selviää missä mättää.

Kiitti linkkivinkistä :)
-Solifer XTR Export
-2X EX Baotian Milan Sport Bt49-Qt9d
-EX Baotian Bt49-Qt12 Rebel-

pekpel

Kaikenlaista voi tapahtua ja joka päivä oppii lisää...

Ja jätitte sen olennaisen pointtini viestistäni lainaamatta:

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 07.07.14 - klo:18:14
Yleensä alkaa kone kiekumaan kun veto häviää yhtäkkiä, joskus tuntuu pieni nykäisy ja vain kerran on mennyt hetkeksi lukkoon takarengas.
Näitä oireita kartoittamalla voisi saada sen hihnan katkeamisen oikean syyn tietoon..
Eli voitaisiin kerätä enenmmän tietoa miten skopa käyttätyi kun hihna katkesi.

Jospa näitä aikuisten oikeesti kerättäisiin ja saataisiin joku tuloskin..  ::)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kalevi

Lainaus käyttäjältä: kalevi - 07.07.14 - klo:19:59
Lainaus käyttäjältä: tommi - 07.07.14 - klo:19:20
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 07.07.14 - klo:18:14

Jotenkin tuntuu että nämä tapaukset, joissa hihnan katkeamisen jälkeen ei mopo käy, johtuvat kiinnileikkamisesta yms. viasta.


En usko että siitä on kyse. Tässäkin ketjussa Kalevi kertoi ettei pytyssä ja männässä ollut mitään vikaa. Toinen kertoi että oli jopa vaihtanut uuden pytyn ja männän, eikä mopo ollut siltikään käynnistynyt. Itse muistan ainakin yhden tapauksen tältä foorumilta, että kun hihna oli katkennut, eikä mopo ollut enää käynnistynyt, niin staattorin vaihdolla oli taas mopo tullut kuntoon. Veikkaan että kun Kalevikin saa hommattua uuden cdi-boksin, niin mopo hörähtää iloisesti käyntiin.



Juu niin sitä olettais, mutta näiden keksintöjen kanssa mikään ei ole varmaa. Tuo kun tuli mulle sitten vasta korjattavaksi, kun edellinen omistaja ei saanut sitä käymään kaikenlaisista yrityksistä, ja korjauksista huolimatta. Akkukin oli 0 volttia ja mahd oikosulussa. Ostin laitteen sitte itelle. Vaikka varaosiksi. Ilmottelen kuhan selviää missä mättää.

Kiitti linkkivinkistä :)

Noni Boksi vaihdettu ja ei käynnisty  :P

Havaintoja:

- Kun startatessa starttimoottorilla, ja ETUJARRUA pitäen päällä käy jo melkein tyhjäkäyntiä eli bensa palaa siellä  jonkunverran. Tulppa ei kastu.

-Kun startatessa TAKAJARRUA pitäen ei tee muuta kun kastelee tulpan samointien.

Jarruvalopolttimo hehkuu ihan himmeänä jarrua painaessa, vaikka akku täys.

Sivujalan tappokytkintä ei ole ollenkaan, vaikka pitäisi.

Kyl on sähköissä mielestäni  jootain  viturallaan. Jotain pikaohjetta ny jollaki Kiitos.

Tässä on lista toimivista osista joita olen jo kokeillut tuosta toimivasta Milan Sportista.

-Staattori
-Puola tulppa ja johto
-Kaasari ryyppyineen

Ei taida johtua siitä hihnanvaidosta nyt tämä ongelma.
-Solifer XTR Export
-2X EX Baotian Milan Sport Bt49-Qt9d
-EX Baotian Bt49-Qt12 Rebel-

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)