Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Paljonko 4t skootteri kestää jatkuvia kierroksia?

Aloittaja Uka, 18.10.11 - klo:18:16

« edellinen - seuraava »

Uka

Ostin halvalla 6300 km ajetun Solifer XTR:n jota ei ole kuulemma viritetty. Tässä mallissahan on kierroslukumittari.

Skode kulkee kaasu pohjassa tasaisella (minä painan ajokamoissa 95 kg) noin 55 km/h (gps) ja kierroksia on mittarin mukaan noin 10200 (kyllä, kymmenentuhatta kaksisataa), jolloin kone huutaa kuin viimeistä päivää. Punainen alue alkaa 8000 kierroksesta.

Tämä on ensimmäinen 50-kuutioiseni, jolla en ilkeä ajaa kaasu pohjassa matka-ajoa.

Mikähän olisi sellainen inhimillinen kierrosluku jota matka-ajossa ilkeäisi pitää yllä? Punaisen rajalla vauhti olisi sopivasti lailliset 43km/h...

Onko foorumilaisilla kokemuksia nelitahtikiinalaisen hajoamisesta täysillä kierroksilla? Mikä paikka petti?

tommi

#1
Täällä on aiemminkin ollut juttua tuosta Solikan kiekkamittarista, sen täytyy näyttää väärin. En jaksa millään uskoa että olisi 10 000rpm 55km/h vauhdissa.. Itse olen sitä mieltä että 6000-6500rpm matka-ajossa on ihannekierrokset. Kulutus pysyy aisoissa eikä kone/variaattori kuumene liikaa. Mulla on 5.5g rullat ja kierroksia 6000rpm kun ajaa 60km/h.

Jos ajaisi matka-ajoa jatkuvasti täysillä, 8000rpm niin en usko että edes yhtä ajokautta mopo kestäisi.

Onko tietoa minkä painoiset rullat siinä on?

ramba

Uka luultavasti solikastasi on kierrostenrajoittimen johto katkaistu. Laita kierrostenrajoitin takaisin ja ota prikka pois, näin huippunopeus pysyisi samana mutta kierrokset alempana.

Vinkkinä :)
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

tommi

Soliferissa ei tietääkseni ole prikkaa variaattorissa. Mahtaneeko olla edes nopeudenrajoitinta takavarissa?

ramba

Kaverin solikassa oli prikka TAI holkissa se prikan tapainen.. Katsomallahan se selviää, mutta tuolleen se olisi viisain tapa  ;D
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Uka

Lainaus käyttäjältä: tommi - 18.10.11 - klo:18:49
Mulla on 5.5g rullat ja kierroksia 6000rpm kun ajaa 60km/h.

Jos ajaisi matka-ajoa jatkuvasti täysillä, 8000rpm niin en usko että edes yhtä ajokautta mopo kestäisi.

Onko tietoa minkä painoiset rullat siinä on?

Rullien painosta ei ole tietoa kun en ole vielä avannut vehjettä.

Eikös kiinan 4t skootterien paras teho tule 7500 kierroksella? Luulisin että suoraan kaupasta ostettu skode kiertää juuri tuon verran kulkiessaan sen sallitut 45 km/h.

Jore1961 (ks youtube) kierrätti 90-kuutioistaan 15 tuhatta, ja se räjähti. Luulisin että tavallinen 50cc jossa on vapari suodatin ja vähän isonnettu bensasuutin, kiertäisi sellaisen 8500 ihan helposti.

Tommi onko toi sun 6500 rpm @ 60 km/h siis 50-kuutioisella saatu tulos ja onko nopeus gps vai mopon mittari? Mun skode ei vedä vielä6000 kierroksessa juuri ollenkaan. Se ns. kiihtyvyys alkaa siinä 7000 kohdalla..

Timo

#6
Yksilöitä,yksilöitä olemme jokainen...

Monia tarinoita kuullut foorumilaisilta missä vetää parhaiten,ihan skootteri kohtaista,mitä osia on ja jne...

Minulla 72cc,ja mittarin 70 kohdalla jossa todellista on 60km/h,kierrokset ovat 7500 puolikaasulla,tasaisella pintakaasulla tuossa vauhdissa noin vähän alle 7000.
Eikä sitten vähän pidemmän kiihdytyksen jälkeen kun mennään mittarin 80km/h kohdalle,jossa on noin 68 todellista,kierrokset karvan alle 8000.

Kerran on kone mennyt palasiksi talvella kun uusi 60cc tuli pistettyä kiinni,ja virijavaran silloinen "virivari".
Kiersi suurimman osan ajasta 7500-8500.No eihän se jokapäiväisessä ajossa sitten kestänyt kun sen 1100km,jolloin meni männäntappi poikki.Kampiakseli oli päässyt juntturaan jotenkin,lopulta se oli puolikas,joka teki nyrkin kokoisen reiän koneen takaosaan.
Mäntä ja sylinteri säilyivät ehjinä :)

tommi

#7
Lainaus käyttäjältä: Uka - 18.10.11 - klo:22:45

Tommi onko toi sun 6500 rpm @ 60 km/h siis 50-kuutioisella saatu tulos ja onko nopeus gps vai mopon mittari? Mun skode ei vedä vielä6000 kierroksessa juuri ollenkaan.

On ihan vakio kiinalaisella saatu tulos ja ihan gepsi nopeutta. Eihän nämä kerta kaikkiaan ota enempää kierroksia tasasella kun tehot loppuu kesken. Sitä ihmettelen eniten että sulla (mukamas) vetää 10 000 jengaa tasasella, 50 kuutioisella pytyllä? Jokin ei nyt täsmää. Onkohan laitettu tosi keveät 3.5-4g rullat variin? Vakionahan Soliferissa on 7g rullat. Tai sitten varin holkki on pisin mahdollinen, näissähän on eroja holkkien pituuksissa, jo 1mm ero nostaa kierroksia selvästi.

Timo kertoi juuri hyvän esimerkin miten käy jos ajelee jatkuvasti ~8000rpm, kone ei tule kestämään pitkään. Veikkaan että kun sulla näyttää kiekkamittari 10 000rpm niin oikeat kierrokset on 8000rpm, sen verran se valehtelee.

Mulla ei saa vedettyä enempää kierroksia kuin 8000rpm tasasella edes 82cc pytyllä, virinokalla ja isovenakannella. Silloin kone huutaa kuin viimeistä päivää, tuntuu että räjähtää siihen paikkaan. En ole uskaltanut ajaa montakaan kilometriä noilla kierroksilla, sen verran on itsesuojeluvaistoa..

Uka

#8
Nuo rullathan kuluvat ja siis kevenevät ajan mittaan. En tiedä koska ne on vaihdettu.

Myös hihna kuluu ja kapenee. Mulla oli yks skootteri kerran jossa hihna oli kulunut 14 mm kapeaksi alle 1500 km aikana. Kun laitoin siihen samanpituisen uuden hihnan (jotain 17-17.5 leveä) niin välitykset pitenivät selvästi. Kapea hihnahan ei nouse etuvariaattorissa niin ylös kuin leveä.

Eli olisiko näiden yhteisvaikutusta että solissani on nyt hirveän tiheät välitykset.

Onko tuon kierrosluvun mittaamiseen jotain luotettavaa tapaa? Myydäänkö jossain yleismittaria jossa olisi kierrosluku 1-sylinteriselle?

Ja sitten pientä laskentaa.

XTR:n takarengas on 130/70-12. Sen teoreettinen halkaisija on 486,8 mm ja kehä 1,53 m. Yhdellä renkaan kierroksella takavari kiertää 15,5 kierrosta (mittasin tämän joskus).

Nopeus 55 km/h on 15,28 m/s. Täten takarengas pyörii tuossa nopeudessa 9,99 kierrosta sekunnissa (rps) ja takavari 15,5 -kertaisen määrän eli 154,8 rps = 9290 kierrosta minuutissa (rpm). Mopon "suurilla" nopeuksilla variaattorin kuuluisi olla niin että moottorissa on vähemmän kierroksia kuin takavariaattorissa ("ylivaihde") eli hihna on etuvariaattorissa lähempänä kauempana akselia, siis ylempänä kuin takavariaattorissa. Siis moottorissa pitäisi olla tuossa nopeudessa VÄHEMMÄN kierroksia kuin tuo kytkimen 9290 rpm.

Laskelma on tehty osittain kieli poskella mutta antaa viitteitä siihen, että mun kiekkamittari todella näyttää omiaan.

tommi

#9
Voi olla hihnakin kulunut ja lisäksi sulla näyttää olevan todella tiheät perävälitykset. Soliferissa voi olla myös 11:1 tai 13:1 välitykset. Sulle on sattunut toi tihein..

Uka

Mun 10-tuuman renkaalla varustetun Fuden perä on 11:1. Ihmeellistä jos sitä välitystä on jossain 12-tuumaisessa.

tommi

#11
On sitä monessakin 12 ja jopa 13 tuuman renkailla varustetuissa kinkeissä, kuten täälläkin on tullut esiin.. Varmaan osittain selittänee sen että joillain kulkee Solifer vakiona 80km/h..

purgiaali

Minun soliferissa oli alunperin 15:1 perävälitys. Tämän ja vakiovarin kanssa muistelisin ajaneeni loivaa alamäkeä niin että molemmat mittarinviisarit kiipesivät asteikkojensa ulkopuolelle, eli yli 10000rpm ja 80km/h.

Kaverin soliferissa, johon vaihdoin joskus keveämmät rullat oli vakiona 11:1 perävälitys. Näissä molemmissa 110/90-12" takarengas.

Jatkuvaa yli 8000rpm kierroksilla ajoa suosittelisin välttämään.

tommi

110/90-12" takarengas vastaa ympärysmitaltaan jo melkein 14 tuuman rengasta /70. Siksi se on varmaankin kulkenut niin hyvin 15:1 välitykselläkin. Mullakin oli Tysconissa vakiona /90 rengas takana ja kun vaihdoin tilalle /70 renkaan niin kierrokset nousi selvästi kun halkaisija pieneni. Pitänee ostaa seuraavaksi taas korkeaprofiilinen rengas niin saa kierroksia tiputettua alemmas.

openflow

Aika hyvin nämä ihmeet kestää vakiona kierroksia. Omaa ihmettä on rääkätty ~8000 rpm kierroksilla >10000 km, ja ei suurempia ongelmia kestävyyden suhteen. Mitä alhaisemmilla kierroksilla ajelee sen pitempään osat kestää. Laatuerot näissä ihmeissä on niin valtavan suuret, että mitään kovinkaan tarkkaa lukemaa max rpm:stä ei voi antaa.

Männän keskinopeudesta voi jonkin verran arvuutella paljonko moottori saattaisi kestää kierroksia pitemmän aikaa.
<10 m/s -- kestää satoja tunteja.
~16 m/s -- kestää muutaman tunnin
>20 m/s -- kestää muutaman koeajon.

ihme ja männän keskinopeudet.
6000 rpm     8.3 m/s
8000 rpm    11 m/s
12000 rpm  16.6 m/s
15000 rpm  21 m/s

Osien laadusta kierrosten kestävyys on paljon kiinni, mutta ei sitä 8000 rpm hirveästi kannataisi lähteä ylittämään.