Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Neliventtiiliset kiinanihmeet

Aloittaja purgiaali, 12.04.09 - klo:13:30

« edellinen - seuraava »

purgiaali

Uusia neliventtiilisellä moottorilla varustettuja skoottereita näyttää rantautuvan tuolta kiinan suunnalta.
Ainakin soliferilla on myynnissä neliventtiilisellä moottorilla varustettu skootterimalli 50R. Baotian nimellä myytävä vastaava malli lienee  Baotian BT49QT-20??

Soliferin nettisivuilla ei ole tarkempia tietoja skootterin moottorista, mutta asia-motor.com sivustolta löytyy samannäköisiä skoottereita joissa on eri moottorit: 139QMA-A  ja 1E40QMA. Molemmat mallit ovat Käsittääkseni neliventtilisiä.

Onkos näitä jo muilla kun soliferilla myynnissö? onko joku päässyt jo koeajamaan tuollaista?
Hieman himottaisi tuollainen hommata, mutta varaosatarjonnan ollessa ainakin toistaiseksi merko olematonta ei tunnu kovin  fiksulta idealta.  >:(

Solifer 50R
http://www.solifer.com/prod/main.php?menu_id=531

Baotian BT49QT-20B2
http://www.asia-motor.com/newactionscript30/En/proview.asp?id=140&t=New%20Products

Baotian BT49QT-20B3
http://www.asia-motor.com/newactionscript30/En/proview.asp?id=158&s=1&t=Scooter

karkulainen

Paljon hienomman näköisiä kuin nykymallit. ;D
paljonko 4 venttiilitekniikka vaikuttaa suorituskykyyn, ihan vaikka perstuntumalla?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 12.04.09 - klo:13:33
Paljon hienomman näköisiä kuin nykymallit. ;D
paljonko 4 venttiilitekniikka vaikuttaa suorituskykyyn, ihan vaikka perstuntumalla?

Ainakin hieman suurempia teholukemia luvataan noille uusille malleille vanhaan verrattuna.

BT49QT-7A3 (139QMA)
Max power (kw/rpm):    2.2/7500
Max torque (N.m/rpm):    2.9/7000

BT49QT-20B2   (1E40QMA)
Max power (kw/rpm):    3.3/6500
Max torque (N.m/rpm):    5.0/6000

BT49QT-20B3(139QMA-A)
Max power (kw/rpm):    3.0/8500
Max torque (N.m/rpm):    3.8 /7000

Baotian BT49QT-7A3
http://www.asia-motor.com/newactionscript30/En/proview.asp?id=106&s=&t=

ilborg

Jos nuo ei muutenkaan mitään luotettavuuden huippuja ole, niin mielummin kyllä ottaisin nuo ylimääräiset venttiilit varaosina mopon mukana;) Tuleekos tuohon nokkaan juurikaan muutoksia ylimääräisillä venttiileillä, vai onko ainoa muutos, että ylimääräisille venttiileille on oma nokka-akselin "nokka"(? termit hukassa). Vähän ehkä olen sitä mieltä kuitenkin, että koneessa kun olisi niin paljon muuta pientä paranneltavaa, että onkohan noiden venttiilien lisäys nyt se järkevin parannus. Vai onko se sitten se halvin, jonka takia tuo on toteutettu.

Kiinan ihmeeseen kun lykkäisi happi-anturin, ruiskun, kunnon jäähdytyksen(flekti tosin on aika riittävä), niin ainakin kulutus laskisi, mutta ongelma taitaakin olla siinä, että bensaa ei juurikaan saa enempää tuonne pyttyyn noilla systeemeillä, ja hintakin on mopon koneella melkein tuplat(mutta kulutus mutulla vain joku 10%-30% pienempi). Kanavia ja pytyn&sylinterin muokkaamisella voisi saada lisää tehoa, ilman että moposta tulee laiton. Agilityssä on ainakin oppaan mukaan puoliympyrän muotoinen palotila, joka on yksinkertainen ja toimiva, mutta autoissa taidettiin jo 80-luvulla luopua tuosta muodosta(hemi taisi olla jenkkiautoissa tuo nimike). Turbo ei taida olla mopoissa sallittu? Tosin silloin taas pitäisi materiaalien olla kestävämpiä(joka maksaa nopeasti aika paljon).

No tässä "ääneen ajattelun" tuloksena tajuan, minkä takia 4 venttiiliä, eikä varsinaisesti parempaa konetta:)

karkulainen

EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Kenzy

Kiinalaiset on ihan perusvarmoja moottoreita, ei noissa mitään ihmeellisyyksiä ole. Ja mitä noihin mainitsemiisi parannuksiin tulee - noiden muutosten myötä kiinalaisista skoottereista menisi täysin se idea, kustannukset nousisi, skootterin hinta tuplaantuisi ja olisi samalla tasolla italialaisten kanssa. Menettäisi kilpailuasemansa, ja kaikin puolin sen idean, jota se nyt tarjoaa, eli halvalla perusmopoa perustoiminnoilla. Ei näillä kuuhun mennä, mutta eipä ole tarviskaan. Neljä venttiiliä optimoi palo/imutapahtumaa ja parantaa moottorin hyötysuhdetta hieman, kierroskoneita nämä ei ole, mutta vääntöä nuo pari ylimääräistä venttiiliä todennäköisesti antaa hieman lisää, eli päästään ne mäet ylös astikin.

Ei ne ole häävejä nuo italialaisetkaan nelitahdit, samanmoisia nuhapumppuja ne tuppaa olemaan kakstahtisiin verrattuna, eli kiihtyvyys on yhtä huonoa, ja ylämäet pyritään välttämään :)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

ilborg

Eurooppalaisissa mopoissa on tuo flekti mukana, joka lienee ehkä se suurin puute kiinalaisessa vehkeessä. Eipä ole kyllä vaikea itsekkään tuota rakennella. Toinen mitä kykenisi parantamaan pelkällä suunnittelulla, olisi palotilan muotoilu, mutta tuo hemi taitaa kuitenkin olla perusvarma rakenne, niin ei silläkään mitään kummoista hyötyä saisi. Mutta todellakin, mopo on "koko kansan ajoneuvo", joten kustannukset pidetään kurissa. Myös italialaiset ymmärtävät pitää kustannukset kurissa, eli ei niilläkään ole paljon sen kummempi kone. Jos mopo maksaisi sen 4000â,¬, niin kuka sitä ostaisi, kun samaan hintaan alkaa saamaan moottoripyöriä.

Kyllä skoottereissa se tärkein asia on variaattorin hyvät säädöt. Sitten kun variaattori on saatu toimimaan huipputehojen kohdilla, niin tällöin tehojen lisäys vasta tuo kunnolla lisää kiihtyvyyttä. Oikeastaan venttiilien sijaan olisi parempi satsata isompaan pyttyyn, mutta ongelmana on laillisuus, joten on tuo ihan hyvä parannus tuo venttiilien lisäys.

purgiaali

Tehopekalla on hyvät kuvat uudesta soliferista, joista näkee että ei taida kovin moni vanhan mallin osista olla yhteensopiva tämän uuden kanssa.

On muuten hieno putki. Varmaan kohta on amiksilla tollaset teharit autoissakin.  ;D


http://www.tehopekka.fi/tuotteet.html?id=32/603

kuvat aukeaa suuremmaksi klikkaamalla

Riggu

Samantyyppinen "tehari look" -putki on minunki Solifer Speedissä: http://www.solifer.com/media/kuvapankki/Speed.jpg
Äänet on todella erilaiset kun muissa skoottereissa, kunnon pörinät  ;D
Solifer Speed -08

purgiaali


Plom

Titanin nimellä kaupataan nyt neliventtiilistä Baotiania linkki 139QMA-A koneella.

purgiaali

Ihan on samasta muotista, kuin solifer. Hinnasta vai puuttuu soliferlisä.

Riggu

Omaan makuun varsin menevän näkönen peli, kyllä tolla kelpais ajella 8). Idänihmeetki menny hienoiksi nykyään
Solifer Speed -08

Plom

Tämäkin näkyy olevan neliventtiilikoneella.

-Zone-

Se mikä tuossa 4-venakansien yleistymisessä on itselle hyvää, että luultavasti aika pian saadaan viri ja vara / yms liikkeistä kohtuuhintaisia kansia näihin vanhoihinkin peleihin. Toivottavasti ainakin.  :-*