Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

jalat

Lainaus käyttäjältä: pena - 17.08.11 - klo:09:30
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 16.08.11 - klo:08:31
Kannattaa katsoa ettei sähköosaa ole kurautuvissa paikoissa ja jos on niin joko koteloi tai siirtää parempaan paikkaan. On sitten yksi varma riesa vähemmän. Jostain tupperware rasiasta voi saada hyvän kotelon.
joo on startti rele, minulla samanlainen, lukee päällä starter relay

Itsellä siinä ei lukenut mitään, mutta oli sellainen kuminen panta ympärillä, mistä sen saisi johonkin kiinni.
Pitänee katsoa sen sijoittelu tosiaan niin ettei siihen pääse kuraa ja kosteutta lentämään renkaasta. Aika hyvin tässä 50s:ssä on silti takarengas peitetty lokarilla.

Sitä cdi-boxia en kyllä vieläkään äkköseltään löytänyt. Jos joku tietää missä se on, niin pistäkäähän tietoa.

On muuten niin hauska laite, että kävi mielessä jos laittaisi maxin myyntiin ja olisi siirtynyt takaisin moposkoottereihin :)
Mutta mietitään nyt talven yli :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

latromster

Tuli tässä mieleen, että laahaako siellä jokin vai onko normaalia. Kun antaa kunnolla vauhtia kädellä, niin pyörii n. 3 kierrosta. Etupyörään verrattuna vastustaa paljon. Skootterini on solifer xtr 50 export.

ihmehiippari

Eipä sen paljoa enempää kuulu pyöriä kun perävälitys ja peräöljyt ahistaa.

Jurzi

Lainaus käyttäjältä: pena - 16.08.11 - klo:17:28
Lainaus käyttäjältä: Jurzi - 16.08.11 - klo:10:23
Usko, toivo ja kohta varmaan rakkauskin - alkavat mennä Soliferiin... Eli aiemmin tuossa kerroin että hörähti käyntiin ja sain sen samalla rupeamalla useammastikin käyntiin ja toimi ihan OK. Mutta, mutta... parin päivän päivän päästä kun seuraavan kerran kokeilin, niin ei taas edes lupaile, vaikka olen yrittänyt taas jo kaikki temput - venttiilit, kaasari, kipinä ja nyt puristuksetkin ok, mutta ei lähde käyntiin eikä edes lupaa. Tosin pikkaisen haiskahti palaneen käryä viimeisellä onnistuneella käynnistyskerralla. Missä vika?

En millään haluaisi enää aukaista kantta ja sylkkää, mutta jos on pakko niin... Pari asiaa mitkä voisivat olla pielessä ja aiheuttaa vian - öljyä meni varmaan reilusti yli rajan? Palaneen käry: kannen tiiviste, kansi kiero etc.? Voisiko venttiili vuotaa edelleen? vaikka puristuksia on ja venttiilit tuntuvat aukeutuvan/sulkeutuvan ihan kunnolla. Veikkailkaapa jotain!

Toinen asia - mikä on oikeaoppinen ja helppo tapa ottaa moottori esiin siten että kannen/sylkän vaihtohomma olisi mahdollisimman helppoa? Nyt olen ottanut takaiskarin ja moottorikiinnityksen aina irti rungosta. Kyllä ne helposti irti saa, mutta uudelleenkiinnitys menee ankaraksi puhertamiseksi ja kiroiluksi.
joka kerta kun ei ole käynnistynyt on syy ollut alipainehanassa siitä kun imasee niin käynnistyy  en tiedä onko vika hanassa vai kymcossa ominaisuus kun 3-4 pv seisonnan jälkeen täytyy em asia toistaa, päivittäin käytettynä ei kyseistä ongelmaa ole ollut

No nyt Solifer Speed toimii taas - ja lähtee laakista joka kerta täysillä puristuksilla ;D Epäilen että vika saattoi olla jossain seuraavista: imuvuoto (vaikka melko uudet osat, fixasin tiivistemassalla), liian pienet puristukset = tiiivistevuoto ( kiristin pultit kunnolla oikeaan momenttiin mitä en epähuomiossa tehnyt aiemmin), vaihdoin kuumempaan tulppaan jossa oikea kärkiväli, tulpan hattu saattoi olla puolan johdossa liian löyhästi (kiristys), venttiilinvälykset säädetty 0.05mm, putsasin täydellisesti vanhan kaasarin (uusi 19mm oli käytössä aiemmin), vaihdoin CDI-boxin alkuperäiseen (epäilin että josko uusi olisi saanut siipeensä), uusi kannen- ja pakoputkentiiviste. Nyt pakari papattaa vähemmän metallisesti ja äänettömämmin joten olen erittäin tyytyväinen - toistaiseksi. Huomenna lähdetään sitten hommiin skopalla auton sijasta samalla testaillen mm. uusia kevyempiä rullia :D

Kun kone käy nyt noinkin hyvin ihan ohje/vakio seossuhteilla (neula puolivälissä + 2,5 kierrosta seosruuvi), niin kantsiiko niitä lähteä säätämäänkään? Kannattaako sitä rajoitinpiuhaakaan ottaa irti - ainakaan sisäänajon aikana? Voiko ne ylikierrokset siis vahingoittaa moottoria? Sisällä on siis nyt ihan tuliterä 50cc mäntä ja sylinteri.

Kiitoksia kaikille avusta  :D

jalat

No en nyt lähtisi rajoitinpiuhaa ottamaan irti välttämättä ensimmäiseen 100-300km aikana. Ihan vaan siksi, että jos se on irti, niin sitä tulee kuitenkin revitettyä ihan hemmetisti. Normaali ajo on paras sisäänajo. Ei mitään kahtakymppiä 100km ja sitten kolmeakymppiä 100km jne jne... Ihan tavallista ajoa. Ei nykypäivänä autojakaan sisäänajeta. Saati moottoripyöriäkään juurikaan. Toista oli ennen kun työstöjälki moottorien osissa ja sylintereissä ei ollut ehkä yhtä hyvää heti alkuunsa.

Mutta oma vinkkini olisi että aja ekat 50km antaen eri nopeuksia ja voimakkaita vetoja ihan ylös asti. Muttei tasakaasulla pitkiä matkoja. Sen jälkeen öljynvaihto. Sama juttu uudelleen sinne 100km asti mutta saa revitellä reilusti enemmän ja öljynvaihto. Jonka jälkeen rajoitin irti jos haluaa ja kunnon menoa vaan.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Oikeastaan käyttöönottoon kuuluisi avata kone ja tarkistaa osat ja pestä tehdasöljyt pois. Avasin yhden käyttämättömän koneen koetettuani sitä huuhdella aiemmin. Öljypohjan lokeroon oli jäänyt musta sakka jossa oli metallia kuten jo aiemmassa pesussakin näkyi. Vaikka itse joutuisi osat hankkimaan, ei taival alkaisi pian vikaantuvalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

No joo, mutta ei ehkä kannata suositella kenellekkään uuden skootterin ostajalle minkään moottorin osan avaamista. Takuu raukeaa sillä sekunnilla samantien. Muuten kyllä jos on vanha kone ja sylkänvaihto edessä tai jotain, niin perusteellinen putsaus toki.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Jurzi

Kiitoksia käyttöönottovinkeistä. Olen aikas iso mies n. 120kg ja laitoin rulliksi 5g:set. En ole ihan tyytyväinen menoon, sillä lähdössä meinaa jo hyytyä - varsinkin jos on ylämäkeä. Toinen ongelma on että suurilla kierroksilla röpöttää ja hyytyy. Kaasari asetettu 2.5 kierrosta eikä tyhjäkäyntiä ole vielä optimoitu. Tuntuu kuin veto tulisi liian aikaisin, ts. liian pienillä kierroksilla jotta kulku olisi heti lähdössä ripeää. Toisaalta aika hiljaa mennään ylämäetkin ja melko pienillä kierroksilla. Mitenkäs kannattais vaihtaa rullia, eli mulla on vielä orkkikset (8g?) ja sitten 6g rullat jemmassa. Olen ymmärtänyt että jos laitan painavemmat rullat niin tilanne huononee tässä tapauksessa entisestään eli mennään vielä pienemmillä kierroksilla, vai? Vai voiko tämä ongelma olla jossain muualla kuin variaattorissa?

Vertailukohtana mulla on se alkuperäinen skopan kokoonpano, jossa oli kunnon isot kierrokset ennen kuin skopa lähti liikkeelle. Siinä oli varmaan originaalirullat, mutta ihan kulmikkaina.

baukku

Rullien sijaan liikkeellelähdön kierroksiin vaikuttaa kytkimen jouset. Keskipakoiskytkimessä jäykemmät jouset --> kytkimen pitää pyöriä kovempaa ennen kuin ottaa kiinni. Eli kone ehtii ottaa kierroksia ennen kuin alkaa voima välittyä takapyörään. Kuvassa näkyy jouset:
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

jalat

Lainaus käyttäjältä: Jurzi - 18.08.11 - klo:13:54Tuntuu kuin veto tulisi liian aikaisin, ts. liian pienillä kierroksilla jotta kulku olisi heti lähdössä ripeää. Toisaalta aika hiljaa mennään ylämäetkin ja melko pienillä kierroksilla.

Tuossa tilanteessa ehkä kannattaisi miettiä jos vaihtaisi kytkimen jouset hieman jäykempiin. Ei siis sitä isoa vastapainejousta, vaan ne kolme pientä jousta, jotka vastustavat kytkinpalojen aukeamista ja kytkinkelloon nappaamista kun kierroksia tulee. Näin pitäisi olla enemmän kierroksia koneessa ennen kuin veto nappaa päälle. Noita kytkinjousia myydään settinä, missä on kolmea eri jäykkyyttä.

http://www.virijavara.fi/kauppa/product_search.php
ja hae "kytkinjousisarja"

En tiedä sanoa noiden jäykkyyksistä, mutta joku viisaampi voisi osata sanoa.

edit: baukkku ehti ensin :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Kytkimen kilpi kannattaa ruuvata lautaan kiinni ja tehdä jokin vipu vetää jousia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jurzi

Just - toi varmaan on se ongelma toi kytkin, kiitos ja kumarrus. Voiko olla samasta asiasta kysymys kun en saa millään säädettyä tyhjäkäyntiä tarpeeksi isoksi, kun meinaa ja sammuleekin ikävästi valoihin? Ts. kun säädän tyhjäkäyntiä isommaksi niin kytkin menee päälle ja takaveto on päällä, vai?

Täytyy kylläkin vielä vähän säädellä tuota tulppaa, seosta ja ehkä ilmanputsariakin. Luin tuolta aiemmin että isoilla kierroksilla saattaa hyytyminen juontaa alkunsa liian tukkoiseen ilmansaaantiin. Eli sieltä ilmanputsarista otetaan siitä pätkästä pois joku ristikko.

jalat

Tarkistapa ennen tilauksia että kytkimessä ei ole yksikään niistä jousista poikki ennestään. Sitäkin sattuu.
Ja venttiilien välyksetkin kannattaa tarkistaa. Vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja sammumisiin.
Eli perustarkistukset ensin ja sitten tilaamaan jousia jos tarvii.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Jurzi - 18.08.11 - klo:22:34
Just - toi varmaan on se ongelma toi kytkin, kiitos ja kumarrus. Voiko olla samasta asiasta kysymys kun en saa millään säädettyä tyhjäkäyntiä tarpeeksi isoksi, kun meinaa ja sammuleekin ikävästi valoihin? Ts. kun säädän tyhjäkäyntiä isommaksi niin kytkin menee päälle ja takaveto on päällä, vai?

Täytyy kylläkin vielä vähän säädellä tuota tulppaa, seosta ja ehkä ilmanputsariakin. Luin tuolta aiemmin että isoilla kierroksilla saattaa hyytyminen juontaa alkunsa liian tukkoiseen ilmansaaantiin. Eli sieltä ilmanputsarista otetaan siitä pätkästä pois joku ristikko.
Toi sammuminen valoihin on tuttua, osa syystä on kaasarissa, se kun on tehty toimimaan vain vaakasuorassa.
Osa syystä on siinä jos vedät täydellä kaasulla valoihin ja pysäytät nopeasti.

Ja sitten se tyhjäkäyntiseoksen säätö, vaikuttaa eniten, tämä kannattaa tehdä huolella.

Älä koske vielä siihen ilmanputsariin, tulee liian helposti se ongelma että menee seokset laihalle ja kalvokaasari lopettaa toimimisen, se kun kaipaa vähän alipainetta imupuolelle toimiakseen.

Aja nyt rauhassa vaikka sata kilsaa, lue tulppaa, ja sitten vasta niitä päätöksiä mitä oikeasti tekee skopalle.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Jurzi

Jep. Venttiilinvälykset on siis 'uudistetussa koneessa' just pantu tasan tarkkaan 0.05mm. Noi kytkimen jouset taidan tarkastaa. Hätähousu kun olen niin teen tosiaan varmaan liian nopeasti muutoksia. Tyhjäkäynnin sain tosiaan aika mukavasti säädettyä nyt mutta se liikkeellelähtö on jatkuvasti vaikeaa kun ottaa kiinni niin alhaisilla kierroksilla. Kokeilin muuten nyt sitä kylmempää vakiotulppaa eikä käynnistynyt sillä lainkaan? Noin puoli kierrosta seosruuuvissa säädetty kuumempi 6 tulppa antoi kauniin kahvinruskean värin ja nokea renkaaseen. Panin siis takaisin 6-tulpan jolla heti hörähti käyntiin ja seos puoli kierrosta, niin toimii parhaiten tossa 19mm kaasarissa. Säädin tyhjäkäynnin nyt tarkasti just niin ylös ettei rengas ihan pyöri. Ilmanputsari on vakio paitsi että se 10cm lisäputki on ihan tyhjä, eiks siellä jotain vällyä yleensä ole? Varsinainen suodatin on öljytty ja puhdas. Luulenpa että nyt keskityn tuon kytkimen tsekkaamiseen. Mutta vielä yksi lisäkysymys - jos/kun saan sitten ehkä kierrokset riittävän ylös 'kytkinrempalla', niin eiks sitten voi toisaalta hienosäätää optimaalista kiihdytystä erilaisia rullia kokeilemalla (nyt 5g)? Vauhtia en hae vaan edes kohtalaista kiihdytysnopeutta ja mäennousukykyä.