Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

ihmehiippari

#765
Tänään
-tutkin imukaulan ,kuin uusi, ei vuotoja
-vedin alipainehanan letkun kiinni nippusiteellä jotta ei vuoda
-säädin venttiilinvälykset, pako oli hyvä ja imussa ei ollut yhtään välystä
-vaihdoin eturenkaaseen uuden venttiilin, kun orkkis vuoti kumin tyhjäksi 5 minuuttiin
-testasin bensahanan ja totesin sen ehjäksi
-korjasin hajonneita katteita

Tuloksena mopon tyhjäkäynti putosi 4000 -> 1500 ja tuntuu että vetää paljon paremmin.
Satoi vaan lunta, niin en voinut kokeilla tietyllä testilenkillä toimiiko mopo oikeesti paremmin.

Pitää vielä laittaa bensahana käyttöön ja katsoa suuttimien koko ulkosalla, koska hallissa ei saa bensan kanssa läträtä koska siellä hitsataan ja rälläköidään.


Samppa:
Kaikki viritykset
-Dellorto 20 PHBG
-Joku malossi ilmanputsari Kuva
-ohitettu bensahana (tulee takaisin)
(-5.5g rullat)

EDIT: Unohdin sanoa että pakoputken pilli on otettu pois ja tilalle on laitettu parin sentin putki ja viimeiseen äänenvaimentimen levyyn on tehty 8mm reikä.

Samppa

Tuntuu, että siellä olisi ollut vain imuvuoto tai sitten tukos.

Säädäppä nyt vielä kaasari hyviin säätöihin eli:
- aja skootteri normaalilämpöiseksi ja varmistu ettei ryyppy laahaa päällä.
- kierrä seosruuvia pikku hiljaa ja etsi kohta jossa moottori käy kaikista suurimmalla nopeudella (liian rikkaalla alkaa röpöttämään ja yskimään ja liian laihalla vain sammumaan). Seosruuvin säädössä pienet liikkeet (korkeintaan 1/4 kerrallaan) ja odota viive!
- säädä tyhjäkäynti sopivaksi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ihmehiippari

#767
Pitääpä tänään säätää seokset. Viikonloppuna hitsaan pakoputkeen lambda-anturan kierteet ja laitan seosmittarin niin saa solikan säätöihin kunnolla.

EDIT:

Kattoin suuttimet, 90 pääsuutin ja 55? tyhjäkäynti, sitten laitoin bensahanan, vaihdoin takarenkaaseen venttiilin, olipa homma saada rengas pois, piti purkaa kaikki ja kumi otti vielä kiinni korvakkoon koneen kyljessä.
Sitten ilmanputsariakin tutkiskelin, ihan kuiva oli ja sen oloinen, että kaikki menee läpi. Siinä kohtaa, missä kaasari kapenee luistia kohti oli hiekkaa tai jotain likaa. Sitten puhidistin ja öljysin ilmansuodattimen perusöljyllä.
Sen jälkeen tutkin miten kaasarin saisi parhaiten kiinni imukaulaan, koska ennen vuosi aika reilusti. Kaasarin yläkenoon ja klemmarin laidalle laittamalla sain vuodot pois ja nyt kone starttaa ja käy tyhjäkäyntiä lämpimällä koneella ilman ryyppy kuten pitääkin.

E:

Kuvia: http://s758.photobucket.com/albums/xx228/Tieto-kone/Skoude/

ihmehiippari

Nyt ostin uuden imukaulan ja sain sillä kokonaan vuotamattomaksi kaasarin ja imukaulan liitoksen. Wuhuu  8)

Mutta, toinen ongelma syntyi. Kun olin testilenkkiä heittämässä, mutkaan kaasua löysätessä moottori sammui. Ja ei enää mennyt päälle. Kotona tutkiessani en saanut kipinää tulemaan . Sitten purin katteet pois ja aloin tutkimaan. CDI-boksi käteen, "perkele, liitin on irronnut". Liitin oli irti ja täynnä kuraa. Irrotin boksi ja puhdistin liittimen ruiskulla vettä suihkuttamalla ja sen jälkeen CRCtä sisään.

Onko tuossa muuten rajoitettu boksi, kun on 2 liittiminen ja 6 johtoa yhteensä.

jalat

#769
Lainaus käyttäjältä: ihmehiippari - 08.04.11 - klo:12:34
Onko tuossa muuten rajoitettu boksi, kun on 2 liittiminen ja 6 johtoa yhteensä.

Ei välttämättä. Liittimien määrästä ei voi sanoa onko cdi-boxi rajoitettu. Se on täysin boxin sisällöstä kiinni.
Olet varmaan jo ehtinyt lukemaan palstalta siitä pinkistä tai vaaleanpunaisesta johdosta. Jos et, niin käytäppä haku-toimintoa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Boxeista on ketju jossa on uutterasti selvitelty sitä mitä ne kaikki on. Tietoa on niukasti tarjolla ja valmistajia paljon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ihmehiippari

Lainaus käyttäjältä: jalat - 08.04.11 - klo:12:38
Lainaus käyttäjältä: ihmehiippari - 08.04.11 - klo:12:34
Onko tuossa muuten rajoitettu boksi, kun on 2 liittiminen ja 6 johtoa yhteensä.

Ei välttämättä. Liittimien määrästä ei voi sanoa onko cdi-boxi rajoitettu. Se on täysin boxin sisällöstä kiinni.
Olet varmaan jo ehtinyt lukemaan palstalta siitä pinkistä tai vaaleanpunaisesta johdosta. Jos et, niin käytäppä haku-toimintoa.

Joo, olen lukenut, mutta ei tuossa mielestäni ole mitään johtoa takavarista lähdössä. Kun irroitin takarenkaan, tutkin kunnolla, mutta en löytänyt mitään johtoa.

Missä muuten CDI-boksin oikea paikka on? Kun sain mopon, boksi roikkui pakoputken päällä ja se näyttää päällepäin sulaneelta :D, mutta tungin sen alakatteiden sisään.

Nyt luulen että tuo mopo toimii niin hyvin kuin voi toimia, kun lähtee tässä 1c kelissä käymään ilman ryyppyä, tyhjäkäynti on tasainen 1500 ja vetää oikein hyvin. Nyt kokeilla niitä 5.5g rullia kun mopo pelittää kunnolla.

yamaha

#772
ainakin soliferissa se johto lähti etuvariaattorin kohtaa.johto oli väriltään vihreä ja liitin oli siinä välissä ennen cdi boksia.katkaisimen laitoin siihen väliin eli saa tarpeen mukaan päälle ja pois.cdi boxi on yleensä runkoputkessa kiinni paikka saattaa vaihdella skootteri merkin mukaan.

atk

#773
Joko oot päättänyt, ajatko Solikkaa ysivitosella vaiko ysikasilla? XTR :-\
Cittari myy uusia (4tahtisia) ja suosittelee 98aa.
Ajoin kevätavauksen 40km viimevuotisella e95 lla ja pelitti mallikkaasti ihan "tehdas asetuksilla". Pian täytyy ostaa uutta bentsaa.




yamaha

näihin ei vissiin käy tää E10 bensa,hinnasakaan oo eroo juuri mitään.eli sama ajaako E98

Timo

Jaha,taas tulee mustaa katkua kaasua vääntäessä putkesta.ja syö öljyä.
Tulihan nuo venttiilivarren suojakumit tammikuussa vaihdettua kun sain Tommilta.ei ne nyt noin nopeasti voi pettää,3kk ei syönyt öljyä yhtään.
Taitaa olla seuraavaksi katottava mäntä/renkaat.En tosiaan silloin koneremonttia tehdessä yhtään muista pistinkö männän öljyrenkaan,sen haitarin oikein.jostain luin että ei saa laittaa haitarin päitä päällekkäin.
ei se nyt enää muusta voi olla,kun muuten toimii todella hyvin eikä vuotoja näy missään.harmittaa vain kun aikaa ei ole mahtipontisesti kun tuolla pitäisi töihin ajaa joka arkipäivä.

yamaha

kyllähän nää vissii öljyä syö normaalisti hieman?olen ajanut nyt noilla 15w40 mineraali öljyillä vaihdon jälkeen noin 300km ja katsoin tikkuun hieman on laskenut öljy raja tikussa,onko normaalia?jos tonnin välein vaihtaa niin ei se alarajaan laske kyllä.

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 01.03.11 - klo:10:58
Putkessa poksuttelu viittaa lievään kansivikaan. Ainakin omassa se sillä katosi kun vaihdoin. Samoin jos alkaa jurraamaan isoilla kierroksilla. Pieni venttiilin vuoto riittää, vaikkei vielä estä ajamista.

Voisikohan tuohon auttaa pelkkä tiivisteiden vaihto?? Tietty samalla puhdista kun avaan, mutta en ole tilaillut uusia osia vielä. Skootteri toimii ja kulkee hyvin, joten sen puoleen pieni poksahtelu silloin tällöin ei haittaa itseäni.

Bensasta sen verran kun sitä joku edellisellä sivulla kyseli että E10 testasin ja tuli käynnistys ongelmia ja piti skootterin lämmetä kunnolla ennekuin rupesi jotenkin toimimaan. Eli tämän tankkauksen jälkeen olen käyttänyt vain 98 bensaa.

Variaattorin rullistakin voisin sen verran mainita, että kevensin itse poralla vanhat rullat ja painaa kotitalouspuntarin mukaan 5 grammaa. Nyt ottaa kieroksia ajossa 6500-6700 kun aikaisemmin oli jotain 6200. Kiihtyvyydessä on eroa kun yöllä ja päivällä ja mäet menee paljon reippaammin, kun vaihtaa vaihdetta pienempään tiuhemmin ja pitää kierroksia hyvin ylhäällä. Bensan kulutukseen vaikutusta oli: ennen tankillisella ajoi n. 120 km ja nyt menee päälle 100. Ja herkemmin menee "ylivaihteelle" ja mitari menee 80 km/h helpommin (tarvitaan loivempi ja lyhyempi alamäki), normi ajossa menee tasaisesta 60-70 mittarin mukaan tuulesta jne... riippuen

Tietty noita vauhtijuttuja on turha kirjoitella, mutta laitoin kumminkin esimerkkinä :)


Että sellaista
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

Timo

Lainaus käyttäjältä: yamaha - 11.04.11 - klo:07:31
kyllähän nää vissii öljyä syö normaalisti hieman?olen ajanut nyt noilla 15w40 mineraali öljyillä vaihdon jälkeen noin 300km ja katsoin tikkuun hieman on laskenut öljy raja tikussa,onko normaalia?jos tonnin välein vaihtaa niin ei se alarajaan laske kyllä.

Kyllähän sitä öljyä esim venttiilikopan huohotin letkusta häviää minimaalisesti aina ajossa,mutta kun nyt on kyseessä 1-1,5dl/100km.

ihmehiippari

Tänään kokeilin taas niillä uusilla rullilla. Noin 50m testipätkä vakirullilla 10s ja sama pätkä 9s 5.5g rullilla ja nyt ei tule enää sitä kierrosten tippumista kiihdytyksessä, vaan kierrokset pysyy tasaisena 6800 koko ajan.