Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

Coastside

Kierrokset nouseva siksi että hihna nousee rajoittimeen saakka vaikka varin rajatkin tulevat vastaan.
Mitä kovemmat kierrokset, sitä lyhytikäisempi kone. Sen saisi kiertämään kisaosin tuplasti mutta ikä olisi tunteja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.09.10 - klo:11:30
Kierrokset nouseva siksi että hihna nousee rajoittimeen saakka vaikka varin rajatkin tulevat vastaan.
Mitä kovemmat kierrokset, sitä lyhytikäisempi kone. Sen saisi kiertämään kisaosin tuplasti mutta ikä olisi tunteja.

Eli tuo 6000-6500 on ihan sopivat kierokset? ei huuda kone paljoa. Tietty turhaan sitä muutenkaan huuvattamaan kun tuo vaihti vaan kiihtyy kokoajan. Ajelen jok tapauksessa vain jotain 60 km/h. Eli olisin vaan hiukan halunnut kiihtyvyyttä lisää ja jos samalla sais tuota ylämäki vauhtia vähän nostettua
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

Haneidör

Lainaus käyttäjältä: Timo - 16.09.10 - klo:21:35
kannattaa kokeilla 5-6grammasia. ittellä kun on tuo 63cc sylinteri ja malossin valkoinen vp jousi,5,1gr rullilla kierrokset mittarin 55-60;n vauhdissa olivat 8000,eli ei paras mahdollinen jos matka-ajoa miettii,vaihdoin 6gr rullat,nyt 8000kierrosta vasta 65-70 mittarin kohalla.riippuu ihan millaista ajoa ajaa...itsellä ENIMMÄKSEEN matka-ajoa.

tuommosta normi 5km ajoa enimmäkseen ajelen
mulla on vakio rullat ja 65 vauhdissa huutaa kivasti 9000-10,000 kohdalla kierrokset, eli ei vissiin kovin hyvä? :o

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: Haneidör - 21.09.10 - klo:19:32
Lainaus käyttäjältä: Timo - 16.09.10 - klo:21:35
kannattaa kokeilla 5-6grammasia. ittellä kun on tuo 63cc sylinteri ja malossin valkoinen vp jousi,5,1gr rullilla kierrokset mittarin 55-60;n vauhdissa olivat 8000,eli ei paras mahdollinen jos matka-ajoa miettii,vaihdoin 6gr rullat,nyt 8000kierrosta vasta 65-70 mittarin kohalla.riippuu ihan millaista ajoa ajaa...itsellä ENIMMÄKSEEN matka-ajoa.

tuommosta normi 5km ajoa enimmäkseen ajelen
mulla on vakio rullat ja 65 vauhdissa huutaa kivasti 9000-10,000 kohdalla kierrokset, eli ei vissiin kovin hyvä? :o

Mikäs vehe sulla oikein on? Voiko nelitahti ottaa noin paljon kierroksia vai saako jollain viri jutuilla kierrokset noisemaan noin korkealle
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

Eki

#679
En usko tuota kierrosmäärää nelitahtiskootterissa, sillä rajoituksesta pitää huolen cdi boxi, tarkalleen en tiedä missä kohtaa se rajoittaa, mutta tuskinpa kiertää 10.000 millään hajoamatta? Itsellä rajoitin lyö päälle vaikka kierroksia ei ole tuskin 7000-8000 enempää, elikä loppuu kipuna kokonaan, kunnes vauhti hiljenee .... Näin toteaa eräs kuuluisa luettelo: Kiihtyvyyden suhdetta nopeuteen voidaan säätää eripainoisilla rullilla. Sopivin paino on se kevein rulla, jolla variaattori "jaksaa mennä kiinni". Toisin sanoen lisänopeutta ei saada painavimmilla rullilla. Jos on enemmän kierroksia tai tarpeeksi tehoja (suurempi sylinteri, isompi kaasutin, tehoputki jne.) voidaan rullia keventää paremman kiihtyvyyden saavuttamiseksi. Nopeus lisääntyy ainoastaan samassa suhteessa kuin kierroksia on enemmän. Huippunopeutta saadaan lisää viritysvariaattorilla ja tai harvemmalla välityksellä (vaihderattaat)!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

purgiaali

Hmmm ... Tuonne 12000rpm kohdalle minun XTR50 kierroslukumittari kiipeää, jos keskijalalla huudattaa. Vakiokunnossakin kierrokset sai alamäessä menemään kympin paremmalle puolelle. Ei se kyllä sitten loputtomiin kestänytkään mäntä tuota menoa.

Nykyisellään noin 7000rpm tuntumaan olen pyrkinyt variaattorin säätämään. Siinä mielestäni paras teho/kestävyys suhde.

hcjussi

Asiasta toiseen!!

Skootterini toimii tosi loistavasta kaikin puolin. Tässä ajellessani on kumminkin yksi pikku juttu askarruttanut. Eli täydellä kaasulla ajaessa menee loistavasti, mutta kun laskee keskenkaiken kaasun pois ja sitten laittaa takaisin täysille niin ajokki rupeaa hyytymään parin sekunnin ajaksi ja sitten taas rupeaa kiihtymään! Onko tämä nelitahtisessa jokin ominaisuus? Onko muilla ollut samoja juttuja? Säätöjen pitäisi olla kondiksessa, kun tulppa ok ja kulutus normaalia, täydellä tankilla pääsee n. 120 km, välykset säädetty. Käynnistyy hyvin sähköllä vaikka viikon seisoi kylmässä autotallissa niin ekalla startilla käyntiin.
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

Plom

Sulla toimii kaasarissa se tälläkin palstalla käsitelty kiihdytyspumppu, joka toimii juuri noin.

JaakkoFagerlund

#683
hcjussi, täysin normaalia. Tuosta pääsee eroon sillä, ettei runttaa sitä kaasua niin rivakasti uudelleen ;)

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: atk - 24.09.10 - klo:11:58
Toimiiko kaasarissa neulanluisti takertelematta? Katso sivulta 44 kirjoitukseni.
Ton rempan jälkeen vastaa kone kaasuun heti eikä nyöki enää.
Jos kaasarin seossuhde on oikea, niin se ei todellakaan tykkää hyvää se koneen käynti siitä yhtäkkisestä bensaruiskauksesta. Ts., jos kone ei yski tuossa em. tilanteessa, on seos laihalla.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Haneidör

Lainaus käyttäjältä: hcjussi - 22.09.10 - klo:11:10
Lainaus käyttäjältä: Haneidör - 21.09.10 - klo:19:32
Lainaus käyttäjältä: Timo - 16.09.10 - klo:21:35
kannattaa kokeilla 5-6grammasia. ittellä kun on tuo 63cc sylinteri ja malossin valkoinen vp jousi,5,1gr rullilla kierrokset mittarin 55-60;n vauhdissa olivat 8000,eli ei paras mahdollinen jos matka-ajoa miettii,vaihdoin 6gr rullat,nyt 8000kierrosta vasta 65-70 mittarin kohalla.riippuu ihan millaista ajoa ajaa...itsellä ENIMMÄKSEEN matka-ajoa.

tuommosta normi 5km ajoa enimmäkseen ajelen
mulla on vakio rullat ja 65 vauhdissa huutaa kivasti 9000-10,000 kohdalla kierrokset, eli ei vissiin kovin hyvä? :o

Mikäs vehe sulla oikein on? Voiko nelitahti ottaa noin paljon kierroksia vai saako jollain viri jutuilla kierrokset noisemaan noin korkealle

tuommone solifer xtr50 iha noku se on en oo tehny yhtään mitään uutena ostin.. sitä vaan mietin että miten saisi kiihtymään tuohon että laittasinko kevyemmät rullat että huutaako isompaa?

Eki

Lue tämä ja päättele siitä: Näin toteaa eräs kuuluisa luettelo: Kiihtyvyyden suhdetta nopeuteen voidaan säätää eripainoisilla rullilla. Sopivin paino on se kevein rulla, jolla variaattori "jaksaa mennä kiinni". Toisin sanoen lisänopeutta ei saada painavimmilla rullilla. Jos on enemmän kierroksia tai tarpeeksi tehoja (suurempi sylinteri, isompi kaasutin, tehoputki jne.) voidaan rullia keventää paremman kiihtyvyyden saavuttamiseksi. Nopeus lisääntyy ainoastaan samassa suhteessa kuin kierroksia on enemmän. Huippunopeutta saadaan lisää viritysvariaattorilla ja tai harvemmalla välityksellä (vaihderattaat)!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: atk - 25.09.10 - klo:13:51
Jaskalle! Minusta, jos nelitahtikone ei kiihdytettäessä siedä lisäannösta on silloin seos liian vahva tasakierroksilla.
Nelitahti on senverran hidasälynen että se kaipaa kiihdytyspumpulta piristeen vastatakseen heti kuskin toivomuksiin. Sitävarten se pumppu on sinne suunniteltu tavallisiin kaasuttimiin nelitahtikoneissa. ???
Ei ole nelitahti hidasälyinen, vaan tuo kaasarityyppi. Sen kiihdytyspumpun ideana on tarjota ryyppyä koneelle juuri kun kaasu avataan reilusti, ettei mene laihaksi se seos. Siinä kun on pieni viive että tuo alipainesäätöinen luisti ehtii tajuta asiaa. Muutenhan tuo kiihdytyspumppu toimiikin sitten manuaaliryyppynä käynnistäessä, eli voi kahvasta pumpata koneelle bensaa :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Coastside

Nelitahtisuus toi mopihin käynnistysongelmat. Se vaatii nopeampaa pyöritystä jotta kaasari toimisi ja CVK vaatii muutenkin suuremman kurkun, jolloin virtaus hidastuu.

Olen aamuisin kokeillut käyntiin lähtöä ja lähtee jos antaa kipakkoja polkaisuja koskematta kaasuun.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: atk - 26.09.10 - klo:10:19
Kyllä kaikissa nelitahtikaasuttimissa on käytetty kiihdytyspumppuja ennen ruiskusysteemiä ja käynnistys ryyppysysteemiä myös.
Oon edelleenkin sitämieltä että nelitahti on hidasälyinen kakstahtiin verrattuna. En oo tavannut kakstahtisessa kiihdytyspumppusysteemiä.
Kakstahtinen saa polttoaineen joka kierroksella ja nelitahti jokatoisella siitä viive.
Ei todellakaan ole käytetty kaikissa kaasuttimissa, on omakohtaista kokemusta. Se koneen reagointinopeus on aikalailla suoraan verrannollinen seossuhteen oikeellisuuteen joka hetkellä ja koneen liikkuvien osien massaan (kevyempi vastaa nopeammin).
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

tommis

Sain toissapäivänä ensimmäisen skootterini, Sanli SOLIFER XTR50'06. Ja haluaisin tietää miten saisin lisää kiihtyvyyttä koska tuo on erittäin laiska, ja haluan nimen omaan kiihtyvyyttä lisää en huippunopeutta. Mahdollisimman halvalla pitäisi päästä, onko ehdotuksia?